Anonym bruker Skrevet 5. august 2017 #101 Skrevet 5. august 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Folkens, må da være måte på! Er jo ikke rasistisk å si det!! Noen er hvit i huden, noen er svart, noen er blanding, noen er gul, noen er blå. Man bruker ordet rasistisk når man bruker et negativt ord i forbindelse med beskrivelse av hudfarge. (Jævla svarting, jævla mulatt, jævla whitetrash). Mulatt i denne sammenheng ble jo brukt Bare for å forklare hvilken hudfarge hi mente hun synes er fin! Makan til sårhet her. Til hi, er enig, synes også de barna ofte er serdeles fine:) Anonymkode: 898d4...b6b Det som er litt snodig, er at flere av de som hyler om rasisme, oppfører seg som drittsekker for å frem poenget sitt Anonymkode: a1242...2b9
Anarkali Skrevet 5. august 2017 #102 Skrevet 5. august 2017 (endret) https://snl.no/mulatt Sårhet? For dere som tydeligvis ikke vet hvor ordet kommer fra så kan dere se at selv det store norske leksikon anerkjenner dette ordet som nedsettende. Ordet mulatt kommer muldyr og ble fra gammelt av brukt som en nedsettende betegnelse om mennesker fra to forskjellige etnisiteter, lys og mørk. Det er en dyrebetegnelse på en miks av hest og esel og har overhode ingen positive assosiasjoner. Her kan dere forøvrig lese mer om ordene dere så sterk insisterer på er Ok for dere å bruke da dere ikke mener noe vondt med det..... White privilige er denne tankegangen. Dere blir opplyst om betydningene men insisterer fortsatt på at det er Ok. http://forum.babyverden.no/threads/svarting-hvorfor-neger-og-mulatt-er-ubrukelige-begreper.1191098/ Endret 5. august 2017 av Anarkali
Anonym bruker Skrevet 5. august 2017 #103 Skrevet 5. august 2017 Jeg har aldri hørt den betydningen av ordet mulatt som er opplyst om her. Det pussige er at jeg kjenner flere som bruker ordet som selv er mulatt eller som sier de har mulattbarn. Jeg kjenner til og med negre som kaller seg selv for negre og ikke forstår hvorfor de ikke kan kalle seg det i Norge, fordi de oppfatter at ordet neger ikke har noen negativ betydning i Norge. De liker ikke nigger og sier at hvis det brukes f.eks. jæ... foran neger så er det heller ikke ok. Uten unntak, jeg har aldri hørt ordet mulatt blitt brukt annet enn i positive eller kun som en nøytral beskrivelse. Både av høyt utdannede og de uten utdannelse. Anonymkode: 45c97...d7a
Anarkali Skrevet 5. august 2017 #104 Skrevet 5. august 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Du vet at ikke alle i Afrika har mørk hud? Anonymkode: c184e...1dd Ser du følte du hadde ett slags poeng her 😱 Nå er det vel ingen som omtaler en lys afrikaner som neger eller negresse? Så det såkalte poenget ditt faller på Sin egen urimelighet.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2017 #105 Skrevet 6. august 2017 Oi.... Da lærte jeg noe nytt i dag... Jeg anser meg selv som rimelig oppegående, men at ordet mulatt skulle være rasistisk har jeg aldri hørt før! Men for å svare HI; Det er ofte sånn at barn av blandet etnisitet (ble det riktig???) blir veldig pene, kjenner selv noen nydelige jenter! Men det er nok ikke sånn der heller at ALLE blir vakre. Noen blir vel helt vanlige, sånn som oss hel-hvite (sikkert rasistisk sagt det også....?) Anonymkode: ec1d5...305
Anonym bruker Skrevet 6. august 2017 #106 Skrevet 6. august 2017 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Du vet at ikke alle i Afrika har mørk hud? Anonymkode: c184e...1dd Men sikkert flesteparten Anonymkode: da982...9f6
Anonym bruker Skrevet 6. august 2017 #107 Skrevet 6. august 2017 Farmasøyten på apoteket her er fra Asia. Hun spurte om jeg ville ha hudfarget teip. Anonymkode: da982...9f6
Anonym bruker Skrevet 6. august 2017 #108 Skrevet 6. august 2017 Altså, det er da ingen her som sier at HI er en rasist? Det går ann å uvitende bruke rasistiske ord, uten å være rasist. Mange av oss har vel gjort det opp igjennom, men lært. Hvis ikke man er av de som på død og liv skal bruke rasistiske utsagn, bare fordi de mener det er deres rett. Og går rundt og driter i om man støter flere medmennesker på sin vei. DET er rasistisk. Men tar man det til seg og bruker mindre sårende ordbruk så er jo det noe helt annet. Er forøvrig enig i at dette kan sies ifra om på en fin måte. Og dere: det er ikke hvite som bestemmer hvilke ord som føles rasistisk og sårende å høre. Selv om det menes godt, kan du faktisk stå og si det noen andre sa til personen i dyp forakt tidligere på dagen. Anonymkode: 40e83...7a9
Anonym bruker Skrevet 6. august 2017 #109 Skrevet 6. august 2017 22 timer siden, Anarkali skrev: Helt greit for lyse å si ja. Tviler på at du hadde fått samme svar av en som faktisk var mørk. Min erfaring er at mørke ikke tar seg så jævlig nær av ting så lenge det er åpenbart at ord og utsagn ikke er vondt ment. Er verre med de som blir så syyyykt krenka på andres vegne. Er ingen som blir så krenka som dem. De er mer ivrige etter å finne måter andre potensielt kan bli krenka på enn en prest som leter etter synd. Kontekst er overhode ikke viktig, tenn bålet!!! Var det feil å si "mørke" forresten...? Var i så fall ikke meningen å krenke noen. Er mørk som natta selv. Anonymkode: 0e27d...7d4
Anonym bruker Skrevet 6. august 2017 #111 Skrevet 6. august 2017 59 minutes ago, Anonym bruker said: Min erfaring er at mørke ikke tar seg så jævlig nær av ting så lenge det er åpenbart at ord og utsagn ikke er vondt ment. Er verre med de som blir så syyyykt krenka på andres vegne. Er ingen som blir så krenka som dem. De er mer ivrige etter å finne måter andre potensielt kan bli krenka på enn en prest som leter etter synd. Kontekst er overhode ikke viktig, tenn bålet!!! Var det feil å si "mørke" forresten...? Var i så fall ikke meningen å krenke noen. Er mørk som natta selv. Anonymkode: 0e27d...7d4 Jeg har opplevd en god del rasisme. 17. mai er dagen jeg typisk får mest rasistisk kommentarer. Jeg er født og oppvokst i Norge, men likner ikke på majoriteten i utseende. Det er noe med bunad som virkelig får frem hatet hos noen. Jeg velger som regel alltid å heve meg over rasistiske kommentarer. Hvorfor? Fordi det veldig sjeldent er fornuftige mennesker som er åpne for innspill som kommer med slike innspill. Når Olga på 90 snakker om negre er det én ting - men 40-åringer burde vite bedre. At så mange ikke vet at mulatt ikke er ok er bare trist. Greit nok at mange ikke skjønner de er ufine...men noen av oss utsettes for deres uvitenhet ganske ofte. Så personlig setter jeg pris når andre irettesetter rasistiske kommentarer. Det gir meg håp om at de fleste mennesker er ok Anonymkode: 80560...bfb
Anonym bruker Skrevet 6. august 2017 #112 Skrevet 6. august 2017 På 5.8.2017 den 21.20, Anonym bruker skrev: Hvilket ord som oppfattes som støtende og rasistisk endrer seg med tiden. Slik har det alltid vært. Neger var helt ok å si da jeg vokste opp på 80-tallet. Min mor som aldri i verden var rasistisk, brukte ordet helt uten noen stygge baktanker helt fram til hun døde i 2013. Det er hvis man analyserer ord at man finner ut ordets opprinnelsen og mening. Flere ord i norsk språk kommer fra banning eller stygge kallenavn av etniske minoriteter, og visste man betydningen av alt, måtte man ta bort mange ord fra det norske språket. "Fyttirakker'n" betyr : Fy til rakkeren. En rakker er en omstreifer, som tatere ble kalt for før. Tater er også et skjellsord, hvis jeg ikke husker feil. Det som er viktig er hvilken mening man selv legger i ordene, mener nå jeg. Om man er rasistisk eller ikke. Anonymkode: 6fdcf...143 Nei, neger var slett ikke Ok på 80-tallet. Anonymkode: 6462a...958
Anonym bruker Skrevet 6. august 2017 #113 Skrevet 6. august 2017 På 5.8.2017 den 23.58, Anonym bruker skrev: Jeg er også uvitende om MYE her i verden, men at folk skal kalle meg rasist for at jeg bruker et ord feil uten å vite det er for drøyt. Folk kaster det rasismekortet rundt seg som om det var ris i et bryllup. Dersom jeg bruker et ord jeg virkelig ikke burde bruke, er det så enkelt som å i rolig tone bare påpeke at det ikke er greit, gjerne hvorfor, og så kommer jeg nok ikke til å bruke det. Sånn som fyttirakkern, som noen forklarte hvor kommer fra... Anonymkode: 94c67...2c1 Du har altså fremdeles ikke skjønt at det IKKE var bare din bruk av ordet mulatt jeg reagerte på? Anonymkode: 6462a...958
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå