Anonym bruker Skrevet 5. august 2017 #76 Skrevet 5. august 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ærlig talt. HI mente ikke noe vondt med det. Hun har sikkert skjønt nå at hun ikke skal bruke ordet mer. Slapp av med å være så himla "perfekte" da 🙄 Anonymkode: e0b86...61a Så å være "perfekt" (i betydningen at man påpeker rasisme når man ser det?) er feil, men å komme med rasistiske utsagn er greit? Igjen, det handler heller IKKE kun om bruk av ordet "mulatt". Les også litt om forskjellen mellom intent og impact. Det er skrevet mye om dette på engelsk, men lite på norsk, så jeg bruker derfor de engelske ordene. Din "intent" vil alltid være uviktig i forhold til hvilken "impact" ordene dine har. Impact > intent. Mao: man kan ikke skjule seg bak "men det var ikke det jeg egentlig mente..." Anonymkode: 6462a...958
Anarkali Skrevet 5. august 2017 #77 Skrevet 5. august 2017 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Det blir jo på lik linje med å si hun med det lyse håret, med de mørke øynene osv osv hvis man skal beskrive noen. Er det rasistisk og da? Visse hårfarger, øyenfargen og andre kjennetegn beskriver jo jordens forskjellige raser. Og når det kommer til rasistiske ord, så er det jo kun mørke som fortsatt bruker ordet nigger om seg selv. Er vel ikke en rapper som ikke har med det i en sang. Og nei, jeg sier ikke at det er ett greit ord å bruke. Anonymkode: 4ab91...45c Som hvit, som jeg går ut ifra at du er, har du ingen forutsetninger for å sammenligne dette mot en afro-amerikaner som bruker N ordet. Har aldri skjønt meg på (hvite) mennesker som insisterer på og/eller rettferdiggjør bruker av ett ord noen grupper mennesker føler seg støtt av. Hvorfor skal man kjempe for å bruke ett ord som er nedsettende mot en Viss gruppe? Å beskrive noen med lyst hår, brune øyne eller mørk er på ingen måte tilsvarende som å si "han negeren" eller "hun mulatten" Eller "hun negressen" som av En eller annen grunn mange nordmenn syntes er en vakker beskrivelse på en afrikansk dame.
Anarkali Skrevet 5. august 2017 #78 Skrevet 5. august 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jo, det finnes uten tvil ulike menneskeraser. Men ulikt utseende, ulikt temperament og andre ulike egenskaper. Bare se innen medisin, ulike medisiner kan ha ulik effekt på ulike raser. Dette blir det mer og mer fokus på. Nå er det jo ikke politisk korrekt å bruke ordet rase, det er like fullt akkurat det det er. Anonymkode: 277d1...396 Nei det er ikke like fullt hva det er. Homo Sapiens er den eneste rasen med mennesker som eksisterer på jorden. Vi har forskjellige ETNISITETER. Så du mener du er av rasen homo sapiens mens de" f.eks er rasen mulatt? Eller rasen "neger"? Ser du hvor latterlig det høres ut? Så det er ikke snakk om å være politisk korrekt, mer om å ikke være sosialt "off" med å komme med påstander som ikke er sanne. Det fremstår bare som svært uvitende.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2017 #79 Skrevet 5. august 2017 3 minutter siden, Anarkali skrev: Som hvit, som jeg går ut ifra at du er, har du ingen forutsetninger for å sammenligne dette mot en afro-amerikaner som bruker N ordet. Har aldri skjønt meg på (hvite) mennesker som insisterer på og/eller rettferdiggjør bruker av ett ord noen grupper mennesker føler seg støtt av. Hvorfor skal man kjempe for å bruke ett ord som er nedsettende mot en Viss gruppe? Å beskrive noen med lyst hår, brune øyne eller mørk er på ingen måte tilsvarende som å si "han negeren" eller "hun mulatten" Eller "hun negressen" som av En eller annen grunn mange nordmenn syntes er en vakker beskrivelse på en afrikansk dame. Jeg føler meg støtt av å bli beskrevet som hvit. Jeg er ikke hvit, jeg er lys. Anonymkode: 4ab91...45c
Anonym bruker Skrevet 5. august 2017 #80 Skrevet 5. august 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg føler meg støtt av å bli beskrevet som hvit. Jeg er ikke hvit, jeg er lys. Anonymkode: 4ab91...45c Det var det du hadde å si? Anonymkode: 90131...8d3
Gjest Darwinia:-) Skrevet 5. august 2017 #81 Skrevet 5. august 2017 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, å kalle andre mennesker for nedsettende ting er en veldig stygg hersketeknikk. Veldig godt at HI har fått veiledning! Anonymkode: 10261...7b3 Veiledning? HI brukte et nedsettende ord. For å "veilede" henne gjør folk narr av henne og kaller henne rasist, enkel, korka osv. På hvilken måte er det veiledning? Det blir litt som å veilede et barn som slår ved å selv slå barnet; for deretter og si: det er ikke lov å slå! Mulatt er et fælt ord å bruke på mennesker og HI burde absolutt få beskjed om at det ikke er greit. Men det finnes en bedre måte og gjøre det på enn det som er brukt her. Det som skjer her minner mer om lynsjing enn "kollektiv oppdragelse" som ble brukt som unnskyldning. Å ikke vite at mulatt er et nedsettende ord er kanskje uvitende, men det er ikke rasistisk og det er ikke "mangel på folkeskikk".
Anonym bruker Skrevet 5. august 2017 #82 Skrevet 5. august 2017 Orker ikke lese slike tråder egentlig. Ser at du har fått noen fine svar hi. Ta de til deg. Lærdom er alltid bra. Men jeg personlig får veldig vondt av slike utsagn, hi. Jeg håper at du og andre forstår det. Anonymkode: efe19...da5
Gjest Darwinia:-) Skrevet 5. august 2017 #83 Skrevet 5. august 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Barnet vårt har blandet etnisitet. Hi, det er et mye bedre utrykk enn mulatt. Anonymkode: 6fb4a...0d3 Et fint eksempel på et godt svar.
Gjest Darwinia:-) Skrevet 5. august 2017 #84 Skrevet 5. august 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Vi har vært saklige og vennlige. De usaklige innleggene og oppfarende innleggene har kommet fra folk som blant annet forsvarer bruk av rasistiske ord. Noen innlegg har også vært grovt krenkende ("katteraser", for eksempel). Det handler heller ikke om ett ord, men om selve spørsmålet - hele HI. Hvis du ikke skjønner hvorfor det er problematisk etter å ha lest tråden, må du rett og slett lese deg opp. Det er ikke en jobb jeg eller noen andre kan gjøre for deg. Anonymkode: 6462a...958 Det er "saklig og vennlig" å kalle noen korka? Akkurat ja...
Anonym bruker Skrevet 5. august 2017 #85 Skrevet 5. august 2017 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er da ikke stygt å bruke ordet mulatt? Min vennine er det og sier det om seg selv? Jeg synes selv de er nydelige og det er jo alle barn men det er noe ekstra fint med blandingsbarn og de er som ofte veldig søte og pene, er det genetisk bedre at vi blander oss tenker da at feks i amerika er de peneste folkene de som har fler kulturell familie om noen ble fornærmet her så skjønner ikke jeg!? Min bestevenninne venter barn med en fra Jamaica og alle forteller henne hvor søt ungen hennes vil bli... Anonymkode: ec164...fc8 Jeg skjønner på en måte hva du mener... Jeg som er bleik syns solkysset hud er veldig fint. Kanskje vi tenker sånn om mulattbarn også? Kanskje jeg som er blond og blåøyd , veldig nordisk, syns det er eksotisk og vakkert med et barn med mørkt krøllete hår og brune øyne ? Kan huske vi som barn , sa at får vi barn med en gutt i klassen som var veldig mørk i huden, så får vi vakre mulatt barn. Jeg tenker at mulatte ikke nødvendigvis er de vakreste, de er som resten av oss. Alle er vakre på sin måte. Anonymkode: da982...9f6
Anonym bruker Skrevet 5. august 2017 #86 Skrevet 5. august 2017 Nei homosapiens er ikke én rase. Det er en art, med flere raser under seg. Neanderthaler er en annen art. Hvorfor skulle det være rasistisk å si det? Så lenge man ikke sier noe om at den ene rasen er bedre enn en annen. Anonymkode: 66975...d02
Anonym bruker Skrevet 5. august 2017 #87 Skrevet 5. august 2017 1 time siden, Anarkali skrev: Som hvit, som jeg går ut ifra at du er, har du ingen forutsetninger for å sammenligne dette mot en afro-amerikaner som bruker N ordet. Har aldri skjønt meg på (hvite) mennesker som insisterer på og/eller rettferdiggjør bruker av ett ord noen grupper mennesker føler seg støtt av. Hvorfor skal man kjempe for å bruke ett ord som er nedsettende mot en Viss gruppe? Å beskrive noen med lyst hår, brune øyne eller mørk er på ingen måte tilsvarende som å si "han negeren" eller "hun mulatten" Eller "hun negressen" som av En eller annen grunn mange nordmenn syntes er en vakker beskrivelse på en afrikansk dame. Du vet at ikke alle i Afrika har mørk hud? Anonymkode: c184e...1dd
SuperFries Skrevet 5. august 2017 #88 Skrevet 5. august 2017 Min mann er mulatt. Mine barn er barn av en mulatt. Aldri hørt at det er et ord man ikke skal bruke. Et ord kan ha flere betydninger, vi må ikke alltid koble ordet til den negative betydningen.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2017 #89 Skrevet 5. august 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Så å være "perfekt" (i betydningen at man påpeker rasisme når man ser det?) er feil, men å komme med rasistiske utsagn er greit? Igjen, det handler heller IKKE kun om bruk av ordet "mulatt". Les også litt om forskjellen mellom intent og impact. Det er skrevet mye om dette på engelsk, men lite på norsk, så jeg bruker derfor de engelske ordene. Din "intent" vil alltid være uviktig i forhold til hvilken "impact" ordene dine har. Impact > intent. Mao: man kan ikke skjule seg bak "men det var ikke det jeg egentlig mente..." Anonymkode: 6462a...958 Det har ikke negativ impact på noen når det kommer tydelig frem at en person ikke VET bedre. Jeg er selv mørk og min man er lys. Jeg blir jo ikke sint når folk påpeker at barna mine er pene fordi de er "blanding". DE MENER DET PÅ EN FIN MÅTE!!! Anonymkode: e0b86...61a
Anonym bruker Skrevet 5. august 2017 #90 Skrevet 5. august 2017 Hi her - jeg brukte ordet mulatt da min vennine som har barn med en mann fra Afrika stadig bruker det ordet selv også min andre vennine som selv er blandings, og dermed har jeg antatt det som Ok!! Jeg har skjønt nå at det ikke er Ok, og kommer til å ta det opp med venninen min også siden hun går rundt og kaller datteren sin mulatt! Jeg er ikke korka, slem eller rasistisk kanskje litt uviten men det er ingen grunn til å fyre løs på meg og stemple meg som den verste rasisten. Eller tar jeg feil nå også? Anonymkode: ec164...fc8
Anonym bruker Skrevet 5. august 2017 #91 Skrevet 5. august 2017 https://www.uio.no/forskning/tverrfak/culcom/nyheter/2007/taylor.html Det virker som "rase" er en varm potet de fleste ikke vil ta i. Noen i tråden her nevner at mennesker er en ART, slik hunder er det. Andre sier at det IKKE FINNES FLERE MENNESKERASER. Jeg vet ikke hva fasiten er, for ulike kilder kommer med ulike svar. Svarene de kommer med er tuftet på ulike forskningsmetoder og kriterier. Beklager, men jeg velger å lese dere teorier og meninger fremfor de som avsluttes med at HI er et grusomt rasistisk uopplyst menneske. HVORFOR må hun være rasist for å kalle noen mulatt? Personlig ante jeg ikke at det var galt, men synes det er et vakkert ord. Det HØRES pent ut i mine ører. Det store internett forklarte hvorfor det er galt. OK, da vet jeg det! Dere som insisterer på at man er rasistisk bare man ymter om at det er flere menenskeraser: Hva er problemet deres? Dersom det ikke er et biologisk faktum at det finnes flere menneskeraser, er det uansett en sosial konstruksjon som i aller høyeste grad eksisterer. Ved å avvise hele debatten om det finne flere raser avviser dere også diskusjonene om noen blir diskriminert eller undertrykt basert på det som historisk sett har blitt kalt rase. Er DET særlig konstruktivt eller bra? "Nei, jeg kan ikke forholde meg til at du mener du er diskriminert pga din rase, fordi jeg ikke tror på konseptet rase!". Før i tiden ble menneskene delt inn i ulike raser, og det fikk grusomme konsekvenser for mange, og ettervirkningene av datidens raseinndeling eksisterer fremdeles. Kan noen forklare meg hvorfor HI er rasist når hun bruker ordet mulatt? Det er en nedsettende betegnelse, men det er hore, megge og idiot også. Ser ikke logikken her. Anonymkode: 94c67...2c1
Anonym bruker Skrevet 5. august 2017 #92 Skrevet 5. august 2017 Hvilket ord som oppfattes som støtende og rasistisk endrer seg med tiden. Slik har det alltid vært. Neger var helt ok å si da jeg vokste opp på 80-tallet. Min mor som aldri i verden var rasistisk, brukte ordet helt uten noen stygge baktanker helt fram til hun døde i 2013. Det er hvis man analyserer ord at man finner ut ordets opprinnelsen og mening. Flere ord i norsk språk kommer fra banning eller stygge kallenavn av etniske minoriteter, og visste man betydningen av alt, måtte man ta bort mange ord fra det norske språket. "Fyttirakker'n" betyr : Fy til rakkeren. En rakker er en omstreifer, som tatere ble kalt for før. Tater er også et skjellsord, hvis jeg ikke husker feil. Det som er viktig er hvilken mening man selv legger i ordene, mener nå jeg. Om man er rasistisk eller ikke. Anonymkode: 6fdcf...143
Anonym bruker Skrevet 5. august 2017 #93 Skrevet 5. august 2017 2 timer siden, Anarkali skrev: Nei det er ikke like fullt hva det er. Homo Sapiens er den eneste rasen med mennesker som eksisterer på jorden. Vi har forskjellige ETNISITETER. Så du mener du er av rasen homo sapiens mens de" f.eks er rasen mulatt? Eller rasen "neger"? Ser du hvor latterlig det høres ut? Så det er ikke snakk om å være politisk korrekt, mer om å ikke være sosialt "off" med å komme med påstander som ikke er sanne. Det fremstår bare som svært uvitende. Homo Sapiens er en art, ikke en rase. Denne arten deles i ulike raser. Anonymkode: 277d1...396
Anonym bruker Skrevet 5. august 2017 #94 Skrevet 5. august 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg skjønner på en måte hva du mener... Jeg som er bleik syns solkysset hud er veldig fint. Kanskje vi tenker sånn om mulattbarn også? Kanskje jeg som er blond og blåøyd , veldig nordisk, syns det er eksotisk og vakkert med et barn med mørkt krøllete hår og brune øyne ? Kan huske vi som barn , sa at får vi barn med en gutt i klassen som var veldig mørk i huden, så får vi vakre mulatt barn. Jeg tenker at mulatte ikke nødvendigvis er de vakreste, de er som resten av oss. Alle er vakre på sin måte. Anonymkode: da982...9f6 Jeg synes at ordet solkysset er teit og oppkonstruert. Man trenger ikke å oversatte alle amerikanske ord direkte for å virke sofistikert... Anonymkode: 25555...610
Anarkali Skrevet 5. august 2017 #95 Skrevet 5. august 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg skjønner på en måte hva du mener... Jeg som er bleik syns solkysset hud er veldig fint. Kanskje vi tenker sånn om mulattbarn også? Kanskje jeg som er blond og blåøyd , veldig nordisk, syns det er eksotisk og vakkert med et barn med mørkt krøllete hår og brune øyne ? Kan huske vi som barn , sa at får vi barn med en gutt i klassen som var veldig mørk i huden, så får vi vakre mulatt barn. Jeg tenker at mulatte ikke nødvendigvis er de vakreste, de er som resten av oss. Alle er vakre på sin måte. Anonymkode: da982...9f6 Du må gjerne syntes barn av mixet etnisitet er flotte, poenget her var at ordet mulatt er utdatert og støtende.
Anarkali Skrevet 5. august 2017 #96 Skrevet 5. august 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvilket ord som oppfattes som støtende og rasistisk endrer seg med tiden. Slik har det alltid vært. Neger var helt ok å si da jeg vokste opp på 80-tallet. Min mor som aldri i verden var rasistisk, brukte ordet helt uten noen stygge baktanker helt fram til hun døde i 2013. Det er hvis man analyserer ord at man finner ut ordets opprinnelsen og mening. Flere ord i norsk språk kommer fra banning eller stygge kallenavn av etniske minoriteter, og visste man betydningen av alt, måtte man ta bort mange ord fra det norske språket. "Fyttirakker'n" betyr : Fy til rakkeren. En rakker er en omstreifer, som tatere ble kalt for før. Tater er også et skjellsord, hvis jeg ikke husker feil. Det som er viktig er hvilken mening man selv legger i ordene, mener nå jeg. Om man er rasistisk eller ikke. Anonymkode: 6fdcf...143 Helt greit for lyse å si ja. Tviler på at du hadde fått samme svar av en som faktisk var mørk.
Anarkali Skrevet 5. august 2017 #97 Skrevet 5. august 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: https://www.uio.no/forskning/tverrfak/culcom/nyheter/2007/taylor.html Det virker som "rase" er en varm potet de fleste ikke vil ta i. Noen i tråden her nevner at mennesker er en ART, slik hunder er det. Andre sier at det IKKE FINNES FLERE MENNESKERASER. Jeg vet ikke hva fasiten er, for ulike kilder kommer med ulike svar. Svarene de kommer med er tuftet på ulike forskningsmetoder og kriterier. Beklager, men jeg velger å lese dere teorier og meninger fremfor de som avsluttes med at HI er et grusomt rasistisk uopplyst menneske. HVORFOR må hun være rasist for å kalle noen mulatt? Personlig ante jeg ikke at det var galt, men synes det er et vakkert ord. Det HØRES pent ut i mine ører. Det store internett forklarte hvorfor det er galt. OK, da vet jeg det! Dere som insisterer på at man er rasistisk bare man ymter om at det er flere menenskeraser: Hva er problemet deres? Dersom det ikke er et biologisk faktum at det finnes flere menneskeraser, er det uansett en sosial konstruksjon som i aller høyeste grad eksisterer. Ved å avvise hele debatten om det finne flere raser avviser dere også diskusjonene om noen blir diskriminert eller undertrykt basert på det som historisk sett har blitt kalt rase. Er DET særlig konstruktivt eller bra? "Nei, jeg kan ikke forholde meg til at du mener du er diskriminert pga din rase, fordi jeg ikke tror på konseptet rase!". Før i tiden ble menneskene delt inn i ulike raser, og det fikk grusomme konsekvenser for mange, og ettervirkningene av datidens raseinndeling eksisterer fremdeles. Kan noen forklare meg hvorfor HI er rasist når hun bruker ordet mulatt? Det er en nedsettende betegnelse, men det er hore, megge og idiot også. Ser ikke logikken her. Anonymkode: 94c67...2c1 Jeg sier ikke at trådstarter her er rasist, ikke i det hele tatt. Uviten ja, absolutt. Å dra diskrimineringsdebatten inn i dette er heller merkelig. Flere mennesker av annen etnisitet opplever diskriminering i Norge, at man mener vi ikke er forskjellige raser tar absolutt ikke bort dette faktum 😩
Anonym bruker Skrevet 5. august 2017 #98 Skrevet 5. august 2017 2 minutter siden, Anarkali skrev: Jeg sier ikke at trådstarter her er rasist, ikke i det hele tatt. Uviten ja, absolutt. Å dra diskrimineringsdebatten inn i dette er heller merkelig. Flere mennesker av annen etnisitet opplever diskriminering i Norge, at man mener vi ikke er forskjellige raser tar absolutt ikke bort dette faktum 😩 Jeg er også uvitende om MYE her i verden, men at folk skal kalle meg rasist for at jeg bruker et ord feil uten å vite det er for drøyt. Folk kaster det rasismekortet rundt seg som om det var ris i et bryllup. Dersom jeg bruker et ord jeg virkelig ikke burde bruke, er det så enkelt som å i rolig tone bare påpeke at det ikke er greit, gjerne hvorfor, og så kommer jeg nok ikke til å bruke det. Sånn som fyttirakkern, som noen forklarte hvor kommer fra... Anonymkode: 94c67...2c1
Anonym bruker Skrevet 5. august 2017 #99 Skrevet 5. august 2017 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er også uvitende om MYE her i verden, men at folk skal kalle meg rasist for at jeg bruker et ord feil uten å vite det er for drøyt. Folk kaster det rasismekortet rundt seg som om det var ris i et bryllup. Dersom jeg bruker et ord jeg virkelig ikke burde bruke, er det så enkelt som å i rolig tone bare påpeke at det ikke er greit, gjerne hvorfor, og så kommer jeg nok ikke til å bruke det. Sånn som fyttirakkern, som noen forklarte hvor kommer fra... Anonymkode: 94c67...2c1 Hva er galt med fyttirakkern? Anonymkode: a1242...2b9
Anonym bruker Skrevet 5. august 2017 #100 Skrevet 5. august 2017 Folkens, må da være måte på! Er jo ikke rasistisk å si det!! Noen er hvit i huden, noen er svart, noen er blanding, noen er gul, noen er blå. Man bruker ordet rasistisk når man bruker et negativt ord i forbindelse med beskrivelse av hudfarge. (Jævla svarting, jævla mulatt, jævla whitetrash). Mulatt i denne sammenheng ble jo brukt Bare for å forklare hvilken hudfarge hi mente hun synes er fin! Makan til sårhet her. Til hi, er enig, synes også de barna ofte er serdeles fine:) Anonymkode: 898d4...b6b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå