Kamill Skrevet 10. august 2017 #1 Skrevet 10. august 2017 Hei, jeg hat hatt mammaperm og deretter 5 uker ulønnet permisjon, etterfulgt av betalt ferie i 6uker (overført 2 uker fra i fjord). Skal nå straks starte i 100% stilling igjen i kommunen etter ferien, og lurer på om jeg har rett på sykepenger ved sykemelding fra dag en, eller først etter 4uker i arbeid? takk for svar:-)
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #2 Skrevet 10. august 2017 Først etter 4 uker. Det å ha tatt ut ferie regnes ikke som å være tilbake i jobb. Anonymkode: 79b34...d51
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #3 Skrevet 10. august 2017 Det er riktig det vedkommende ovenfor skriver. Ved å ta ulønnet permisjon mister du retten på sykepenger, og du må derfor jobbe i minst fire uker for å ha rett på dette igjen. Anonymkode: 90f6d...ee4
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #4 Skrevet 10. august 2017 Den ulønnede permisjonen ødelegger for deg, har du mer enn to uker ulønnet permisjon mister du rettighetene dine. Men jeg mener ganske bestemt at om du har vært ansatt hele tiden så kan du få sykepenger fra nav når arbeidsgiverperioden er over, altså har du ikke krav på sykepenger fra arbeidsgiver, men du kan få det fra nav om du hele tiden har vært ansatt. Da får du gjennomsnittslønnen din i sykepenger, så det blir jo ikke stort siden du har hatt ulønnet permisjon... Anonymkode: 02561...759
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #5 Skrevet 10. august 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Den ulønnede permisjonen ødelegger for deg, har du mer enn to uker ulønnet permisjon mister du rettighetene dine. Men jeg mener ganske bestemt at om du har vært ansatt hele tiden så kan du få sykepenger fra nav når arbeidsgiverperioden er over, altså har du ikke krav på sykepenger fra arbeidsgiver, men du kan få det fra nav om du hele tiden har vært ansatt. Da får du gjennomsnittslønnen din i sykepenger, så det blir jo ikke stort siden du har hatt ulønnet permisjon... Anonymkode: 02561...759 Denne artikkelen er gammel, men jeg mener det fortsatt er sånn https://www.infotjenester.no/artikler/arbeidstakere-i-permisjon-mister-retten-til-sykepenger/ Anonymkode: 02561...759
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #6 Skrevet 10. august 2017 Her er dagens regler Om du har mer enn to uker permisjon uten lønn mister du retten på sykepenger fra arbeidsgiver, men nav vil betale ut 65% av lønnen din i sykepenger fra dag 15. Har du mer enn fire uker permisjon uten lønn mister du retten på sykepenger både fra arbeidsgiver og nav. Så du har dessverre ikke krav på noenting. Ferien din legges til som avbrudd fra arbeid og regnes ikke som å være tilbake i jobb. Så du kan rett og slett ikke bli syk før du har opparbeidet deg nye rettigheter, det er sjansen man tar ved utvidet permisjon uten lønn. http://www.juristkontakt.no/i/2017/5/juko-2017-05b-881 Anonymkode: 02561...759
Kamill Skrevet 10. august 2017 Forfatter #7 Skrevet 10. august 2017 Takk for svar, var det jeg fryktet. Leste noe om at personer som jobbet i det offentlige hadde rett på sykepenger fra dag en så lenge det lå en avtale om arbeid- altså en turnus eller lignende. Så ble håpefull et øyeblikk, men da gjelder ikke dette?
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #8 Skrevet 10. august 2017 19 minutter siden, Kamill skrev: Takk for svar, var det jeg fryktet. Leste noe om at personer som jobbet i det offentlige hadde rett på sykepenger fra dag en så lenge det lå en avtale om arbeid- altså en turnus eller lignende. Så ble håpefull et øyeblikk, men da gjelder ikke dette? Nei, det gjelder ikke. Du kan bruke sykt barn dager fra dag 1, men har ingen rettigheter på deg selv. Er du blitt syk? Anonymkode: b7cc2...fbc
Kamill Skrevet 10. august 2017 Forfatter #9 Skrevet 10. august 2017 Ok, takk for svar. Nei er ikke blitt syk, men er blitt gravid igjen og frykter plagene jeg hadde i forgje svangerskap. Men da vet jeg hva jeg har å forholde meg til, og krysser fingrene for at det går fint å arbeide igjen. 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, det gjelder ikke. Du kan bruke sykt barn dager fra dag 1, men har ingen rettigheter på deg selv. Er du blitt syk? Anonymkode: b7cc2...fbc
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #10 Skrevet 10. august 2017 Med mindre du er helt sengeliggende får du bare prøve å holde ut de fire ukene så du får opparbeidet deg rettigheter. Evt bytte vekk de vaktene du klarer og hale deg gjennom resten. Hadde ikke fortalt at jeg var gravid før det, om det ikke viser enda. Anonymkode: 4d795...da0
Kamill Skrevet 10. august 2017 Forfatter #11 Skrevet 10. august 2017 Ja får håpe jeg klarer meg. Hadde tenkt å fortelle det etter en uke eller to, med tanke på tilrettelegging. Så jeg muligens kan få mer kontorarbeid enn pasienter. Bedriften skal jo tilrettelegge så langt det lar seg gjøre når man er gravid. Hvorfor ville ikke du sagt noe?
Kamill Skrevet 10. august 2017 Forfatter #12 Skrevet 10. august 2017 Akkurat nå, Kamill skrev: Ja får håpe jeg klarer meg. Hadde tenkt å fortelle det etter en uke eller to, med tanke på tilrettelegging. Så jeg muligens kan få mer kontorarbeid enn pasienter. Bedriften skal jo tilrettelegge så langt det lar seg gjøre når man er gravid. Hvorfor ville ikke du sagt noe? 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Med mindre du er helt sengeliggende får du bare prøve å holde ut de fire ukene så du får opparbeidet deg rettigheter. Evt bytte vekk de vaktene du klarer og hale deg gjennom resten. Hadde ikke fortalt at jeg var gravid før det, om det ikke viser enda. Anonymkode: 4d795...da0
Kamill Skrevet 10. august 2017 Forfatter #13 Skrevet 10. august 2017 18 minutter siden, Kamill skrev: Ja får håpe jeg klarer meg. Hadde tenkt å fortelle det etter en uke eller to, med tanke på tilrettelegging. Så jeg muligens kan få mer kontorarbeid enn pasienter. Bedriften skal jo tilrettelegge så langt det lar seg gjøre når man er gravid. Hvorfor ville ikke du sagt noe? 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Med mindre du er helt sengeliggende får du bare prøve å holde ut de fire ukene så du får opparbeidet deg rettigheter. Evt bytte vekk de vaktene du klarer og hale deg gjennom resten. Hadde ikke fortalt at jeg var gravid før det, om det ikke viser enda. Anonymkode: 4d795...da0
Kamill Skrevet 10. august 2017 Forfatter #14 Skrevet 10. august 2017 En ting til, kan jeg bytte vekk vakter i de 4 ukene, eller må jeg ta alle selv for å opptjene retten til sykepenger?
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #15 Skrevet 10. august 2017 6 minutter siden, Kamill skrev: En ting til, kan jeg bytte vekk vakter i de 4 ukene, eller må jeg ta alle selv for å opptjene retten til sykepenger? Hvor mye du jobber avgjør jo hvor mye du får i sykepenger.... Har du fastlønn? Anonymkode: 02561...759
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #16 Skrevet 10. august 2017 10 minutter siden, Kamill skrev: En ting til, kan jeg bytte vekk vakter i de 4 ukene, eller må jeg ta alle selv for å opptjene retten til sykepenger? Hvis du gjør det, så har du vel ikke noe grunnlag for sykepengene? Da går de vel ut i fra den ulønnede permisjonen? Anonymkode: 4ec5b...924
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #17 Skrevet 10. august 2017 7 minutter siden, Kamill skrev: En ting til, kan jeg bytte vekk vakter i de 4 ukene, eller må jeg ta alle selv for å opptjene retten til sykepenger? Så du vil bytte bort vakter og så bli sykemeldt etterpå så du ikke tar vaktene du byttet vekk? Hadde jeg vært din kollega hadde jeg blitt forbannet om du gjorde det mot meg bevisst. Du har tatt valget om ulønnet permisjon, da risikerer man nettopp situasjonen du er i nå. Som man reder ligger man. Bit tenna sammen og stå i jobb til du kvalifiserer til velferdsgodet sykepenger eller så får du leve med at du ikke får sykepenger. Ikke prøv å jukse deg til rettigheter. Anonymkode: 6fe8b...32d
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #18 Skrevet 10. august 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hvis du gjør det, så har du vel ikke noe grunnlag for sykepengene? Da går de vel ut i fra den ulønnede permisjonen? Anonymkode: 4ec5b...924 Postet litt fort. For du er jo ikke tilbake i jobb, hvis du faktisk ikke jobber Anonymkode: 4ec5b...924
Kamill Skrevet 10. august 2017 Forfatter #19 Skrevet 10. august 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Så du vil bytte bort vakter og så bli sykemeldt etterpå så du ikke tar vaktene du byttet vekk? Hadde jeg vært din kollega hadde jeg blitt forbannet om du gjorde det mot meg bevisst. Du har tatt valget om ulønnet permisjon, da risikerer man nettopp situasjonen du er i nå. Som man reder ligger man. Bit tenna sammen og stå i jobb til du kvalifiserer til velferdsgodet sykepenger eller så får du leve med at du ikke får sykepenger. Ikke prøv å jukse deg til rettigheter. Anonymkode: 6fe8b...32d Altså ikke noe nødvendig å bli ufin. Hadde selvsagt ikke bytter vekk vakter uten å betale ut mine kolleger. Spørsmålet var bare om jeg kan bytte vekk vakter som ikke passer, i den perioden på 4 uker, eller om det er 4 uker hvor jeg følger turnus som gjelder. Jeg pleier betale ut vakter når jeg får noen til å jobbe for meg. Og jeg har ingen planer om å sykemelde meg om ikke graviditeten blir like vanskelig som sist. Slike kommentarer passer seg ikke, tenk deg om neste gang. Eller spør om du lurer på noe.
Kamill Skrevet 10. august 2017 Forfatter #20 Skrevet 10. august 2017 Tror jeg var litt uklar på den siste med bytting av vakter, mente bare om jeg kan bytte vakter i denne perioden (betale ut vakter), som ikke passer. Jeg pleier å betale de som tar vakter for meg, så jeg ikke må ta igjen vaker. Eller om det da gjelder som at jeg ikke jobber? Og som jeg sier til henne over, går jo ikke inn for å sykemelde meg, men er livredd for et nytt vanskelig svangerskap. Takk for alle svar til nå.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2017 #21 Skrevet 11. august 2017 13 timer siden, Kamill skrev: Altså ikke noe nødvendig å bli ufin. Hadde selvsagt ikke bytter vekk vakter uten å betale ut mine kolleger. Spørsmålet var bare om jeg kan bytte vekk vakter som ikke passer, i den perioden på 4 uker, eller om det er 4 uker hvor jeg følger turnus som gjelder. Jeg pleier betale ut vakter når jeg får noen til å jobbe for meg. Og jeg har ingen planer om å sykemelde meg om ikke graviditeten blir like vanskelig som sist. Slike kommentarer passer seg ikke, tenk deg om neste gang. Eller spør om du lurer på noe. Tja, ufin og ufin. Du har tatt ulønnet permisjon. Det er et valg du har tatt. Da får du være lenger hjemme, men mister rettigheter. Innleggene dine bærer preg av å karre til seg rettigheter du egentlig vet du har gitt avkall på. Neste gang, kanskje du skal stå i jobb så har du rettighetene dine intakt. Anonymkode: 6fe8b...32d
Kamill Skrevet 11. august 2017 Forfatter #22 Skrevet 11. august 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Tja, ufin og ufin. Du har tatt ulønnet permisjon. Det er et valg du har tatt. Da får du være lenger hjemme, men mister rettigheter. Innleggene dine bærer preg av å karre til seg rettigheter du egentlig vet du har gitt avkall på. Neste gang, kanskje du skal stå i jobb så har du rettighetene dine intakt. Anonymkode: 6fe8b...32d Ufin det er du, men det er helt greit du vet ingen ting om meg. Hadde ingen andre valg da jeg tok ulønnet permisjon, utenom å sykemelde meg, noe jeg i dag angrer på at jeg ikke gjorde. Er absolutt ikke å karre til seg rettigheter som du påstår. Tenk deg om før du dømmer andre i kommentarfelt, hold det heller for deg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå