Anonym bruker Skrevet 1. august 2017 #26 Skrevet 1. august 2017 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva slags jobb har du? Det er ikke alle arbeidsplasser som kan ha så ustabile arbeidstagere. Når man er helt avhengig av hverandre og at man kommer på jobb når man skal, så fungerer det desverre ikke alltid med folk som ikke fungerer i jobben sin med mindre de har tilrettelegging. I min jobb fungerer det dårlig hvis ikke folk kan gjøre jobben sin, ikke er det lett å bare reise når det blir for ille og. Å det å få tilrettelegging for mer enn en periode er ikke lett. Anonymkode: 7abb0...822 Selvsagt forstår jeg at det er et gode, men nav bør hjelpe til å finne den slags arbeidsgivere. Når man blir ufør fordi man kanskje hver 12. dag trenger å hvile så er noe feil Anonymkode: ef56c...db0
Anonym bruker Skrevet 1. august 2017 #27 Skrevet 1. august 2017 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Absolutt!! Men jeg vet om hvertfall 3 stk som kunne jobbet, og heller benyttet seg av egenmelding ved behov. Felles for de er at det er mer behagelig å være hjemme. For all del, sykdommene er reelle. Men når man kan bygge på huset og gjøre ekstremt mye hjemme, med kommentarer som "dette hadde jeg ikke fått til hvis jeg jobbet" så er det noe feil et sted. Vi har 2 på vår jobb som har kronisk sykdom og en som har en ganske omfattende skade. Vi er alle tjent med at de jobber, og heller drar hjem når det blir for ille, enn at de skulle vært uføre. Som de i praksis kunne blitt fordi de er syke. Og jeg tror de setter pris på det og. Anonymkode: ef56c...db0 Det er et fåtall arbeidsplasser som ikke er avhengig av at folk kommer på jobb når de skal. Jeg har jobbet i NAV i mange år og forberedt utallige saker for behandling hos NAV forvaltning. Svært mange som får innvilget uføre, har en restarbeidsevne, men arbeidsevnen er hva vi kaller "ikke omsettelig". Det vil si at arbeidsevnen er så ustabil at det ikke kan forutses hvilke dager man kan arbeide og hvilke dager man er syk. Det er derfor umulig å sette vedkommende opp på en vaktplan eller turnusliste. Anonymkode: e4004...e73
Anonym bruker Skrevet 1. august 2017 #28 Skrevet 1. august 2017 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vel, jeg kommer fra administrativ stilling i staten, der jeg ikke er ønsket om jeg ikke kan jobbe mer enn 10-20%. Så, selv der og selv etter utallige møter med fagforening, leger, sjefer osv er det så vanskelig at man til slutt innfinner seg med at mine dyrbare timer med litt energi ikke skal gå til vanskelige sjefer, men heller barn/familie. Hadde jeg vært frisk hadde jeg tatt kampen, men jeg har ikke helse til det Anonymkode: 84d66...943 Men det at du ikke fungerer i den jobben betyr jo ikke at du ikke kan fungere i noen jobb. Kanskje kan du jobne på sfo, i en kantine eller i en butikk for eksempel. Anonymkode: f73fa...0d8
Anonym bruker Skrevet 1. august 2017 #29 Skrevet 1. august 2017 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selvsagt forstår jeg at det er et gode, men nav bør hjelpe til å finne den slags arbeidsgivere. Når man blir ufør fordi man kanskje hver 12. dag trenger å hvile så er noe feil Anonymkode: ef56c...db0 Om man trenger å hvile hver 12.dag kunne man jobbet 90% og ville aldri fått ufør. Har man så stor restarbeidsevne får man ikke det i dag. Om man skal opprette arbeidsplasser til de som har kanskje 10-30% arbeidsevne i gode perioder, men som et så uforutsigbare at man ikke aner når de i kan og ikke kan jobbe må det tilskudd fra staten til, og jeg tror ærlig talt ikke det hadde blitt billigere enn å uføretrygde. Sykdom er veldig dyrt for arbeidsgivere, og ingen vil frivillig ha slike utgifter. Man kan heller ikke tvinge arbeidsgivere til å ansette syke mennesker, så da blir det ikke lett å løse dette. Anonymkode: a9ac8...f87
Anonym bruker Skrevet 1. august 2017 #30 Skrevet 1. august 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men det at du ikke fungerer i den jobben betyr jo ikke at du ikke kan fungere i noen jobb. Kanskje kan du jobne på sfo, i en kantine eller i en butikk for eksempel. Anonymkode: f73fa...0d8 I følge nav, er disse administrative stillingene de enkleste å tilrettelegge. Man MÅ ikke komme på jobb kl 8. Man MÅ ikke komme hver dag. Man MÅ ikke egentlig jobbe over 50% for å opprettholde kontinuitet osv osv. Sist, men ikke minst anses disse jobbene som greiest for kroppen, så fungerer ikke det, fungerer ikke annet. I utgangspunktet nav sine ord, men tenker man seg om er det ganske innlysende. Dessuten burde jeg ha en viss goodwill hos en arbeidsgiver gjennom 12 år, men ingen liker ustabil arbeidskraft som ikke kan jobbe mellom 50-100%. Mange fine ord der ute med andre ord, men det viser seg å være vanskelig i praksis Anonymkode: 84d66...943
Anonym bruker Skrevet 1. august 2017 #31 Skrevet 1. august 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Men det at du ikke fungerer i den jobben betyr jo ikke at du ikke kan fungere i noen jobb. Kanskje kan du jobne på sfo, i en kantine eller i en butikk for eksempel. Anonymkode: f73fa...0d8 Jeg synes at det er et ganske naivt svar. Virkeligheten er ikke så enkel. Få arbeidsgivere er interessert i å ha en person i 20 % stilling, fordelt på 5 dager i uka. Det er ikke NAV sin jobb å finne arbeid til folk, NSV kan bidra til at mennesker kommer i arbeid, med tiltak og virkemidler, jobnen må du finne selv. Med dagens arbeidsmarked er det presset i alle sektorer, så det å være syk nå er ikke lett. Anonymkode: ee50e...b3b
Anonym bruker Skrevet 1. august 2017 #32 Skrevet 1. august 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Men det at du ikke fungerer i den jobben betyr jo ikke at du ikke kan fungere i noen jobb. Kanskje kan du jobne på sfo, i en kantine eller i en butikk for eksempel. Anonymkode: f73fa...0d8 Så en person som er for syk til å jobbe på et kontor i stat/kommune er frisk nok til å løpe etter barn på sfo eller stå i butikk mener du? Tror ikke du helt skjønner hvor krevende jobb det er å være i skolen eller i butikk altså, en stille kontorjobb er jo rene meditasjonen i forhold... Anonymkode: a9ac8...f87
Anonym bruker Skrevet 1. august 2017 #33 Skrevet 1. august 2017 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så en person som er for syk til å jobbe på et kontor i stat/kommune er frisk nok til å løpe etter barn på sfo eller stå i butikk mener du? Tror ikke du helt skjønner hvor krevende jobb det er å være i skolen eller i butikk altså, en stille kontorjobb er jo rene meditasjonen i forhold... Anonymkode: a9ac8...f87 Man kan nesten ikke få roligere jobb enn kontor. Og mer tilpasset/tilrettelagt enn i stat/kommune. Og fungerer ikke det, er det svært lite som fungerer. Anonymkode: c10a4...a86
Anonym bruker Skrevet 1. august 2017 #34 Skrevet 1. august 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Men det at du ikke fungerer i den jobben betyr jo ikke at du ikke kan fungere i noen jobb. Kanskje kan du jobne på sfo, i en kantine eller i en butikk for eksempel. Anonymkode: f73fa...0d8 Ja, for å jobbe på sfo eller i butikk er en jobb hvor ikke andre er avhengig av at en fungerer, og hvor man kan komme å gå etter dagsform............. Realiteten er at arbeidsgivere stort sett ikke vil ha syke og uforusigbare folk i jobb. Og skal man ikke være en belastning for kollegaer, så må man nesten gå på topp så det ikke gjør noe hvis man ikke kommer og klarer å gjøre alt man skal. Og hvilken arbeidsgiver vil betale for det? Jeg går på AAP, og prøver meg ute i min gamle jobb igjen nå. Det er ikke all verdens som kan tilrettelegges for meg uten at det går utover mine arbeidskollegaer, og det vil jeg ikke at det skal, jobben er tøff nok fra før. Jeg må være fullstendig til stede når jeg er der, og det fungerer ikke at jeg kommer og går etter min dagsform hvis det skjer ofte. Jeg vet ikke om mange jobber hvor arbeidsgiver og kollegaer ikke er avhengig av at man gjør jobben sin som man skal. Det er sant at de fleste nok kan jobbe noe, men å få en jobb med de premissene man trenger er så godt som umulig. For arbeidsgivere vil jo ikke betale for arbeidstagere som ikke yter 100% Anonymkode: 7abb0...822
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå