Anonym bruker Skrevet 29. juli 2017 #1 Skrevet 29. juli 2017 Er dette noe dere sier til folk i sorg? Forventer dere at den sørgende skal si fra om de trenger hjelp? I vår familie har vi nettopp vært gjennom et tragisk dødsfall, og er i dyp sorg. Mange har sagt dette, men aldri om jeg skulle orke å be noen om noe nå....heldigvis har jeg god familie rundt meg, men tenker på de som ikke har det. Sorg krever enormt mye energi, og jeg er konstant sliten. Jeg har bestemt meg for at fremover skal jeg heller tilby en tjeneste til den som sørger enn å si at de bare må si fra hvis det er noe jeg kan gjøre. Anonymkode: e000c...7a3
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2017 #2 Skrevet 29. juli 2017 Har aldri sagt det. Anonymkode: b69fc...4fd
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2017 #3 Skrevet 29. juli 2017 Jeg er litt enig med deg, det er vanskelig å spørre når man føler seg svak og/eller har det vanskelig. Jeg synes det er bedre å spørre hva jeg kan gjøre for dem, eller som du sier, tilby en bestemt tjeneste. Men jeg tror at de som sier at du bare kan si fra virkelig mener det, så ikke la ev. stolthet komme i veien fra å spørre om hjelp om det er noe du kunne trengt fra noen av dine venner eller kjente. Anonymkode: fc3c7...ec6
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2017 #4 Skrevet 29. juli 2017 Mange som sa det til meg også, men tror det er bare noe de sier uten å forvente at de faktisk blir bedt om noe. Tror det er bedre å si noe konkret. "Vet det er veldig tøft akkurat nå, men til helgen når begravelsen er overstått kan jeg komme og ordne en koselig kveld. Litt godt å spise og litt vin så kan vi sitte å mimre litt. Se på bilder og snakke om de artige minnene" Det hadde jeg blitt veldig glad for den gangen. Så klart tilpasse det til noe som passer til vedkommende som er i sorg. Bare at det er noe konkret og gjennom tenkt. Ikke en settning slengt ut. Anonymkode: 5c4a7...a8a
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2017 #5 Skrevet 29. juli 2017 Helt enig med deg, synes det er en helt idiotisk ting å si! Tror ikke folk egentlig forventer å få spørsmål tilbake om å gjøre noe heller.. Lærte noe av en amerikansk bekjent da min bestefar døde. Hun sendte en melding om at hun kom innom med en ferdiglaget middagsrett. Det var helg utrolig koselig! Kan selvsagt hende man ikke orker å ta imot folk på døra på den måten når det er en ung person som dør, men synes det var en veldig bra tanke. Middagen kom godt med. Hadde hun spurt om det var noe hun kunne gjøre, hadde vi likevel selvsagt aldri bedt henne om middag. Anonymkode: 8f718...b1e
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2017 #6 Skrevet 29. juli 2017 Synes kanskje man kan si, Jeg baker gjerne en kake, hvilken kake trenger dere. Anonymkode: 7de03...8dd
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2017 #7 Skrevet 29. juli 2017 Jeg synes ikke det er galt å si det. Heller si det enn ingenting. Det er ikke alltid så lett å vite hva man skal si til noen i sorg. Jeg kunne godt sagt noe sånt. Men da mener jeg jo det jeg sier. Anonymkode: 84a4f...260
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2017 #8 Skrevet 29. juli 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes ikke det er galt å si det. Heller si det enn ingenting. Det er ikke alltid så lett å vite hva man skal si til noen i sorg. Jeg kunne godt sagt noe sånt. Men da mener jeg jo det jeg sier. Anonymkode: 84a4f...260 Jo det er en urteit ting å si. Nesten alt annet er bedre. Feks bare "jeg tenker så mye på dere". Anonymkode: 8f718...b1e
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2017 #9 Skrevet 29. juli 2017 Sorg er vanskelig for de som står rundt også, og det er ikke alltid lett å vite hva man skal si eller gjøre. Bedre å komme med en slik frase enn ikke å si noenting. Folk er redd for å trenge seg på også vet du. Jeg kunne nok sagt noe lignende, men ville nok lagt på noen forslag så de skjønte at jeg virkelig ville hjelpe om de trengte hjelp. Kan jeg gjøre noe for deg, handle, lage middag, hente i barnehagen, hva som helst? Heldigvis har jeg enda ikke opplevd at noen nær meg har mistet noen på en brå og vanskelig måte. At mormor på 99 år dør er selvfølgelig sørgelig, men ikke på en altoppslukende måte. Anonymkode: e0d2f...8ca
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2017 #10 Skrevet 29. juli 2017 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jo det er en urteit ting å si. Nesten alt annet er bedre. Feks bare "jeg tenker så mye på dere". Anonymkode: 8f718...b1e Nei. Det er det virkelig ikke. Det er aldri "urteit" å strekke ut en hånd selvom du synes formuleringen er klønete. Seriøst ta deg sammen menneske! Anonymkode: 84a4f...260
