Anonym bruker Skrevet 6. august 2017 #1 Skrevet 6. august 2017 Dere som stod mellom valget og var usikre, hva valgte dere og hvorfor? Jeg er så usikker på hva vi skal velge. Vi skal bygge hus på ett plan og hadde egentlig bestemt oss for laminat (fra Pergo eller Alloc) siden det er slitesterkt og billigere, men er redd det skal bli gulvkaldt eller føles hardt, spes. siden det ikke er etasje under. Vi kommer nok ikke til å ha gulvvarme pga økonomi. Jeg vet laminaten de siste årene har blitt mye bedre og mye finere enn slik mine foreldre har, men er fortsatt usikker. Har begynt å tenke på parkett i stedet, men har ikke råd til Boen, Kährs eller lignende. Jeg vil ha 1-stav. Har sett litt på parkett.no og der har de jo fine parkett til under 500/kvm som jo ikke er så verst pris. Kostnadene blir likevel høyere enn med laminat, og jeg er redd det skal bli fort stygt. Jeg har siste tidene begynt å vurdere klikkvinyl også. Det skal jo være slitesterkt, varmt og mykt, men synes det kanskje virker enda mer falskt. Har ikke sett like mange fine klikkvinylgulv som laminatgulv. Så hva skal vi velge?? Og ikke minst, hvorfor? Takknemlig for alle gode råd. Anonymkode: c591d...04c
Anonym bruker Skrevet 6. august 2017 #2 Skrevet 6. august 2017 Vi flyttet inn i helt nybygget leilighet med flotte parkettgolv for syv år siden. Var da kjempefornøyd med valget. To barn og syv år senere var ikke gulvene like fine for å si det slik...😱 Nå flytter vi straks inn i nybygget hus, og klok av skade har vi valgt laminat i alle rom. 😉 Anonymkode: 131dd...86c
Anonym bruker Skrevet 6. august 2017 #3 Skrevet 6. august 2017 Heltre eller parkett, aldri om jeg vil ha laminat Eneste grunnen til å velge laminat er slitestyrke, men det kan bli hakk og riper i dem også, og da mye styggere enn merker i tregulv. Tregulv skal ikke være helt perfekt, man skal se at det bor folk i huset. Vi pusset opp et hus og la laminat, kjøpte byer hus og la parkett og tregulv. Veldig fornøyd med det. Mykt og lunt å gå på. Anonymkode: 82494...bef
Anonym bruker Skrevet 6. august 2017 #4 Skrevet 6. august 2017 Takk for svar. Ser det er forskjellige meninger, ja. Hvilken laminat har/hadde dere? Flere meninger/erfaringer? Noen som har erfaring med parkett fra parkett.no? Ingen anelse hvordan kvaliteten deres er. Ønsker meg i tilfelle et mattlakkert gulv, eik eller ask. Redd for å angre meg uansett hva jeg velger. Anonymkode: c591d...04c
klg,2 boys now:) Skrevet 6. august 2017 #5 Skrevet 6. august 2017 Alloc laminat.parkett er dyrt og upraktisk.så veldig varmt er det nå heler ikke.med laminat kan du å ha på tepper på gulvene uten at det blir ødelagt av det også.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2017 #6 Skrevet 6. august 2017 6 minutter siden, klg,2 boys now:) skrev: Alloc laminat.parkett er dyrt og upraktisk.så veldig varmt er det nå heler ikke.med laminat kan du å ha på tepper på gulvene uten at det blir ødelagt av det også. Har du alloc? Hvilken type? Har du gulvvarme? Hvis det blir laminat, ønsker jeg et som ser "ekte" ut. Blir parkett ødelagt av tepper? Selv om man ikke har gulvvarme? Hi Anonymkode: c591d...04c
klg,2 boys now:) Skrevet 6. august 2017 #7 Skrevet 6. august 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har du alloc? Hvilken type? Har du gulvvarme? Hvis det blir laminat, ønsker jeg et som ser "ekte" ut. Blir parkett ødelagt av tepper? Selv om man ikke har gulvvarme? Hi Anonymkode: c591d...04c Ja vi har hatt flere typer,men liker alloc best.bedre låsesystem på den typen synes vi.ikke gulvvarme,aldri hatt problemer med kalde gulv.har varmepumpe så vi har aldri store tempratur forskjeller i huset. Om du har tepper på parkett blir gulvet misfarget.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2017 #8 Skrevet 6. august 2017 Vi har laminatgulv på grunn av alle grunnene folk lister opp her. Likevel angrer vi fordi det gir en skarp romklang, ville faktisk heller hatt klikkvinyl om jeg skulle valgt igjen. Anonymkode: d793a...d6c
Anonym bruker Skrevet 6. august 2017 #9 Skrevet 6. august 2017 Vi har laminat i hele huset bortsett fra i våtrommene og er kjempefornøyd. Jeg hadde samme tvil som deg, men kvaliteten på vårt Pergo-gulv er kjempegod. Vi har ikke varme i gulvene, likevel syns jeg at de er lune og gode å gå barbeint på. En venninne av meg har parkett i samme tretype som meg og hun trodde at vårt også var parkett, så det er ikke lett å se forskjell. Vi kjøpte på obs-tilbud og fikk gulv til hele huset på rundt 20 000 kr. Så selv om økonomi ikke var avgjørende for vært valg var jo det en ekstra bonus. Anonymkode: e6299...e4e
Anonym bruker Skrevet 6. august 2017 #10 Skrevet 6. august 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Vi har laminat i hele huset bortsett fra i våtrommene og er kjempefornøyd. Jeg hadde samme tvil som deg, men kvaliteten på vårt Pergo-gulv er kjempegod. Vi har ikke varme i gulvene, likevel syns jeg at de er lune og gode å gå barbeint på. En venninne av meg har parkett i samme tretype som meg og hun trodde at vårt også var parkett, så det er ikke lett å se forskjell. Vi kjøpte på obs-tilbud og fikk gulv til hele huset på rundt 20 000 kr. Så selv om økonomi ikke var avgjørende for vært valg var jo det en ekstra bonus. Anonymkode: e6299...e4e Hvilket Pergogulv har dere? Anonymkode: c591d...04c
Anonym bruker Skrevet 6. august 2017 #11 Skrevet 6. august 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi har laminatgulv på grunn av alle grunnene folk lister opp her. Likevel angrer vi fordi det gir en skarp romklang, ville faktisk heller hatt klikkvinyl om jeg skulle valgt igjen. Anonymkode: d793a...d6c Hvilken laminat har dere? Anonymkode: c591d...04c
Anonym bruker Skrevet 6. august 2017 #12 Skrevet 6. august 2017 Vi har akkurat lagt pergo laminat på stue og kjøkken og klikkvinyl på barnerommene. Er veldig fornøyd med begge valgene. Veldig enkle å legge begge deler. Kjente ærlig talt ikke forskjell når jeg dro hånda over laminatgulvet ved siden av et parkettgulv. Ser omtrent ikke forskjell heller. Dessuten vil parketten endre farge og gulne over tid, mens laminat holder fargen. Men som noen sier - får du først hakk i laminatet er det stygt og ikke så lett å fikse på. Har ellers levd med vinylgulv i det gamle huset noen år, og ingenting slår det når det gjelder slitestyrke. Gulvet var herjet på av unger i ti år, men så og si ingen slitasjemerker! Anonymkode: 34203...1d2
Anonym bruker Skrevet 7. august 2017 #13 Skrevet 7. august 2017 Laminatgulv!! https://www.pergo.no/nb-no/laminat/classic-plank/l0301-01805_mørk-gra-eik-plank Denne ser lik ut som den vi har i underetg, men husker ikke produsent. Angrer bittert på at vi hadde parkett i hovedetasjen. På parketten får vi merker av ALT. Vi polstrer alt til den store gullmedaljen, men allikevel blir det merker. På laminaten mistet vi ned en drill fra takhøyde og det ble ikke engang et merke. Like mye ekko med parkett som laminat. Vinyl har vi på vaskerommet- anbefales ikke på primærrom. Anonymkode: 0fb56...6c2
Haralds Skrevet 7. august 2017 #14 Skrevet 7. august 2017 (endret) Mener laminat er en god og enkel løsning. Ser veldig bra ut også. Endret 7. august 2017 av Haralds
Optatium Skrevet 7. august 2017 #15 Skrevet 7. august 2017 Jeg har alloc på kjøkkenet og er godt fornøyd med det forsåvidt. Det tåler vannsøl og klin noe bedre enn parkett, men er hardere enn parketten. Jeg har parkett i stua, vil aldri ha noe annet der. Den kan slipes både to og tre ganger hvis det blir mye riper og slitasje, og er mykere og bedre p gå på.
Appelsinpiken Skrevet 7. august 2017 #16 Skrevet 7. august 2017 Sjekk ut klikkvinyl. Vi legger det fortløpende på alle rom vi plusser opp. Har det også på kjøkkenet
prekæs Skrevet 7. august 2017 #17 Skrevet 7. august 2017 Problemet med laminat er at det er vedlikeholdsfritt. Dvs, det kan ikke pusses og slipes men må byttes når det blir stygt. Det er særlig moro å måtte montere ned kjøkken og garderobeskap for å få pene gulv igjen. For slitt blir de, det blir glipper og skjøtene i platene blir etter hvert tydelige. Dessuten klikker det når man går på dem. Hadde uten tvil valgt parkett eller tregulv.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2017 #18 Skrevet 7. august 2017 Jeg liker best parkett. Men valgte laminat da vi pusset opp for 6 år siden. Det var pga økonomi, og små barn. Er glad for det. Gulvet har vært slitesterkt. Når barna er store og vi skal bytte gulv blir det parkett. Anonymkode: 7c825...cce
Anonym bruker Skrevet 7. august 2017 #19 Skrevet 7. august 2017 31 minutter siden, prekæs skrev: Problemet med laminat er at det er vedlikeholdsfritt. Dvs, det kan ikke pusses og slipes men må byttes når det blir stygt. Det er særlig moro å måtte montere ned kjøkken og garderobeskap for å få pene gulv igjen. For slitt blir de, det blir glipper og skjøtene i platene blir etter hvert tydelige. Dessuten klikker det når man går på dem. Hadde uten tvil valgt parkett eller tregulv. Nye kjøkken står på bein, ikke sokler slik som før. Da setter man opp kjøkken først, legger gulv 5-10cm innenfor og setter på soklene. Parkett får også glipper, det kommer gjerne an på hvor stor flate gulvet har og om det har flere vinkler. Vanskeligere å få det tett hvis flere rom henger sammen feks. Vi har parkett i stue/kjk/spisestue og det er sykt stygt etter 8 år og småbarn. Skulle ønske vi valgte noe annet! Anonymkode: c4f74...9ff
Anonym bruker Skrevet 7. august 2017 #20 Skrevet 7. august 2017 Klikkvinyl! Genialt! Vi har klikkvinyl med kork på baksiden, deilig å gå på. Anonymkode: 3bbee...557
Anonym bruker Skrevet 7. august 2017 #21 Skrevet 7. august 2017 Vi driver å kjøper hus nå og velger egentlig bort hus som har laminat. Kaldt, hardt, uff. Så om dere planlegger å selge en gang ville jeg droppet laminatet Anonymkode: e9e81...94b
Anonym bruker Skrevet 7. august 2017 #22 Skrevet 7. august 2017 2 timer siden, prekæs skrev: Problemet med laminat er at det er vedlikeholdsfritt. Dvs, det kan ikke pusses og slipes men må byttes når det blir stygt. Det er særlig moro å måtte montere ned kjøkken og garderobeskap for å få pene gulv igjen. For slitt blir de, det blir glipper og skjøtene i platene blir etter hvert tydelige. Dessuten klikker det når man går på dem. Hadde uten tvil valgt parkett eller tregulv. Vårt kjøkken står ikke på laminatgulvet, der er det lagt gulv til innforbi listene, så når det skal skiftes er det bare å fjerne dem. Hvordan klikker? Det har jeg aldri hørt uansett om man går med sko eller barbeint. Å pusse og lakke et tregulv er vannvittig mye arbeid og krever fagfolk for å få det skikkelig. Vi har hatt begge deler og kommer aldri til å velge tregulv igjen til tross for at jeg lenge hadde samme holdning som deg. Det satt langt inne å velge laminat, men har aldri angret. Anonymkode: e6299...e4e
Nyttårs barn Skrevet 7. august 2017 #23 Skrevet 7. august 2017 Hadde aldri lagt laminatgulv. Utrolig deilig med tregulv, og det kan godt synes at det bor folk der.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2017 #24 Skrevet 7. august 2017 Hadde aldri lagt noe annen enn parkett. Laminatgulv er hardt og kaldt uansett hvor dyrt og fint gulv du velger. Anonymkode: 3f678...32c
Anonym bruker Skrevet 7. august 2017 #25 Skrevet 7. august 2017 Hvis du har råd til parkett, så har du kanskje råd til å slipe det en gang etter at kidsa flytter ut. Er pris veldig viktig, så ville jeg valgt laminat. Skal man selge boligen siden så er det bedre med slipt enstavseikeparkett enn laminat. Anonymkode: 027f3...4bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå