Gå til innhold

Hvorfor slipper menn alltid billigst unna på hjemmebane?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner jeg er så lei av at menn alltid skal slippe billigst unna på hjemmebane.. Nå som det er ferietid feks: vi har delt opp ferien, så jeg hadde en uke alene, også har mannen en uke alene på slutten ( for at ungene skal få mest mulig fri). Når jeg var hjemme dro jeg avgårde med ungene noen dager, og mannen gjorde egne ting på kvelden uten familien (han hadde jo ikke ferie stakkars). Nå har jeg begynt å jobbe, og mannen er ute av huset omtrent før jeg kommer inn døra fra jobb.. Ikke noe stakkars meg nei..

Samme om vi begge er syke, det er såå synd på han, så jeg må ta meg av ungene til tross for at jeg også er syk (skjer heldigvis sjelden). 

Jeg vet at ikke alle har det sånn, men registrerer at det er sånn i mange hjem.

Anonymkode: 0c91a...e63

Skrevet

Dette gjelder ikke menn, men din mann. DU lar ham slippe unna med å snike seg unna ansvar!

Generelt sett tror jeg det er flere grunner til at en del menn er som din. Delvis fordi de ikke har lært hjemme å ta nok ansvar, men har hatt mødre som ikke har stilt krav til dem, alternativt at de har hatt mødre som har bodd med late slasker av menn som har sneket seg unna alle plikter med konas godkjenning, så sønnene tror det er slik det skal være. En annen grunn tror jeg er delvis biologisk, kvinner er generelt mer opptatt av å hamstre, stulle og stelle, mens menn opprinnelig var den som skulle være ute og jakte, skaffe mat/penger mens kona var hjemme og tok det meste av ansvar der. Men jeg tror også en stor grunn er at kvinner ofte går inn i forhold på feil måte. De er så forelskede at de mer enn gjerne gjør alt for mannen - "det er jo så koselig og han setter så stor pris på det". Og etter å ha skjemt bort mannen tidlig i forholdet og ikke stilt noen krav til ham, så blir samme kvinner ofte veldig overrasket over at mannen ikke gjør noe senere i forholdet... Og så har vi selvfølgelig også de kvinnene som er vokst opp med mødre som har vært selvutslettende i forhold og fedre som ikke har bidratt og som tror det skal være slik.

Men dette er ditt forhold, Hi. Enten aksepterer du å leve med en mann som tar deg for gitt, som mener du skal gjøre mer enn ham med hjem og barn og som mener du fortjener mindre empati enn ham - eller så gjør du noe med det. Slik det er nå så er det tydelig at dere ikke kommuniserer godt nok. Snakk med ham og få ham med i parterapi!

Anonymkode: 61291...989

Skrevet

Det gjelder ikke min mann. Og jeg hadde aldri tillatt sånt tull. Hvorfor finner du deg i det?

Anonymkode: 426f2...b83

Skrevet

Det gjelder ikke min mann heller. Han tar like mye ansvar for barn og hjem som meg.

Anonymkode: 5e67d...759

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjenner jeg er så lei av at menn alltid skal slippe billigst unna på hjemmebane.. Nå som det er ferietid feks: vi har delt opp ferien, så jeg hadde en uke alene, også har mannen en uke alene på slutten ( for at ungene skal få mest mulig fri). Når jeg var hjemme dro jeg avgårde med ungene noen dager, og mannen gjorde egne ting på kvelden uten familien (han hadde jo ikke ferie stakkars). Nå har jeg begynt å jobbe, og mannen er ute av huset omtrent før jeg kommer inn døra fra jobb.. Ikke noe stakkars meg nei..

Samme om vi begge er syke, det er såå synd på han, så jeg må ta meg av ungene til tross for at jeg også er syk (skjer heldigvis sjelden). 

Det er jo fordi du lar ham gjøre det da. Ikke sånn her.

Anonymkode: d0039...8c5

Skrevet

Min mann er også sånn... 

Anonymkode: 3e905...711

Skrevet

Da er du gift med feil mann. I stedet for å komme hjem drar du rett til en venninne eller ut og spiser og kommer hjem sent. Repeter dette i tre-fire dager og så ser du om det skjer noe.

Anonymkode: 10097...19d

Skrevet

Regnet med at det kom til å komme mange svar som de over: "slik er ikke min mann". Likevel opplever jeg at nærmest alle vennepar jeg kjenner så er det enten sånn at dama gjør mest med ungene, eller så kommanderer dama mannen rundt slik at han gjør det. 

Jeg tror faktisk ikke at jeg kjenner noen der mannen gjør mest, helt uten å bli spurt. 

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan det ha noe med generasjonen over oss ? Mor gjorde vel mest hjemme på 70 - 80 tallet? Jeg skal jaggu lære sønnen min at han må stå på. Mannen min er vant til at mora gjør ALT . Jeg blir helt matt. Men jeg har trent han opp 🤣 men det er fortsatt langt igjen 

Anonymkode: 1b516...228

Skrevet

Mannen min var veldig behjelpelig de første årene, men plutselig syns han at han hadde gjort mer enn nok. Så jeg giftet meg ikke med feil mann eller en slabbedask. Tror det er fordi han er vant til at mora gjør alt. Men jeg finner meg ikke i det. 

Gjest Antarctica
Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Regnet med at det kom til å komme mange svar som de over: "slik er ikke min mann". Likevel opplever jeg at nærmest alle vennepar jeg kjenner så er det enten sånn at dama gjør mest med ungene, eller så kommanderer dama mannen rundt slik at han gjør det. 

Jeg tror faktisk ikke at jeg kjenner noen der mannen gjør mest, helt uten å bli spurt. 

Det er ikke bare blant dem du kjenner at det er slik. I Norge er det fortsatt kvinnene som gjennomsnittlig gjør mest med hjem og barn.

Skrevet

Jeg tror det er mye i dette med hvilke forbilder de har hatt. Min mann er kjempeflink med ungene og generelt til å bidra i hjemmet, men det går an å merke at han er vokst opp med en hjemmeværende mor som har gjort mye for ungene sine. Feks slenger han fra seg skoene midt i gangen, trakker inn i stuen med støvler fulle av gress og rydder opp bare 90 % på kjøkkenet (som betyr at jeg må enten drite i det eller ta resten selv). Jeg har forsøkt utallige ganger å forklare ham dette, men han mener jeg ikke skal oppdra ham. 

Så da kan jeg velge om jeg vil krangle med ham resten av livet, bo i et rotete og skittent hus, eller sørge for det selv og huske på alle de gode sidene han har, og at han faktisk bærer over med mye hos meg også. Jeg velger det siste.

Anonymkode: 113d5...751

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror det er mye i dette med hvilke forbilder de har hatt. Min mann er kjempeflink med ungene og generelt til å bidra i hjemmet, men det går an å merke at han er vokst opp med en hjemmeværende mor som har gjort mye for ungene sine. Feks slenger han fra seg skoene midt i gangen, trakker inn i stuen med støvler fulle av gress og rydder opp bare 90 % på kjøkkenet (som betyr at jeg må enten drite i det eller ta resten selv). Jeg har forsøkt utallige ganger å forklare ham dette, men han mener jeg ikke skal oppdra ham. 

Så da kan jeg velge om jeg vil krangle med ham resten av livet, bo i et rotete og skittent hus, eller sørge for det selv og huske på alle de gode sidene han har, og at han faktisk bærer over med mye hos meg også. Jeg velger det siste.

Ikke enig. Min mann vokste opp med hjemmeværende mor som gjorde absolutt alt. 

Allikevel har han blitt en oppegående mann. Han gjør mest både i huset og med ungene, og jeg må aldri fortelle han hva som trengs å gjøres. 

Men jeg har alltid stilt krav til at han skal være oppegående. Jeg gidder ikke være gift med en unnasluntrer.  Og så er han ikke lat, holder på med noe hele tiden. 

Men broren hans... Ja han er slik du beskriver. Kona tillater det da, så da blir det sånn. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke enig. Min mann vokste opp med hjemmeværende mor som gjorde absolutt alt. 

Allikevel har han blitt en oppegående mann. Han gjør mest både i huset og med ungene, og jeg må aldri fortelle han hva som trengs å gjøres. 

Men jeg har alltid stilt krav til at han skal være oppegående. Jeg gidder ikke være gift med en unnasluntrer.  Og så er han ikke lat, holder på med noe hele tiden. 

Men broren hans... Ja han er slik du beskriver. Kona tillater det da, så da blir det sånn. 

Ja, jeg regner jo ikke med at alle som er vokst opp med hjemmeværende mor blir late, det var heller ikke det jeg mente. 

Jeg reagerer veldig på at mange her inne later til å mene at mannens oppførsel er konens ansvar. Er ikke det like ansvarsfraskrivende i mannens favør? Og hvor langt kan man strekke den strikken? Er det konens ansvar om mannen gamer hele natten? Drikker for mye? Er utro? Slår henne? DIB-damene elsker å klandre offeret, det viser seg gang på gang. 

Hvis du kjente meg, så ville du aldri kommet på å tenke på meg som en underdanig, kuet kone. Jeg har prøvd i 20 år å få mannen min til å forstå en rekke ting. Vi giftet oss unge, det angrer jeg ikke på. Men man klarer ikke å forutse alle mulige utfordringer uansett, og jeg elsker ham og har barn med ham. Så da må man bare få det til å funke, selv om det innebærer å tidvis sluke verdens største kameler.

Skrevet

Dette !Enig .    Hva er greia med å ta bare litt av kjøkkenet ? 🙈😭 hehe. Ferdig ! Nei, ikke på langt nær.  Rare greier. Han her er oppvokst med at mor omtrent matet dem til de begynte på skolen. Sukk.. Men han sier at han vil gjøre ting her , men jeg må gi han beskjed om hva !  Da måtte jeg telle til 1000 inni meg og nå tenker jeg at det er en grei ordning. Slitsomt hvis han skal få kjeft hele tiden og jeg blir gal av at han ikke ser hva som må gjøres. Jeg må le.. Har du ork til å støvsuge ? Ja da ! Også gjør han det hehe

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg regner jo ikke med at alle som er vokst opp med hjemmeværende mor blir late, det var heller ikke det jeg mente. 

Jeg reagerer veldig på at mange her inne later til å mene at mannens oppførsel er konens ansvar. Er ikke det like ansvarsfraskrivende i mannens favør? Og hvor langt kan man strekke den strikken? Er det konens ansvar om mannen gamer hele natten? Drikker for mye? Er utro? Slår henne? DIB-damene elsker å klandre offeret, det viser seg gang på gang. 

Hvis du kjente meg, så ville du aldri kommet på å tenke på meg som en underdanig, kuet kone. Jeg har prøvd i 20 år å få mannen min til å forstå en rekke ting. Vi giftet oss unge, det angrer jeg ikke på. Men man klarer ikke å forutse alle mulige utfordringer uansett, og jeg elsker ham og har barn med ham. Så da må man bare få det til å funke, selv om det innebærer å tidvis sluke verdens største kameler.

Dette! Bra skrevet. 🌼⚘

Skrevet

Nei, men hvis mannen gamer hele natten så kan man likevel gå ut og overlate ansvar til gubben. Kanskje det ikke blir like attraktivt å game til kl. 5 når man må stå opp kl. 6.30. Kanskje det ikke er så kult når ingen klær er rene eller det ikke er noe middag. Eller man ikke finner sakene sine fordi alt rot legges i en kasse i garasjen. 

Enig i at det ikke er konas ansvar, men gud bedre det er kvinner som muliggjør slik oppførsel fordi de likevel gjør alt når mannen ikke gjør det.

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, men hvis mannen gamer hele natten så kan man likevel gå ut og overlate ansvar til gubben. Kanskje det ikke blir like attraktivt å game til kl. 5 når man må stå opp kl. 6.30. Kanskje det ikke er så kult når ingen klær er rene eller det ikke er noe middag. Eller man ikke finner sakene sine fordi alt rot legges i en kasse i garasjen. 

Enig i at det ikke er konas ansvar, men gud bedre det er kvinner som muliggjør slik oppførsel fordi de likevel gjør alt når mannen ikke gjør det.

Enig i dette. I tillegg må kvinnene finne seg i at ikke alt kan følge deres standard. Mannen har en annen standard på husvask, gir ungene annen mat enn jeg ville gjort, har andre leggerutiner osv. Det må kvinner akseptere. Men tror mange sliter med det...

Skrevet

Det er ikke damens ansvar om mannen ønsker å delta på hjemmefronten. Hvorfor skal han ha rett til å kreve at hun skal være tyrann på hjemmefronten? Hvorfor skal det være forståelig at han sluntrer unna om ikke hun kommandere ham rundt hele tiden?

La mannen ta ansvar for sin egen personlighet og sine egne prioriteringer. Det er IKKE damens plikt å oppdra ham!

Vi burde hellere diskutere hvordan vi oppdrar våre sønner til å se det som naturlig å delta i sitt kommende hjem på lik fot med sin kjæreste. Og nei, det er ikke så enkelt som å kreve at gutten vasker kjøkkenet en gang pr uke. Det er flettet sammen med kjønnsroller i samfunnet, holdningene i vennegjengen osv.

Å hakke på dagens damer for at deres menn ikke lever opp til dagens politisk korrekte ideal har ikke noe for seg!

Anonymkode: 87cf1...b00

Skrevet

Neida, alle menn er selvsagt ikke sånn. Men mange er det, og det kommer jo av at det blir godtatt. Som regel sniker jo slike forskjeller seg på etterhvert som man blir mer avslappet og trygge rundt hverandre etter at man først flytter sammen og så sitter man der plutselig med hovedansvar for både hus og unger. 

Da er det to ting man kan gjøre, enten godta det og da kan man ikke klage, eller sette ned foten og overse alt som ikke blir gjort helt etter ens eget hode, men som kanskje er godt nok. Å leve med en mann som ikke var villig til å gjøre noen innsats og som synes stor skjevfordeling er greit hadde ikke vært et alternativ for meg. 

Skrevet

Min mann er ikke slik. Han gjør masse hjemme. Tar ungene med på fisketur, har middag klar, vasker klær og hus. I går kom jeg hjem til nyshina hus, hjemmelaget gryterett og fornøyde unger fordi de hadde vært i skogen og plukket kongler til bondegården de laget. 

DIN mann er en slappfisk, ikke menn generelt. 

Anonymkode: 14df6...f27

Skrevet

Min mann er stort sett veldig flink. Tar initiativ til rydding osv.

Men han trenger masse pauser og må ut å gjøre ting titt og ofte (ser ut vinduet og der drikker han pils med naboen... blir så irritert!) Hvis jeg skal ut av huset 1 sjelden gang så blir han sur og sier at jeg ikke bør gjøre det i mate tid/leggetid osv.

Jeg har vært alene 3 timer siden baby ble født for 4 mnd siden.

I tillegg jobber han borte halve året.

Menn er litt sånn ja

Anonymkode: e2919...f96

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enig i dette. I tillegg må kvinnene finne seg i at ikke alt kan følge deres standard. Mannen har en annen standard på husvask, gir ungene annen mat enn jeg ville gjort, har andre leggerutiner osv. Det må kvinner akseptere. Men tror mange sliter med det...

Men når barna kommer i møkkete klær, blir overvektige fordi de blir servert pølser og pizza annenhver dag og besøket må sitte på en uvasket, ekkel do - alt fordi mannen har en "annen standard" en kvinnen - hvem er det som får kritikken da, tro? Hvem er det det snakkes om ikke gjør "jobben" sin?

Greit at man ikke kan forvente gulvvask og skinnende vinduer til enhver tid. Men slik man forventer at kvinner holder hjemmet normalt rent, holder barna med rene og gode nok klær og serverer dem sunn, næringsrik mat - det bør man jaggu kunne forvente av voksne menn også. Kvinner blir jo uglesett hvis de stadig serverer pølse/pizza/pasta-middager og ikke holder seg selv, hus og barn i noen lunde god stand. Da kan vi jammen forvente høyere standard av det mannlige kjønn og.

Anonymkode: fb465...b07

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men når barna kommer i møkkete klær, blir overvektige fordi de blir servert pølser og pizza annenhver dag og besøket må sitte på en uvasket, ekkel do - alt fordi mannen har en "annen standard" en kvinnen - hvem er det som får kritikken da, tro? Hvem er det det snakkes om ikke gjør "jobben" sin?

Greit at man ikke kan forvente gulvvask og skinnende vinduer til enhver tid. Men slik man forventer at kvinner holder hjemmet normalt rent, holder barna med rene og gode nok klær og serverer dem sunn, næringsrik mat - det bør man jaggu kunne forvente av voksne menn også. Kvinner blir jo uglesett hvis de stadig serverer pølse/pizza/pasta-middager og ikke holder seg selv, hus og barn i noen lunde god stand. Da kan vi jammen forvente høyere standard av det mannlige kjønn og.

Men hvem er det som forventer mindre av menn? Jeg kjenner meg ikke igjen hverken i egen familie eller hos venner. Er man rimelig oppegående klarer man å holde hus og hjem sånn noenlunde. 

Skrevet
7 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Men hvem er det som forventer mindre av menn? Jeg kjenner meg ikke igjen hverken i egen familie eller hos venner. Er man rimelig oppegående klarer man å holde hus og hjem sånn noenlunde. 

Jeg føler meg ganske sikker på at det generelt forventes mer av kvinner når det gjelder husarbeid, matlaging osv. Det kjenner i hvert fall jeg meg igjen i.

En dag hadde jeg og mannen min besøk av en slektning, vi sto og prata sammen på kjøkkenet. Besøket tittet seg litt rundt, snudde seg mot meg og sa: "Oj, har du glemt å vaske vinduene?". Det slo visst ikke engang vedkommende at det var VI, ev mannen min, som ikke hadde vasket vinduer. 

Bare et eksempel 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...