Gå til innhold

Er det greit å la 13-14 åringer spille spill med 18-års grense?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært ganske streng på at det ikke er aktuelt hos oss å kjøpe slike spill. 

I dag sier sønnen min at bestekameraten har kjøpt seg tre spill med 18-års grense, bl. annet GTA. Jeg ble veldig overrasket  da jeg er venninne med mor og trodde ikke de syns slik er ok.

Sønnen min syns dette ble litt vanskelig. Jeg syns ikke noe om at min sønn skal spille slike spill, men sønnen syns det er flaut å si til kameraten at han ikke får lov til å spille. Var visst flere av kameratene som har disse spillene.

Så da begynnet jeg å lure på, er det jeg som er streng?

Og hvordan kan vi løse dette på en grei måte?

Anonymkode: 1f10a...d32

Skrevet

Jeg har ikke syntes det var greit, har hatt samme problemstilling. Jeg har da ikke kjent foreldrene godt nok til at jeg har turt å si fra. Om dette hadde vært min venninnes barn, ville jeg nok sagt fra på en pen måte at jeg ikke synes det er greit at min sønn spiller det, og at om de skal spille det når han er der, så får de heller sende han hjem.

Anonymkode: 7358b...63d

Skrevet

Ikke greit. Aldersgrenser er for en (god) grunn. 

Og spesielt Gta , det er jo så dårlig. (Vold, voldtekt, etc etc)

Anonymkode: d787c...c76

Skrevet

Ikke greit her i huset. De er heldigvis ikke interessert i slike spill, og vennene spiller dem heller ikke. Hva andre gjør i sine hjem legger jeg meg ikke borti, men jeg forventer at andre foreldre ikke lar mine barn spille spill eller se filmer med aldersgrense høyere enn deres alder uten å høre med oss først, akkurat som jeg selv alltid sjekker direkte med foreldrene hvis noe slikt skulle være aktuelt her. 

Anonymkode: 70bb8...cd8

Skrevet

Ikke greit her. Her tok jeg det opp på et foreldremøte. At alle foreldre må vurdere aldersgrenser for egne barn men at disse spillene da ikke kan være tilgjengelig når de har besøk av andre barn. Det betyr at de som har disse spillene må spille alene. Nesten alle foreldre var totalt enige at man skal følge aldersgrensene. Så her har det ikke vært et problem. Hadde sønnen min kommer hjem og sagt at han hadde spilt GTA hos en kompis så hadde jeg kontaktet foreldrene. De kan ikke ta en slik avgjørelse for alle andre foreldre så for meg er det  selvsagt at disse spillene ikke er tilgjengelig for andre en egne barn. 

Anonymkode: 974e9...6df

Skrevet

Jeg har to gutter på 13 og 16 år og det jeg har erfart er at mange foreldre som selv ikke spiller er veldig lettlurt. 

Her viste læreren klipp fra gta på storskjerm på et foreldremøte, dette var i femte eller sjette klasse, og jeg skal love deg at mange foreldre fikk hakeslipp. Den ene mammaen trodde det var et "litt vanskelig bilspill" 

Om du er venninne med mammaen ville jeg bedt henne søke opp spillet på YouTube og se på noen av klippene, samt lese hva de skriver om spillet på barnevakten.no

Mine gutter har flere spill med 16-års grense, men ingen med 18-års grense. Jeg leser alltid om spillene og ser på klipp på YouTube før jeg aksepterer, for jeg har aldri spilt selv og har egentlig ikke peiling 

Vi har snakket om dette her mange ganger og de vet hva jeg mener og hvorfor. De forstår reglene og overholder de her hjemme. 

Anonymkode: 84396...251

Skrevet

Ikke greit. Ville snakket med moren.

Anonymkode: 4fa4e...3e5

Skrevet

Akkurat GTA , syns jeg de kan drøye med. 

Men om de er 14 år og at det er 18 års grense syns jeg ikke er farlig.  

Frost har 7 års grense.. De fleste 4 åringer har sett den. 

Anonymkode: f02b0...05e

Skrevet

Nope.

Anonymkode: 48f27...c91

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jøjje meg. Du kan ikke sammenlikne barnefilmer og voksne, voldelige spill. 

Skrevet
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sitter du her som mor og sammenligner barnefilmer med blodige voksenspill? 

Anonymkode: 974e9...6df

Skrevet

mine får lov til det guttene mine er 14 og 17, de skjønner jo at det bare er et spill når de er så store.. men søskene deres på 12,9 , 7 og 5 får ikke lov

Anonymkode: e9c6b...98e

Skrevet

Dette må være opp til hver enkelt foreldre å bestemme for sine barn. 

Her får ikke 13-åringen lov å spille, men vi har sagt vi skal ta det opp til vurdering når han blir 16. Det aksepterer han. Om han ser på dette hos andre, legger jeg meg ikke opp i. Litt grenser må de ha lov å krysse tenker jeg, men det er jo begrenset hvor festlig det er å se på andre spiller (2 player går ikke) 

Det er 4 av guttene i klassen som får lov, og 5 som ikke får lov. Likevel synes jeg ikke dette hører hjemme på foreldremøte på skolen, bruk private forum eller evt en facebookgruppe for klassen til å diskutere dette.  

Anonymkode: 2f066...4f3

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Dette må være opp til hver enkelt foreldre å bestemme for sine barn. 

Her får ikke 13-åringen lov å spille, men vi har sagt vi skal ta det opp til vurdering når han blir 16. Det aksepterer han. Om han ser på dette hos andre, legger jeg meg ikke opp i. Litt grenser må de ha lov å krysse tenker jeg, men det er jo begrenset hvor festlig det er å se på andre spiller (2 player går ikke) 

Det er 4 av guttene i klassen som får lov, og 5 som ikke får lov. Likevel synes jeg ikke dette hører hjemme på foreldremøte på skolen, bruk private forum eller evt en facebookgruppe for klassen til å diskutere dette.  

Jeg kan også legge til at det er COD de spiller, ikke GTA.  Og de foreldrene vi har kontakt med som har tillatt dette for sin 13 åring, er klar over hva spillet går ut på. Faren har spilt det, og sjekket hva det går i men vurdert det som greit.  

Skrevet

Ja, det syns jeg er greit. 

Anonymkode: 2d0ca...576

Skrevet

Nei, ikke Ok!! 

Anonymkode: a7302...cfe

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det syns jeg er greit. 

Anonymkode: 2d0ca...576

😱😱😱

Anonymkode: cb74d...8b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...