Gå til innhold

Blir alle mulatt unger pene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Mulatt" er ikke et ok ord å bruke, og har ikke vært det de siste 15-20 årene. Som man ser av ordboka så har det spansk/portugisisk opprinnelse, og betyr "lite mulesel" - underforstått at det  være halv svart halvt hvit tilsvarte det å være halvt hest, halvt esel. Opprinnelig brukt om slaver (siden det kun var svarte slaver som ble voldtatt av hvite som fikk "blandingsbarn"), og betegnet altså en "kvalitet" på en slave. Selvsagt overhodet ikke greit å bruke om mennesker.

http://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=mulatt&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&begge=+&ordbok=begge

Anonymkode: 10261...7b3

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette forumet slutter aldri å overraske meg..

Dere som har et så inderlig stort ønske om å være frekke og forsøke å få andre til å føle seg dumme - hva er intensjonen deres bak dette??

Anonymkode: 1ec02...848

HI kom med et rasistisk utsagn, og sjokkerende mange i denne tråden skjønner ikke hva som er galt i det hun skrev. Da er, som andre har skrevet, kollektiv oppdragelse åpenbart nødvendig. Slutt å forsøke å gjøre HI til et offer, for det er hun ikke.

Anonymkode: 6462a...958

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Fordi ordet mulatt ikke er sosialt akseptert på samme linje som neger, svarting og guling. 

Du trenger ikke være rasist, men det er er rasistisk ord som du ikke skal bruke. 

Anonymkode: a9df0...be9

Hva skal man bruke da? Raseblandingsbarn, gylne barn, solkyssedefrafødselbarn, halvmørke barn? Dæven altså. Alt er rasistisk nå for tida. 

Anonymkode: 4ab91...45c

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva skal man bruke da? Raseblandingsbarn, gylne barn, solkyssedefrafødselbarn, halvmørke barn? Dæven altså. Alt er rasistisk nå for tida. 

Ja, mange ord i språket vårt er veldig rasistiske. Godt at vi får dem ut, de tilhører en annen verden! Hvorfor må du ha et ord for det i det hele tatt, lurer nå jeg på.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, mange ord i språket vårt er veldig rasistiske. Godt at vi får dem ut, de tilhører en annen verden! Hvorfor må du ha et ord for det i det hele tatt, lurer nå jeg på.

Det blir jo på lik linje med å si hun med det lyse håret, med de mørke øynene osv osv hvis man skal beskrive noen. Er det rasistisk og da? Visse hårfarger, øyenfargen og andre kjennetegn beskriver jo jordens forskjellige raser. Og når det kommer til rasistiske ord, så er det jo kun mørke som fortsatt bruker ordet nigger om seg selv. Er vel ikke en rapper som ikke har med det i en sang. Og nei, jeg sier ikke at det er ett greit ord å bruke. 

Skrevet

Nå ble jeg faktisk lei meg, aldri oppfattet meg som rasistisk og de nærmeste vennene er mørkhudet (er vel rasist for å kalle de mørkhudet også da).. jeg synes barn med brune øyner er søte, barn med downs er søte,alle er søte men at jeg synes det er noe vakkert med blandingsbarn med nydelige trekk gjør meg til en dårlig menneske ifølge dere så er jeg lei for det.. 

Anonymkode: ec164...fc8

Skrevet

HI kom med et rasistisk utsagn, og sjokkerende mange i denne tråden skjønner ikke hva som er galt i det hun skrev. Da er, som andre har skrevet, kollektiv oppdragelse åpenbart nødvendig. Slutt å forsøke å gjøre HI til et offer, for det er hun ikke.

Anonymkode: 6462a...958

Hun kom ikke med et rasistisk utsagn. Og det dere bedriver er ikke kollektiv oppdragelse. Oppdrar dere ungene deres, ved å snakke til de på den måten, som flere av dere snakker til hi på?

Anonymkode: a1242...2b9

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det blir jo på lik linje med å si hun med det lyse håret, med de mørke øynene osv osv hvis man skal beskrive noen. Er det rasistisk og da? Visse hårfarger, øyenfargen og andre kjennetegn beskriver jo jordens forskjellige raser. Og når det kommer til rasistiske ord, så er det jo kun mørke som fortsatt bruker ordet nigger om seg selv. Er vel ikke en rapper som ikke har med det i en sang. Og nei, jeg sier ikke at det er ett greit ord å bruke. 

Nei, det er ikke på linje. Kan du ikke si hun med den gyldne huden og mørkebrune håret? Eventuelt si: Hun har norsk mor og etiopisk far? 

Skrevet

Fordi ordet mulatt ikke er sosialt akseptert på samme linje som neger, svarting og guling. 

Du trenger ikke være rasist, men det er er rasistisk ord som du ikke skal bruke. 

Anonymkode: a9df0...be9

Er det et rasistisk ord? Er det ikke evt en nedsettende betegnelse dersom man bruker ordets egentlige opprinnelse der man tenkte på hest+esel? 

Anonymkode: 94c67...2c1

Skrevet

Er det et rasistisk ord? Er det ikke evt en nedsettende betegnelse dersom man bruker ordets egentlige opprinnelse der man tenkte på hest+esel? 

Anonymkode: 94c67...2c1

Nei, det er et nedsettende ord fordi det betyr nettopp blanding av esel og hest (altså en "fin" og en "mindre fin" rase).

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har forresten bodd et år i Alabama, og jeg vil avkrefte på det sterkeste at "nigger" kun er et ord mørkhudete mennesker bruker om seg selv! 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun kom ikke med et rasistisk utsagn. Og det dere bedriver er ikke kollektiv oppdragelse. Oppdrar dere ungene deres, ved å snakke til de på den måten, som flere av dere snakker til hi på?

Anonymkode: a1242...2b9

Jo, hun kom med et rasistisk utsagn helt på linje med "Hvorfor er alle niggerbarn så søte?"

Skrevet

De fleste vet ikke hva ordet betyr! Hadde jeg visst det hadde jeg da ikke brukt ordet, hensikten min var da ikke å sammenligne barnet med blanding av esel og hest, eller at en rase er bedre enn den andre! Ordet bastard er hyppig brukt og er ikke pent heller men få vet hva betydningen av ordet stammer fra.. angående kollektiv oppdragelse, håper jeg nå da dere som foreldre forklarer et barn på finere måte når det har brukt et ord som man ikke skjønner. Ser inhenting ved kollektiv oppdragelse her enn kollektiv mobbing ...

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De fleste vet ikke hva ordet betyr! Hadde jeg visst det hadde jeg da ikke brukt ordet, hensikten min var da ikke å sammenligne barnet med blanding av esel og hest, eller at en rase er bedre enn den andre! Ordet bastard er hyppig brukt og er ikke pent heller men få vet hva betydningen av ordet stammer fra.. angående kollektiv oppdragelse, håper jeg nå da dere som foreldre forklarer et barn på finere måte når det har brukt et ord som man ikke skjønner. Ser inhenting ved kollektiv oppdragelse her enn kollektiv mobbing ...

Jo, de fleste oppegående voksne mennesker med et minimum av dannelse vet at det er et totalt uakseptabelt ord å bruke. Og du har fått masse saklige svar som forklarer deg hvorfor det er slik. Slutt å sutre, det er du som har vært ufin her! Og du behøver ikke bekymre deg: De fleste henvender seg nok helt annerledes til barn som ikke har forutsetninger for å vite noe, enn til et voksent menneske som ikke har fått med seg noen veldig grunnleggende ting om folkeskikk!

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og forresten: Slutt å snakke om menneskeraser. De finnes ikke.

Skrevet

Hehe slapp av hi. De fleste bruker mulatt ordet slik du gjorde. De færreste bruker wiki for å grave frem det med esel og hest !

Anonymkode: 3081e...60e

Skrevet

Hersketeknikken ruler :) 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hehe slapp av hi. De fleste bruker mulatt ordet slik du gjorde. De færreste bruker wiki for å grave frem det med esel og hest !

Nei, de fleste gjør ikke det. Den forrige personen jeg hørte som brukte det ordet, så også at noe var "helt mongoloid" for å uttrykke at det var skikkelig teit.

Skrevet

Hersketeknikken ruler :) 

Ja, å kalle andre mennesker for nedsettende ting er en veldig stygg hersketeknikk. Veldig godt at HI har fått veiledning!

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og forresten: Slutt å snakke om menneskeraser. De finnes ikke.

Jo det er forskjellige raser av mennesker med svært forskjellige egenskaper fra naturens side. Mener du det ikke finnes kattraser heller da?

Anonymkode: 66975...d02

Skrevet

Jo det er forskjellige raser av mennesker med svært forskjellige egenskaper fra naturens side. Mener du det ikke finnes kattraser heller da?

Nei, det finnes ikke menneskeraser på samme måter som det finnes katteraser. Alle mennesker som lever i dag er av samme rase, med ulikt utseende. Det finnes også dyrepasser som kan ha ulikt utseende - en svart panter er for eksempel en flekkete/stripete katt med mye pigment. Eksempel på en annen menneskerase er neandertalerne. 

Skrevet

Ordet mulatt betyr vel noe sånt som krysning mellom esel og muldyr og er ikke et ord å bruke om barn med foreldre fra forskjellige land/verdensdeler. Jeg vet egentlig ikke hva som er den mest korrekte betegnelsen her, men jeg synes det er litt usmakelig å diskutere barns utseende uansett gener og opphav, alle barn er skjønne og vakre. Jeg kan strekke meg til å si at jeg har sett endel eksempler på at barn av en lys og en mørk forelder kan få veldig billeddskjønne, vakre trekk og øyne og jeg tror det kommer av at de får mange forskjellige gener, farger og kontraster. 

Anonymkode: 9fad1...877

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eh, nei? Jeg kjenner ingen under 80 år som kunne finne på å bruke det uttrykket. 

De færreste trenger faktisk ikke å google betydningen på ordet. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

😱😱😱😱😱

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...