Gå til innhold

Finnes det smertestillende som tar tannverk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk tips om Ibux og Paracet av legevakten , men Max dose de sa jeg kunne ta var 1gr Paracet og 600 mg Ibux. Hjelper overhodet ikke! Er helt desperat nå :( noen gode tips så jeg kommer meg gjennom natta? 

Anonymkode: 1c491...45f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det eneste som hjalp meg var iskaldt vann på den vonde tanna. Ikke noe smertestillende. 

Men det blir jo ikke mye søvn når man sitter der med et vannglass og munnen full av vann...

Føler med deg, det er kjempevondt! 

Skrevet

Jada, ketorax foreksempel.

Nellik hjelper bra, hvis du har det i krydderhyllen.

Anonymkode: 06262...940

Skrevet

Aldri hørt om ketorax - sikkert reseptbelagt det da? 

Nellik har jeg prøvd uten hell 

takk for svar til dere begge, det blir en lang natt 😰

Skrevet (endret)

Dynk en bomullsdott i lunkent vann med malt nellik i. Ta bomullsdotten i munnen og tygg hardt over verket og hold den i munnen så lenge du klarer. Det dovner tann, tannkjøtt og tunge og svelg etterhvert så vær litt forsiktig:) ellers tar Paralgin forte smerten, men det er reseptbelagt..

Endret av villekulla
Skrevet
5 minutter siden, villekulla skrev:

Dynk en bomullsdott i lunkent vann med malt nellik i. Ta bomullsdotten i munnen og tygg hardt over verket og hold den i munnen så lenge du klarer. Det dovner tann, tannkjøtt og tunge og svelg etterhvert så vær litt forsiktig:) ellers tar Paralgin forte smerten, men det er reseptbelagt..

Paralgin forte har jeg! Men har ikke tatt det nå for jeg fikk beskjed av hun på legevakten om at det ikke hjalp. Men nå er jeg snart desperat nok til å prøve. Men må vente , jeg tok smertestillende kl 21. Den dosen legevakten sa. Hjelper ikke en dritt 😨 Jeg fant info på en nettside om smertestillende og tannverk nå og der står faktisk paralgin forte oppført i en kombinasjon med Paracet 

Skrevet

Paralgin f i kombinasjon med Ibux. Det er paracetamol i Paralgin så du må ikke ta Paracet i tillegg.

Anonymkode: 068ec...241

Skrevet

Over 10 gram paracetamol pr døgn kan gi leverskade. Sørg for at du holder tunge rett i munnen der...

Ellers er vannavkjøling et godt råd hvis du sliter med dårlig virkning av medikamenter. 

Du kan også prøve Voltaren i kombinasjon med Ibux og paracetamol. De virker på forskjellige smertereseptorer, så det er ikke alltid godt å vite hva/ hvorfor noe fungerer... Men verdt et forsøk!

Anonymkode: 57659...ece

Skrevet

Når legevaktens råd ikke fungerer så ringer du tilbake og snakker med dem!

Ikke begynn med å tulle med å kombinere medisiner selv. Som en overher sa så skal man være forsiktig med for høy dose av paracet. Du ønsker ikke å påføre deg selv leverskade!

Ring tilbake til legevakten!

Anonymkode: 605aa...80c

Skrevet

Ta litt sprit på en finger (vodka, konjakk - hva du måtte ha i hus) og gni det på tanna og tannkjøttet. Det kan dempe smerten litt. Et annet tips som er verd å prøve er å ta tanntråd eller en tannpirker mellom den vonde tanna og nabotanna. Om du får lirket tanna ørlitegrann i en annen vinkel så kan det lette litt på smerten, men det er alltid en liten risiko for at det blir vondere. Ispose på kinnet regner jeg med at du har prøvd. 

Skrevet

Ketorax er A-medisiner og det får du ikke for tannsmerter heldigvis! 

Anonymkode: 41ead...7bd

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ketorax er A-medisiner og det får du ikke for tannsmerter heldigvis! 

Anonymkode: 41ead...7bd

Hva er A-medisiner?

Anonymkode: dc0ca...ea8

Skrevet

Det som hjelper av medisiner er antibiotika. 

Med eller uten antibiotika. Du må til tannlegen, ikke legevakten.

Anonymkode: cb6a6...ca0

Skrevet

Ja men nå er ikke tannlegen åpen før i morgen derfor rådførte jeg meg med legevakt ang smertestillende. Har ringt tilbake for å si at det ikke fungerte men de hadde ingen andre råd. Ringer tannlegen så fort den åpner, vi har ikke tannlegevakt her. 

Skrevet

Jeg ville bedt om å få antibiotika på legevakten. Sist jeg hadde slike smerter på grunn av tannverk hjalp ingen smertestillende. Kun bedøvelsen hos tannlegen hjalp noe, men smertene kom tilbake etterpå og ble ikke bedre uten antibiotika.... (Det viste seg at tannlegen ikke hadde fått ut alt...)

Anonymkode: 86f0c...619

Skrevet

De sa tannlegen måtte bedømme om jeg trengte antibiotika 

Desperat nå 😰 Gjør fader så vondt 

Skrevet

Stakkars deg! Vet akkurat hvordan du har det! Jeg endte opp ute. Gikk frem og tilbake og trakk kald luft ut og inn mellom tennene...klarte ikke sitte stille, sove kunne jeg bare glemme. Vurdere å hente tanga....si at du må ha hjelp nå, at du ikke vet hvor du skal gjøre av deg.

Skrevet

Ja det er det jævligste 😨 Holder på å klikke. Vurderte ringe nærmeste tannlegevakt , 7 mil unna men jeg får vel holde ut til kl 8 når de åpner .. håper bare de kan ta meg inn med en gang hvis ikke får jeg bare ringe rundt til alle her til jeg finner en som kan ta meg akutt. 

Jeg skjønner faktisk godt at folk gjør mye rart når de har tannverk , man blir gal

Skrevet

Hvis du får noen til å kjøre deg ville jeg reist...du bør ikke kjøre bil i den tilstanden! God bedring i hvert fall!

Skrevet

Tramadol hjelper og det kan du få på legevakta! 

Been there,done that! 

Hvis du ikke får så ta paralgin forte,men det hjalp ikke på meg sist jeg hadde tannpine fra helvette. Takk gud for at jeg hadde tramadol fra før,hadde seriøst blitt gal uten 😓

Anonymkode: 7b4f0...33a

Skrevet

Har dessverre ingen til å kjøre, måtte kjørt selv og ser at det ikke er lurt ja 

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Over 10 gram paracetamol pr døgn kan gi leverskade. Sørg for at du holder tunge rett i munnen der...

Ellers er vannavkjøling et godt råd hvis du sliter med dårlig virkning av medikamenter. 

Du kan også prøve Voltaren i kombinasjon med Ibux og paracetamol. De virker på forskjellige smertereseptorer, så det er ikke alltid godt å vite hva/ hvorfor noe fungerer... Men verdt et forsøk!

Man bør ikke kombinere Ibux og voltaren. De virker nesten likt. De er begge NSAIDs og hemmer prostaglandinsyntesen.

Anonymkode: 92101...233

Skrevet

Kjære ts, jeg føler sånn med deg.. Kom deg avgårde til tannlegen med en gang de åpner, nå er det heldigvis ikke lenge igjen.

Har vært der selv, med 2mnd gammel baby gikk jeg med tannverk en hel helg. Fredagskvelden gikk det sånn passe, men i.l.a helgen ble det helt grusomt.. Trodde jeg skulle klikke! Null søvn før natt til mandag da jeg endelig sovnet av utmattelse halv 7. Sov til kvart på 8 og ringte tannlegen ganske nøyaktig 08:00 :P tannlegen min var ganske fortvilet over at jeg hadde gått lenge med det, de har ikke tannlegevakt men hun hadde likevel møtt opp midt på natten omså, hvis jeg hadde ringt henne på mobilen. Fint å vite til senere da 😊 i det hun satt bedøvelsen var tannlegeskrekken min totalt uvesentlig - det var himmelsk. 

Har hørt om folk som har ringt tannlege og sagt at hvis h*n ikke møter på jobb innen 10 minutt så kommer han (pasienten) til å skyte seg selv i foten :P folk klikker av tannverk, og det forstår jeg faktisk veldig godt ;)

Anonymkode: 7a2d7...336

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man bør ikke kombinere Ibux og voltaren. De virker nesten likt. De er begge NSAIDs og hemmer prostaglandinsyntesen.

Anonymkode: 92101...233

Helt sant at man BØR IKKE kombinere Voltaren og Ibux, men for en éngangsdosering er det ingen risiko. 

Spørsmålet i tråden var hva man kan bruke en smertefull natt i påvente av en tannlegetime. 

Regner med at de ferreste klarer å trepanere selv og legge euginol hjemme...

Veldig mange har Voltaren liggende hjemme, og dette skader ikke ved et éngangstilfelle. 

Man ser at Voltaren/ diklofenak har god effekt på muskulatur og bløtvevssmerter. Det sees også effekt ved abscesser i forbindelse med tannverk/ nekrose. 

Håper dette var oppklarende. 

Men for Guds skyld, ikke kombiner flere NSIDs over lang tid!

Slik jeg forstod spørsmålet trengte trådstarter akutte råd for en natts søvn. 

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er A-medisiner?

Anonymkode: dc0ca...ea8

A-preparater
Dette er medisiner som er sterkt vanedannende. Eksempler er morfin og andre opiater som virker smertestillende. Alle a-preparater skrives ut på en egen respet og du må vise legitimasjon når medisinen hentes.

Hentet fra Lommelegen

Anonymkode: 0403a...d5b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...