Gå til innhold

tine skolelyst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått en haug med papirer hjem etter skolestart i går.

Ser at de nå har innført type mat og drikke ordning.

Har dere tenkt å bestille dette til barna? Evt hva vil de ha?

Min datter sa hun ville ha smoothie hver dag.

Synes dette høres ut som en grei ordning. Hun hadde melk de første skoleårene, men den kom oftere hjem enn den ble drukket opp. Nå drikker hun ikke melk i det hele tatt.

Enn skolefrukt? Dette har mine barn hatt fra det startet.

Anonymkode: 365ef...722

Skrevet

Her er det bare melk og kakaomelk som er tilgjengelig på skolen, så mine barn har ingenting.

Smoothie hadde sikkert falt i smak hos mine også, men er da ikke tilgjengelig som valg her, da må vi nok foreldre ønske det så skolen åpner for å bestille det. Synes det ble dyrt med hver dag da, men kanskje en dag i uka...

Anonymkode: 68f44...7fc

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Her er det bare melk og kakaomelk som er tilgjengelig på skolen, så mine barn har ingenting.

Smoothie hadde sikkert falt i smak hos mine også, men er da ikke tilgjengelig som valg her, da må vi nok foreldre ønske det så skolen åpner for å bestille det. Synes det ble dyrt med hver dag da, men kanskje en dag i uka...

merkelig, trodde det var landsomfattende, bor selv i nordnorge, den delen av Norge som vanligvis får "de kuleste tingene" sist ;)

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

merkelig, trodde det var landsomfattende, bor selv i nordnorge, den delen av Norge som vanligvis får "de kuleste tingene" sist ;)

Skolelys er landsomfattende, men det er opp til hver skole å avgjøre om de skal tilby tilbudet og hvilke produkter som skal være tilgjengelig.

Hos oss er det bare vanlig melk og skolefrukt som kan bestilles. Jeg synes det er helt greit da mine kommer fra et langt fra sukkerfritt hjem og får dekket behovet for juice, sjokolademelk og lig. uten problem hjemme.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ordningen er jo forsåvidt landsomfattende, men det er opp til hver skole hvor mange av tingene de ønsker å tilby elevene sine.

Skrevet

Her har vi også opplevd at ungen drikker mindre og mindre melk. Det siste året ble den dessverre nesten ikke drukket. Sjokolademelk liker hun heller ikke.

I år har vi gått for en annen variant. Vi har valgt eplejuice, melonyoghurt, tropisk nektar og blåbæryoghurt. Dvs hun får dette hver sin dag gjennom uken, og på fredager er kun ting hjemmefra. 

Skrevet

Her er det melk to dager,  smoothie to dager og en dag juice. Genialt at en kan variere litt da jeg også merket at de ble lei av melk hver dag. 

Anonymkode: e569c...b8c

Skrevet
39 minutter siden, It's all about me skrev:

Skolelys er landsomfattende, men det er opp til hver skole å avgjøre om de skal tilby tilbudet og hvilke produkter som skal være tilgjengelig.

Hos oss er det bare vanlig melk og skolefrukt som kan bestilles. Jeg synes det er helt greit da mine kommer fra et langt fra sukkerfritt hjem og får dekket behovet for juice, sjokolademelk og lig. uten problem hjemme.

Kakaomelken som serveres via skolemelk er uten sukker.... Dette er vanlig misforståelser, mange tror at det er sjokomelk skolen serverer. Smoothien er også laget av ren frukt uten tilsatt sukker.

Anonymkode: 8a2dc...f6b

Skrevet

Ingen av skolene som barna går på (en barneskole og en ungdomsskole i en stor kommune i Finnmark) er registrert der, så det er visst ikke landsomfattende likevel. Så kjipt.

Skrevet

Skolen vår er registrert der, men alternativene var kun melk, så fikk ikke bestilt smoothie til jenta. kjipt når vi får infobrev om det.

Fikk bestilt skolefrukt da.

HI

Skrevet

Hvem bestemmer hva vi kam bestille? Smoothie hadde vært genialt! 

Anonymkode: 49dad...033

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvem bestemmer hva vi kam bestille? Smoothie hadde vært genialt! 

Anonymkode: 49dad...033

Skolene sikkert som velger hva de vil tilby. Har akkurat sendt en sint mail til skolen om hva jeg mener om akkurat dette, å gi ungene falske forhåpninger.

HI

Skrevet

Jeg kommer til å bestille vanlig ekstra lettmelk i starten. Har en 1-klassing så skal se an litt. Spiser hun opp all maten hun har med hjemmefra skal jeg bestille opp yoghurt også om hun er mer sulten. Melk skal hun ha uansett siden det er det beste hun drikker :)

Anonymkode: f184a...7eb

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kakaomelken som serveres via skolemelk er uten sukker.... Dette er vanlig misforståelser, mange tror at det er sjokomelk skolen serverer. Smoothien er også laget av ren frukt uten tilsatt sukker.

Jeg vet at den er uten sukker, bryr meg igrunn ikke noe om den er med eller uten.

Men ungen trenger ikke sjokoladesmak på skolen også, det får de det de trenger av hjemme. Så skal jeg betale for noe annet enn vann er det vanlig melk de får.

Skrevet

Sønnen min er veldig glad i melk men rører den ikke på skolen engang. Håper det endrer seg etter hvert.Nå har jeg bestillt sånn at han får smoothie hver fredag så håper det faller i smak.Hjemme elsker han hvertfall smoothie :)

Anonymkode: e59c8...865

Skrevet

Skolen vår tilbyr også bare melk og juice. I år igjen.  Skal klage. Jeg ønsker å velge ut fra produktene de har,  ikke etter hvilke føringer skolen legger...

Anonymkode: 0c7f4...4cf

Skrevet

Jeg er frustrert den andre veien. Har vært føringer fra skolen før, nå er det fritt. Lykke til med det... Det kommer til å ta en hau av tid å huske/organisere, for ikke å snakke om misunnelsen... Hvorfor skal hele butikken inn i skolen??????  Klarer ikke folk å lage skikkelige matpakker lenger?

Anonymkode: c53b8...e4e

Skrevet

Men altså, folkens. Det er skolens eget personale som må administrere denne ordningen. Holde orden på at Per skal ha blåbæryoghurt i dag og smoothie i morgen. Kari vil ha grønn melk på mandag, sjokomelk tirsddag og torsdag, rosa melk onsdag og smoothie fredag.

De må ha ekstra kjøleskap, lås på kjøleskapene (det er ingen unger som stjeler melk, men alt det andre?).

Vår skole har valgt å holde seg til melkealternativene, siden de ikke kan prioritere ekstra ressurser og nye kjøleskap i utdelingen. Det skjønner jeg godt.

Anonymkode: 8d254...b76

Skrevet

Vår skole tilbyr og bare de samme produktene som tidligere, så vi har bare bestilt vanlig melk. 

Anonymkode: 38b4c...af5

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men altså, folkens. Det er skolens eget personale som må administrere denne ordningen. Holde orden på at Per skal ha blåbæryoghurt i dag og smoothie i morgen. Kari vil ha grønn melk på mandag, sjokomelk tirsddag og torsdag, rosa melk onsdag og smoothie fredag.

De må ha ekstra kjøleskap, lås på kjøleskapene (det er ingen unger som stjeler melk, men alt det andre?).

Vår skole har valgt å holde seg til melkealternativene, siden de ikke kan prioritere ekstra ressurser og nye kjøleskap i utdelingen. Det skjønner jeg godt.

Anonymkode: 8d254...b76

Hos oss kommer det ferdig sortert i en kasse til hvert trinn. Ukens ordenselever henter kassene før matpausen, og elevene plukker selv ut sine produkter. Sånn sett er det ingen lærere involvert.

Skrevet

Vi har hatt melk med kakao fram til nå. Men nå ville barnet ikke ha mer. Smoothie lager jeg selv, og sender med.

Anonymkode: 9b6e8...079

Skrevet

Har to barn på to ulike barneskoler og det er kun vanlig melk de får tilbud om, vi drikker ikke melk. Hadde vært supert om de kunne fått smoothie

Anonymkode: 6c050...01a

Skrevet
52 minutter siden, Kira skrev:

Hos oss kommer det ferdig sortert i en kasse til hvert trinn. Ukens ordenselever henter kassene før matpausen, og elevene plukker selv ut sine produkter. Sånn sett er det ingen lærere involvert.

Da har skolen kjølerom som kassene står på da? 

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da har skolen kjølerom som kassene står på da? 

Stemmer

Skrevet

FAU her har bestemt at kun melk skal være tilgjengelig for oss å bestille. 

Regner med det er for å unngå kjøpe press, men jeg kunne likt å bestilt grøt og yoghurt litt i ny og be.

Anonymkode: 9754f...2bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...