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2017 #11 Skrevet 29. juli 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei. Det er det virkelig ikke. Det er aldri "urteit" å strekke ut en hånd selvom du synes formuleringen er klønete. Seriøst ta deg sammen menneske! Anonymkode: 84a4f...260 Det er ikke det du prøver å gjøre. Hvis du virkelig ville gjort noe, ville du brukt litt tid på å undersøke hva som passer seg å si i slike tilfeller, eller kommet med noen helt konkrete forslag. Nå prøver du bare å opphøye deg selv; "åh der går hun barmhjertige som tilbød seg å gjøre noe for Hansen da han var i sorg!" Det er akkurat like nyttig som å tegne hjerter på Facebook og poste "mine tanker går til Hansen". Ta deg sammen selv, voks opp og gro noen baller. Anonymkode: 8f718...b1e
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2017 #12 Skrevet 29. juli 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke det du prøver å gjøre. Hvis du virkelig ville gjort noe, ville du brukt litt tid på å undersøke hva som passer seg å si i slike tilfeller, eller kommet med noen helt konkrete forslag. Nå prøver du bare å opphøye deg selv; "åh der går hun barmhjertige som tilbød seg å gjøre noe for Hansen da han var i sorg!" Det er akkurat like nyttig som å tegne hjerter på Facebook og poste "mine tanker går til Hansen". Ta deg sammen selv, voks opp og gro noen baller. Anonymkode: 8f718...b1e Hva snakker du om? Når folk sier at det er bare å si ifra om det er noe du trenger hjelp til så si ifra, så er jo det snillt! Man vil ikke trenge seg på å si : Nei nå drar jeg hjem til deg og lager middag. Jeg henter barna i bhg. Arg.... Noe å bli sur for ? Nei! Anonymkode: 265af...1fc
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2017 #13 Skrevet 29. juli 2017 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jo det er en urteit ting å si. Nesten alt annet er bedre. Feks bare "jeg tenker så mye på dere". Anonymkode: 8f718...b1e De sier sikkert begge deler da... Anonymkode: 265af...1fc
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2017 #14 Skrevet 29. juli 2017 Vil tro at flesteparten av de som har sagt det, mener det. Det er veldig hyggelig gjort, og jeg setter stor pris på det. Men, jeg orker ikke be noen om noe akkurat nå.Ikke trenger jeg det heller, har familie rundt meg. Er egoistisk og kjenner jeg trenger tenke på meg selv og familien nå. Syntes det er veldig hyggelig med meldinger der folk spør hvordan det går, og de som gir meg en klem da jeg treffer de. Behovet for å snakke om den vi har mistet er stort, kjenner jeg. Savnet og tomrommet er ufattelig. Anonymkode: e000c...7a3
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2017 #15 Skrevet 29. juli 2017 Vil tro at flesteparten av de som har sagt det, mener det. Det er veldig hyggelig gjort, og jeg setter stor pris på det. Men, jeg orker ikke be noen om noe akkurat nå.Ikke trenger jeg det heller, har familie rundt meg. Er egoistisk og kjenner jeg trenger tenke på meg selv og familien nå. Syntes det er veldig hyggelig med meldinger der folk spør hvordan det går, og de som gir meg en klem da jeg treffer de. Behovet for å snakke om den vi har mistet er stort, kjenner jeg. Savnet og tomrommet er ufattelig. Anonymkode: e000c...7a3
Yellow Brick Road Skrevet 29. juli 2017 #16 Skrevet 29. juli 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: De sier sikkert begge deler da... Anonymkode: 265af...1fc Nettopp, det er jo ikke sånn at man bare stormer inn og sier "Si i fra om jeg kan gjøre noe for deg / dere" og så løper man ut igjen. Det er en del av en samtale. Jeg tror også at folk mener det når de sier det, for det er ikke alltid lett å vite hva man skal gjøre, og kanskje vet man ikke selv hva man trenger heller. Så om den som har opplevd et dødsfall en dag spør den andre om en tjeneste, så er jeg temmelig sikker på at de aller aller fleste, med glede gjør det. Jeg ville der i mot ikke ha syntes noe særlig om at noen kom med middag til meg eller insisterte på at vi to skulle kose oss med mat og mimre neste helg (som det ble foreslått lenger oppe her, omtrent sånn i alle fall). Da vil jeg mye heller at noen sier at jeg må si i fra, og kanskje enda bedre om de senere følger opp, enten når vi møtes eller ved å ta en telefon og spørre mer direkte: "Hva kan jeg gjøre for deg? Hva trenger du?"
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2017 #17 Skrevet 29. juli 2017 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke det du prøver å gjøre. Hvis du virkelig ville gjort noe, ville du brukt litt tid på å undersøke hva som passer seg å si i slike tilfeller, eller kommet med noen helt konkrete forslag. Nå prøver du bare å opphøye deg selv; "åh der går hun barmhjertige som tilbød seg å gjøre noe for Hansen da han var i sorg!" Det er akkurat like nyttig som å tegne hjerter på Facebook og poste "mine tanker går til Hansen". Ta deg sammen selv, voks opp og gro noen baller. Anonymkode: 8f718...b1e Hvem er DU som dømmer folk på dette viset? Folk reagerer på forskjellige situasjoner, og for å bruke dine egne ord; DU opphøyer deg selv fordi du mener du sitter på fasiten på hva som er riktig å si i en slik situasjon. Skjerp deg! Både folk i sorg og folk rundt de som er i sorg er forskjellige. Ingenting er rett eller galt i en slik situasjon. Anonymkode: 97135...26b
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2017 #18 Skrevet 29. juli 2017 15 minutter siden, Yellow Brick Road skrev: Nettopp, det er jo ikke sånn at man bare stormer inn og sier "Si i fra om jeg kan gjøre noe for deg / dere" og så løper man ut igjen. Det er en del av en samtale. Jeg tror også at folk mener det når de sier det, for det er ikke alltid lett å vite hva man skal gjøre, og kanskje vet man ikke selv hva man trenger heller. Så om den som har opplevd et dødsfall en dag spør den andre om en tjeneste, så er jeg temmelig sikker på at de aller aller fleste, med glede gjør det. Jeg ville der i mot ikke ha syntes noe særlig om at noen kom med middag til meg eller insisterte på at vi to skulle kose oss med mat og mimre neste helg (som det ble foreslått lenger oppe her, omtrent sånn i alle fall). Da vil jeg mye heller at noen sier at jeg må si i fra, og kanskje enda bedre om de senere følger opp, enten når vi møtes eller ved å ta en telefon og spørre mer direkte: "Hva kan jeg gjøre for deg? Hva trenger du?" Takk😊 Godt skrevet. Dette jeg mente, men ikke klarte å formulere 😊🌼👏 Anonymkode: 265af...1fc
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2017 #19 Skrevet 29. juli 2017 Jeg ser an situasjonen og hvor nær jeg er. Familie og nære venner kan jeg si at de må si fra om det er noe, hva som helst de trenger hjelp til eller tenker på. Når som helst. Og så kommer jeg med noen eksempler, som husarbeid, passe barn, gå en tur sammen, se film eller bare være stille sammen. Og da hender det at noen tar kontakt og bare vil snakke litt eller ha litt hjelp med noe. Eller at vi gjør noen av de tingene som MÅ gjøres sammen. Stort sett så tar ikke folk meg på ordet. Andre folk pleier jeg faktisk ikke å si det til. Kanskje jegver litt kald. Hmmm... Anonymkode: 51877...0da
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2017 #20 Skrevet 29. juli 2017 Jeg gjør det! Det er rett og slett ett uttrykk for avmakt. Man aner ikke hva man kan gjøre godt for vedkommende, men trenger man en seng, lån av penger, en middag, husvask, en klem, hva-som-helst stiller jeg opp på flekken! Det er ikke alltid så lett å vite andres behov, men jeg håper da mine venner/familie vet jeg ønsker de kun godt og tørr si fra uansett når om uansett hva, uansett grunn Håper tiden vil lette din sorg hi Anonymkode: e4876...dde
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2017 #21 Skrevet 29. juli 2017 Jeg sier det også og mener det. Det blir som yellow brick road beskriver det. Mange tar meg på ordet når det har gått en liten stund. Da har jeg ofte hatt jevnlig kontakt med vedkommende (kanskje ikke så ofte, vil ikke være påtrengende, men jevnlig). I den "akutte" fasen hjelper jeg med det praktiske (henting og bringing, overnatting, barnepass og annet praktisk). Når tiden går og den ikke leger alle sår gjentar jeg ofte tilbudet om at de må bare si fra om jeg kan hjelpe med noe. Noen har trengt barnevakt, noen har trengt en samtalepartner, noen har trengt å komme seg bort fra huset, noen har trengt hjelp til å finne ut av papimølla etterpå osv. Jeg synes folk har vært flinke til å spørre når jeg har tilbydd meg. Og jeg føler meg priviligert fordi de har turt å spørre, og at den de valgte var meg. Det styrker helt klart bånd mellom oss. Jeg tror også at det gjør det lettere for meg å spørre om slikt når jeg havner i en slik situasjon (måtte det være flere årtier frem i tid), siden jeg vet at jeg selv hjalp til med den største "glede". Anonymkode: d3a21...b2a
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2017 #22 Skrevet 29. juli 2017 Foretrekker selv at folk tilbyr enn at de trenger seg på og antar hvilke behov jeg har. Som noen som mente at man skulle ordne kose-kveld, jeg hadde blitt ganske irritert - selv om det er i beste mening. Ved å tilby, viser folk at de bryr seg - uten å presse seg på. Spesielt om det er mennesker man har utenfor den innerste sirkel. Om det er ved dødsfall, sykdom, fødsel, hektisk periode på jobb osv osv. Jeg sier også, "bare si om det er noe jeg/vi kan gjøre." - som en del av en samtale, jeg uttrykker også at jeg gjør det mer enn gjerne og at det er en selvfølge at man stiller opp. Jeg mener det, og det vet de rundt meg. Anonymkode: b8cbd...5c6
the amazing spidermamma Skrevet 30. juli 2017 #23 Skrevet 30. juli 2017 Jeg har ikke oppfattet det som 'noe folk bare lirer av seg' når de sier dette. De fleste ønsker vel bare å si at de ønsker å stille opp, og å si 'jeg er her hvis du trenger meg'. Det er ikke alltid så lett å vite hva man skal si til noen som sørger, ord blir liksom fattige uansett.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2017 #24 Skrevet 30. juli 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Foretrekker selv at folk tilbyr enn at de trenger seg på og antar hvilke behov jeg har. Som noen som mente at man skulle ordne kose-kveld, jeg hadde blitt ganske irritert - selv om det er i beste mening. Ved å tilby, viser folk at de bryr seg - uten å presse seg på. Spesielt om det er mennesker man har utenfor den innerste sirkel. Om det er ved dødsfall, sykdom, fødsel, hektisk periode på jobb osv osv. Jeg sier også, "bare si om det er noe jeg/vi kan gjøre." - som en del av en samtale, jeg uttrykker også at jeg gjør det mer enn gjerne og at det er en selvfølge at man stiller opp. Jeg mener det, og det vet de rundt meg. Anonymkode: b8cbd...5c6 Nå skrev jeg det som eksempel fordi det faktisk var det JEG ønsket at noen kunne si til meg da jeg mistet et veldig nært familie medlem, men ikke følte at jeg kunne be noen om å ordne. Samt at jeg skrev at man tilpasser det man tilbyr til vedkommende i forhold til hva som passer. Det var ikke et forslag om at det var det andre SKULLE tilby. Kjente at jeg trengte en kveld med latter, gråt og mimring. Ikke noe å bli irritert for det. Anonymkode: 5c4a7...a8a
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2017 #25 Skrevet 30. juli 2017 Hun som hadde tilbydd kosekveld kan umulig ha helt bakkekontakt. Kan i alle fall ikke ha opplevd særlig med dødsfall. I USA er det visst tradisjon for å komme med mat, det er en fin tradisjon. Dødsfall fører med seg mye praktiske oppgaver som skal løses. Lite energi til å gjøre det daglige. Kommer jo an på relasjonen, og på behovet. Vi har takket ja, til barnepass, til hjelp å hente, til husvask, og plenklipp. Jeg har også tilbydd hjelp til andre. Det ble takket ja til. Det var først og fremst kjøring. Det er passende å si, og det er passende å benytte seg av. Anonymkode: 1a5ba...92d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå