Gå til innhold

Hjelpe foreldre med kjøp av ny bolig? (Langt)

Anbefalte innlegg

Mine herlige svigerforeldre sitter i dag med et hus som ikke er godt egnet for alderdommen og nå kommende sykdomsbilde. Huset er et stykke unna oss og ikke så altfor mye verdt (muligens rundt 2 mill). Vi vet ikke hvilken belåningsgrad de har på huset (har ikke spurt). Vi har vårt eget boliglån på 2.8 mill og en samlet inntekt på ca 1.5 mill (ingen andre lån). Med BSU og oppsparte midler har vi rundt 1 mill på konto. Vi ønsker å ha dem nærmere slik at vi kan hjelpe dem med praktiske ting rundt sykdom og besøke dem oftere, og at de kan være nærmere barnebarna. Vi her mye til overs hver måned som kun går til sparing. Vi ønsker å bytte til en ny bil etterhvert, men vi her foreløpig 2 greie biler.

Passende leiligheter og hus ligger på rundt 3.5 mill. De er begge i jobb og jeg antar at de tjener rundt 900k (muligens mer). Jeg antar at de fortsatt har huslån og de har også et billån. De har god økonomi, men jeg tror ikke at de har noen oppsparte midler annet enn pensjon.

Vil det være fornuftig å kjøpe leilighet/hus sammen med dem og da eie en prosentdel av boligen? Mannen min har 1 søsken som ikke har kjøpt egen bolig (leier). Når foreldrene deres da faller ifra vil hn ha krav på halve av foreldrenes del av huset. Det kan da bety at huset må selges på potensielt sett ugunstig tidspunkt i boligmarkedet. 

Begge mine foreldre leier (de er skilt). Jeg vet at moren min sliter med å finne passende sted, men det føler jeg at må være opp til hennes egen mor å gi forskudd på arv slik ar hun kan skaffe seg et sted. Det ville ikke vært aktuelt å "låne" ut penger til egenkapital til noen av dem. De har til tider hatt en rotete økonomi som gjør at de nå må stå i leiemarkedet. Jeg har også flere søsken som også leier. Er det dårlig gjort å ikke støtte noen av dem? Sjansen for å "få tilbake" investeringen er betraktelig mindre med min familie enn hos mine svigerforeldre. 

Hva ville dere ha gjort?

Anonymkode: cdcd6...db8

Fortsetter under...

Ikke bland økonomi med noen av de! Det blir garantert mye tull, mye sjalusi og stygge oppgjør i fremtiden. La svigers gjøre hva de vil når de vil gjøre det. De kan selge huset sitt om de ønsker en mer egnet bolig enn det de har i dag, og om de må låne mer er det deres problem. Og de jobber enda, så de er ikke akkurat minstepensjonister, og med så lav verdi i bolig har de garanter nok egenkapital på bok til å ordne seg selv. 

Forstår at dere ønsker å være behjelpelige, men legg denne saken ned en gang for alle. 

IKKE bland penger med familie, det går sjelden godt!

Anonymkode: 50602...17d

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ikke bland økonomi med noen av de! Det blir garantert mye tull, mye sjalusi og stygge oppgjør i fremtiden. La svigers gjøre hva de vil når de vil gjøre det. De kan selge huset sitt om de ønsker en mer egnet bolig enn det de har i dag, og om de må låne mer er det deres problem. Og de jobber enda, så de er ikke akkurat minstepensjonister, og med så lav verdi i bolig har de garanter nok egenkapital på bok til å ordne seg selv. 

Forstår at dere ønsker å være behjelpelige, men legg denne saken ned en gang for alle. 

IKKE bland penger med familie, det går sjelden godt!

Og, ikke minst, dere har lån! Bruk det dere har nå til å betale alt dere kan på eget lån først! Nå er renta lav, men alle ting tilsier at det varer ikke lenge før den er på vei opp. Og da er det godt å stå stødig i egne sko. Bruk den millionen dere har i egenkapital til å betale ned eget lån dere. Invister overskudd på gode pensjonsordninger.

De har økonomi til å kunne få lån selv, så begriper ikke hvorfor dere skal kjøpe sammen med dem. Dersom de selger for 2 mill og kjøper for 3.5 kan de fint betjene et lån på 1.5 mill. Dessuten har dere lån selv. Betal ned på det!

Gjest Darwinia:-)

For det første: ikke bland økonomi og familie. Det kan veldig fort bli veldig stygt.

For det andre: Et voksent par UTEN barn, med ryddig økonomi og nær millionen i inntekt burde ikke ha NOEN problemer med å håndtere et lån på 3.5 mill-egenkapital. Jeg kjenner flere som gjør det samme MED flere barn.

-Hvorfor i alle dager skal dere hjelpe dem, de har god nok økonomi selv til å kjøpe seg en leilighet om de ønsker det. Pass dere for å begynne diktere livet deres, de er ikke så gamle altså, de kan bli dødelig fornærmet om dere legger dere i deres personlige økonomi. Det holder i massevis å fortelle dem at dere gjerne vil ha de nærmere dere, så er det opp til dem om de ønsker det samme 

-Hvorfor har dere en million på bok når dere har nesten 3 mill i boliglån? Dere må jo betale det inn på lånet! 

Anonymkode: 4c843...922

Annonse

Hvorfor ikke bare begynne med å snakke med dem. Si at dere synes det er så synd at de bør så langt unna og at dere ville blitt veldig glade hvis de en gang vurderer å flytte nærmere. Da kan dere også hjelpe dem når det trengs.

For kan jo tenkes de ikke vil trenge seg på og bare trenger et klarsignal for å sette det i gang.

Nevner de noe økonomi, kan dere jo komme med et forslag da.

Utrolig snilt av dere og tenke på de på den måten.

Her var det mye synsing. Du vet ikke hvor mye lån de har, inntekt eller om de i det hele tatt ønsker å flytte. Om de så ønsker å flytte er det svært lite sannsynlig at de ønsker hjelp av dere for å klare dette. 3,5 millioner er ikke akkurat en voldsom sum for en bolig.

Hvorfor føler du at du burde hjelpe alle rundt deg? Hva har du egentlig med deres økonomi å gjøre? Har noen faktisk spurt?

Her hadde jeg konsentrert meg om min egen økonomi (feks og betalt ned eget lån først!) før jeg skulle begynt å leke onkel skrue og gi "hjelp" til folk som ikke har bedt om det.

Anonymkode: b45f3...e6c

Takk for alle svar. Nei, vi har ikke noe med deres økonomi, men den ene av dem har sykdom som gjør at det er vanskelig å beholde nåværende bolig på sikt. Det var ment som en hjelpende hånd fordi de har kommentert tidligere at 3.5 er altfor mye for dem nå som de straks er pensjonister. Det kan også hende at 2 blir til 1 i løpet av få år slik som situasjonen er... Det å betjene et slikt lån alene som pensjonist blir da utfordrende. Men ja, vi får bare la ballen ligge og la være å gjøre noe. Ja, vi kan betale ned vårt eget huslån, men er ikke dumt å gjøre en investering i eiendom. Vi har mye i verdi i huset og forholdsvis lite lån i forhold til inntekt og hva vi allerede har nedbetalt i bolig. Vi vurderte forøvrig kjøp av hytte, men jeg synes pengene er mer til nytte med å hjelpe hans foreldre. Hvis vi har null lån blir det mye formueskatt etterhvert. 

For de som spurte hvorfor vi ikke betaler ned (mer) på lånet er det fordi vi betaler ned i bulker på 300k-400k i tillegg til vanlige innbetalinger på boliglån. Vi vurderte som sagt ny bil og da kunne vi lettt gått til innkjøp av en ny om ønskelig. BSU'ene koser seg med god rente frem til vanlig rente går opp. Da pusher vi selvsagt inn summene derfra, men det er som tidligere nevnt viktig at vi ikke går i 0 nå de neste 30 ++ årene frem til vi har mulighet til å selv bli  pensjonister. Jeg ville ikke ha lånt eller investert penger i bolig til min familie- kun som sagt til hans foreldre. De er uansett for stolte til å ta imot en slik hjelpende hånd såfremt de ikke absolutt så at vi alle ville ha tjent på det. Uansett blir det opp til mannen min da det er hans foreldre. Jeg bare ville lufte synspunktene her siden jeg er for ideen. Ballen er uansett lagt død per dags dato.

Anonymkode: cdcd6...db8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...