Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #26 Skrevet 10. august 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Igjen så er det forskjell om barnet av og til har med seg yogurt og smoothie,å når det er sånn HVER DAG Anonymkode: 7051a...f1f Ingen forskjell. Mine barn har aldri brødskiver med seg. Jeg driter i hva andre foreldre tenker om det. Jeg serverer sunn næringsrik mat til barna. At andre foreldre ikke liker det, får bli deres, og ikke mitt, problem. Anonymkode: bf369...d18
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #27 Skrevet 10. august 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så dum er du ikke? Eller har du bare problem med leseforståelsen? Les hi en gang til, gjerne høyt for deg selv, så skjønner du sikkert problemstillingen hennes. Anonymkode: 11b83...6d5 Ja jeg ser at hun velger å bare gi barnet nugatti,smoothie og yougurt,høres ikke ut som oppskriften på verken ett sunt kosthold eller på at barnet skal vokse av det. Anonymkode: 7051a...f1f
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #28 Skrevet 10. august 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ja jeg ser at hun velger å bare gi barnet nugatti,smoothie og yougurt,høres ikke ut som oppskriften på verken ett sunt kosthold eller på at barnet skal vokse av det. Anonymkode: 7051a...f1f Vokser ikke barnet av fruktsmoothie med most frukt, grønnsaker og yoghurt naturell? Hvorfor ikke? Forklar gjerne. Brødskiver er ikke eneste måte å få barnet til å vokse på. Få hodet ut av baken, du. Anonymkode: bf369...d18
*Miss Marple* Skrevet 10. august 2017 #29 Skrevet 10. august 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Igjen så er det forskjell om barnet av og til har med seg yogurt og smoothie,å når det er sånn HVER DAG Anonymkode: 7051a...f1f For denne ungen er det nødvendig å ha med seg dette hver dag. Da er det din jobb og forklare din unge at noen ganger kan noe oppleves urettferdig, og at den slags mat er en form for medisin for xx. Mener du helt på alvor at dette hadde vært et problem for deg om det skjedde i din barnehage?
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #30 Skrevet 10. august 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ingen forskjell. Mine barn har aldri brødskiver med seg. Jeg driter i hva andre foreldre tenker om det. Jeg serverer sunn næringsrik mat til barna. At andre foreldre ikke liker det, får bli deres, og ikke mitt, problem. Anonymkode: bf369...d18 For ett sjarmtroll du er da,du må være en fryd å måtte foholde seg til i barnehagen. Anonymkode: 7051a...f1f
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #31 Skrevet 10. august 2017 1 minutt siden, *Miss Marple* skrev: For denne ungen er det nødvendig å ha med seg dette hver dag. Da er det din jobb og forklare din unge at noen ganger kan noe oppleves urettferdig, og at den slags mat er en form for medisin for xx. Mener du helt på alvor at dette hadde vært et problem for deg om det skjedde i din barnehage? Selvsagt blir det ett problem om mitt barn blir lei seg fordi enkelte ikke kan ta med seg normal mat i bhg! Yogurt og smoothie før ikke være hverdagskost! Anonymkode: 7051a...f1f
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #32 Skrevet 10. august 2017 Hvor ble det av hi da? Anonymkode: dc7e3...7c5
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #33 Skrevet 10. august 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor ble det av hi da? Anonymkode: dc7e3...7c5 Enkelte har faktisk noe som heter jobb, så vil anta at det er det hun er på en helt vanlig torsdag. Anonymkode: 7051a...f1f
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #34 Skrevet 10. august 2017 Mange av dere som svarer kritisk her, har antagelig ikke hatt unger med dårlig matlyst. Har dere opplevd det selv ville dere hatt litt større forståelse for hvor stort problem det faktisk er å få småspiste barn til å spise. Da blir man overlykkelig over å finne noe som faktisk glir ned. Jeg har barn som spiser det samme på en hel dag som andre barn spiser ril frokost Så ikke sitt på din høye hest å kritiser en annen mors valg for sitt barn. Anonymkode: 37545...d70
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #35 Skrevet 10. august 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Mange av dere som svarer kritisk her, har antagelig ikke hatt unger med dårlig matlyst. Har dere opplevd det selv ville dere hatt litt større forståelse for hvor stort problem det faktisk er å få småspiste barn til å spise. Da blir man overlykkelig over å finne noe som faktisk glir ned. Jeg har barn som spiser det samme på en hel dag som andre barn spiser ril frokost Så ikke sitt på din høye hest å kritiser en annen mors valg for sitt barn. Anonymkode: 37545...d70 Selvsagt blir matlysten bedre av at du gir barnet alt mulig annet! Men så lurt er det ikke.Mye bedre å kjøre hardt å si at barnet får ikke noe annen mat enn det som blir servert,gir du ikke etter å gir noe annet da så vips så har du ett barn som spiser normal mat igjen.For brødskiver er noe alle barn burde lære seg å spise! Hva skal du gjøre når barnet begynner på skole å bli med noen hjem etter skolen? Forlanger at de skal begynne å lage smoothie til barnet? Forventer at de skal gå på butikken å kjøpe yougurt kun fordi barnet ditt er kresen? Det vanlige å få servert etter skolen er brødskive! Så jo fortere du lærer barnet å spise det jo bedre er det. Anonymkode: 7051a...f1f
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #36 Skrevet 10. august 2017 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: For ett sjarmtroll du er da,du må være en fryd å måtte foholde seg til i barnehagen. Anonymkode: 7051a...f1f Bare fordi jeg ikke sender brødskiver med barna mine? Må jeg følge saueflokken og sende med bestemt type mat slik at andre foreldre ikke blir støtt? Nå er det ikke slik at alle foreldre i vår barnehage er høysensitive følsomme blomster. Anonymkode: bf369...d18
*Miss Marple* Skrevet 10. august 2017 #37 Skrevet 10. august 2017 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selvsagt blir det ett problem om mitt barn blir lei seg fordi enkelte ikke kan ta med seg normal mat i bhg! Yogurt og smoothie før ikke være hverdagskost! Anonymkode: 7051a...f1f 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selvsagt blir matlysten bedre av at du gir barnet alt mulig annet! Men så lurt er det ikke.Mye bedre å kjøre hardt å si at barnet får ikke noe annen mat enn det som blir servert,gir du ikke etter å gir noe annet da så vips så har du ett barn som spiser normal mat igjen.For brødskiver er noe alle barn burde lære seg å spise! Hva skal du gjøre når barnet begynner på skole å bli med noen hjem etter skolen? Forlanger at de skal begynne å lage smoothie til barnet? Forventer at de skal gå på butikken å kjøpe yougurt kun fordi barnet ditt er kresen? Det vanlige å få servert etter skolen er brødskive! Så jo fortere du lærer barnet å spise det jo bedre er det. Anonymkode: 7051a...f1f Hun spiser jo brødskiver? Med nugatti på. Du viser svært liten kunnskap og forståelse i svarene dine, så jeg tror ikke det er vits å diskutere mer med deg.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #38 Skrevet 10. august 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mye bedre å kjøre hardt å si at barnet får ikke noe annen mat enn det som blir servert,gir du ikke etter å gir noe annet da så vips så har du ett barn som spiser normal mat igjen Tydeligvis at du aldri har vært borti et barn som sliter med mat. Anonymkode: dc7e3...7c5
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #39 Skrevet 10. august 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selvsagt blir matlysten bedre av at du gir barnet alt mulig annet! Men så lurt er det ikke.Mye bedre å kjøre hardt å si at barnet får ikke noe annen mat enn det som blir servert,gir du ikke etter å gir noe annet da så vips så har du ett barn som spiser normal mat igjen.For brødskiver er noe alle barn burde lære seg å spise! Hva skal du gjøre når barnet begynner på skole å bli med noen hjem etter skolen? Forlanger at de skal begynne å lage smoothie til barnet? Forventer at de skal gå på butikken å kjøpe yougurt kun fordi barnet ditt er kresen? Det vanlige å få servert etter skolen er brødskive! Så jo fortere du lærer barnet å spise det jo bedre er det. Anonymkode: 7051a...f1f Barnet er underernært og følges opp av barnelege. Tror ikke du de har forsøkt å gi barnet annen mat? Hadde barnet spist, ville kanskje ikke barnet vært underernært? Og "normal mat" omfatter ikke brødskiver. Flere voksne damer på Dib sløyfer brød helt, og ingen reagerer på det. Hvorfor MÅ barna spise brød til alle måltider utenom middag da? Anonymkode: bf369...d18
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #40 Skrevet 10. august 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Tydeligvis at du aldri har vært borti et barn som sliter med mat. Anonymkode: dc7e3...7c5 Hvis hun vurderer å sulte et underernært barn for å få barnet til å spise brød med leverpostei og ost, er jeg alvorlig bekymret for hennes evner som mor... Anonymkode: bf369...d18
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #41 Skrevet 10. august 2017 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selvsagt blir det ett problem om mitt barn blir lei seg fordi enkelte ikke kan ta med seg normal mat i bhg! Yogurt og smoothie før ikke være hverdagskost! Anonymkode: 7051a...f1f Men da får du oppdra ditt sensitive blomst da. Hvem var prinsesse her sa du? DU skal ikke bestemme hva andre barns kosthold bør være. Du mener at barna skal spise brødskiver til alle måltider, andre mener noe annet. Det finnes mange utlendinger i Norge som kommer fra land der man ikke spiser brød hele tiden. De vurderer hverdagskosthold annerledes enn det du gjør. Anonymkode: bf369...d18
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #42 Skrevet 10. august 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men da får du oppdra ditt sensitive blomst da. Hvem var prinsesse her sa du? DU skal ikke bestemme hva andre barns kosthold bør være. Du mener at barna skal spise brødskiver til alle måltider, andre mener noe annet. Det finnes mange utlendinger i Norge som kommer fra land der man ikke spiser brød hele tiden. De vurderer hverdagskosthold annerledes enn det du gjør. Anonymkode: bf369...d18 Hun MÅ være bare ute etter å provosere. Jeg nekter å tro at det finnes noen som mener at "lei seg" trumfer underernært. Anonymkode: 30199...916
FlightlessBird Skrevet 10. august 2017 #43 Skrevet 10. august 2017 herlighet.. mine unger kommer ofte hjem og sier den og den har nugatti på skolen/bhg. Da smiler jeg og sier at det er greit for dem men at de ikke får ha det. Nemlig for de ikke har et problem med å få i seg mat. Hadde jeg smurt nugatti på til de så hadde de overspist (ja, har heller problemer motsatt vei). Bare fordi dere her inne aldri har hatt denne utfordringen, så betyr ikke det at det kan være en utfordring for noen andre. Hva med å godta at ikke alle er som dine egne barn? "Urettferdighet" vil alltid være der, det er noe barna må lære seg å akspetere når de er små.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #44 Skrevet 10. august 2017 1 minutt siden, FlightlessBird skrev: herlighet.. mine unger kommer ofte hjem og sier den og den har nugatti på skolen/bhg. Da smiler jeg og sier at det er greit for dem men at de ikke får ha det. Nemlig for de ikke har et problem med å få i seg mat. Hadde jeg smurt nugatti på til de så hadde de overspist (ja, har heller problemer motsatt vei). Bare fordi dere her inne aldri har hatt denne utfordringen, så betyr ikke det at det kan være en utfordring for noen andre. Hva med å godta at ikke alle er som dine egne barn? "Urettferdighet" vil alltid være der, det er noe barna må lære seg å akspetere når de er små. Jepp. Jeg har fått spørsmålet noen ganger om "Hvorfor får Petter lov og ikke jeg?". Men det er da verdens enkleste spørsmål å svare på. "Fordi jeg bestemmer ikke over Petter, men jeg bestemmer over deg." Noen ganger utdyper jeg også med: "Foreldrene til Petter bestemmer hva de mener er best for Petter, og jeg og pappa bestemmer hva vi mener er best for deg." Anonymkode: 30199...916
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #45 Skrevet 10. august 2017 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selvsagt blir det ett problem om mitt barn blir lei seg fordi enkelte ikke kan ta med seg normal mat i bhg! Yogurt og smoothie før ikke være hverdagskost! Anonymkode: 7051a...f1f Som regel så skjønner barna det veldig greit når noen har annerledes mat. Hvis det er et problem, så er det som oftest fordi enkelte foreldre lager et problem ut av det Anonymkode: dc7e3...7c5
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #46 Skrevet 10. august 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun MÅ være bare ute etter å provosere. Jeg nekter å tro at det finnes noen som mener at "lei seg" trumfer underernært. Anonymkode: 30199...916 Dessverre, så finnes det en del navlebeskuende mødre som mener at alt skal være millimeterrettferdig for deres vakre prinsesse. Jeg lurer på hva hennes prinsesse vil gjør hvis barna i bhg har med seg spesialmat som følge av alvorlige allergier... Anonymkode: bf369...d18
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #47 Skrevet 10. august 2017 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selvsagt blir matlysten bedre av at du gir barnet alt mulig annet! Men så lurt er det ikke.Mye bedre å kjøre hardt å si at barnet får ikke noe annen mat enn det som blir servert,gir du ikke etter å gir noe annet da så vips så har du ett barn som spiser normal mat igjen.For brødskiver er noe alle barn burde lære seg å spise! Hva skal du gjøre når barnet begynner på skole å bli med noen hjem etter skolen? Forlanger at de skal begynne å lage smoothie til barnet? Forventer at de skal gå på butikken å kjøpe yougurt kun fordi barnet ditt er kresen? Det vanlige å få servert etter skolen er brødskive! Så jo fortere du lærer barnet å spise det jo bedre er det. Anonymkode: 7051a...f1f Så enkel går det ikke ann å være! Det er ingen selvfølge at matlysten blir bedre av å tilby alt mulig annet, og det er faktisk slik at noen barn er farlig underernært og da må man forholde seg til det. Min jente veide 8,9 kg og var 88 cm høy når hun ble to år, og var underernært. Hun ble fulgt opp tett på sykehus og der gav de klar beskjed til både meg og barnehage at jenta skulle få det hun spiste uansett om det var sett på som sunt eller ikke. Hun levde på frukt, youghurt og knekkebrød med syltetøy helt frem til hun var fire, og da begynte hun helt av seg selv å smake på andre ting. Nå er hun 7 år, er normalvektig (fortsatt veldig slank), og spiser det meste. Anonymkode: 6adcb...73f
Superdolly Skrevet 10. august 2017 #48 Skrevet 10. august 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Selvsagt blir det ett problem om mitt barn blir lei seg fordi enkelte ikke kan ta med seg normal mat i bhg! Yogurt og smoothie før ikke være hverdagskost! Anonymkode: 7051a...f1f Nei, mye bedre å la et underernært barn bli enda mer underernært enn at din lille gullklump skal måtte bli lei seg... Du kan umulig være så dum som du virker i denne tråden, så jeg velger å tro at du troller.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #49 Skrevet 10. august 2017 Hei HI, har barnehagen presisert disse reglene til deg ved matinntak eller er det generelle regler? Har jobbet i barnehage i 20 år, de siste 4 årene i en bhg hvor det er null matservering. Samme i mine barns bhg siste 4 år. Jeg mener at når bhgen ber foreldre ta med all mat må foreldre få velge hvilken mat barna deres får til en viss grense. Vi kan anbefale null nugatti, syltetøy, kjeks etc, men ikke nekte. Personlig har jeg ikke blitt førskolelærer for å være matpakkepoliti, det finner jeg uheldig og unaturlig. Har et barn kun unyttig ting med seg må jeg ta en samtale med den familien. Forstår forøvrig ikke forbudet mot smoothie - hvorfor er det forbudt? Støtter forslaget om å snakke med ped.leder/ styrer da dette bør være unntak til regler, lykke til! Anonymkode: 2f3d8...c04
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #50 Skrevet 10. august 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Selvsagt blir det ett problem om mitt barn blir lei seg fordi enkelte ikke kan ta med seg normal mat i bhg! Yogurt og smoothie før ikke være hverdagskost! Anonymkode: 7051a...f1f Det er kun et problem om du eller andre voksne dyrker den følelsen av urettferdighet. Det er en følelse, den er ikke farlig. Jeg har jobbet som ped-leder og har aldri opplevd at man ber foreldre med undervektige barn som må legge på seg forholde seg til slike regler. Jeg har heller ikke opplevd at det har vært problematisk for resten av barna. Det er ikke alt de trenger å forstå fullt ut. Forståelsen kommer med alderen. Alle barna jeg har hatt med ulike grunner til spisevegring og undervekt har fått samme beskjed fra legen; de skal få det de klarer å spise! Anonymkode: 49e0e...93f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå