Gå til innhold

Jeg blir litt smårar på reglene til barnehagen... kan jeg si noe??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi må ha med frokost selv til barnet. Hun er nå 20mnd gammel og vi har slitt med matlyst og spising siden dag 1. Målet i løpet av sommeren var å komme seg over 10kg på vekta noe som ikke gikk pga blemmer i munnen og mye feber et par uker. 

Men nå har vi prøvd alt av pålegg, og d hun spiser på skive, er nugatti. Da kan hun spise en hel halv skive..... det er mye for henne og vi er glad hun får i seg noe til frokost. 

liker også smoothie, yogurt da det glir raskt ned. 

Men i bhg fikk vi beskjed om at det er ikke lov m nugatti, ikke lov m yoghurt, ikke lov med smoothie.. dvs hun spiser ingenting til frokost i bhg. Jeg blir så fortvilet.. 

hva gjør jeg ???

Anonymkode: ff157...795

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spiser hjemme? 

Evt tar en samtale med pedleder/ styrer og forteller om din ekstraordinære situasjon, ta evt med en uttalelse fra helsesøster.. 

Anonymkode: 75892...b84

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vi må ha med frokost selv til barnet. Hun er nå 20mnd gammel og vi har slitt med matlyst og spising siden dag 1. Målet i løpet av sommeren var å komme seg over 10kg på vekta noe som ikke gikk pga blemmer i munnen og mye feber et par uker. 

Men nå har vi prøvd alt av pålegg, og d hun spiser på skive, er nugatti. Da kan hun spise en hel halv skive..... det er mye for henne og vi er glad hun får i seg noe til frokost. 

Men i bhg fikk vi beskjed om at det er ikke lov m nugatti, ikke lov m yoghurt, ikke lov med smoothie.. dvs hun spiser ingenting til frokost i bhg. Jeg blir så fortvilet.. 

hva gjør jeg ???

Hadde informert i barnehagen om hennes helsesituasjon, og hvis de fortsatt nektet henne å spise, ville jeg ha byttet barnehage. Det er liksom "opplest og vedtatt" i mange norske barnehager at brødskive med kjip smørepålegg er det ungene skal spise. Alt annet er farlig, usunt, andre barn blir misunnelige, mye søl osv. Ingen kreativitet. Her leverte jeg for øvrig barnet med det pålegget/maten barnet ønsket den dagen etter barnet var underernært som 1,5-åring og brukte lang tid til å komme seg (han ble 3 år da kontrollene på sykehuset stoppet).

Anonymkode: bf369...d18

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Spiser hjemme? 

Evt tar en samtale med pedleder/ styrer og forteller om din ekstraordinære situasjon, ta evt med en uttalelse fra helsesøster.. 

Anonymkode: 75892...b84

Men hva er problemet med fruktsmoothie? Barnehagen kan da ikke si at det er usunt?

Skrevet

Du tar kontakt med leder i bhg, legger fram problemet og si det som det er.. at barnet må legge på seg, om det ikke virker får du legen til å skrive en erklæring..

ikke lov med smoothie og yoghurt? Det er noe av det dummeste jeg vet.

Er brunost også "ulovlig" da eller? 

Anonymkode: 4d98b...4d5

Skrevet

Det kan virke som de har laget reglene for å unngå søl?! Yoghurt og smoothie = søl i mange tilfeller 

Anonymkode: 4d98b...4d5

Skrevet

Jeg hadde absolutt ikke brydd meg om disse reglene. Jeg hadde informert barnehagen om sånn er det og sånn blir det en periode. Punktum. Hvilke sanksjoner kan de sette? De har ingen makt. Ikke la deg overkjøre. 

Anonymkode: 1e5b0...497

Skrevet

Er så glad vi ikke har en "sånn" bhg. Her får de all mat der, og innimellom koser de seg med både is , pølser, ferske jordbær med fløte osv på en helt vanlig hverdag. Så en så "streng" bhg at det gikk utover barnet (hun trenger jo tydeligvis all mat hun kan få i seg) så hadde jeg byttet. Og kan man ikke det (forstår jo at det ikke er alle plasser det er bhg hver 500m) så henger jeg meg på rådet med møte med pedleder ang helsesituasjonen, og Evt med skriv/bekreftelse fra hs/fastlege. 

Lykke til! 

Skrevet

Kan dere ikke bare spise hjemme da? Og spiser ikke barnet noe resten av dagen når det får mat i bhg?

Anonymkode: dc7e3...7c5

Skrevet

Jeg skjønner at sjokoladepålegg ikke er greit, da blir det sikkert et helvete å forklare alle de andre ungene at ikke de også kan ha det. 

Men yoghurt og smoothie, det synes jeg er strengt. 

Har dere ikke mulighet til å gi frokost før dere går hjemmefra? 

Skrevet

hva gjør jeg ???

Har du tatt opp problemet legen? Er hun utredet? .

Ang bhg. Be om et møte med styrer og ped leder, legg frem problem stillingen, gjerne med bekreftelse fra legen. Ped leder kan lage en oversikt hvor det noteres ned etter hvert måltis hva hun spiser. Etter f eks  to uker kan dere ta et nytt møte og gå gjennom oversikten og legge plan for videre tiltak.

Jeg har jobbet i bhg i mange år og opplevde ofte at foreldre argumenterte for at barnet bare kunne spise nugatti og drikke saft, men etter tre fire dager spiste de alle det samme som de andre barna. Men jeg er fullt klar over at noen barn har større utfordringer enn dette, men da blir gjerne barnet utredet for å finne årsaken til matvegringen.

Når det er sagt, så synes jeg at yoghurt og smothienekt er tullete.

Anonymkode: 0a723...243

Skrevet

Men kan barnehagen bestemme dette? I vår bhg må vi sende med mat kun på turdager, og da oppfordrer de til å ikke sende med kjeks, boller, kakao osv fordi de andre barna blir misunnelige. (Bhg tar selv med kakao av og til, så det er ikke sånn at de aldri får.) Men de sier at de kan ikke nekte oss det, bare oppfordre. De vil gjerne at vi heller sender med frukt, grønnsaker og/eller smothie om det skal være noe ekstra.

Det blir ofte litt dumt når det settes rigide regler som skal gjelde for alle uten mulighet til å bruke skjønn. Her får de f.eks. syltetøy kun på fredager, og kun etter å ha spist 1 skive med noe annet først. Mitt barn er også forholdsvis småspist, så han spiser aldri mer enn en brødskive. Ergo får han aldri syltetøy. En bagatell i forhold til din problemstilling, men litt småirriterende likevel.

Anonymkode: 30199...916

Skrevet

Spis frokost hjemme. Problem løst.

Anonymkode: 38dea...293

Skrevet

Krenkende utsagn er fjernet fra tråden.

Kira, moderator 

Skrevet
2 minutter siden, Kira skrev:

Krenkende utsagn er fjernet fra tråden.

Kira, moderator 

Det var strengt

Skrevet

Herregud så strengt det var her i dag da!

Kjære snille søte Hi,dessverre kan noen andre barn bli lei seg når det er en prinsesse får kun gode ting som yogurt og smoothie hver dag.Det blir urettferdig for alle de andre barna,

Anonymkode: 7051a...f1f

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var strengt

Det bør være strengt.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjære snille søte Hi,dessverre kan noen andre barn bli lei seg når det er en prinsesse får kun gode ting som yogurt og smoothie hver dag.Det blir urettferdig for alle de andre barna,

Du med hersketeknikker - hva hindrer de andre foreldrene i å sende noe annet enn de kjipe brødskivene? Det er da virkelig ikke HI sin skyld at andre foreldre sender med kneipp med svett ost og lignende. Det finnes mange sunne gode alternativer til brødskiver - omelett, matmuffins, pastasalat, middagsrester osv. Man kan virkelig ikke skylde på HI at andre barn ikke får like gode ting. Hva med barn som er allergiske og må ha spesialkost? Skal de tvinges til å spise kneipp for at andre barn ikke skal bli misunnelig? Lag god matpakke til ungen din du, og slutt å være misunnelig.

Og urettferdig? Skal alle spise samme mat, gå i like klær, ha like leker, samme type familiekonstellasjon, drive med samme idrett, ha samme kjæledyr? Slik at alt blir likt hele tiden og ingenting blir urettferdig?

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å næmmen, kan det hende at din lille prinsesse må se at noen får noe annet enn henne? Kan det hende at hun opplever at alt ikke alltid er likt og at noen ganger får noen noe som er bedre enn det hun har i matboksen sin? 

Det skulle da tatt seg ut om hun må kjenne på skuffelsen og at verden ikke alltid er rettferdig! Nei, stå på ditt, nekt et underernært mat som går ned, bare din prinsesse ikke blir lei seg. 

Anonymkode: 11b83...6d5

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du med hersketeknikker - hva hindrer de andre foreldrene i å sende noe annet enn de kjipe brødskivene? Det er da virkelig ikke HI sin skyld at andre foreldre sender med kneipp med svett ost og lignende. Det finnes mange sunne gode alternativer til brødskiver - omelett, matmuffins, pastasalat, middagsrester osv. Man kan virkelig ikke skylde på HI at andre barn ikke får like gode ting. Hva med barn som er allergiske og må ha spesialkost? Skal de tvinges til å spise kneipp for at andre barn ikke skal bli misunnelig? Lag god matpakke til ungen din du, og slutt å være misunnelig.

Og urettferdig? Skal alle spise samme mat, gå i like klær, ha like leker, samme type familiekonstellasjon, drive med samme idrett, ha samme kjæledyr? Slik at alt blir likt hele tiden og ingenting blir urettferdig?

Selvsagt er det urettferdig når en unge ikke spiser annet enn yogurt og smoothie! Da burde alle de andre få det samme! HI tenker ikke særlig langt.

Skrevet

Å næmmen, kan det hende at din lille prinsesse må se at noen får noe annet enn henne? Kan det hende at hun opplever at alt ikke alltid er likt og at noen ganger får noen noe som er bedre enn det hun har i matboksen sin? 

Det skulle da tatt seg ut om hun må kjenne på skuffelsen og at verden ikke alltid er rettferdig! Nei, stå på ditt, nekt et underernært mat som går ned, bare din prinsesse ikke blir lei seg. 

Det er forskjell på å av og til ha noe ekstra godt med å ALLTID ha det med. Ikke rart om barnet er undernært om barnet bare spiser nugatii,yougurt og smoothie! Barn trenger skikkelig mat for å legge på seg som normalt.

Skrevet

Selvsagt er det urettferdig når en unge ikke spiser annet enn yogurt og smoothie! Da burde alle de andre få det samme! HI tenker ikke særlig langt.

Verden er urettferdig. Om du satser på å skåne ungen din for det får du en hard jobb. 

Unger skjønner faktisk godt at ting avogtil må være forskjellige, bare de får en god forklaring. 

Hadde jeg vært hi hadde jeg tatt opp saken med pedleder, ev styrer, og sagt at sånn blir det akkurat nå. Min unge og mitt ansvar at hun får i seg næring. 

Skrevet

Det er forskjell på å av og til ha noe ekstra godt med å ALLTID ha det med. Ikke rart om barnet er undernært om barnet bare spiser nugatii,yougurt og smoothie! Barn trenger skikkelig mat for å legge på seg som normalt.

Så dum er du ikke? Eller har du bare problem med leseforståelsen? 

Les hi en gang til, gjerne høyt for deg selv, så skjønner du sikkert problemstillingen hennes. 

Skrevet
2 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Verden er urettferdig. Om du satser på å skåne ungen din for det får du en hard jobb. 

Unger skjønner faktisk godt at ting avogtil må være forskjellige, bare de får en god forklaring. 

Hadde jeg vært hi hadde jeg tatt opp saken med pedleder, ev styrer, og sagt at sånn blir det akkurat nå. Min unge og mitt ansvar at hun får i seg næring. 

Igjen så er det forskjell om barnet av og til har med seg yogurt og smoothie,å når det er sånn HVER DAG

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er galt med smoothie i stedet for brødskiver? Mange mødre på DiB erstatter brødmåltid med fruktsmoothie med god samvittighet, men barna, neida de skal BARE spise brødskiver. Hun er vel ikke den eneste i Norge som ikke har brødskiver til frokost i bhg? Jeg har aldri med brødskiver til barna, ingen har klaget hittil. Bare fordi DU og mange med deg ikke gidder å bruke mer enn 30 sekunder på å ordne frokost til barna dine, betyr ikke at vi andre er forpliktet til å servere like kjip mat. Det er ikke en plikt i Norge å spise brødskiver. Legen til vår gutt sa at vi måtte dytte i ham alt han har lyst på for å få ham opp i vekt, han var kritisk undervektig. Omså det var sjokolade, is eller chips, ifølge barnelegen. Nå liker ikke vår gutt nugatti hver dag da... Men jeg forstår at noen barn gjør det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...