Gå til innhold

Kjellerstue eller TV på alle barnerom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sånn i utgangspunktet er jeg ikke fan av TV på soverom, men.... Vi er så mange i familien, mine og dine barn. Pr nå deler to barn rom, eller egentlig et barn og en tenåring med fire år mellom dem. Vi har stue og kjellerstue. Tv begge steder. Tv oppe brukes relativt sjeldent. Vi er ikke en familie som har tv gående i bakgrunnen feks, eller som ser på "gullrekka" sammen en fredagskveld. Tv nede brukes hvis en vil se en serie alene eller noen av barna vil se noe. Jeg synes det er veldig deilig å slippe lyd fra tv oppe "hele tiden". De to eldste barna har tv og PS4 på rommene sine. Det går fint og de misbruker det ikke. 

Så er det dilemmaet. Jeg synes tenåringen som deler rom burde ha sitt eget rom. De deler rom både her og hos moren. Minstemann er ikke flink til å respektere sitt søsken sine ting. Stadig blir noe flyttet på, tatt fra hverandre etc. Men hvis de skal ha hvert sitt rom så mister vi kjellerstua. Og PS4 orker jeg ikke ha i stua oppe. Dermed må i så fall alle barna ha hvert sitt sett på rommene sine 😮😯 Med kun egne barn i hus hadde jeg aldri vurdert noe slikt, men da hadde vi også sannsynligvis hatt mer plass også, slik at de hadde hatt et eget sted å bruke tv. Jeg tror de to som deler rom nå er kapable til å misbruke TV på rommet, så de må nok passes mer på i form av å fysisk koble fra tv (ta ledningen feks) om natten og ellers når de ikke får spille. 

Så, ut fra disse tingene, hva ville dere valgt? Beholde kjellerstua og la barna dele rom, selv om en går på ungdomsskolen og den andre småskolen? Eller gi dem hvert sitt rom og miste hele tv-stua (og dermed gi alle "egen tv-stue"? Ingen av de to som deler rom pleier å ha venner på besøk eller være på besøk hos venner, men det hadde jo vært fint om det ville endre seg etterhvert. 

Anonymkode: ffb1e...437

Skrevet

Ville nok gitt de hvert sitt rom.

Skrevet

Tror også jeg hadde gitt alle hvert sitt rom, og evt overlevd TV-spill på stua for en periode.

Anonymkode: 6e6d2...033

Skrevet

Hvert sitt rom 

Anonymkode: efdef...151

Skrevet

I denne situasjonen høres det ut som om alle hadde blitt glade for eget rom :)

Anonymkode: ffe6c...6ea

Skrevet

Tv på rommene og ta bort fjernkontrollene (eventuelt ledniger) til de minste etter leggetid.

Her har barna tv i loftstuen, men fjernkontrollene tas bort når de har lagt seg. Det fungerer veldig fint :)

Anonymkode: db94b...0bd

Skrevet

Hvert sitt rom. Kun TV i stua og tilmålt tid på TV-bruk +  øretelefoner til TV! 😉

Skrevet

Hvert sitt rom

Anonymkode: f7074...8cf

Skrevet
2 timer siden, oslofrk skrev:

Hvert sitt rom. Kun TV i stua og tilmålt tid på TV-bruk +  øretelefoner til TV! 😉

Haha, det høres fint ut det, men... De bruker som regel tv og PS4 til å spille med andre, så da hører man mye snakking, selv om spillyden er borte. Dessuten er det rimelig vanskelig å gi tid for fem stk på rad og rekke. Og så spiller de online med hverandre, noe som da faller bort. 

Skrevet

Jeg ville gjort mye for å beholde kjellerstua. Hvis det er mulig å tilpasse rommene på en måte slik at det kan fungere ville jeg heller gjort det. Å ha et ekstra rom som også de voksne kan bruke har stor verdi. Hvis mannen har en kamerat på besøk og ser fotball for eksempel er det godt å ha et annet sted å være.

Anonymkode: 2ab91...104

Skrevet

Jeg ville valgt rom til alle, og ingen tv på rommene heller... ihvertfall ikke hvis de også har hver sin data eller pad. Synes det er fint med en tv for husstand fordi dette lærer barn (og voksne) å smarbeide, kompromisser, planlegging og å ta hensyn. Vokste selv opp i en familie på 5, og kun 1 tv. Gikk fint. 

Anonymkode: e1d86...8f4

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville valgt rom til alle, og ingen tv på rommene heller... ihvertfall ikke hvis de også har hver sin data eller pad. Synes det er fint med en tv for husstand fordi dette lærer barn (og voksne) å smarbeide, kompromisser, planlegging og å ta hensyn. Vokste selv opp i en familie på 5, og kun 1 tv. Gikk fint. 

Èn tv skjer ikke. Selvsagt hadde vi også bare en tv da jeg var liten, men verden er litt annerledes nå. 

Skrevet
6 timer siden, oslofrk skrev:

Dette.

Skrevet

Jeg hadde laget rom til familiens eldste i kjellerstua. Men samtidig delt inn rommet med en form for romdeler, slik at kjellerstue-funksjonen ikke forsvinner helt😊

Anonymkode: abde0...fb1

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Èn tv skjer ikke. Selvsagt hadde vi også bare en tv da jeg var liten, men verden er litt annerledes nå. 

Ja den er annerledes nå, men er det virkelig SÅ mye viktig på tv, som barna må få med seg, som går på samme tid?🤔

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja den er annerledes nå, men er det virkelig SÅ mye viktig på tv, som barna må få med seg, som går på samme tid?🤔

Nei, vi har ikke TV-kanaler. Men de bruker tv og PS4 til kommunikasjon med venner. 

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enig i dette!

Det siste de to som nå deler rom trenger er jo å få lagt forholdene tilrette for at de skal isolere seg enda mer enn de tydeligvis gjør allerede. De to bør stimuleres til å være mer aktive og på den måten bli mer sosiale!

Anonymkode: 3dc57...da3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...