Anonym bruker Skrevet 15. august 2017 #1 Skrevet 15. august 2017 Jeg skal prøve å jobbe 50% hos arbeidsgiver, resten er AAP. Hva skjer hvis jeg blir syk en dag jeg skulle vært på jobb? Hvordan føres det på meldekort? For da skal jeg vel føre den dagen på AAP, ikke sant? Hva gjør man i forhold til arbeidsgiver sånn at det ikke blir skulk, for jeg har jo ikke krav på betalt egenmelding eller sykemelding. Jeg trodde jeg hadde alt klart for meg, men tydeligvis ikke. Jeg har snakket med nav, men får litt forvirrende svar. Og arbeidsgiver forvirret meg enda mer haha.Så nå venter jeg på å bli kontaktet av saksbehandler, og det kan jo ta noen dager. Så da spør jeg her i mellomtiden. Anonymkode: 679b1...595
Anonym bruker Skrevet 15. august 2017 #2 Skrevet 15. august 2017 Jeg bare byttet dag, kom jeg meg ikke på jobb mandag jobbet jeg torsdag isteden. På de tre årene jeg jobbet gradert og fikk aap i tillegg hadde jeg ikke en eneste syk dag, fordi jeg bare byttet rundt på dagene. Men skjønner at det ikke er like lett i alle yrker. Anonymkode: 1ac8a...925
Anonym bruker Skrevet 15. august 2017 #3 Skrevet 15. august 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg bare byttet dag, kom jeg meg ikke på jobb mandag jobbet jeg torsdag isteden. På de tre årene jeg jobbet gradert og fikk aap i tillegg hadde jeg ikke en eneste syk dag, fordi jeg bare byttet rundt på dagene. Men skjønner at det ikke er like lett i alle yrker. Anonymkode: 1ac8a...925 Det hadde vært greit, men det er ikke så lett i jobben min desverre. Anonymkode: 679b1...595
Anonym bruker Skrevet 15. august 2017 #4 Skrevet 15. august 2017 Jeg er i samme situasjon. Har gradvis begynt å jobbe litt igjen samtidig som jeg mottar AAP for den tiden jeg ikke jobber. Jeg får fastlønn for den prosenten jeg jobber og er jeg syk så føres dette som "permisjon uten lønn" hos arbeidsgiver og jeg blir trukket fra fastlønnen den dagen jeg ikke har jobbet. Da fører jeg på meldekortet til NAV at jeg har "vært for syk til å utføre arbeid/tiltak" den dagen jeg skulle jobbet og får da AAP for den dagen i stedet. Anonymkode: 22e1b...de0
Anonym bruker Skrevet 15. august 2017 #5 Skrevet 15. august 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er i samme situasjon. Har gradvis begynt å jobbe litt igjen samtidig som jeg mottar AAP for den tiden jeg ikke jobber. Jeg får fastlønn for den prosenten jeg jobber og er jeg syk så føres dette som "permisjon uten lønn" hos arbeidsgiver og jeg blir trukket fra fastlønnen den dagen jeg ikke har jobbet. Da fører jeg på meldekortet til NAV at jeg har "vært for syk til å utføre arbeid/tiltak" den dagen jeg skulle jobbet og får da AAP for den dagen i stedet. Anonymkode: 22e1b...de0 Tusen takk for svar, Det var sånn jeg trodde det var. Men så forvirret arbeidsgiver meg og da ble jeg jeg usikker. "Da fører jeg på meldekortet til NAV at jeg har "vært for syk til å utføre arbeid/tiltak" den dagen jeg skulle jobbet og får da AAP for den dagen i stedet." Er det i det første punktet her du fører det?https://www.diskusjon.no/uploads/monthly_03_2015/post-4763-0-76673800-1427532799.jpg Så krysser du av for den aktuelle dagen etterpå? Eller er det en annen plass det føres? Anonymkode: 679b1...595
Anonym bruker Skrevet 15. august 2017 #6 Skrevet 15. august 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk for svar, Det var sånn jeg trodde det var. Men så forvirret arbeidsgiver meg og da ble jeg jeg usikker. "Da fører jeg på meldekortet til NAV at jeg har "vært for syk til å utføre arbeid/tiltak" den dagen jeg skulle jobbet og får da AAP for den dagen i stedet." Er det i det første punktet her du fører det?https://www.diskusjon.no/uploads/monthly_03_2015/post-4763-0-76673800-1427532799.jpg Så krysser du av for den aktuelle dagen etterpå? Eller er det en annen plass det føres? Anonymkode: 679b1...595 Jeg fikk beskjed om at jeg ble trukket i aap om jeg gjorde det. Saksbehandleren min sa at jeg bare skulle krysse av på de dagene jeg hadde jobbet og ikke krysse noe annet enn det. Hadde jeg jobbet to dager satte jeg opp det, at det egentlig var meningen jeg skulle jobbe tre dager skulle jeg ikke skrive noe sted. Anonymkode: 1ac8a...925
Anonym bruker Skrevet 15. august 2017 #7 Skrevet 15. august 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg fikk beskjed om at jeg ble trukket i aap om jeg gjorde det. Saksbehandleren min sa at jeg bare skulle krysse av på de dagene jeg hadde jobbet og ikke krysse noe annet enn det. Hadde jeg jobbet to dager satte jeg opp det, at det egentlig var meningen jeg skulle jobbe tre dager skulle jeg ikke skrive noe sted. Anonymkode: 1ac8a...925 Men man må jo krysse av for både jobb og tiltak/AAP. Viser ikke det et litt feil bilde da, hvis man er syk og det ikke vises på meldekortet. Jeg tenker på hvis det ikke fungerer så bra, og man er endel syk. Anonymkode: 679b1...595
Anonym bruker Skrevet 15. august 2017 #8 Skrevet 15. august 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk for svar, Det var sånn jeg trodde det var. Men så forvirret arbeidsgiver meg og da ble jeg jeg usikker. "Da fører jeg på meldekortet til NAV at jeg har "vært for syk til å utføre arbeid/tiltak" den dagen jeg skulle jobbet og får da AAP for den dagen i stedet." Er det i det første punktet her du fører det?https://www.diskusjon.no/uploads/monthly_03_2015/post-4763-0-76673800-1427532799.jpg Så krysser du av for den aktuelle dagen etterpå? Eller er det en annen plass det føres? Anonymkode: 679b1...595 Ja, fører det der og krysser så av for den aktuelle dagen etterpå. Hva mener arbeidsgiveren din er riktig da? Anonymkode: 22e1b...de0
Anonym bruker Skrevet 15. august 2017 #9 Skrevet 15. august 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ja, fører det der og krysser så av for den aktuelle dagen etterpå. Hva mener arbeidsgiveren din er riktig da? Anonymkode: 22e1b...de0 De trodde de skulle betale meg sykepenger Anonymkode: 679b1...595
Anonym bruker Skrevet 15. august 2017 #10 Skrevet 15. august 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ja, fører det der og krysser så av for den aktuelle dagen etterpå. Hva mener arbeidsgiveren din er riktig da? Anonymkode: 22e1b...de0 Vet du hvordan det er med sykdom hvis man kommer fullt tilbalke til jobb, og slutter med AAP? Jeg vet jeg må jobbe 6 måneder før jeg har rett på sykepenger igjen, men når har man rett på å få lønn ved egenmelding, er det og 6 måneder? Anonymkode: 679b1...595
Anonym bruker Skrevet 15. august 2017 #11 Skrevet 15. august 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: De trodde de skulle betale meg sykepenger Anonymkode: 679b1...595 Ja, det var jo merkelig. Anonymkode: 22e1b...de0
Anonym bruker Skrevet 15. august 2017 #12 Skrevet 15. august 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ja, det var jo merkelig. Anonymkode: 22e1b...de0 Det er fordi de ikke har peiling, de har aldri hatt noen delvis på aap og i jobb før Anonymkode: 679b1...595
Anonym bruker Skrevet 15. august 2017 #13 Skrevet 15. august 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vet du hvordan det er med sykdom hvis man kommer fullt tilbalke til jobb, og slutter med AAP? Jeg vet jeg må jobbe 6 måneder før jeg har rett på sykepenger igjen, men når har man rett på å få lønn ved egenmelding, er det og 6 måneder? Anonymkode: 679b1...595 Ville tro det var to mnd slik som det er når man begynner i ny jobb, men vet ikke helt sikkert. Anonymkode: 22e1b...de0
Anonym bruker Skrevet 15. august 2017 #14 Skrevet 15. august 2017 Hva hvis man jobber halve dager da, hvordan fører man det så man får AAP for resten av dagen. Anonymkode: 679b1...595
Anonym bruker Skrevet 15. august 2017 #15 Skrevet 15. august 2017 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva hvis man jobber halve dager da, hvordan fører man det så man får AAP for resten av dagen. Anonymkode: 679b1...595 Om du krysser av for at du har jobbet, kommer det opp et nytt spørsmål, hvor mange timer. De ser på hvor mange timer du jobber totalt på uka, ikke hvor mange dager. Så du kan jobbe to timer om dagen 5 dager i uken og fremdeles få aap. Anonymkode: 1ac8a...925
Anonym bruker Skrevet 15. august 2017 #16 Skrevet 15. august 2017 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men man må jo krysse av for både jobb og tiltak/AAP. Viser ikke det et litt feil bilde da, hvis man er syk og det ikke vises på meldekortet. Jeg tenker på hvis det ikke fungerer så bra, og man er endel syk. Anonymkode: 679b1...595 Det vises at du jobber mindre Den siste tiden jeg jobbet var jeg veldig dårlig og jobbet bare en dag i uken og da bare 4-5 timer. Da jeg hadde møte med saksbehandleren spurte hun jo hvordan jeg hadde det siden hun så jeg hadde jobbet så lite i det siste. Bildet blir jo riktig, for de ser hvor mye du jobber. Anonymkode: 1ac8a...925
Anonym bruker Skrevet 15. august 2017 #17 Skrevet 15. august 2017 Tusen takk for all hjelp Anonymkode: 679b1...595
Anonym bruker Skrevet 15. august 2017 #18 Skrevet 15. august 2017 Jeg fikk beskjed av arbeidsgiver at de måtte begynne å gå over til timelønn når jeg begynte på aap i deltidsstilling. Dette for å samsvare med timene fra aap. Anonymkode: 1144f...000
Anonym bruker Skrevet 15. august 2017 #19 Skrevet 15. august 2017 Jeg jobber i staten. Da jeg var på AAP ble sykdom i arbeidsgiverperioden dekket av arbeidsgiver (sykdom med sykemelding). Samtidig er stillingen min så fleksibel at jeg byttet arbeidsdager for å unngå fravær når det var mulig. Hvis jeg var syk, førte jeg ikke opp timer på meldekortet. NB: NAV regner en full arbeidsuke som 37,5 timer. Vi har sommer- og vintertid i staten. Jeg løste det, med velsignelse fra arbeidsgiver og NAV, ved å føre 7,5 timer per fulle arbeidsdag uavhengig av om jeg jobbet 7 eller 7,75 timer. Du må jobbe i 26 uker for å opparbeide deg rett til egenmelding og sykepenger utover arbeidsgiverperioden. Du har rett på sykt barn-dager. Ang. ferie: søk på AAP og deltidsstilling. Anonymkode: 244b7...df1
Anonym bruker Skrevet 15. august 2017 #20 Skrevet 15. august 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Ville tro det var to mnd slik som det er når man begynner i ny jobb, men vet ikke helt sikkert. Anonymkode: 22e1b...de0 Er man over på aap har man brukt opp ett år med sykepenger. Man må da jobbe i nye 26 uker før man opparbeider seg samme rettigheter. Anonymkode: 04bee...00f
Anonym bruker Skrevet 15. august 2017 #21 Skrevet 15. august 2017 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er man over på aap har man brukt opp ett år med sykepenger. Man må da jobbe i nye 26 uker før man opparbeider seg samme rettigheter. Anonymkode: 04bee...00f Sykepenger fra NAV ja, men ikke retten til å bruke egenmelding hos arbeidsgiver. Anonymkode: 22e1b...de0
Anonym bruker Skrevet 15. august 2017 #22 Skrevet 15. august 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Sykepenger fra NAV ja, men ikke retten til å bruke egenmelding hos arbeidsgiver. Anonymkode: 22e1b...de0 Men man har ikke rett på egenmelding med lønn vel? Anonymkode: 679b1...595
Anonym bruker Skrevet 15. august 2017 #23 Skrevet 15. august 2017 49 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men man har ikke rett på egenmelding med lønn vel? Anonymkode: 679b1...595 Slik det står i lov om folketrygd (kapittel 8) tolker jeg det slik at man kan bruke egenmelding med lønn etter 2 mnd. Man kan også være sykemeldt innenfor arbeidsgiverperioden på 16 dager før man har opparbeidet seg rettigheter til sykepenger (26 uker) på nytt. Hvis man er syk mer enn 16 dager før det har gått 26 uker må du begynne opparbeidingsperioden på nytt. Anonymkode: 22e1b...de0
Anonym bruker Skrevet 15. august 2017 #24 Skrevet 15. august 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Slik det står i lov om folketrygd (kapittel 8) tolker jeg det slik at man kan bruke egenmelding med lønn etter 2 mnd. Man kan også være sykemeldt innenfor arbeidsgiverperioden på 16 dager før man har opparbeidet seg rettigheter til sykepenger (26 uker) på nytt. Hvis man er syk mer enn 16 dager før det har gått 26 uker må du begynne opparbeidingsperioden på nytt. Anonymkode: 22e1b...de0 Men det gjelder jo ikke mens man går på aap vel? Anonymkode: 679b1...595
Anonym bruker Skrevet 16. august 2017 #25 Skrevet 16. august 2017 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Men det gjelder jo ikke mens man går på aap vel? Anonymkode: 679b1...595 Nei, det var heller ikke diskusjonen. Spørsmålet var jo "Vet du hvordan det er med sykdom hvis man kommer fullt tilbalke til jobb, og slutter med AAP? Jeg vet jeg må jobbe 6 måneder før jeg har rett på sykepenger igjen, men når har man rett på å få lønn ved egenmelding, er det og 6 måneder? " Anonymkode: 22e1b...de0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå