Gå til innhold

Bor og jobber i Tyskland, men flytter til Norge rundt fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Oh.. Nå har jeg prøvd å finne info om noen som er i samme situasjon som meg, meeen det er umulig. Jeg håper noen av dere der ute kan gi meg noen tips!

Jeg er norsk statsborger, flyttet til Tyskland for 2 år siden da jeg fikk et bra jobbtilbud. Er gift, bor sammen med min mann som er lege, og vi ønsker å flytte tilbake til Norge slik at fødsel osv blir gjennomført i Norge -- og vi bli boende etter fødsel så klart.

Vet noen om det er "lov" å motta mammaperm fra Tyskland + engangsstønad fra Norge? Jeg har opparbeidet med disse pengene i Tyskland, samt som jeg er nødt til å registrerer meg igjen i Norge, da jeg er meldt som utvandret (noe jeg måtte gjøre etter 12 mnd).

Jeg er hjemme i Norge relativt ofte, og tenkte meg hjem nå i Aug hvor jeg må registrerer meg igjen, bestille time hos legen for å opplyse sykehuset at jeg er gravid osv.

Erfaring rundt dette? Tips? Kjenner jeg blir stressa. Fødsel er btw slutt januar/start feb 2018.

Takk!!!

Anonymkode: 5b90f...bba

Fortsetter under...

Skrevet

For å så flytte til Tyskland igjen? 

Anonymkode: dd8fd...47e

Skrevet (endret)

"og vi blir boende etter fødsel så klart." -- skrevet over. Vi blir i Norge :)

Endret av N.K
Skrevet

Spørsmålet er vel hvordan regelverket i Tyskland er, betaler de ut foreldrepenger til kvinner som ikke oppholder seg i landet? 

Anonymkode: 4beda...d02

Skrevet

Det har jeg sjekket ut, og det er ikke spørsmålet. Spørsmålet er som sagt om det er lov å motta engangsstønad fra Norge selvom man mottar permisjon fra et annet land (les: tysk mammapermisjon kan ikke sammenlignes med Norge. Alt er bedre i Norge) :)

Anonymkode: 5b90f...bba

Skrevet

Så vidt jeg vet har det ingenting å si hvilket land du får foreldrepenger fra. Jeg tror, og håper, lovverket er presist nok til at du ikke får dobbelt opp.

Anonymkode: bf305...6ea

Annonse

Skrevet

Trenger du permisjon fra en jobb du ikke skal tilbake til? 

Det er vel ingen grunn til å ikke kunne løse det slik. Med mindre det er regler i folketrygden mtp stønad. 

Er din mann tysk statsborger? I såfall faller kontantstøtte bort om dere også vurderer den. 

Skrevet

Og, du må ikke regne med andre ytelser fra nav etc. Da må du melde deg som arbeidssøker og vil da kunne bli satt i tiltak 6 uker etter fødsel. Engangsstønad skal dekke innkjøp og livsopphold. 

Skrevet

Du må høre med NAV. 

"Du må være medlem i folketrygden på det tidspunktet du føder eller adopterer barn for å kunne ha rett til engangsstønad."

Så du har i utgangspunktet rett på engangsstønad hvis du blir medlem av folketrygden før fødsel. Men siden Tyskland er et EU-land, KAN det være at de sammenholder ytelser. Det burde de gjøre. Men jeg vet ikke. Snakk med NAV i stedet for å spørre på forum...

Anonymkode: 6bd1f...95e

Skrevet

Hvor mye koster det deg å betale deg inn i folketrygden når du ikke jobber i Norge før ungen blir født?

Anonymkode: 6a039...0aa

Skrevet

Herregud så stygge dere er. HI får 66% av inntekten sin med en grense på 1.800 € (ca 17.000 kroner, brutto!), så nei, hun kommer til å merke veldig at hun ikke har norske foreldrepenger.

Så lenge du er medlem i folketrygden, noe du vil være når du er bosatt i Norge ved fødsel, har du krav på engangsstønad siden du ikke mottar foreldrepenger fra Norge.

Anonymkode: 8faca...204

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Herregud så stygge dere er. HI får 66% av inntekten sin med en grense på 1.800 € (ca 17.000 kroner, brutto!), så nei, hun kommer til å merke veldig at hun ikke har norske foreldrepenger.

Så lenge du er medlem i folketrygden, noe du vil være når du er bosatt i Norge ved fødsel, har du krav på engangsstønad siden du ikke mottar foreldrepenger fra Norge.

Anonymkode: 8faca...204

Blir hun automatisk medlem av folketrygden ved å føde en unge i Norge? Hvor finner du dette.

Hun har heller ikke fastlege i Norge eller rett på substidiert lege så det nå hun ta privat om hun kommer til Norge i August for å få seg legetime.

Annonse

Skrevet

Blir hun automatisk medlem av folketrygden ved å føde en unge i Norge? Hvor finner du dette.

Hun har heller ikke fastlege i Norge eller rett på substidiert lege så det nå hun ta privat om hun kommer til Norge i August for å få seg legetime.

Hvis hun melder flytting til Norge får hun vel også rett på fastlege? 

Hvorfor er det om å gjøre å gjøre det vanskeligest mulig for hi? De fleste ønsker vel å komme best mulig økonomisk ut av en situasjon? 

Hi, sjekk med NAV du, her får du som du ser svært uprofesjonelt råd. Lykke til med både baby og flytting. 

Anonymkode: a603a...b8f

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ser nå at om hun har lovlig opphold i Norge og skal bli boende her i minst 12 mnd blir hun medlem ved innreisedatoen. 

Får man da virkelig like rettigheter som de som har jobbet og betalt skatt i en årrekke? Høres ikke rett ut.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ser nå at om hun har lovlig opphold i Norge og skal bli boende her i minst 12 mnd blir hun medlem ved innreisedatoen. 

Får man da virkelig like rettigheter som de som har jobbet og betalt skatt i en årrekke? Høres ikke rett ut.

Hun har bodd i utlandet i 2 år 😂 slapp av, skattepengene dine dekker knapt din egen skolegang. 

Anonymkode: a603a...b8f

Skrevet

Oh herregud, det var visst en dårlig ide å spørre om tips.

1. Hvorfor motta mammapermisjon fra en jobb du ikke skal tilbake til? Ærlig talt, leser du hva du skriver? Dette er penger jeg har opparbeidet meg så hvorfor i ALLE dager skal jeg ikke motta disse pengene?

Anyways, nevermind mitt spm. Jeg ser at det ikke er så lett å få konkrete hjelpsomme svar.

Takk til deg som kom med støttende ord. Og ja, det er forskjell på tysk mammaperm vs. norsk, selvom jeg har hatt en god jobb her.

Cheers!

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Der er egne regler. Mamma måtte til privat lege når de flyttet hjem igjen. Og måtte vente en viss tid før hun fikk offentlig helsehjelp. 

Skrevet
1 minutt siden, N.K skrev:

1. Hvorfor motta mammapermisjon fra en jobb du ikke skal tilbake til? Ærlig talt, leser du hva du skriver? Dette er penger jeg har opparbeidet meg så hvorfor i ALLE dager skal jeg ikke motta disse pengene?

Anyways, nevermind mitt spm. Jeg ser at det ikke er så lett å få konkrete hjelpsomme svar.

Takk til deg som kom med støttende ord. Og ja, det er forskjell på tysk mammaperm vs. norsk, selvom jeg har hatt en god jobb her.

Cheers!

Ja? Jeg forstår ikke hvordan man kan ta permisjon fra en jobb man ikke har.. 

og det er jo ikke til å stikke under en stol at det høres ut som om man skal ha i både pose og sekk. Og det får du mest sannsynlig. 

Skrevet
Just now, Anonym bruker said:

Ja? Jeg forstår ikke hvordan man kan ta permisjon fra en jobb man ikke har.. 

og det er jo ikke til å stikke under en stol at det høres ut som om man skal ha i både pose og sekk. Og det får du mest sannsynlig. 

Men kjære deg, jeg er i jobb i Tyskland, hva er det du ikke forstår? Jeg har i grunn ikke nevnt at jeg ikke er i jobb.

Skrevet
3 minutter siden, N.K skrev:

Men kjære deg, jeg er i jobb i Tyskland, hva er det du ikke forstår? Jeg har i grunn ikke nevnt at jeg ikke er i jobb.

Du har sagt opp eller skal si opp. Det er ikke vanlig å få permisjon fra en jobb man ikke lenger har. 

Hvis jeg sier opp jobben min i svangerskapet, har jeg verken foreldrepengegrunnlag eller permisjon fra den jobben. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har sagt opp eller skal si opp. Det er ikke vanlig å få permisjon fra en jobb man ikke lenger har. 

Hvis jeg sier opp jobben min i svangerskapet, har jeg verken foreldrepengegrunnlag eller permisjon fra den jobben. 

Det er da mange i Norge også som jobbet frem til de får barn og sier opp jobben i permisjonen for å søke andre (kanskje mer barnevennlige jobber) etter permisjon 

Akkurat de samme reglene gjelder her i Norge, du trenger ikke være ansatt i permisjonen for å få foreldrepenger, den rettigheten opparbeidet du deg før du fødte 

En venninne hadde et vikariat som gikk ut tre uker før permisjonen startet, hun valgte da å starte permisjonen tre uker tidligere (og hadde 6 uker før fødsel) og fikk foreldrepenger hele permisjonen selv om hun ikke hadde noen jobb 

Skrevet

Det er da mange i Norge også som jobbet frem til de får barn og sier opp jobben i permisjonen for å søke andre (kanskje mer barnevennlige jobber) etter permisjon 

Akkurat de samme reglene gjelder her i Norge, du trenger ikke være ansatt i permisjonen for å få foreldrepenger, den rettigheten opparbeidet du deg før du fødte 

En venninne hadde et vikariat som gikk ut tre uker før permisjonen startet, hun valgte da å starte permisjonen tre uker tidligere (og hadde 6 uker før fødsel) og fikk foreldrepenger hele permisjonen selv om hun ikke hadde noen jobb 

I permisjonen ja. Situasjonen du beskriver blir litt annerledes enn å komme til Norge uten jobb og medlemskap i folketrygden. Venninnen din gikk direkte fra vikariat til permisjon. Igjen, andre regler. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig, det er jo mulig at hun flytter til Norge, for å så si opp jobben. 

Skrevet
26 minutter siden, N.K skrev:

Cheers!

Hei, jeg har ikke noe praktisk hjelp til deg, men vil bare si lykke til med prosessen og håper flytting og svangerskap går greit og at du får klare og utfyllende svar et annet sted. Jeg tror jeg ville tatt kontakt direkte med det som blir ditt NAV-kontor, det gjorde i hvert fall vi da vi flytta hjem med barn (men det var altså ikke spørsmål om fødselsperm).

Og så traff du tydeligvis en gjeng som har stått opp med feil bein, det er jo kjipt på morrakvisten, men bli gjerne her likevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...