Gå til innhold

Jeg blir litt smårar på reglene til barnehagen... kan jeg si noe??

Anbefalte innlegg

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, det er pålegg 🙂. Synes du det er bedre at ungen ikke spiser? 

Anonymkode: 412fd...d99

Tror du virkelig ungen kommer til å plutselig be om ost eller servelat når hun får godteri til hvert brødmåltid? Nugatti er heller ikke pålegg. Det er snop som noen forkler med at det er pålegg for de orker ikke kampen. Bare tull. Se vg i dag feks. Hvis barnet er nesten to år er det på tide å ta grep. 

Anonymkode: b0ca0...eaa

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror du virkelig ungen kommer til å plutselig be om ost eller servelat når hun får godteri til hvert brødmåltid? Nugatti er heller ikke pålegg. Det er snop som noen forkler med at det er pålegg for de orker ikke kampen. Bare tull. Se vg i dag feks. Hvis barnet er nesten to år er det på tide å ta grep. 

Men her snakker vi om et barn som er underernært og som er under oppfølging av lege. Dette barnet har spiseproblemer. Mener du det er riktig å sulte et underernært barn?

For du skjønner det, alternativet er ikke at dette barnet vil hoppe over et måltid eller to og så "komme på bedre tanker" og begynne å spise ost og servelat. Alternativet er at barnet ikke spiser.

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså, barnet spiser til nød en halv brødskive. Om du kaller nugatti godteri, værsågod. Jeg elsker folk som ikke evner å sette seg inn i andres situasjon! 

Anonymkode: 412fd...d99

Skrevet

Vi har også prøvd å kutte ut nan for å se om det hjelper men det virket motsatt her. 

Det er ikke all verdens med nugatti hun får. Prøvde syltetøy og da spiste hun en halv skive til kvelds igår. Til middag pirket hun på spagetti med kjøttdeig og grønnsaker, lokket med salat og sånn hun elsket før sommeren men nei. 

Jeg blir så fortvilet:. Seksåringen har alltid vært en matmoms så mange tror og mener at her har vi feilet😢

Anonymkode: ff157...795

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er du så dum eller later du bare som? 

Det er ikke snakk om et kresent barn, det er snakk om et barn som antagelig forbinder mat med smerte og ubehag og derfor lar være å spise. Et barn som nekter å ta til seg næringen det trenger så det har blitt underernært. 

Alternativet for slike barn er ikke leverpostei og servelat, det er sykehusinnleggelse og mat gjennom sonde eller knapp på magen 

Man kan ikke sulte slike barn, man må lære de at mat er ok, at mat ikke betyr smerter og ubehag (f.eks etter å ha fått medisinert refluks, funnet ut av allergier eller hva det nå var sol gjorde at barnet ikke ville spise i første omgang) 

Først når barnet har lært å spise nok, kommet seg opp i normalvekt og fått et annet syn på mat, da kan man begynne utvide sortimentet, eksperimentere med smaker osv 

Du fremstår jo som helt tett i hodet når du ikke skjønner forskjellen på et barn med alvorlig spisevegring og et litt kresent normalvektig barn 

Anonymkode: 8a8e4...729

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mener du virkelig at servelat er veldig sunt? Sunnere enn fruktsmoothie laget av ren most frukt og yoghurt naturell? Du har ingen kunnskap innenfor ernæring. Når du sammenligner ALL yoghurt med is og godteri og mener at kun brød med servelat eller ost er sunt, har du virkelig ikke peiling, og bør slutte å kverulere før du driter deg enda mer ut.

Anonymkode: bf369...d18

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du så dum eller later du bare som? 

Det er ikke snakk om et kresent barn, det er snakk om et barn som antagelig forbinder mat med smerte og ubehag og derfor lar være å spise. Et barn som nekter å ta til seg næringen det trenger så det har blitt underernært. 

Alternativet for slike barn er ikke leverpostei og servelat, det er sykehusinnleggelse og mat gjennom sonde eller knapp på magen 

Man kan ikke sulte slike barn, man må lære de at mat er ok, at mat ikke betyr smerter og ubehag (f.eks etter å ha fått medisinert refluks, funnet ut av allergier eller hva det nå var sol gjorde at barnet ikke ville spise i første omgang) 

Først når barnet har lært å spise nok, kommet seg opp i normalvekt og fått et annet syn på mat, da kan man begynne utvide sortimentet, eksperimentere med smaker osv 

Du fremstår jo som helt tett i hodet når du ikke skjønner forskjellen på et barn med alvorlig spisevegring og et litt kresent normalvektig barn 

Anonymkode: 8a8e4...729

Ved å sulte slike barn forsterker man barnets inntrykk av at mat er forbundet med lidelse, vondt og ubehag. Det er ingen løsning på problemet. Råder denne anonyme til å se en av episodene av "Hellstrøm rydder opp hjemme", om voksen dame med alvorlig spisevegring. Nå var hun voksen og ikke underernært, men overvektig, men man kunne se at hun fikk fysisk vondt og brekninger av å smake på ost, fisk og andre sunne matvarer. Det er ikke noe som bare løses med å sulte folk med slike problemer.

Skrevet
På 10.8.2017 den 9.34, the amazing spidermamma skrev:

Jeg skjønner at sjokoladepålegg ikke er greit, da blir det sikkert et helvete å forklare alle de andre ungene at ikke de også kan ha det. 

Men yoghurt og smoothie, det synes jeg er strengt. 

Har dere ikke mulighet til å gi frokost før dere går hjemmefra? 

Like greit å ta den kampen først som sist: Livet ER urettferdig, man kan ikke bestandig få det samme. En annen ting; Hadde 15 av 20 barn fått nugatti = Problematisk, men ett av 20, not so much. 

HI: Skjønner det er fryktelig frustrerende, og her hadde jeg bare stått på kravene! Har selv et barn som sliter voldsomt med matlysten, så vet hva dere går gjennom. Lykke til! 

Anonymkode: 9b8a3...4e5

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Like greit å ta den kampen først som sist: Livet ER urettferdig, man kan ikke bestandig få det samme. En annen ting; Hadde 15 av 20 barn fått nugatti = Problematisk, men ett av 20, not so much. 

HI: Skjønner det er fryktelig frustrerende, og her hadde jeg bare stått på kravene! Har selv et barn som sliter voldsomt med matlysten, så vet hva dere går gjennom. Lykke til! 

Anonymkode: 9b8a3...4e5

Ja, jeg har egentlig endret mening underveis i tråden her, her er det jo sannsynligvis snakk om et barn som har en spiseforstyrrelse av et eller annet slag. 

Skrevet (endret)
På 10.8.2017 den 10.49, Anonym bruker skrev:

Selvsagt blir det ett problem om mitt barn blir lei seg fordi enkelte ikke kan ta med seg normal mat i bhg! Yogurt og smoothie før ikke være hverdagskost!

Anonymkode: 7051a...f1f

Smoothie kan jo være supersunt og kan da nettopp være hverdagskost! Her går det ofte i smoothie laget av brokkoli, blåbær og juice. Sunt og godt, med mange næringsstoffer i.

Endret av Me and my monkey
Skrevet

Høres firkantet ut av barnehagen. Mitt barn hadde en periode hun nesten ikke spiste (pga sykdom), og fikk også mat i sonde. Barnehagen valgte da på eget initiativ å gi henne nugatti på skiven. Dette var ikke noe som helst problem for de andre barna, de skjønte at det kun gjaldt henne (til tross for at det var på småbarnsavdeling).

Anonymkode: 797b4...386

Skrevet

Nå går jeg litt mot strømmen her.

Min sønn var også umulig i forhold til mat. Det var en kamp å få i ham det meste, og han lignet HI sitt barn på flere måter. Men jeg endte aldri opp med å gi Nugatti av den grunn. Yougurt ble det, til tider. Men ellers lokket jeg med frukt, de gangene det var helt krise. Knekkebrød med smør gikk også av og til. Blåbær var en annen slager. 

Nugatti? Det minst næringsrike du kan gi? Det er ikke rart at bhg er uenig. Det finnes bedre alternativer!

Anonymkode: 1d300...bc5

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min sønn var også umulig i forhold til mat. Det var en kamp å få i ham det meste, og han lignet HI sitt barn på flere måter. Men jeg endte aldri opp med å gi Nugatti av den grunn. Yougurt ble det, til tider. Men ellers lokket jeg med frukt, de gangene det var helt krise. Knekkebrød med smør gikk også av og til. Blåbær var en annen slager. 

Nugatti? Det minst næringsrike du kan gi? Det er ikke rart at bhg er uenig. Det finnes bedre alternativer!

Helt greit du er enig med bhg i forhold til nugatti. Kan forstå den. Men ellers gjør HI akkurat som deg: gir yoghurt og frukt (smoothie laget av 100% frukt, er faktisk frukt.). Og barnehagen sier at det er heller ikke lov. 

Anonymkode: 05f24...c67

Skrevet

Få legeerklæring så er problemet løst. Barnehagen må forholde seg til den. 

Problemet i en barnehage er at foreldre har en tendens til å lage egne diagnoser. JA noen få barn lider av spisevegring. Men jeg har i løpet av 15 år i bhg aldri møtt et barn som faktisk lider av dette MEN 

Jeg har vært gjennom mange omganger med ulike barn som KUN spiser "godteri". En likte bare kjeks, en annen drakk kun melk (tutteflaske) og spiste sjokoladeblanding (tørt uten melk). Etter tilvenningen er slutt og barnet er trygg på oss voksne har vi fjernet disse matvarene og etter kun kort tid spiser barnet normalt. Selvsagt må vi ta en kamp med barnet og foreldrene trodde ikke det ville gå. Men jeg har aldri opplevd at vi ikke har fått det til. Barna bli inspirer av å se de andre som spiser og vil være med i "gjengen". 

Så, gi meg en legeerklæring så følger jeg legens anbefalinger. Hvis jeg ikke får den ville vi ikke servert nugatti. (Men poenget med å nekte smoothie og yougurt ser jeg ikke helt...veldig greit å kunne ty til dette om ingenting annet glir ned. )

Anonymkode: 05aab...b61

Skrevet
På 10.8.2017 den 13.44, Superdolly skrev:

Men svar på dette da: Synes du i fullt alvor det er greit å sulte et allerede underernært barn fordi ditt barn skal få slippe å bli misunnelig på en yoghurt?

Noen kvinner tror at alle barn med litt forskjellige behov ,egentlig bare er bortskjemte. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og hvis du kan lese norsk, har fruktsmoothie vært nevnt som alternativ til nugatti. Barnehage ønsker ikke dette heller. Så her er det ikke snakk om at alle alternativer er sunne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...