Gå til innhold

Bor og jobber i Tyskland, men flytter til Norge rundt fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet
Just now, sug lut said:

Hei, jeg har ikke noe praktisk hjelp til deg, men vil bare si lykke til med prosessen og håper flytting og svangerskap går greit og at du får klare og utfyllende svar et annet sted. Jeg tror jeg ville tatt kontakt direkte med det som blir ditt NAV-kontor, det gjorde i hvert fall vi da vi flytta hjem med barn (men det var altså ikke spørsmål om fødselsperm).

Og så traff du tydeligvis en gjeng som har stått opp med feil bein, det er jo kjipt på morrakvisten, men bli gjerne her likevel.

Heisann, takk! :)
Har vært i kontakt med Helfo og NAV utland, men skal innom mitt lokale navnkontor nå når jeg reiser hjem.

Skrevet
23 minutes ago, Anonym bruker said:

Du har sagt opp eller skal si opp. Det er ikke vanlig å få permisjon fra en jobb man ikke lenger har. 

Hvis jeg sier opp jobben min i svangerskapet, har jeg verken foreldrepengegrunnlag eller permisjon fra den jobben. 

Anonymkode: dd8fd...47e

Mitt tips til deg er at du må slutte å dømme før du leser hele boken. Det morsommste er at du svarer/kommenterer ting jeg ikke har spurt om en gang. Du har i grunn  null informasjon om min bakgrunn ift jobb. Lær deg å lese hele boken før du dømmer. Et tips du vil komme langt med i livet!

Cheers!

Skrevet

Anbefaler den NAV foreldrepenger-gruppen på Facebook. De svarer på alt mulig. Kan hende du kan sende PM til dem også for å slippe å spørre offentlig? 

Lykke til med baby og hjemkomst! 

Skrevet
Just now, Serepta said:

Anbefaler den NAV foreldrepenger-gruppen på Facebook. De svarer på alt mulig. Kan hende du kan sende PM til dem også for å slippe å spørre offentlig? 

Lykke til med baby og hjemkomst! 

Tusen takk! Skal følge opp :)

Skrevet
1 minutt siden, N.K skrev:

Mitt tips til deg er at du må slutte å dømme før du leser hele boken. Det morsommste er at du svarer/kommenterer ting jeg ikke har spurt om en gang. Du har i grunn  null informasjon om min bakgrunn ift jobb. Lær deg å lese hele boken før du dømmer. Et tips du vil komme langt med i livet!

Cheers!

Hvis du hadde giddet å komme med svar og info, hadde det vært lettere å hjelpe. Du har jobb i Tyskland, skal flytte til Norge og bli boende. Man må jo da anta at du skal si opp jobben. Eller? Hva planen er videre i Norge kan ha betydning for ytelser. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvis du hadde giddet å komme med svar og info, hadde det vært lettere å hjelpe. Du har jobb i Tyskland, skal flytte til Norge og bli boende. Man må jo da anta at du skal si opp jobben. Eller? Hva planen er videre i Norge kan ha betydning for ytelser. 

Og det er stor forskjell på å anta/undre/spørre og å dømme. Men man er så forbanna hårsår på store interweebz at alt er jo dømming 😂😂😂

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Herregud så stygge dere er. HI får 66% av inntekten sin med en grense på 1.800 € (ca 17.000 kroner, brutto!), så nei, hun kommer til å merke veldig at hun ikke har norske foreldrepenger.

Så lenge du er medlem i folketrygden, noe du vil være når du er bosatt i Norge ved fødsel, har du krav på engangsstønad siden du ikke mottar foreldrepenger fra Norge.

Anonymkode: 8faca...204

Norge og Tyskland har ulike systemer for skatter, trygderettigheter osv. Når hi har valgt å jobbe i Tyskland må hun ta konsekvensen av det. Det er en sammenheng mellom hva hun har fått i lønn, arbeidstid, skatt, veistandard osv. I Tyskland forventes det at du setter av penger selv til permisjonstiden eller klarer deg med mindre enn her. Det har gitt den lønnen hun fikk der. Med bedre rettigheter til foreldrepenger ville det blitt mer skatt eller lavere lønn. Da er det ikke riktig om hun kan velge å bruke sin tyske lønn som grunnlag for norske foreldrepenger eller få norsk engangsstønad i tillegg til sine tyske foreldrepenger.

Anonymkode: bf305...6ea

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I permisjonen ja. Situasjonen du beskriver blir litt annerledes enn å komme til Norge uten jobb og medlemskap i folketrygden. Venninnen din gikk direkte fra vikariat til permisjon. Igjen, andre regler. 

Hvorfor det? 

Hi jobber jo også i svangerskapet og bygger opp rettigheter til foreldrepenger, så sier hun til arbeidsgiver at når hun går ut i permisjon sier hun samtidig opp og kommer ikke tilbake etterpå. Du kunne gjort akkurat det samme i Norge med en norsk arbeidsgiver 

Anonymkode: 4beda...d02

Skrevet

Men hvorfor mener du at du skal ha i både pose og sekk? Du får jo permisjonspenger fra Tyskland?

Anonymkode: f8235...dab

Skrevet

Men hvorfor mener du at du skal ha i både pose og sekk? Du får jo permisjonspenger fra Tyskland?

Herlighet, det handler da ikke om at HI vil ha både i pose og i sekk, det handler om hva hun har rett på. Og om det nå skulle være både i pose og i sekk, så har hun likevel rett på det. Vi har flyttet tilbake fra utlandet til Norge to ganger, fra to forskjellige land - og ja, en gang fikk vi både i pose og i sekk på ett område (eller i alle fall noen økonomiske fordeler), men andre steder var det omvendt.

HI, du må rett og slett sjekke med NAV, ikke bare en gang, men kanskje flere noen ganger. Det finnes noen "synsere og troende" der også, akkurat som her inne, så det gjelder å holde tunga rett i munnen noen ganger. Jeg aner ikke hvordan det er fra Tyskland / EU-land, men jeg vet i alle fall at det kan varierer fra land til land. Du er fornuftig som lurer og som undersøker. Det ene landet vi flyttet hjem til Norge fra, hadde en avtale med Norge som at vi f.eks kunne flytte hjem og være medlem av Folkeltrygden og ha rettigheter fra dag 1. Fra det andre landet måtte vi ha privat helseforsikring de første 3 månedene. Nå er det ikke det du spør om da, de er bare et eksempel på at det ikke finnes standard svar. 

Lykke til med flyttingen og fødsel!

Skrevet

Pass på at du også sjekker opp hva som skjer hvis du føder for tidlig og får babyen før du flytter til Norge, så du ikke midt oppi problemene med en liten baby også må finne ut av det. 

Og jeg er helt sikker på at alle i denne tråden, selv de mest negative, har takket ja til alle søknader de har hatt krav på. Så ingen grunn til at ikke du skal gjøre det samme uten dårlig samvittighet☺ Lykke til! 

Anonymkode: 7a5f1...d4e

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har sagt opp eller skal si opp. Det er ikke vanlig å få permisjon fra en jobb man ikke lenger har. 

Hvis jeg sier opp jobben min i svangerskapet, har jeg verken foreldrepengegrunnlag eller permisjon fra den jobben. 

De færreste sier jo opp en jobb før permisjonen er ferdig, uansett hvilke planer man har? De fleste er jo avhengig av lønnen vi får hver mnd. 

Anonymkode: a603a...b8f

Skrevet

Kontakt NAV men jeg tror at du får engangstønad så langt du føder i Norge. Du må sjekke om du må betale for fødsel siden du er regnet som utvandret. Såvidt jeg vet så har du rett på permisjonspenger fra tyskland men tror ikke du får noe fra Norge. Ring NAV ihvertfall.

Anonymkode: b75f8...def

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kontakt NAV men jeg tror at du får engangstønad så langt du føder i Norge. Du må sjekke om du må betale for fødsel siden du er regnet som utvandret. Såvidt jeg vet så har du rett på permisjonspenger fra tyskland men tror ikke du får noe fra Norge. Ring NAV ihvertfall.

Ingen må da betale for behandling på norske sykehus? Hverken turister eller hjemvendte nordmenn? 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen må da betale for behandling på norske sykehus? Hverken turister eller hjemvendte nordmenn? 

Selvfølgelig må noen det. Vi driver da ikke noen verdensomspennende gratis helsebehandling. 

Skrevet

Hvis du ikke er medlem av folketrygden, må du det. Uavhengig av om du er norsk statsborger eller ikke. Måtte ikke til og med Gro betale for å få byttet en hofte elns? Hun var bosatt i utlandet, og ikke medlem av folketrygden.

Anonymkode: 6bd1f...95e

Skrevet

Ingen blir nektet akutt hjelp ved norske sykehus, men regningen kan bli heftig. Innen Europa har vi en avtale som gjør at man som oftest får samme type behandling som de lokale. Det er derfor det er viktig å ha med helsetrygdkortet på reise i Europa. Ellers må man betale seøv hvis man ikke har reiseforsikkring.

Jeg kjenner til en dame som fødte i Norge  og fikk en regning på over 60.000 soden hun ikke var medlem av folketrygden.

Anonymkode: bf305...6ea

Skrevet

Åjo. 

Skrevet

Vi flyttet nylig hjem til Norge etter mange år i utlandet. Hadde fylke rettigheter mtp helsesystemet med en gang. Måtte vise kopi av arbeidskontrakt ved flyttemelding men vet ikke om det er obligatorisk. Vi flyttet fra et land utenfor EU/EØS.

Vi fikk mye hjelp av det norske generalkonsulatet der vi bodde før.

Lykke til med graviditet, flytting og fødsel. Velkommen hjem! :-)

Anonymkode: 067b4...8cb

Skrevet

Såvidt jeg vet,mister du folketrygden om du er utvandret. Når du kommer tilbake,må du opparbeide deg rettigheter. Jeg har lest at flere gravide fikk regningsjokk når de kom til Norge for å føde.

Skrevet
20 hours ago, Yellow Brick Road said:

Herlighet, det handler da ikke om at HI vil ha både i pose og i sekk, det handler om hva hun har rett på. Og om det nå skulle være både i pose og i sekk, så har hun likevel rett på det. Vi har flyttet tilbake fra utlandet til Norge to ganger, fra to forskjellige land - og ja, en gang fikk vi både i pose og i sekk på ett område (eller i alle fall noen økonomiske fordeler), men andre steder var det omvendt.

HI, du må rett og slett sjekke med NAV, ikke bare en gang, men kanskje flere noen ganger. Det finnes noen "synsere og troende" der også, akkurat som her inne, så det gjelder å holde tunga rett i munnen noen ganger. Jeg aner ikke hvordan det er fra Tyskland / EU-land, men jeg vet i alle fall at det kan varierer fra land til land. Du er fornuftig som lurer og som undersøker. Det ene landet vi flyttet hjem til Norge fra, hadde en avtale med Norge som at vi f.eks kunne flytte hjem og være medlem av Folkeltrygden og ha rettigheter fra dag 1. Fra det andre landet måtte vi ha privat helseforsikring de første 3 månedene. Nå er det ikke det du spør om da, de er bare et eksempel på at det ikke finnes standard svar. 

Lykke til med flyttingen og fødsel!

Oh, ja, er ikke bare-bare. Er en kontrollfreak så liker å ha ting i orden. Tusen takk for svar, og fine ønsker! :) 

Skrevet
17 hours ago, Anonym bruker said:

Såvidt jeg vet,mister du folketrygden om du er utvandret. Når du kommer tilbake,må du opparbeide deg rettigheter. Jeg har lest at flere gravide fikk regningsjokk når de kom til Norge for å føde.

Her har jeg snakket med HELFO, og har til og med dette svart-på-hvitt. Når man flytter tilbake som norsk statsborger, registrerer seg og blir medlem av folketrygden, har man automatisk rett til å føde i Norge, samt andre krav fra Norge. Det eneste man ikke har krav på er feks: mammapermisjon fra NAV (da man ikke har opparbeidet dette, men her kommer engangsstønad inn), eller andre ytelser fra NAV som man hadde hatt krav på om man hadde bodd og opparbeidet dette i Norge fra tidligere. Folketrygden er delt opp i ulike deler, og en del har man krav på, mens andre deler må man opparbeide seg til. 

Skrevet
17 hours ago, Anonym bruker said:

Vi flyttet nylig hjem til Norge etter mange år i utlandet. Hadde fylke rettigheter mtp helsesystemet med en gang. Måtte vise kopi av arbeidskontrakt ved flyttemelding men vet ikke om det er obligatorisk. Vi flyttet fra et land utenfor EU/EØS.

Vi fikk mye hjelp av det norske generalkonsulatet der vi bodde før.

Lykke til med graviditet, flytting og fødsel. Velkommen hjem! :-)

Anonymkode: 067b4...8cb

Tusen takk! :-) 

Skrevet
19 hours ago, Anonym bruker said:

Det er derfor man har helseforsikring/reiseforsikring. 

Skrevet
20 hours ago, Anonym bruker said:

Pass på at du også sjekker opp hva som skjer hvis du føder for tidlig og får babyen før du flytter til Norge, så du ikke midt oppi problemene med en liten baby også må finne ut av det. 

Og jeg er helt sikker på at alle i denne tråden, selv de mest negative, har takket ja til alle søknader de har hatt krav på. Så ingen grunn til at ikke du skal gjøre det samme uten dårlig samvittighet☺ Lykke til! 

Anonymkode: 7a5f1...d4e

Takk, takk! 

Og ja, helt enig. Ingen sier nei takk til noe man har krav på. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...