Anonym bruker Skrevet 16. august 2017 #1 Skrevet 16. august 2017 Vi har to barn som er tenåringer, og midt i den perioden hvor de holder seg mye med venner og har mange planer. Min svoger og kona fikk barn for fire år siden, så de har en fireåring og en ettåring nå. Søskenbarna skiller mange år med andre ord. Mannen min er for så vidt ofte innom, men jeg er nok ikke det. Ungene er så og si aldri det. Jeg dropper innom hvis det passer, men jeg har fullt opp med jobb og aktiviteter. Det skal sies at slik er det for dem også. De er heller ikke så ofte innom oss. Nå har jeg forstått det slik at de synes jeg og barna ikke viser særlig interesse for ungene deres. Noe som er litt vittig, for de har aldri tidligere vist noen interesse for våre barn. Før de selv fikk barn, så passet det aldri med barnepass. Det gadd de aldri. Det er ikke å legge skjul på at min svigerinne ikke liker meg noe særlig. Hun har alltid vært spydig og ufin, noe særlig mitt eldste barn også har merket. Så h*n liker heller ikke å omgås henne noe videre. Hvordan er det med deres familier? Er deres store tenåringer ofte på besøk hos tante, onkel og så små søskenbarn? Hva kan forventes egentlig? Anonymkode: 89572...cf1
Anonym bruker Skrevet 16. august 2017 #2 Skrevet 16. august 2017 Jeg har to tenåringer, og en bror som har to barn i barnehagealder. De to små synes det er veldig stas med mine store, og mine store synes det er veldig stas å leke litt med de små. Men det skjer jo bare når det er familieselskaper e.l. Tenåringene besøker ikke tante og onkel for å leke med småsøsken bare sånn helt ut av det blå... Nå i sommer har det vel skjedd to ganger, ene gangen fordi det var en bursdag og andre gangen fordi min bror inviterte meg og min familie og søsteren vår med sin familie til hytta på grilling, bading osv og vi for en gang skyld også fikk med oss tenåringene på en felles familieaktivitet Eldste min kjører jo rundt på motorsykkelen sin og har lite tid til familie om dagen, denne sommeren er det venner og kjæresten som har hatt førsteprioritet gitt. Han har vært med oss kjernefamilien på en ukes ferie, men resten av storfamilien har sett lite til han... Anonymkode: 354d6...2f4
Anonym bruker Skrevet 16. august 2017 #3 Skrevet 16. august 2017 Det er godt å høre at det er normalt å ha det sånn. Egentlig så vet jeg jo det. Og vi sees jo også i familieselskaper. De vil jo også se etter hvert, hvordan det blir når barna blir eldre. Anonymkode: 89572...cf1
Anonym bruker Skrevet 16. august 2017 #4 Skrevet 16. august 2017 Vi har 3 barn på 5, 10 og 12 mens mannen søster har barn på 20, 24 og 26 så aldersforskjellen er ganske stor! Men de kommer alltid i bursdag til våre barn og vi ses ganske ofte og det er noe søskenbarna også setter pris på 😊 De koser seg sammen når vi møtes 😊 Mannen har også ei lillesøster som har ett barn på 5 år altså samne alder som yngste her men vi ses ikke så ofte.. Anonymkode: 724dc...546
Anonym bruker Skrevet 16. august 2017 #5 Skrevet 16. august 2017 Vi pleide å ta med barna til min svoger og svigerinne på hytteturer, tusenfryd osv. De tok aldri med våre og viste heller ingen interesse for våre.... så til slutt gadd vi ikke mer. Nå har de fått 2 barn til, og de snakker ikke om annet enn de to små. Merker at de er frustrerte over at vi ikke er like opptatt av barna som de er, eller viser interesse. Men selv har de aldri gjort en dritt for våre barn.... hmmm.... Anonymkode: a7af0...ae8
Anonym bruker Skrevet 16. august 2017 #6 Skrevet 16. august 2017 Mine barn har ikke yngre søsken barn, men de har yngre tremenninger som er like nære som vanlige søskenbarn. De bør langt unna, men det er stor stas med dem når de treffes og de husker på dem til jul øl. Mine barn har eldre søskenbarn som har fulgt dem opp masse. Fetteren som nå er 23 har vært i hver eneste bursdag siden de ble født. Han tok dem med i russebussen da han var russ (dagtid få alle var edru) og har hatt dem hjemme på filmkveld for eksempel. De har et nært forhold til alle fettere og kusiner. Anonymkode: 6c751...7f1
Anonym bruker Skrevet 16. august 2017 #7 Skrevet 16. august 2017 Til en viss grad mener jeg at nærhet søskenbarn i mellom læres fra foreldrene. Så hvis du/dere viser liten interesse for felles omgang utover bursdager o.l., vil barna heller ikke ha interesse for hverandre. Vi har for liten kontakt med min bror pga en konflikt mellom meg og min svigerinne for noen år tilbake. Jeg er helt sikker på at forholdet mellom våre barn ville vært tettere hvis vi hadde møttes ofte og tilbragt vennlig familietid med dem utover bursdager. Selv har jeg et nært forhold til de fleste søskenbarna mine fordi foreldrene våre var mye sammen og prioriterte oss alle, til tross for stor aldersforskjell. Anonymkode: 44e9e...e86
Anonym bruker Skrevet 16. august 2017 #8 Skrevet 16. august 2017 Tipper det er din svigerinne som har skrevet her inne om dette temaet tidligere. Relasjoner må jobbes med begge veier. Man kan ikke forvente interesse om ikke man viser det selv. Forøvrig mener jeg stor aldersforskjell, samt foreldres relasjoner og geografi spiller en stor rolle her. Har selv mange(!) søskenbarn. Kun de i nær alder og som mine foreldre gikk godt overens med sine søsken var de vi fikk et nært forhold til. Man høster som man sår. Anonymkode: 86537...b97
Anonym bruker Skrevet 16. august 2017 #9 Skrevet 16. august 2017 Slike ting legger man jo grunnlag for før ungene er født. Jeg har tantebarn som er tenåringer mens mine er 4 og 6 år. Vi bor langt unna hverandre, men når vi først treffes er de mye sammen. Vi har alltid hatt mye og god kontakt og det påvirker selvsagt forholdet søskenbarn i mellom. Mannen har et medium forhold til sin søster, og vi treffer de veldig sjelden selv om vi bor nærme og ungene er nærme i alder. Jeg foreslår stadig vekk at vi skal treffes, men verken mannen eller søsteren virker interessert i det. Og dermed kommer nok søskenbarna på den siden til også å ha mindre interesse av hverandre. Anonymkode: d872a...cb8
Anonym bruker Skrevet 16. august 2017 #10 Skrevet 16. august 2017 Jeg har jo barn som er voksen siden jeg er 13 og 15 år eldre enn mine 2 brødre som har 6 barn til sammen på 1-12 år, mens mine er 22 og 25 så de er mye eldre og har aldri vist noe større intresse for de små,men stiller alltid opp i bursdager og jul og slike ting og leker med dem, han på 25år har selv en sønn på 1 år som er veldig stas for de tremeningene Anonymkode: c01b6...c12
Anonym bruker Skrevet 16. august 2017 #11 Skrevet 16. august 2017 Svogers barn er 20 og 14, våre er 5 og 7. Eldste nevø har vært vår faste barnevakt, renholder og gartner for å tjene lommepenger. Nå reiser han bort for å studere og lillebroren tar over. Veldig nært forhold søskenbarna i mellom. Jentene forguder de store fetterene. Anonymkode: bf877...909
Anonym bruker Skrevet 16. august 2017 #12 Skrevet 16. august 2017 Så fordi de ikke har vært interessert i deres store barn så skal ikke du vise interesse for deres små? Voks opp! Anonymkode: 97065...250
Anonym bruker Skrevet 16. august 2017 #13 Skrevet 16. august 2017 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så fordi de ikke har vært interessert i deres store barn så skal ikke du vise interesse for deres små? Voks opp! Anonymkode: 97065...250 Det er jo ikke slik at jeg ikke viser interesse for barna deres. Men jeg føler ikke for å gå på besøk. Ene og alene fordi jeg ikke helt takler svigerinnen min. Jeg blir alltid i dårlig humør etter å ha vært hos henne. Men jeg har sagt at de må spørre hvis de trenger barnevakt og slik. Så det står ikke på det. Jeg tror nok bare at det er slik det er hos de fleste som får barn, at det er veldig stas med barna. Vi har jo alle vært der. Så har de tenkt at alle andre synes det er like unikt med deres barn. Og kanskje blitt en smule skuffet over at vi ikke har vist den veldige iveren? Anonymkode: 89572...cf1
Anonym bruker Skrevet 16. august 2017 #14 Skrevet 16. august 2017 Det er jo bare å innse at du har ingen interesse for dine tantebarn. Hadde du hatt det så hadde du selv sørget for å være involvert i deres liv og ikke følt deg forpliktet til det. Blir for dumt å ikke bry seg fordi din bror ikke var så interessert i dine barn før han fikk sine egne. Hvis det er grunnen til at du ikke føler noe plikt i å ha et forhold til de så får det være så. Kanskje like greit at du holder deg tilbake. Jeg har selv store barn og søsken som har barnehagebarn. Jeg er ikke fornærmet over at de viste lite interesse for mine da de var små. Da levde de et annet liv enn meg. Både jeg og barna mine storkoser oss med fire gutter fra 1-6 år som vi passer i ny og ne. De ser opp til mine barn og mine barn er veldig glad i nevøene sine. Men jeg har døtre da så mer naturlig for de å være opptatt av babyer og små barn. Anonymkode: 88678...722
Anonym bruker Skrevet 16. august 2017 #15 Skrevet 16. august 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Så fordi de ikke har vært interessert i deres store barn så skal ikke du vise interesse for deres små? Voks opp! Anonymkode: 97065...250 Man er ikke forpliktet til å gjøre masse sammen med tantebarn hvis man egentlig ikke har ork, tid eller overskudd. Hvis svoger og svigerinne hadde vært fantastiske med HIs barn ville jeg nok foreslått at hun skulle strekke seg litt som "takk for hjelpen". Når svoger og svigerinne aldri har gjort noe for tante-og onkelbarn, så er det rart at det etterlyser er service de ikke selv ytte. Anonymkode: 6678b...bf7
Anonym bruker Skrevet 16. august 2017 #16 Skrevet 16. august 2017 Det er litt sånn her også, aldersforskjellen er litt mindre da. Vi har barn på 11 og 8, svigerinnen min barn på 4 og 1 år. Da våre barn var små var det veldig begrenset hva de gjorde for oss. Barnevakt en gang annethvert år, og de kom i bursdager ol. Nå som de selv har småbarn, så er det ikke måte på hvor mye barnevakt de etterspør, gjerne en helg i måneden. "Det er jo så hyggelig om søskenbarna får et nært forhold". Det toget har gått for min del altså.., beklager. Anonymkode: 2e500...6d8
Superdolly Skrevet 16. august 2017 #17 Skrevet 16. august 2017 Vår situasjon er ikke helt sammenlignbar, for det er bare mannens ene bror som bor i nærheten her og han har ikke barn. Men han har vært fantastisk med våre barn helt fra de var må, så de liker å besøke ham og være sammen med ham. Resten av slekta bor langt unna, så søskenbarn kan ikke bare stikke innom hverandre. Vi snakker 20-30 mil, og da må besøk planlegges. Men alle møter opp i bursdager og vi sender julegaver. Jeg var 17 år da mitt yngste søskenbarn ble født. Jeg ble over natten forandret til ei sånn jente som trillet barnevogn, skiftet bleie og sang vuggesanger. Og litt senere, satt barnevakt. Når tante og onkel besøkte oss kunne jeg leke i timesvis med dette søskenbarnet. Men denne tanten og onkelen hadde involvert seg i våre liv (mitt og mine søsken) helt fra vi var bitte små, og jeg tror det var den relasjonen som gjorde at jeg fikk det forholdet til det nye søskenbarnet. Jeg synes det er veldig spesielt av svigerinnen din å etterlyse en service hun selv nektet (nekter?) å yte. Samtidig tenker jeg at det er ditt valg hvilken relasjon du nå vil bygge til disse tantebarna. Du får ta en avveining.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2017 #18 Skrevet 16. august 2017 Jeg syns foreldre må si at noen ganger må de bare bli med og de får vise litt interesse, ikke bare sitte klistra til mobilen. At dt ikke er like kult er helt greit, men å ha litt sosial omgang med familien er viktig. For plutselig kan vi stå der endag der det faktisk hadde vært viktig eller godt å hatt litt forhold. Plutselig er vi i en begravelse og om noen foreldre bryter ut i tårer, kan ett søskenbarn underholde en liten unge litt. Dette er vanskelig om søskenbarna ikke har noe kontakt. Små ting, men som noen ganger kan være veldig godt. Det kan gjelde bøde for dere og for de. Så jeg sier til ungene at noen ganger må dere gjøre ting der ikke vil, dere får gjøre det beste ut av det og jeg skal ikke se eller høre en furten unge. Til helgen skal ungene i bursdag til bestefaren sin, det vil ikke hun ene. Det ahr vært mye kræsj og mye styr i familien der, så jeg skjønner henne egentlig men noen gang så må hun også svelge en kamel. Det har ungene veldig godt av å lære de også, men å renne ned huset til noen hadde jeg aldri presset ungene til. Det er snakk om noen få ganger i året. Anonymkode: fddda...276
Anonym bruker Skrevet 16. august 2017 #19 Skrevet 16. august 2017 Her har mine barn også større søskenbarn på farssiden . 14 og 16 år. De jentene er fantastiske når vi er besøk der eller de her. Tar med seg vår største på 4 år ut eller på rommene sine for å underholde han. De har fått vært med fra dag én, med bleieskift og bading av barna mine. Jeg kom inn i livet deres da de var 10 og 8 år gamle. De har også en eldre storebror som blir bonus søskenbarn til våres, og han på 4 forguder denne unge mannen😄 Anonymkode: 0f777...a24
Anonym bruker Skrevet 16. august 2017 #20 Skrevet 16. august 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er litt sånn her også, aldersforskjellen er litt mindre da. Vi har barn på 11 og 8, svigerinnen min barn på 4 og 1 år. Da våre barn var små var det veldig begrenset hva de gjorde for oss. Barnevakt en gang annethvert år, og de kom i bursdager ol. Nå som de selv har småbarn, så er det ikke måte på hvor mye barnevakt de etterspør, gjerne en helg i måneden. "Det er jo så hyggelig om søskenbarna får et nært forhold". Det toget har gått for min del altså.., beklager. Anonymkode: 2e500...6d8 Om det er så "hyggelig" får du tilby at dine unger kan dra til de på overnatting Anonymkode: f7bf4...191
Mrs Smith Skrevet 16. august 2017 #21 Skrevet 16. august 2017 Har en uspiselig svoger, og en enda mer uspiselig svigerinne. Sammen har de produsert en skikkelig drittunge 😈- så nei, er innom så sjelden som overhodet mulig. Mannen min liker de om mulig enda mindre (broren sin), så han må dras med til høytider ol. Naturlig nok har ikke barna våre , som er eldre enn fetteren sin interesse av og dra dit de heller. Synd, men sånn er det.Vi har forsøkt å overse spydigheter, rasisme, egoisme osv., men orker ikke lenger. Min familie bor langt unna, søsken, nevøer og nieser... Ses et par ganger i året. Savner mer kontakt med de.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå