Gå til innhold

Uføretrygd. Kan nav overprøve lege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis lege skriver at det er helt umulig for en person å bli yrkesaktiv igjen, kan nav overprøve dette å gi avslag på søknad om uføretrygd?

Anonymkode: 473e1...edd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. 

Anonymkode: c10a4...a86

Skrevet

Og det skjer hele tiden

Skrevet

Ja

Skrevet

Ja. Enkelt og greit fordi det ikke er legen din som innvilger uføretrygd, og legen din jobber heller ikke etter samme lovverk som NAV gjør.

Anonymkode: 4c741...830

Skrevet

En forutsetning for uføretrygd er at minst to leger, hvor den ene er spesialist på din sykdom, er enige i den konklusjonen.

Da jeg ble ufør sa saksbehandleren min hos nav at min fastlege måtte skrive en utvidet legeattest og henvise meg til spesialist så de fikk en uttalelse derfra også. De fikk samme konklusjon fra både nevrolog og indremedisiner og uføresøknaden gikk gjennom på 5 dager.

Hadde jeg søkt bare med legeattesten fra lege hadde jeg fått søknaden ubehandlet i retur, selv om både fastlege og saksbehandler hos nav mente saken min var soleklar. De har et regelverk å forholde seg til.

Anonymkode: a9ac8...f87

Skrevet

Hei alle sammen.

Takk for tilbakemeldinger.

Hadde håpet noen hadde litt mer informative svar enn bare et enkelt - ja, det skjer hele tiden. Eller at nav og fastleger ikke jobber innenfor samme lovverk. Det siste svaret jeg fikk var litt mer utfyllende, allikevel stiller jeg meg litt tvilende for at dette er et troverdig svar. Ingen får innvilget uføretrygd på 5 dager etter at en søknad er sendt inn. Nav bruker litt lengre tid enn dette bare på å registrere søknaden. Etter at søknad er registrert kommer brev tilbake om at forventet behandlingstid er så og så mange mnd.

Dere andre som har svart, kunne dere gått litt mer i dybden på svarene? Lurer på om det er egenerfaring eller om dere jobber innenfor dette feltet. 

Hi

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen får innvilget uføretrygd på 5 dager etter at en søknad er sendt inn.

Hvordan kan du si at hun lyver? Hva vet du om det?

Anonymkode: 7abb0...822

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei alle sammen.

Hadde håpet noen hadde litt mer informative svar enn bare et enkelt - ja, det skjer hele tiden. Eller at nav og fastleger ikke jobber innenfor samme lovverk. Det siste svaret jeg fikk var litt mer utfyllende, allikevel stiller jeg meg litt tvilende for at dette er et troverdig svar. Ingen får innvilget uføretrygd på 5 dager etter at en søknad er sendt inn. Nav bruker litt lengre tid enn dette bare på å registrere søknaden. Etter at søknad er registrert kommer brev tilbake om at forventet behandlingstid er så og så mange mnd.

Dere andre som har svart, kunne dere gått litt mer i dybden på svarene? Lurer på om det er egenerfaring eller om dere jobber innenfor dette feltet. 

Hi

Venninnen min jobber i nav og hun har fått igjennom søknader på den tiden - det handler om at all relevant informasjon er med og at man har forberedt saken godt. 

Har man en god saksbehandler som passer på at du har skaffet rett og relevant informasjon så er det enklere å få saken godkjent. Det burde ikke være så vanskelig å forstå ☺ 

Hun sier også at hun mange ganger får en 'legeerklæring' hvor det står «pasient trenger x stønad fordi hun er syk». Det er ganske logisk at slike ting ikke går igjennom...?

Anonymkode: 5a59b...fad

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei alle sammen.

Hi

Vel, jeg lyver ikke, hvorfor skulle jeg det.

Min saksbehandler ringte meg på en fredag og sa at nå var alle papirer fra lege/sykehus kommet inn så nå kunne jeg bare sende inn søknad om uføretrydg. Mandag sendte jeg søknaden, og fredag samme uke lå svaret på Mitt nav om at uføretrygd var innvilget og ville bli utbetalt fra måneden etter.

Jeg hadde lest på nett av det var opptil 8 mnd ventetid så jeg ble kjempeoverrasket selv, men så fort gikk det altså.

Men jeg hadde jo vært på aap i 4 år før det da, hvor jeg hele tiden har prøvd meg i jobb. Da det ble avgjort at det ikke gikk fikk jeg beskjed om at jeg måtte en ny runde hos spesialister og få nye legeattester fra dem, men da de kom inn gikk ting veldig fort.

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei alle sammen.

Hi

Du spør om nav kan overprøve attest fra lege angående ufør, svaret er ja. Intet mer eller mindre. Årsaken kan du kanskje ta med nav. Siden det er de som avgjør til sist. 

Skrevet

Fastlegen i dette tilfelle sendte legeerklæringen ved en feiltagelse hjem til oss, isteden for til nav. Vi var usikre på om dette var en kopi til oss. Vi leste gjennom denne erklæringen. 

Her fantes ingen rom for legen å foreslå noen som helst stønad. I skjemaet hans måtte han derimot krysse av at vedkommende ikke hadde noen som helst mulighet til å være yrkesaktiv. 

Skjemaet gikk kort og godt med på å beskrive funksjonsnivået og diagnose. Vedlagt var også utredningsrapporter og diagnoser. 

Du som fikk dette gjennom på 5 dager var utrolig heldig. Vi ventet også på klarsignal fra nav før vi fikk "grønt lys" på å søke. Etter søknaden ble sendt inn gikk det ca 3 uker før vi fikk et skriv om at søknad var mottatt den og den dato, videre ble det opplyst at behandlingstid var 4 mnd.

Hi

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hei alle sammen.

Hi

Du fikk ganske konkrete svar på et konkret spørsmål. Om du ønsket utfyllende svar, burde du spurt etter det i stedet. Og jeg fikk også uføresøknaden min godkjent på fem dager. Så det så 😉

Skrevet

Legen beskriver det medisinske, det er Nav som tar stilling til ytelser basert på legeerklæringene og utfyllende informasjon i søknaden. Nav kan derfor avslå søknaden/ikke innvilge uføre av forskjellige grunner, selv om legeerklæringene anbefaler det. 

Anonymkode: dbf77...b20

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fastlegen i dette tilfelle sendte legeerklæringen ved en feiltagelse hjem til oss, isteden for til nav. Vi var usikre på om dette var en kopi til oss. Vi leste gjennom denne erklæringen. 

Her fantes ingen rom for legen å foreslå noen som helst stønad. I skjemaet hans måtte han derimot krysse av at vedkommende ikke hadde noen som helst mulighet til å være yrkesaktiv. 

Skjemaet gikk kort og godt med på å beskrive funksjonsnivået og diagnose. Vedlagt var også utredningsrapporter og diagnoser. 

Du som fikk dette gjennom på 5 dager var utrolig heldig. Vi ventet også på klarsignal fra nav før vi fikk "grønt lys" på å søke. Etter søknaden ble sendt inn gikk det ca 3 uker før vi fikk et skriv om at søknad var mottatt den og den dato, videre ble det opplyst at behandlingstid var 4 mnd.

Hi

Gjennomsnitt behandlingstid er 8 mnd, mengde fleste søket og venter i mange år. 

Skrevet

Jeg er i denne valsen nå 😔 Aap på 6. året. Lege og saksbehandler vil uførhetstrygde, men nav lege er ikke enig. Jeg har utallige uttalelser fra spesialister og behandlere uten at det har hatt effekt foreløpig. Jeg har forsøkt meg i jobb igjen to ganger uten å lykkes. Problemet mitt er at diagnosen er ME og kronisk borreliose. I tillegg har jeg ganske høyt funksjonsnivå, men får altså ikke jobb inn i "regnskapet" uten å bli skikkelig dårlig på nytt og på nytt... Nå er det ny runde hos psykolog, ny runde på rehabilitering og jeg antar etterhvert også en ny runde med arbeidsprøving, så krysser jeg nok en gang fingrene for tilfriskning i prosessen og at jeg får til å jobbe litt :)

Anonymkode: 84d66...943

Skrevet

Det er relativt innlysende at NAV kan overprøve en leges vurdering av hvorvidt en person skal uføretrygdes. Hvis NAV ikke skulle kunne det, hvorfor skulle NAV i det hele tatt behandle søknad om uførhet? Som et postmottak? Som et kontor som stempler? Et annet aspekt ved samme sak, er at den enkelte lege i liten grad har oversikt over tilretteleggingsmuligheter i arbeidsmarkedet, kanskje har han/hun heller ikke kapasitet til å gjøre en grundig vurdering. For staten ville det fort blitt dyrt hvis det ikke var flere behandlingsledd i en så omfattende rettighet. Det er jo til og med slik at en arbeidsgiver kan bestride en sykemelding, og kreve at den ansatte kommer tilbake i en tilrettelagt arbeidshverdag. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er i denne valsen nå 😔 Aap på 6. året. Lege og saksbehandler vil uførhetstrygde, men nav lege er ikke enig. Jeg har utallige uttalelser fra spesialister og behandlere uten at det har hatt effekt foreløpig. Jeg har forsøkt meg i jobb igjen to ganger uten å lykkes. Problemet mitt er at diagnosen er ME og kronisk borreliose. I tillegg har jeg ganske høyt funksjonsnivå, men får altså ikke jobb inn i "regnskapet" uten å bli skikkelig dårlig på nytt og på nytt... Nå er det ny runde hos psykolog, ny runde på rehabilitering og jeg antar etterhvert også en ny runde med arbeidsprøving, så krysser jeg nok en gang fingrene for tilfriskning i prosessen og at jeg får til å jobbe litt :)

Jeg som svarte øverst her at jeg fikk søknaden innvilget på 5 dager etter drøye 4 år på aap. 

Jeg har også ME..... 

Jeg tror man er veldig prisgitt hvor god legen er til å skrive. 

Jeg har fått høre to ganger av saksbehandlere hos nav, og også fra indremedisinern på ME-klinikken at legen min skriver veldig gode attester. Ene dama på nav sa at etter å ha lest det kan har skrevet har man ikke et eneste spørsmål, han har opplyst skikkelig om alt. 

Det er slett ikke alle leger som skriver like godt, og når saksbehandler og lege hos nav sitter med ubesvarte spørmål må det enda en gjennomgang igang. 

Skrevet

Her så mener Nav legen at jeg er frisk nok til å jobbe. Selv om jeg har flere spesialister som mener det motsatte, og blodprøver som viser både diagnosen og alvorlighetsgraden av diagnosen. Og jeg er en av de sykeste de har fått inn, selv spesialistene vet ikke helt hva de skal gjøre med meg. Men Nav legen mener jeg skal jobbe. Og jeg har prøvd, studier, jobb, kurs og arbeidsutprøvinger, men det går ikke. Det nye nå, er at jeg må gå til psykolog, for da mente Nav at jeg ville bli frisk. Min fysiske diagnose er det ikke mulig å bli frisk av. Så vet ikke om jeg skal le eller gråte.

Anonymkode: 5207d...b67

Skrevet

Jobben til NAV er blant annet å forvalte folketrygdloven. Legen sin jobb er å behandle og utrede pasienter. Legen kan komme med en anbefaling, mens NAV vurderer om vilkår er oppfylt etter folketrygdloven. 

Det er det samme med sykmelding. I bunn og grunn er dette en anbefaling fra legen, mens NAV vurderer om de øvrige vilkår for sykepenger er oppfylt. Så selv om en er sykmeldt så har en ikke automatisk sykepengerett.

Anonymkode: ee50e...b3b

Skrevet

Ja det kan de. Ja det gjør de. Og det er bra!! Hvis nav skulle uføretrygda alle med litt vondt i vilja så hadde det jo ikke vært mange igjen i arbeid. Alle kan jobbe litt. På sine premisser. Og da er det opp til nav og finne ut av hva som passer for den enkelte. 

Anonymkode: ef56c...db0

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja det kan de. Ja det gjør de. Og det er bra!! Hvis nav skulle uføretrygda alle med litt vondt i vilja så hadde det jo ikke vært mange igjen i arbeid. Alle kan jobbe litt. På sine premisser. Og da er det opp til nav og finne ut av hva som passer for den enkelte. 

Problemet er jo å finne arbeidsgivere som er villige.. 

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er jo å finne arbeidsgivere som er villige.. 

Absolutt!! Men jeg vet om hvertfall 3 stk som kunne jobbet, og heller benyttet seg av egenmelding ved behov. Felles for de er at det er mer behagelig å være hjemme. For all del, sykdommene er reelle. Men når man kan bygge på huset og gjøre ekstremt mye hjemme, med kommentarer som "dette hadde jeg ikke fått til hvis jeg jobbet" så er det noe feil et sted. 

Vi har 2 på vår jobb som har kronisk sykdom og en som har en ganske omfattende skade. Vi er alle tjent med at de jobber, og heller drar hjem når det blir for ille, enn at de skulle vært uføre. Som de i praksis kunne blitt fordi de er syke. Og jeg tror de setter pris på det og. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Absolutt!! Men jeg vet om hvertfall 3 stk som kunne jobbet, og heller benyttet seg av egenmelding ved behov. Felles for de er at det er mer behagelig å være hjemme. For all del, sykdommene er reelle. Men når man kan bygge på huset og gjøre ekstremt mye hjemme, med kommentarer som "dette hadde jeg ikke fått til hvis jeg jobbet" så er det noe feil et sted. 

Vi har 2 på vår jobb som har kronisk sykdom og en som har en ganske omfattende skade. Vi er alle tjent med at de jobber, og heller drar hjem når det blir for ille, enn at de skulle vært uføre. Som de i praksis kunne blitt fordi de er syke. Og jeg tror de setter pris på det og. 

Hva slags jobb har du? Det er ikke alle arbeidsplasser som kan ha så ustabile arbeidstagere. Når man er helt avhengig av hverandre og at man kommer på jobb når man skal, så fungerer det desverre ikke alltid med folk som ikke fungerer i jobben sin med mindre de har tilrettelegging. I min jobb fungerer det dårlig hvis ikke folk kan gjøre jobben sin, ikke er det lett å bare reise når det blir for ille og. Å det å få tilrettelegging for mer enn en periode er ikke lett.

Anonymkode: 7abb0...822

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel, jeg kommer fra administrativ stilling i staten, der jeg ikke er ønsket om jeg ikke kan jobbe mer enn 10-20%. Så, selv der og selv etter utallige møter med fagforening, leger, sjefer osv er det så vanskelig at man til slutt innfinner seg med at mine dyrbare timer med litt energi ikke skal gå til vanskelige sjefer, men heller barn/familie. Hadde jeg vært frisk hadde jeg tatt kampen, men jeg har ikke helse til det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...