Gå til innhold

Dere lydsensitive.. Hvordan overlever dere familielivet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har virkelig innsett hvor ille sensitiv jeg er. Begynte for noen år siden og har forverret seg kraftig med tiden. Nå tåler jeg ikke å høre på barn prate. Det er noe med barnestemmen. Så høy og lys/skrikete. Barnelatter får meg også til å vrenge meg av smerte. Leking av småtterier på gulv. Hører hver eneste legobit slå nedi gulvet. Raslingen når de leter etter riktig farge blant Hamaperlene... Pusting, snorking. At de andre sitter med mobil/nettbrett. Jeg tåler ingenting lengre! Har sluttet å være sosial for jeg blir så sliten både psykisk og fysisk. Synes det er for mye støy overalt. 

Ser på snapchat at andre småbarnsmødre holder ut mye mer støy og leven enn meg. Jeg hysjer og kjefter på barna mine hele tiden :( Vil bare ha det helt stille! Hva gjør jeg? Var ikke sånn før jeg fikk barn

Anonymkode: 13721...1e8

Skrevet

Trekk deg unna og hvil deg når det trengs.

Keg er nok ikke så sensitiv som deg, men Vi har byttet bord (fra glass til tre), satt møbelknotter på alle stoler og lagt et teppe der hun leker med lego. Jeg er nok heldig; jeg sier til min treåring at jeg må hvile litt og hun kan selvsagt komme om det er noe. Så leker hun rundt 30min ganske stille og jeg får hvilt litt.

lykke ril! 

Anonymkode: 69783...8b0

Skrevet

Høres ut som en psykisk lidelse. Venninnen min hadde noe av det samme. Ble mye bedre etter behandling hos psykiater.

Anonymkode: 9ce50...0ca

Skrevet

Du må lære deg teknikker for å filtrere, slå av omverdenen litt. Det er ikke nødvendig å ta inn alle lyder rundt en hele tiden, men det høres ut som du sitter og lytter etter istedenfor å stenge av? 

Anonymkode: 5e306...cd1

Skrevet

Jeg sliter også. Det hjelper mest å gå ut. Vi er veldig mye ute. Jeg ser tv uten lyd når barna sover eller bare sitter der og nyter roen. Har aldri på lyd i bilen hvis ikke barna er med. Går tur uten lyd. Kobler ut litt hvis det er mye bråk ved å gå på do. Jeg får ofte migrene etter en dag alene med barna, og jeg er ofte alene. Nå er mine barn ganske stille og rolige av seg, heldigvis. Jeg sliter derfor mest når vi omgås andre barn. Noen barn snakker ekstremt høyt 

Anonymkode: 1c35c...5ef

Skrevet

Er ikke så ille rammet som deg. Passer på å ta pauser i rolige omgivelser med jevne mellomrom. Jeg har bare ett barn og hun er heller ikke så glad i lyd. Jeg har alltid ørepropper med så jeg kan bruke dem hvis støynivået blir for ille.

Anonymkode: edcc0...840

Skrevet

Jeg har ikke barn enda men er tidvis veldig lydsensitiv. Jo mer sliten jeg er, jo verre er det.

Så her forebygger jeg. Passe på at jeg ikke blir for sliten. I situasjoner med opplevd støy bruker jeg pusteøvelser og fokuserer på å slappe av i rygg, nakke, hals og kjeve. Det gjelper faktisk en del å roe musklene der. Noen ganger bruker jeg musikk jeg liker. Setter den på og fokusere 100% på den (da siler jeg jo ut lydene). Andre ganger konkurerer jeg med meg selv: kan jeg høre klokken tikke eller vinden i trærne når den j**** ungen sitter to meter unna meg og spiller intenst på det grusomme mobilspillet sitt? Det funker faktisk veldig bra. 

Husk å pust med magen....

Anonymkode: b4eed...cd5

Skrevet

Dere som er lydsensitive, hvor bor dere? Jeg bor i byen, og synes det er helt forferdelig å bevege meg uten for den rolige blindgaten jeg bor i. Det er intens trafikk, masse mennesker, fly, helikoptre, sirener fra forskjellige utrykningskjøretøyer etc etc. Blir faktisk helt dårlig av det, og ønsker mer enn noe å komme meg ut av byen. Men av diverse grunner kan jeg ikke det, og det føler jeg forringer livskvaliteten min...

Anonymkode: 5b53f...c58

Skrevet

Ja ja, de fleste av oss gir litt mer faen, og lar være å sette en diagnose på småting som kan irritere litt når man er sliten. 

Håper virkelig dere ikke overfører dette fjaset til ungene deres.

Anonymkode: cdd24...819

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja ja, de fleste av oss gir litt mer faen, og lar være å sette en diagnose på småting som kan irritere litt når man er sliten. 

Håper virkelig dere ikke overfører dette fjaset til ungene deres.

Anonymkode: cdd24...819

Lydsensitivitet har et medisinsk navn hyperakusis. Its a thing. Vi går ikke bare rundt og synes synd på oss selv.

Har aldri visst hvorfor jeg er sånn, har bare regnet med at det kommer av at jeg hadde veldig  nedsatt hørsel i barndommen, og nå har mange arr på trommehinnene. Har nedsatt hørsel idag også, så trenger ikke være at vi hører så bra heller.

Anonymkode: b4eed...cd5

Skrevet

Hos meg er det en vanesak. Jeg ble veldig sliten i familiesammenkomster, og fikk "sjokk" da jeg møtte en med barn fra før. Ikke unormalt bråkete unger men det var konstant lyd. Så fikk vi en sammen, og Jesus lydnivået er høyt til tider. Jeg har begynt å løpe, jeg takler bedre lyd med overskudd. Samt at jeg løper lørdag og søndag og dermed får 1,5 time med stillhet på dagen. 😂

For meg er det litt terapi i å løpe i skogen, bare høre lyden av sko mot grus og egen pust. 

Etter løpeturen er det tilbake til "gryteorkester" og latter. (De spiller ikke på gryter, men synes gryteorkester beskriver støyen de lager)

Det hender jeg bare må trekke meg tilbake på kvelden når minste legger seg. Da leser jeg bok på senga og nyter roen. 

Er jeg i en tøff periode på jobb og jeg er mye sliten er støyen til tider nesten uutholdelig altså. 

Men.... jeg er så glad i alle ungene, og jeg klarer til tross for støyen å glede meg over at de stort sett har det så fint sammen. 

Anonymkode: 344bc...edf

Skrevet

Formstøpte ørepropper og bose hodetelefoner. Nei det er ikke telefon! 😂 Men slike greier man kan ha over ørene med bøyle, også setter man på en knapp og mye støy blir borte 

Anonymkode: 772d9...f5e

Skrevet

Vi leker stille leken😁 

Anonymkode: 64117...e21

Skrevet

Et barn, singel,  bor landlig og har enebolig hvor barnerommet er i en annen etasje. Når frøkna har besøk (nesten daglig) kan jeg trekke meg unna eller sende de ut. Hadde ikke taklet en hel familie rundt meg hele tiden.

Vi er mye ute i naturen. Sus fra skogen, risling i bekken og fuglekvitter er ikke støy for meg.

Anonymkode: 8d2ab...6f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...