Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #1 Skrevet 3. august 2017 Jeg har fullført videregående skole som privatist, og har stått i alle fagene og kommet inn på høyskole. Jeg føler jeg har gått glipp av masse viktig skrivetrening i norsk - essay, referanser, kilder, oppbygging... Jeg har ikke gått på skole siden ungdomsskolen og det er noen år siden nå. Jeg er livredd for akademisk skriving, hvordan skrive oppgaver, eksamen, innleveringer. Vil jeg vite forskjellen, vil jeg huske skrivereglene, vil jeg la usikkerheten ødelegge for kreativitet og selvstendig tenkning? Er jeg smart nok og kommer jeg inn i det? Skal tre inn i noe ukjent og nytt nå, og jeg kjenner på nervene. Har prøvd å lese på nett om akademisk skriving og det er så mye forskjellig å huske og å lære - indirekte sitat, direkte sitat, referanser i løpende tekst, overskrift i andre rang, referanse fra bøker med forfatter, referanse fra bøker uten forfatter, referanser fra internett, referanser fra tidsartikkel, kildekritikk, hvordan skrive kildehenvisning i oppgave - kildehenvisning på slutten av oppgaven, i kursiv, ikke i kursiv, husk dette og husk dette. Har sett på ulike sider hvor de har "mal" på gjerne 22 sider det som går på hvordan skrive oppgaver, kilder og henvisninger. Er det meningen man skal kunne alt dette? .... Jeg blir så forvirra og frustrert og føler ikke jeg får grepet på noe av det eller egentlig skjønner og lærer noe, alt er bare et eneste stort KAOS og resultatet er hodepine og nervøsitet. Anonymkode: 5951e...33c
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #2 Skrevet 3. august 2017 Jeg har som sagt ikke gått på skole siden ungdomsskolen og føler meg stokk dum. Tar ydmykt i mot alle tips og råd for akademisk skriving og det som går på kildehenvisninger og referanser! Anonymkode: 5951e...33c
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #3 Skrevet 3. august 2017 Tjah, vår skole bruker f.eks APA6, og jeg bruker bare malen som du finner ved å Google. Skriver inn kilder etterhvert som jeg skriver, og etter en stund går det litt av seg selv. Evt. kan du lære deg å bruke endnote. Dessuten får du jo opplæring i skriving, hadde virkelig ikke stresset. Jeg begynte som 30-åring i fjor og har ikke skrevet en døyt siden vgs. Gikk helt fint å komme inn i det. Anonymkode: 5dae3...d0d
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #4 Skrevet 3. august 2017 http://kildekompasset.no/referansestiler/apa-6th.aspx Anonymkode: 5dae3...d0d
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #5 Skrevet 3. august 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Tjah, vår skole bruker f.eks APA6, og jeg bruker bare malen som du finner ved å Google. Skriver inn kilder etterhvert som jeg skriver, og etter en stund går det litt av seg selv. Evt. kan du lære deg å bruke endnote. Dessuten får du jo opplæring i skriving, hadde virkelig ikke stresset. Jeg begynte som 30-åring i fjor og har ikke skrevet en døyt siden vgs. Gikk helt fint å komme inn i det. Anonymkode: 5dae3...d0d Er det sikkert at man får skrivekurs eller opplæring og veiledning? Jeg ser det står på universitetets hjemmesider at studentene kan få det, men det står ikke nevnt noe om det i den lille høyskolen jeg skal begynne på. Anonymkode: 5951e...33c
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #6 Skrevet 3. august 2017 Ingen problem. Dette lærer du på høyskolen. Det viktigste er å dokumentere hvor du finner sitatet med en gang. Ikke spar det opp til slutten for da blir det kaos. Anonymkode: f6b9b...9a2
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #7 Skrevet 3. august 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Er det sikkert at man får skrivekurs eller opplæring og veiledning? Jeg ser det står på universitetets hjemmesider at studentene kan få det, men det står ikke nevnt noe om det i den lille høyskolen jeg skal begynne på. Anonymkode: 5951e...33c Men gjør det noe at du ikke skriver perfekte oppgaver med en gang da? Når du gjør feil får du tilbakemeldinger som du tar med deg videre, og så blir du bedre uansett hvis du er noenlunde oppegående. Dette går helt fint. Anonymkode: 5dae3...d0d
