Gå til innhold

Utvask av leietaker som har flyttet ut

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har leid ut leiligheten min og har depositum. 

Leieboer har ikke vasket inni skap og man ser fettflekker på nesten alle skapene på kjøkkenet. Han har hengt opp lys i taket som han ikke har tatt med, kjøleskapet er fullt, gulv er ikke vasket godt nok. Putene på utmøbelene (trekk kan taes av) er ikke vasket osv. 

Det er første gang har hatt slike problemer. Hva kan jeg kreve? 

Skal selge leiligheten og nå må jeg jo sparkle taket osv og male på nytt siden han har skrudd opp i taket. Han spurte meg ikke om det. Hadde ikke mye lys i stua men kan lett ha stålampe for det er ikke så stort 

Anonymkode: b9528...a6c

Fortsetter under...

Skrevet

Da lager du et overslag over kostnadene du har med dette, både vasking, maling og andre ting, ogtrekker dette fra depositumet. Evt ringer han først og hører om du skal regne på dette, eller om du bare skal ta hele.

Anonymkode: c1696...ab7

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har leid ut leiligheten min og har depositum. 

Leieboer har ikke vasket inni skap og man ser fettflekker på nesten alle skapene på kjøkkenet. Han har hengt opp lys i taket som han ikke har tatt med, kjøleskapet er fullt, gulv er ikke vasket godt nok. Putene på utmøbelene (trekk kan taes av) er ikke vasket osv. 

Det er første gang har hatt slike problemer. Hva kan jeg kreve? 

Skal selge leiligheten og nå må jeg jo sparkle taket osv og male på nytt siden han har skrudd opp i taket. Han spurte meg ikke om det. Hadde ikke mye lys i stua men kan lett ha stålampe for det er ikke så stort 

Men kan ikke lampene i taket bare være da, må du ta de ned igjen?

Det andre kan du trekke fra på depositumet

Anonymkode: 61d58...cad

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men kan ikke lampene i taket bare være da, må du ta de ned igjen?

Det andre kan du trekke fra på depositumet

Halve lampa virker og det er gjort dårlig 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Halve lampa virker og det er gjort dårlig 

Da skjønner jeg det, irriterende.

Skrevet

Ta kontakt med et vaskebyrå og få en pris på rengjøring, og en maler for å få fiksa hullet i taket, og så trekker du det fra depositumet.

Jeg leier også ut. Når noen flytter går vi sammen gjennom leiligheta og skiver en utflyttingsprotokoll, og blir enige om depositumet skal tilbakebetales i sin helhet eller ikke.

Utflyttingsprotokollen fant jeg på huseierne.no. Jeg tror den er tilgjengelig for alle og ikke bare medlemmer.

Der er det for øvrig mange tips ang utleie og tvister, ta en titt der:)

Anonymkode: 95130...0ce

Annonse

Skrevet

Leietakeren skal få mulighet til å utbedre det du ikke er fornøyd med før du har anledning til å trekke noe fra depositum. Ta kontakt og be leietakeren vaske det som mangler innen en gitt frist. 

Anonymkode: faf94...a55

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Leietakeren skal få mulighet til å utbedre det du ikke er fornøyd med før du har anledning til å trekke noe fra depositum. Ta kontakt og be leietakeren vaske det som mangler innen en gitt frist. 

Men når han skulle være ute innen 31.juli og han hentet de siste tingene Idag. 

Vanligvis hvis man leier ut så vil det komme ny leieboer innen et par dager og da vil man ikke ha mulighet til å få ordnet det. 

Har tatt bilder av alt og kommer nok til å trekke depositum. Sjekket litt hva det koster med utvask og det er 50kr kvm og min leilighet er ca 59kvm primærrom, 25kvm innglasset veranda (der var det helt forferdelig) pluss et ekstra rom på 25kvm som er brukt. 

Han hadde katt og stolene var nesten en hel katt på. Gammel mat i kjøleskapet så det stinket. Fett rennende på alle kjøkkenskap, komfyr ikke vasket. Ingen skap innvendig og det er store flekker inni. Ingen vinduer pusset. 

Hele leiligheten var strøken når han flyttet inn. 

Huff er så skuffet kjenner jeg 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men når han skulle være ute innen 31.juli og han hentet de siste tingene Idag. 

Vanligvis hvis man leier ut så vil det komme ny leieboer innen et par dager og da vil man ikke ha mulighet til å få ordnet det. 

Har tatt bilder av alt og kommer nok til å trekke depositum. Sjekket litt hva det koster med utvask og det er 50kr kvm og min leilighet er ca 59kvm primærrom, 25kvm innglasset veranda (der var det helt forferdelig) pluss et ekstra rom på 25kvm som er brukt. 

Han hadde katt og stolene var nesten en hel katt på. Gammel mat i kjøleskapet så det stinket. Fett rennende på alle kjøkkenskap, komfyr ikke vasket. Ingen skap innvendig og det er store flekker inni. Ingen vinduer pusset. 

Hele leiligheten var strøken når han flyttet inn. 

Huff er så skuffet kjenner jeg 

Men du burde jo gått igjennom leiligheten før han leverte nøklene. Er ikke det normalt av utleier da? Jeg synes at du bør ta på deg litt av skylden når du ikke har gjort det

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men du burde jo gått igjennom leiligheten før han leverte nøklene. Er ikke det normalt av utleier da? Jeg synes at du bør ta på deg litt av skylden når du ikke har gjort det

men leiligheten skal jo leveres tilbake i samme stand som de fikk den i (minus slitasje) skitt er ikke slitasje. 

Han leverte nøklene kl 23 den siste dagen 

men det er vel normalt å tømme kjøleskapet og frysen? Og hvertfall vaske vekk synlige flekker?

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

men leiligheten skal jo leveres tilbake i samme stand som de fikk den i (minus slitasje) skitt er ikke slitasje. 

men det er vel normalt å tømme kjøleskapet og frysen? Og hvertfall vaske vekk synlige flekker?

Det er normalt at utleier og leietager møtes i leiligheten og går gjennom den før nøkkelen leveres tilbake, da kunne du påpekt alt dette og forlangt det vasket og gjort innen et døgn eller trekk i depositumet.

Anonymkode: 6d79c...6f6

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alt det du nevner er normalt å gjøre, men desverre så finnes det dårlige leietagere

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er normalt, og utleier står ansvarlig hvis ikke dette har blitt gjort. Utleier må innen kort tid si fra om vask må utbedres, og kan forlange at dette gjøres en av de nærmeste dagene. Har ikke leietaker tid, så skal han selv gis mulighet til å finne noen som kan ta det til en pris som er overkommelig.

Når det gjelder lampen, så kan utleier si at den skal tas ned og hullet sparkles, men maling av tak vil ligge utenfor hva som er leietakers ansvar (mao er taket så gult at sparkelhull synes, så er det normal forringelse/ Elde som er utleiers ansvar).

Annonse

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, derfor kan du forlange at han utbedrer dette i løpet av de 2-3 neste dagene.

Skrevet

Det med utvask synes jeg du kan sende en mld til leietaker om at han må gjøre hvis ikke blir det trekk i depositum.

Lampen i taket synes jeg blir for dumt å klage på, og taklampe er ikke det samme som en stålampe,du leier ut en leilighet som folk betale penger for bo i, da kan ikke du bestemme om de skal ha taklampe eller stålampe, ærlig talt.

Skrevet
15 timer siden, Øyne som ser!! skrev:

Det med utvask synes jeg du kan sende en mld til leietaker om at han må gjøre hvis ikke blir det trekk i depositum.

Lampen i taket synes jeg blir for dumt å klage på, og taklampe er ikke det samme som en stålampe,du leier ut en leilighet som folk betale penger for bo i, da kan ikke du bestemme om de skal ha taklampe eller stålampe, ærlig talt.

Det er jeg enig med deg i.Hvis det er så dårlig lys at leieboer må sette opp taklampe, så kan man egentlig skylde seg selv. Jeg leier og her har tidligere leieboer satt opp 2 taklamper som er veldig upraktiske. Men jeg tenker at det er huseier sitt problem, for uten de lampene, så er det kjempemørkt i stua

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jeg enig med deg i.Hvis det er så dårlig lys at leieboer må sette opp taklampe, så kan man egentlig skylde seg selv. Jeg leier og her har tidligere leieboer satt opp 2 taklamper som er veldig upraktiske. Men jeg tenker at det er huseier sitt problem, for uten de lampene, så er det kjempemørkt i stua

Jeg leier også, og før jeg skulle henge opp taklamper tok jeg kontakt med huseier så vi kunne bli enig om hvor lampene burde henge så fikk vi tatt hensyn til både møbleringen jeg hadde og hva som ville være praktisk mtp utleie i fremtiden. 

Han ville dessuten henge de opp selv slik at han var helt sikker på at det ble gjort skikkelig, og det var selvfølgelig helt ok for meg.

Anonymkode: 18e44...f98

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg leier også, og før jeg skulle henge opp taklamper tok jeg kontakt med huseier så vi kunne bli enig om hvor lampene burde henge så fikk vi tatt hensyn til både møbleringen jeg hadde og hva som ville være praktisk mtp utleie i fremtiden. 

Han ville dessuten henge de opp selv slik at han var helt sikker på at det ble gjort skikkelig, og det var selvfølgelig helt ok for meg.

Anonymkode: 18e44...f98

Jeg har bodd i leiligheten i 10 år før og har alltid hatt stålamper. 

Stua/kjøkkenet er ikke så stort at spottene som går mot stua har nok lys. Men hadde han absolutt hatt behov for taklys skulle jeg selvfølgelig satt det inn. Men det går faktisk an å spørre 

i leiekontrakten hadde vi at alle ting som skulle henge i tak og vegger skulle forespørres. 

Det fordi 2 vegger er betong og ikke lett å henge noe opp der. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...