Gå til innhold

Har dere noen etiske betenkeligheter når det gjelder å handle fra Ebay, Wish etc?

Anbefalte innlegg

Jeg liker det ikke. Har bestilt min første ting fra Ebay, men kjenner samvittigheten gnage litt. Dels bidrar alle slike billige kjøp til et bruk-og-kast-samfunn, og dels må da den billige prisen gå utover arbeiderne som neppe får god nok lønn. 

Hva tenker dere andre? 

Anonymkode: e6568...7ba

Fortsetter under...

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Handler det jeg har lyst på.

Anonymkode: c4828...d5c

Jeg håper du blir et bedre menneske i løpet av livet ditt.

Anonymkode: 07e0c...de9

Annonse

Jeg får mer dårlig samvittighet for de lokale butikkene, faktisk. De pengene jeg legger igjen der gir lokale arbeidsplasser, skatteinntekter til kommunen min, økt sysselsetting, liv til sentrum og så mange andre positive ting. 

Så jeg handler det jeg kan lokalt og de spesielle og sære tingene på nett/ebay feks.

Anonymkode: 28713...b64

eBay er jo et stort bruktmarked.

Er kanskje ikke det i Norge, men i England er det jo i hovedsak et bruktmarked, og et sted kreative sjeler lager en business av å selge ting de lager. Tror det er likt i USA. 

Er jo ikke noe uetisk å handle det, det er jo ikke EN butikk, men et nett sted en kan avertere på. 

Å ha et enormt forbruk av mye dritt, det er jo ikke etisk. Handlet mye brukt på eBay da jeg bodde i England. Kommer ikke mye borti eBay her i Norge. Trodde ikke det fantes. 

Anonymkode: 1b3d5...a63

Nei, jeg har ikke etiske betenkeligheter med å kjøpe fra Wish/Ebay når norske importører/butikker tar så vanvittig høy avanse på mange varer. Ta f.eks en spesialspinner til 250++ kr. Når du får samme spinneren til 20 kr på Ebay (inkludert frakt) så bør man våkne litt opp. Jeg støtter mange lokale butikker her (inklusive klesbutikker og leketøysbutikker), men ser jeg at de har helt overpriset en vare nedenom og hjem så velger jeg jo da selvsagt Ebay/Wish. Jeg kjøper litt forskjellig av elektroniske duppedingser, barneting, pynt, tøy osv. Noe får man ikke tak i her i Norge og annet er bare utrolig overpriset i Norge sammenlignet på nett. Jeg handler generelt sett ikke "billige plast-ting" såfremt det ikke er av nytte/glede. Noen av tingene jeg da har kjøpt som kommer under kategorien billig plast er skomåler/fotmåler til barn (underkant av 10kr) og fisker/haier/skilpadder som svømmer automatisk i kontakt vann (5-20kr på Ebay- i norske butikker på daværende tidspunkt 129-229).

Når deg gjelder slavearbeid o.l er det like store etiske problemer å kjøpe ting på f.eks H&M som på Ebay/Wish. Produsentene kutter importørene og butikkene. Dette fører til lavere pris. Pakker fra Kina og andre  "U-land" har lavere fraktkostnader til "I-land". De blir subsidiert og kommer innunder en gammel internasjonal postavtale.

Anonymkode: 85b7c...f3e

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg har ikke etiske betenkeligheter med å kjøpe fra Wish/Ebay når norske importører/butikker tar så vanvittig høy avanse på mange varer. Ta f.eks en spesialspinner til 250++ kr. Når du får samme spinneren til 20 kr på Ebay (inkludert frakt) så bør man våkne litt opp. Jeg støtter mange lokale butikker her (inklusive klesbutikker og leketøysbutikker), men ser jeg at de har helt overpriset en vare nedenom og hjem så velger jeg jo da selvsagt Ebay/Wish. Jeg kjøper litt forskjellig av elektroniske duppedingser, barneting, pynt, tøy osv. Noe får man ikke tak i her i Norge og annet er bare utrolig overpriset i Norge sammenlignet på nett. Jeg handler generelt sett ikke "billige plast-ting" såfremt det ikke er av nytte/glede. Noen av tingene jeg da har kjøpt som kommer under kategorien billig plast er skomåler/fotmåler til barn (underkant av 10kr) og fisker/haier/skilpadder som svømmer automatisk i kontakt vann (5-20kr på Ebay- i norske butikker på daværende tidspunkt 129-229).

Når deg gjelder slavearbeid o.l er det like store etiske problemer å kjøpe ting på f.eks H&M som på Ebay/Wish. Produsentene kutter importørene og butikkene. Dette fører til lavere pris. Pakker fra Kina og andre  "U-land" har lavere fraktkostnader til "I-land". De blir subsidiert og kommer innunder en gammel internasjonal postavtale.

Tror ikke du kan klandre butikkene for høy avanse, da får du heller hoppe tilbake x antall ledd. Har jobbet i 7 ulike butikker, og ingen har en slik kalkyle. På en vare til 250kr har samtlige butikker hatt maks 112.50kr i fortjeneste. Penger som skal dekke lønn til arbeidere, arbeidsgiveravgift, husleie, strøm, abonnement på butikksystem og kortautomat, vedlikehold av interiør, gavepapir du får gratis når du vil ha noe pakket inn etc.. 

Anonymkode: da166...00f

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror ikke du kan klandre butikkene for høy avanse, da får du heller hoppe tilbake x antall ledd. Har jobbet i 7 ulike butikker, og ingen har en slik kalkyle. På en vare til 250kr har samtlige butikker hatt maks 112.50kr i fortjeneste. Penger som skal dekke lønn til arbeidere, arbeidsgiveravgift, husleie, strøm, abonnement på butikksystem og kortautomat, vedlikehold av interiør, gavepapir du får gratis når du vil ha noe pakket inn etc.. 

Anonymkode: da166...00f

Jeg er fullt klar over det og har selv jobbet i butikk med bestillinger. Noen ganger er avansene rå og andre ganger ikke. Var ikke uvanlig å gange innkjøpsprisen med 5-10 ganger- ikke fordi man nødvendigvis måtte det, men fordi man kunne det og det var forventet fra selskapets side. Poenget er at man som vanlig forbruker har en mulighet til å kutte fordyrende mellomledd på billigting fra Kina. Det er selvsagt hvis  man beredt på å vente i 20-40 dager på en vare man lett kunne kjøpt i butikken og kan akseptere at varen ikke nødvendigvis er "original".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...