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #8 Skrevet 3. august 2017 Så reflektert du er og så mye innsats du gjør for studiet selv før det har startet er jeg ikke i tvil om at du er mer enn smart nok Ulike høgskoler/universitet har ulike maler for hvordan man skal oppgi kilder osv., så det hadde jeg ikke stresset med, det får dere på studiet. Da er det bare å sette seg inn i det og ha malen tilgjengelig når du skriver oppgaver. Les den, merk deg det viktigste. Merk deg hvordan de ønsker å få kilder henvist slik at du mens du skriver kan notere kildene med det samme, da sparer du deg mye tid når du senere går gjennom siste finpuss på oppgaven. En venninne av meg har tatt tre (jada...) utdanninger siste årene. Første hadde et "mareritt" av en mal, men hun brukte tid på å sette seg inn i den og mestret den veldig bra. Da hun var ferdig med tre år på den utdanningen og skulle på neste sa hun at hun var så lettet fordi hun i det minste hadde stålkontroll på malen ved oppgaveskriving før neste studie - bare for å oppdage at den nye utdanningen hadde en helt annen mal Så begynte hun å jobbe og begynte å studere deltid på en master, og sa at nå regnet hun med at hun kunne bruke en av de tidligere malene - men neida, nytt studium hadde en mal som lå midt mellom de to første. Du skriver bra, du reflekterer, du har evne til å tilegne deg kunnskap på egen hånd - du er den perfekte høgskolestudent Dette greier du som bare det! Lykke til Anonymkode: f7e7b...b18
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #9 Skrevet 3. august 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men gjør det noe at du ikke skriver perfekte oppgaver med en gang da? Når du gjør feil får du tilbakemeldinger som du tar med deg videre, og så blir du bedre uansett hvis du er noenlunde oppegående. Dette går helt fint. Anonymkode: 5dae3...d0d Jeg er bare redd for å ikke forstå det, slik at jeg ikke kan bruke tiden på å lære det jeg faktisk skal lære. Og jeg er livredd for å stryke på eksamen og innleveringer, ikke få til å skrive essay i oppgaver som er krav for å avlegge eksamen. Å levere en så dårlig skrevet oppgave at jeg rett og slett stryker. Anonymkode: 5951e...33c
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #10 Skrevet 3. august 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så reflektert du er og så mye innsats du gjør for studiet selv før det har startet er jeg ikke i tvil om at du er mer enn smart nok Ulike høgskoler/universitet har ulike maler for hvordan man skal oppgi kilder osv., så det hadde jeg ikke stresset med, det får dere på studiet. Da er det bare å sette seg inn i det og ha malen tilgjengelig når du skriver oppgaver. Les den, merk deg det viktigste. Merk deg hvordan de ønsker å få kilder henvist slik at du mens du skriver kan notere kildene med det samme, da sparer du deg mye tid når du senere går gjennom siste finpuss på oppgaven. En venninne av meg har tatt tre (jada...) utdanninger siste årene. Første hadde et "mareritt" av en mal, men hun brukte tid på å sette seg inn i den og mestret den veldig bra. Da hun var ferdig med tre år på den utdanningen og skulle på neste sa hun at hun var så lettet fordi hun i det minste hadde stålkontroll på malen ved oppgaveskriving før neste studie - bare for å oppdage at den nye utdanningen hadde en helt annen mal Så begynte hun å jobbe og begynte å studere deltid på en master, og sa at nå regnet hun med at hun kunne bruke en av de tidligere malene - men neida, nytt studium hadde en mal som lå midt mellom de to første. Du skriver bra, du reflekterer, du har evne til å tilegne deg kunnskap på egen hånd - du er den perfekte høgskolestudent Dette greier du som bare det! Lykke til Anonymkode: f7e7b...b18 Så snill du er. Det var et hyggelig svar :-) Noen ganger bekymrer jeg meg så mye at det stopper helt opp for meg, stresset tar overhånd og jeg blir mer destruktiv enn effektiv og stenger litt av for å ta inn over meg det jeg skal lære. Håper jeg kommer inn i det og forstår det etter hvert og ikke ender opp med å drit på draget og stryke oppgaver og eksamen. Takk for svar! Og skulle noen flere ha noen gode tips til meg om skriving og studieteknikker og lignende så blir jeg veldig glad. Anonymkode: 5951e...33c
MammantilNurket Skrevet 3. august 2017 #11 Skrevet 3. august 2017 Skaff deg boken "Skrive for å lære" av Olga Dysthe. Den er super!
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #12 Skrevet 3. august 2017 Viktig at du husker at ingen forventer at du og andre studenter skal være perfekte fra begynnelsen av, HI. Malen for oppgaveskriving er som regel grei å forholde seg til, du gjør det som står. Når det kommer til fagspråk så er det noe du lærer mer og mer utover i studiet, og man forventer at de første oppgavene ikke er i toppkvalitet på den måten, så heves kravene utover studiet når man skal ha tilegnet seg mer fagkompetanse og er sikrere på fagspråket. Du vil jo også måtte lese metodelære som er gode for å sikre at du skriver på en mer vitenskapelig metode. Og i tillegg til dette, på større oppgaver så vil man ofte ha veiledere underveis i skriveprosessen. På andreåret av mitt studie skulle vi skrive såkalte mappeoppgaver. Jeg hadde av ulike årsaker ikke skrevet alle (egen sykdom og svært alvorlig sykdom i nærmeste familie). Vi måtte ikke skrive alle, men på slutten av året måtte vi levere inn en mappe med et minimum av oppgaver som la grunnlaget for en større muntlig eksamen. Jeg hadde ikke skrevet mer enn minstekravet. Da jeg leste gjennom to av oppgavene jeg skrev helt i begynnelsen av året før jeg leverte mappen min, ble jeg flau. De var så dårlige! Men jeg hadde jo ikke tid eller energi til å skrive noen av de andre oppgavene før fristen, så jeg måtte bare levere dem inn som en del av mappa mi. På eksamensdagen fikk vi fem minutter før de begynte å spørre oss ut til å komme med kommentarer til mappa vi hadde levert inn. Jeg forklarte at jeg hadde levert inn de to veldig dårlige oppgavene for å få frem hvor mye jeg faktisk hadde lært i løpet av året, og så slaktet jeg raskt begge oppgavene mens jeg fortalte hva jeg ville ha skrevet hvis jeg skulle skrevet dem den dagen. De to andre oppgavene var mer formelle ting som var helt ok kvalitet på. Så ble jeg eksaminert i en hel rekke teori, både rundt oppgavene og annen teori. Jeg fikk kullets nest beste karakter på den eksamen - tross elendig kvalitet på halvparten av det jeg leverte inn! Fikk vite av sensor etterpå at fra å ha inntrykk av at dette var en veldig faglig svak student så greide jeg å vise stor grad av refleksjon, at jeg hadde et uvanlig bevisst forhold til læringsprosessen og selvfølgelig at jeg kunne teorien jeg skulle kunne ellers. Så slapp av, HI - det er ikke meningen at du skal være ekspert fra første dag Et studie, uansett hvilket, er en utviklingsprosess. Og strengt tatt - det du lærer ila. studiet er egentlig bare grunnlaget for den videre og viktigste læringsprosessen som skjer når man begynner å jobbe senere. Anonymkode: f7e7b...b18
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #13 Skrevet 3. august 2017 Jeg har ikke lest alle kommentarene så ikke skyt meg om jeg sier noe som er sagt før! Ikke stress med det tekniske, det kommer... ingen kan dette 100% når de starter, men det ligger godt plantet i fingrene etter en stund!😊 Kos deg med studiet!😊 Hilsen en som har 7 år bak seg på universitetet!😊 Anonymkode: d4778...c66
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #14 Skrevet 3. august 2017 Anbefaler deg å bruke et program for kilder, feks Mendeley (gratis og enkelt) eller Endnote (litt mer komplisert). Da kan du konsentrere deg om selve skrivingen Anonymkode: 28fd5...2e5
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #15 Skrevet 3. august 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg har ikke lest alle kommentarene så ikke skyt meg om jeg sier noe som er sagt før! Ikke stress med det tekniske, det kommer... ingen kan dette 100% når de starter, men det ligger godt plantet i fingrene etter en stund!😊 Kos deg med studiet!😊 Hilsen en som har 7 år bak seg på universitetet!😊 Anonymkode: d4778...c66 Meg igjen. De alle fleste tilbyr skrivekurs som er veldig gode å gå på. Det blir somregerl også satt opp kurs i kildebruk o.l. Anonymkode: d4778...c66
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #16 Skrevet 3. august 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Anbefaler deg å bruke et program for kilder, feks Mendeley (gratis og enkelt) eller Endnote (litt mer komplisert). Da kan du konsentrere deg om selve skrivingen Anonymkode: 28fd5...2e5 Det er mange jeg har gått med som ikke ønsker å bruke silke hjelpemidler fordi det mange ganger tar fokus vekk fra nettopp oppgaven, at dette skal virke som det skal. Tar også lang tid å legge inn tekster... men vet mange er fornøyd med det også. Noe det høyst sannsynlig blir satt opp kurs i der du skal gå! 😊 Anonymkode: d4778...c66
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå