Gå til innhold

Sykepleierstudent. Tips til tema til bachelor? Psykiatri.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg er splstudent på siste året, og skal snart i gang med bacheloroppgaven. Jeg er allerede i gang med planleggingen. 

Har noen tips til tema/ problemstilling? Jeg ønsker å gå dypere inn i psykiatrien og finne ut hvor man feiler, og på hvilken måte. 

- Ja, jeg har blitt enda mer engasjert og interessert/ nysgjerrig etter drapet på Sørlandssenteret. Helsevesenet, spesielt psykiatrien, har STORT forbedringspotensial. Jeg har lenge visst at psykiatrien er det rette feltet for meg, og derfor ønsker jeg at oppgaven min skal dreie seg om psykiatri. 

Jeg har vært inne på tanken om tvangsbruk, beltesenger o.l, men får ikke helt bestemt meg. 

Kanskje noen her har personlige erfaringer? På forhånd takk!

Anonymkode: ac879...1d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akuttprosjektet?

http://www.sintef.no/prosjekter/akuttprosjektet/ (Bare en tilfeldig link, du finner mer ved å Google)  

Nå var ikke drapet på Sørlandssenteret god reklame for dette, men ovennevnte prosjekt handler om samhandling og forbedring av tjenester for barn/ungdom som "hører til" i både abup, institusjon og barnevern... Det er gitt dispensasjon på taushetsplikten for å legge til rette for raskt samarbeid når det er nødvendig. 

Anonymkode: c64cf...d62

Skrevet

Med tanke på drapet i Kristiansand for få dager siden, så synes jeg det er rart at du mangler inspirasjon 

Anonymkode: 1cbe6...280

Skrevet

Jeg ville sett på samhandlingsreformen og det (manglende) tilbudet som er til pasienter som blir returnert til kommunene. 

Anonymkode: b1bed...1dd

Skrevet

Skal du i praksis mens du skriver? Eller har du vært i psykiatrisk praksis, og i så fall, hva slags praksis?

Jeg jobber bare med voksne, men mange av de har lignende historier som denne jenta. Hva med å se på hva det er som gjør at flertallet av de som har en slik oppvekst, ikke blir brohoppere/drapsmenn? Eller evt drøfte hvorfor det er vanskelig å plukke ut de som blir det.

Helsevesenet kan og bør studeres/kritiseres, men å forutse en slik utgang, eller pålegge helsevesenet ansvar når sånt skjer, er å ikke alltid rimelig. De som jobber der er ikke synske, og man kan ikke vite at noen blir morder før de faktisk er det. Dessuten er det et lovverk som pålegger psykiatrien å tilstrebe størst mulig grad av frivillighet for pasienten, og da kan man ikke uten videre stenge folk inne. (Viktig å kjenne lovverket!),

Hennes eget ønske om å bli møtt på en varm og human måte er helt i tråd med intensjonene og verdiene der jeg jobber. Problemet med det hun antageligvis sliter med, er at hun kanskje ikke tåler den varmen og nærheten hun ønsker, i alle fall ikke på lang sikt, det blir også vanskelig. 

Det er ikke så mange barn som dreper, så ikke lett å skrive om sykepleie til den kategorien (bortsett fra i Kr. Sand.). Men det finnes masse om sykepleie til psykpasienter, også traumepasienter slik som denne jenta. Du kan jo ta utgangspunkt i det hun selv skriver og bruke traumeteori? Drøftinga kan jo handle om skjæringspunktet mellom det hun sliter med og hva helsevesenet kan tilby.

Anonymkode: 34252...b2d

Skrevet

Til deg som kommenterte at det er merkelig at jeg mangler inspirasjon etter drapet på Sørlandssenteret; Hvor i innlegget står det at jeg mangler inspirasjon? 😂 Inspirasjon og engasjement er det jeg har aller mest av! Men er veldig vanskelig å skulle konkretisere alt ned til EN problemstilling og ett tema, når det er så vanvittig mye å velge mellom! Og alt er omtrent like spennende og interessant! Er mange faktorer å ta hensyn til når jeg skal bestemme meg for tema og problemstilling. 

Tusen takk for svar fra dere andre! Jeg skal ikke noe mer i praksis. Var utplassert på en psykosepost for barn og ungdom, til deg som spurte 😊 

Tar gjerne i mot flere tips! 

Anonymkode: ac879...1d5

Skrevet

- Sykepleie til pasienter (ungdom?) med dissosiative lidelser? Feks se på sykepleie ved psykogene non-epileptiske krampeanfall, dissosiativt koma, dissosiativ paralyse?

- Basal eksponeringsterapi - noe som kan ha god effekt hos pasientgrupper det tradisjonelt sett har vært vanskelig å hjelpe. Hva gjøres annerledes i sykepleien/miljøterapien der? http://www.psykologtidsskriftet.no/?seks_id=139382&a=2 (<= en veldig god artikkel uansett om den gir deg oppgaveinspirasjon eller ikke!)

- Hvordan hindrer lover og administrasjon god behandling til (en spesifikk gruppe) psykiatriske pasienter?

Anonymkode: d0e2b...01d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...