Gå til innhold

Jeg blir litt smårar på reglene til barnehagen... kan jeg si noe??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hi, snakk med barnehagestyrer om dette. Kanskje de på avdelingen er redde for å få problemer med sjefen hvis de tillater noe som egentlig ikke er lov ifølge reglene. 

Vår bhg er også sukkerfri - dvs alle barnehagene i kommunen er det. Men på min gutts avdeling driter de litt i det for vår skyld. Ikke at han er verken den eneste eller den første. Det er en småbarnsavdeling, og det er faktisk få barn som har brødskive. De fleste har andre ting, som frokostblanding, grønnsaker og skinke i biter, middagsglass, ferdiggrøt osv... Poenget er: barna trenger næring gjennom en hektisk hverdag i barnehagen. Spiser de ikke brødskive så må de ha annen mat. 

Min gutt er underernært, han spiser omtrent ikke i det hele tatt. Til frokost får vi gjerne i han noen få bokstavkjeks (ja det er fortsatt kjeks men er i det minste 58% fullkorn) og litt smoothie eller yoghurt. Til lunsj nekter han somregel å spise men er vi heldige spiser han litt frokostblanding (uten melk. Melk rører han ikke.) - cheerios helst.

De serverer frukt i bhg kl 14,og da pleier han spise litt. 

Middag/ettermiddagsmat kan vi somregel bare glemme, men han får tilbudet og bruker å prøve å smake litt av det vi spiser,  bortsett fra de gangene han bare hyler over at han i det hele tatt blir satt ved bordet. 

Til kvelds spiser han havregrøt, forutsatt at han får sukker på. Ikke så sunt som uten sukker, men alternativet er at han ikke spiser enda han er veldig sulten. 

Barnehagen vet vi får oppfølging av helsestasjon og lege pga dette. De er heller ikke blinde, de ser jo hvor tynn gutten er. Vi får derfor lov å sende med ting med sukker i selv om det egentlig ikke er lov. De vil ikke ha noe av at et barn ikke spiser noe gjennom dagen! Når jeg spurte ift misunnelse var svaret fra bhg klart - barna må pent lære seg at det ikke er likt for alle, og at det et helt greit. 

Anonymkode: 05f24...c67

Skrevet

misunnelse fra andre barn er ikke noe problem nei,da sender jeg med sønnen min is og kake bare til han da,når han skal i barnehagen i morgen.For unger må jo lære seg at de ikke kan få alt andre får.

Anonymkode: 7051a...f1f

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

misunnelse fra andre barn er ikke noe problem nei,da sender jeg med sønnen min is og kake bare til han da,når han skal i barnehagen i morgen.For unger må jo lære seg at de ikke kan få alt andre får.

Mener du i fullt alvor at det er viktigere å skåne ditt barn fra misunnelse enn å få i et underernært barn mat? Synes du virkelig at det er greit at et annet barn sulter, bare ditt barn skal slippe å være misunnelig på en yoghurt? For det er det inntrykket vi får av deg i denne tråden, og det er ikke et pent inntrykk.

Og selv om du kanskje ikke helt forstår det, så ER det forskjell på "is og kake" og smoothie og yoghurt altså.

Skrevet
14 minutter siden, Superdolly skrev:

Mener du i fullt alvor at det er viktigere å skåne ditt barn fra misunnelse enn å få i et underernært barn mat? Synes du virkelig at det er greit at et annet barn sulter, bare ditt barn skal slippe å være misunnelig på en yoghurt? For det er det inntrykket vi får av deg i denne tråden, og det er ikke et pent inntrykk.

Og selv om du kanskje ikke helt forstår det, så ER det forskjell på "is og kake" og smoothie og yoghurt altså.

Yogurt er ikke så mye sunnere nei.

Skrevet

Jeg som startet tråden her. 

Vi sendte med både nugatti Zero på skiven og en smoothie med havre fra semper til frokost. 

Vi prøver selvfølgelig å spise noe hjemme før vi drar ut døren, men det er ikke alltid hun ønsker noe så tidlig. Sliter med nattesøvn, veldig urolig så hun sover helst lenger om morgenen. 

Vekker jeg henne før syv, er det bare gråt og er så trøtt. 

Jeg er så sliten og ønsker at hun skal spise av egen fri vilje .. gråter når jeg kommer og henter, det er tegn på at hun er veldig sulten. De siste dagene har jeg derfor laget en slags grøt velling på flaske som hun får i bilen på vei hjem. Etter anbefaling fra lege gjør vi dette.. 

Anonymkode: ff157...795

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg som startet tråden her. 

Vi sendte med både nugatti Zero på skiven og en smoothie med havre fra semper til frokost. 

Vi prøver selvfølgelig å spise noe hjemme før vi drar ut døren, men det er ikke alltid hun ønsker noe så tidlig. Sliter med nattesøvn, veldig urolig så hun sover helst lenger om morgenen. 

Vekker jeg henne før syv, er det bare gråt og er så trøtt. 

Jeg er så sliten og ønsker at hun skal spise av egen fri vilje .. gråter når jeg kommer og henter, det er tegn på at hun er veldig sulten. De siste dagene har jeg derfor laget en slags grøt velling på flaske som hun får i bilen på vei hjem. Etter anbefaling fra lege gjør vi dette.. 

Men hva spiser hun resten av dagen i barnehagen da? spiser hun ikke noe?

Anonymkode: dc7e3...7c5

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hva spiser hun resten av dagen i barnehagen da? spiser hun ikke noe?

Postet litt fort.

Har dere prøvd nutridrinkene for barn som en får på apoteket?

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At du påstår at yoghurt er nesten like usunt som kaker og is forteller bare at du har gått tom for argumenter for lenge siden. Foreslår at du kjøper en youghurt naturell, en boks med is og en sjokoladekake og sammenligner innholdet på alle tre. Det kan muligens hjelpe deg til å få litt mer kunnskap rundt dette. Men sannsynligvis er det helt meningsløst da du nok ikke innehar evnene til å skaffe deg noe kunnskap, og det vises på holdningen din gjennom hele tråden  hvor du mener brød er det beste på jord, og ingen må sette din unge i en situasjon hvor han ikke får akkurat likt som alle andre.

Anonymkode: 6adcb...73f

Skrevet

Så lenge man må ta med mat selv og det ikke står noe om slike restriksjoner i vedtektene for barnehagen, kan foreldre sende med akkurat det de vil selv. Barnehagen kan oppfordre til et sunt og balansert kosthold, de kan også servere det til lunsj og fruktmåltidet. Men de kan ikke bestemme hva man som forelder putter i matboksen. Klart, er det bare kaker og kjeks (snakker nå om barn uten ekstra utfordringer), burde det litt veiledning til og i ekstreme tilfeller kan man henvise til andre instanser.

Jeg sender med alt fra ulike middagsrester til smoothie, grove vafler, spinatlapper, grove bananlapper, matmuffins og mye annet. Litt frukt, grønnsaker, fruktstang, tørket frukt o.a snacks har jeg også ofte i matboksen hans. Er alltid en brødskive i matboksen også, i tilfelle han har mer lyst på det til frokost.

I bhg hvor jeg jobber, har vi nye barn som er vant til å spise syltetøy og sjokopålegg på brødskiva hjemme. De er over 2 år alle sammen og snakker ikke norsk. Til de velger vi å gi et bittelite tynt lag med syltetøy på ei halvskive til lunsj, sånn at de i alle fall får i seg noe. Vi serverer også frokost, men enn så lenge har de ikke spist frokost i bhg. Av erfaring går det ikke lang tid før de smaker på og liker andre sorter pålegg, så derfor ser vi ikke noe problem med å gjøre det sånn.

Trist at det går utover jenta di sin helse. De ansatte burde heller "benytte sjansen" til å lære barna om ulike behov for tilretteleggelse og inkludering. At noen ganger får ikke alle likt, fordi man har forskjellige behov. "For å behandle alle likt, må de alle behandles forskjellig".

Anonymkode: 6ea40...1f2

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Versågod! Men siden ditt barn åpenbart spiser "vanlig mat" (siden du har null innsikt i hvordan det er å ha et underernært barn), ville det bare bli dumt og flaut.   

Forøvrig bruker vi kun smoothie og yoghurt som ikke er tilsatt sukker. Det er ikke mer usunt enn å spise frukt som ikke er most.

Anonymkode: 05f24...c67

Skrevet

De sier hun spiser omtrent ingenting i bhg men er i godt humør og leker med de andre barna. De er overbevist om at matlysten kommer etter hvert.

Skrevet

Jeg gir brødskive med nugatti til min frøken på 11 mnd som også går opp dårlig i vekt. HS har aldri sagt noe på det... men nå går ikke frøkna i bhg enda. Jeg hadde ikke brydd meg, hadde sagt sånn er det bare. Dette er det hun liker og det skal hun få. Om de ikke godtar det så bytter du bhg. 

Anonymkode: 8f897...b38

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men svar på dette da: Synes du i fullt alvor det er greit å sulte et allerede underernært barn fordi ditt barn skal få slippe å bli misunnelig på en yoghurt?

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De sier hun spiser omtrent ingenting i bhg men er i godt humør og leker med de andre barna. De er overbevist om at matlysten kommer etter hvert.

Og det kan det være at den gjør, det kan skje mye positivt når man spiser sammen med andre barn. Men i mellomtiden så må de være på tilbudssiden ang mat.  Så, det er klart du må si noe. Du må forklare de hvor viktig det er at hun spiser noe, og at de må hjelpe til. De må tilby, tilby og tilby, om det så er ting som ikke er lov i barnehagen. Har de forstått at dette er litt mer enn bare vanlig småspist.
Jeg har jobbet i barnehage i mange år, og har hatt flere barn med ulike spiseproblematikker på min gruppe. Og det er klart at vi samarbeider med foreldrene. Vi kalles sukkerfri barnehage, og barna får alle måltider hos oss. Men det betyr ikke at vi ikke kan tilby barna andre ting i spesielle tilfeller. Vi har hatt sjokolademelk, syltetøy, kjeks, yoghurt, næringsdrikker osv. Det er jo ikke noe problem, og ofte så går det seg litt til etter hvert. Men vi er alltid veldig obs på de barna, og er like glad som foreldrene når de spiser noe. Men jeg vil anbefale deg å sjekke ut om nutridrikker kan være noe for dere, har hatt flere barn på gruppa som har hatt næringsdrikker.

Skrevet

Jeg har ikke lest hele tråden.

Hi, jeg anbefaler deg å få HS eller annet helsepersonell på banen. Jenta di er underernært og trenger næring. Dette dreier seg jo ikke bare om frokosten som dere må ta med, men det dreier seg like mye om maten jenta skal spise i barnehagen. Det er IKKE holdbart at ei lita jente som er underernært er så sulten som du beskriver på slutten av barnehagedagen, da har ikke barnehagen gjort jobben sin, etter min mening.

Jeg mener at det viktigste er å få i jenta di nok næring, og det gjør dere jo ikke nå. Men jeg tenker også at det er viktig å sørge for at det hun spiser er mest mulig fullverdige måltider. En ferdiglaget fruktsmoothie er bedre enn ikke noe. Men om du lager smoothie hjemme selv så kan du gjør det til et fullverdig måltid - f.eks. smoothie med mandler/nøtter kjørt til mel (eller annen proteinkilde som f.eks. erteprotein- eller hampproteinpulver), en halv avokado, en halv banan, bær eller frukt, fløte/biola. Hun spiser nugatti, da tenker jeg at en smoothie med protein, avokado, banan og kakaopulver også vil bli akseptert. Tilsett bittelitt havsalt eller himalayasalt slik at hun får i seg litt salt også, og du kan også bruke f.eks. vaniljepulver for å runde smaken. Sukker er sjelden nødvendig pga. bananen og ev. annen bær/frukt/juice. Lager du to porsjoner om morgenen kan hun spise den ene til frokost i barnehagen, og den andre kan hun spise som mellommåltid mellom barnehagens lunsj og det at du henter henne.

Hva spiser hun hjemme? Se om det er ting hun spiser hjemme som hun kan begynne å få i barnehagen også - enten ved at barnehagen skaffer det tilveie, eller at du tar med også lunsj til henne. Tenk igjen på hva hun spiser og hva som kan utgjøre et fullverdig måltid for henne.

Det virker som om barnehagen hun går i trenger en del veiledning når det kommer til kosthold og ernæring! Det er dessverre slik at hvis man spiser så lite som jenta di gjør, da kan man få mer aversjon mot mat fordi man blir uvel og kvalm av å ha så lite mat i seg, og det å spise kan for noen også bli slitsomt. Visse ernæringsmangler kan også gi mer kvalme og aversjon mot å spise. Visse matintoleranser kan også gjøre det samme. Det bør også vurderes om jenta di kanskje trenger mer tid for å spise ordentlig, kanskje hun trenger mer ro rundt måltidene i barnehagen også.

Snakk først med lege, helsestasjon ev. ernæringsfysiolog og så ber du om møte med leder i barnehagen med en ferdig utarbeidet plan for å få i jenta di mer mat ila. dagen som du presenterer. Om du må ta med mat selv til også lunsj så skal du selvfølgelig ikke betale matpenger i barnehagen.

Anonymkode: be400...be4

Skrevet

Hei. Jeg har full forståelse for din problemstilling. Vår datter veide 8 kg da hun var 20 mnd og hadde ingen matlyst. Nå er hun 6 år og har fortsatt ingen matlyst. Hun får næringsdrikker fra apoteket, på resept fra legen. 

Barnehagen hun gikk i nektet å gi henne det, det var så viktig å spise brød. Vi byttet barnehage og fikk da full forståelse fra personalet. 

Hun har også en søster som spiser alt mulig, så vi føler ikke at det er noe vi har gjort galt i oppdragelsen. 

Anonymkode: 6d280...a51

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Igjen så er det forskjell om barnet av og til har med seg yogurt og smoothie,å når det er sånn HVER DAG

Det er også forskjell på om det er et undervektig barn med ernæringsvansker eller et normalvektig barn uten ernæringsvansker. Det pleier ikke å endres fra dag til dag, dermed blir det annerledes HVER dag i en periode. 

Anonymkode: 3d33f...514

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir så vanvittig provosert av svarene dine. Det er tydelig at du ikke har peiling på hva du snakker om. 

Når jeg var yngre levde jeg på loff med nugatti og saft. Tenk det da, du hadde fått sjokk om du var læreren min. Optimalt? Nei. Hadde mamma og pappa noe annet valg? Nei. Argumentet med at barn spiser uansett bare de er sulten nok stemmer ikke alltid. Mange barn gjør nok det, men ikke barn med alvorlig spisevegring. Dersom jeg ikke fikk loff med nugatti spiste jeg rett og slett ingenting, det var ikke snakk om å bare vente til jeg var sulten nok, for jeg hadde ikke spist da heller. Jeg var så undervektig at det flere ganger var helt på grensen til sykehusinnleggelse for å få i meg næring. Jeg sa nei til å dra på besøk til venner, hytteturer og leirer kun for å unngå mat-situasjoner. Før når jeg fikk vite at vi skulle på leirskole gruet jeg meg et helt år i forveien på grunn av maten. 

En ting som har brent seg fast i minnet mitt var når vi var på speiderleir. Jeg spiste ingenting der, til måltidene passet jeg alltid på å ha med meg veske og klær med store lommer slik at jeg kunne gjemme maten der slik at ingen så at jeg ikke spiste noe. På dag 3 måtte jeg gi tapt, jeg var så sulten og sliten at jeg latet som jeg hadde et migreneanfall slik at mamma kunne komme å hente meg, da hadde jeg ikke spist noe på 3 dager. 

Men du mener at jeg heller burde ha latt vær å spise nugatti-skivene mine du, og heller blitt lagt inn på sykehus for å få i meg næring fordi ditt barn kunne bli sjalu? Snakk om navlebeskuende. 

Nå er jeg forresten voksen, og spiser det meste.

Til HI: Stramt tungebånd (spesielt bakre tungebånd) og stille refluks kan gi spisevergring, står en del om dette innpå facebook-gruppene om disse temaene, kan være verdt å sjekke ut. Ellers ville jeg byttet barnehage om personale nekter å gi ungen din mat. Press for all del ikke mat i ungen, det vil etter min erfaring bare gjøre det verre. Tilby og tilby men gi henne alltid noe hun faktisk spiser. Det er bedre med usunn mat enn ingen mat (og yougurt og smootie er egentlig ikke usunn mat heller)

Anonymkode: 6c92a...b2b

Skrevet

Hvorfor må dere over 10 kg ? Barnet mitt veide 10 kg da hun var 3,5 år. 

Vi er heldig i bhg her. De sier : Send med Nugatti, da spiser de ihvertfall. 😊

Anonymkode: c59fe...327

Skrevet

Blir dere fulgt opp av barnelege? Er hun blitt utredey for å finne ut om det kan være andre årsaker til spisevegring? 

Vi har slitt med spisingen til eldste i mange år. De fant ut at han har en autoimmun sykdom som gjør at han er plaget mye med sår i munnen. Han var også ekstremt kresen. 

Vi fikk resept på næringsdrikke til han. Så han skulle få i seg det han trengte når han spiste for lite. Dette drakk han også i bhg. Bhg var også veldig flink til å følge han opp på spisingen i bhg. Han fikk spise yoghurt og drikke biola hvis det var det han fikk i seg, og kjøpte også inn prim da det var det eneste han ville spise. Han begynte etter hvert å spise mer forskjellig i bhg enn han giddet å gjøre hjemme.. 😉 vi sliter enda med matinntak og kresenhet, men han legger på seg og det blir bedre dag for dag... Næringsdrikke sluttet han med for noen år siden, han gikk lei den og.. 😉 

Anonymkode: 7a6aa...f8c

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Herregud så strengt det var her i dag da!

Kjære snille søte Hi,dessverre kan noen andre barn bli lei seg når det er en prinsesse får kun gode ting som yogurt og smoothie hver dag.Det blir urettferdig for alle de andre barna,

Gud for et naut du er.

Anonymkode: 3a7b9...59c

Skrevet

Hi

Jeg jobber i en veldig streng bhg når det kommer til mat ( dette har med kraftig allergi og gjøre) men du må snakke med styrer og si fra om problemet og så ordner det seg! Ingen barn skal sulte på grunn av regler rundt mat i bhg, det er alltid en løsning.

Anonymkode: e6f2e...9cc

Skrevet

I den BHG mine barn går får de ikke ha nugatti pga allergi. Yoghurt får de bare ha om de kan spise selv. Det er bare et personal på frokosten og det kan ikke mate. Be om møte med pedleder eller styrer

Anonymkode: 7cb93...29f

Skrevet

Nugatti er ikke mat. Skjønner barnehagen godt!

Anonymkode: b0ca0...eaa

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nugatti er ikke mat. Skjønner barnehagen godt!

Anonymkode: b0ca0...eaa

Nei, det er pålegg 🙂. Synes du det er bedre at ungen ikke spiser? 

Anonymkode: 412fd...d99

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...