Anonym bruker Skrevet 26. juli 2017 #1 Skrevet 26. juli 2017 Når de ikke er Intetesert i å høre på svaret? Jeg opplever ofte at noen spør om hvordan jeg har det for så å bli utilpass og ivrige etter å gå når jeg svarer ærlig. Da er det vel bedre å la vær å spør i utgangspunktet? Anonymkode: 78760...6a4
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2017 #2 Skrevet 26. juli 2017 Høfflighetsfrase, men jeg er helt enig med deg. Det er en idiotisk ting å spørre om når man faktisk ikke vil vite. Anonymkode: a9587...6ad
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2017 #3 Skrevet 26. juli 2017 For min del er for å starte en samtale, men for å vise at jeg bryr meg hvis det er noen jeg kjenner godt, men blir det for deltaljert. At du forklarer alt fra A til Å blir jeg fort lei. Anonymkode: db5bb...213
prekæs Skrevet 26. juli 2017 #4 Skrevet 26. juli 2017 Slikt man sier, og svaret er som regel "jo takk, bare bra. Dere da?". Man trenger på ingen måte svare ærlig, i hvertfall ikke til folk man ikke er fortrolig med.
Superdolly Skrevet 26. juli 2017 #5 Skrevet 26. juli 2017 Det er som oftest en høflighetsfrase. Man viser at man har sett personen man snakker til, man anerkjenner din eksistens på en måte. Det ligger på samme nivå som "fint vær i dag" og "ellers da?". Det er rett og slett sosial smurning, og det er ikke meningen at man skal svare ærlig. Det er meningen at man skal svare med en eller annen likegyldig frase, helst "jo takk, bare bra. Og med deg?" På engelsk sier de "how do you do?" og det er samme greia egentlig. Heller ikke der er det meningen at man skal svare med en lang utlegning om hvordan det EGENTLIG står til.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2017 #6 Skrevet 26. juli 2017 Enig i at det er en idiotisk høflighetsfrase, for det er meningen at du skal svare at det går bra... Jeg ser an hvem det er som spør, er det noen litt "fjerne bekjente", svarer jeg bare at det går bra. Er det noen nærmere, svarer jeg gjerne litt mer ærlig... Og de som er nærmere vet jo også en god del av hva jeg sliter med... Anonymkode: 957e9...4d2
MerraSomGår Skrevet 26. juli 2017 #7 Skrevet 26. juli 2017 Fordi det er en normal måte å innlede en samtale på. Men det betyr ikke at de spør om hvilken sykehistorie du har eller om hvordan samlivet med gubben er eller andre private ting. Så lenge du ser oppegående ut og det er en kollega eller bekjent som spør, betyr det bare "på en skala fra 1-3, hvor 1= litt trøtt og 3= utsovet og glad, hvordan føler du deg?" Dersom venninnen sin spør, kan du forvente at hun lytter til siste oppdatering av sykehistorie/arbeidsmiljø-herk/frustrerende samliv.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2017 #8 Skrevet 26. juli 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Når de ikke er Intetesert i å høre på svaret? Jeg opplever ofte at noen spør om hvordan jeg har det for så å bli utilpass og ivrige etter å gå når jeg svarer ærlig. Da er det vel bedre å la vær å spør i utgangspunktet? Anonymkode: 78760...6a4 Tror det handler litt om å gi og ta. De bryr seg, derfor spør de - men spørsmålet er likevel ikke en åpning for å bruke dem som søplebøtte. Hvordan man svarer og hvor mye, er bestemt av sosiale konvensjoner. Til din beste venninne kan du fint si "takk som spør, jeg er pisslei av ferie, Arvid drikker øl daglig og er bare i veien, ungene er solbrente og grinete, og selv har jeg fått en lei urinveisinfeksjon!" Men til mer perifere venner kan man heller si "tja, ferie er fint, det, men det skal jammen bli godt med hverdag også". Du trenger ikke utdype. Der er tid og sted for alt, ov sjelevrenging passer seg ikke på gata. Vi hadde et dødsfall i familien for ikke lenge siden, og jeg opplever at folk spør hver eneste gang jeg viser meg i offentlighet. Og det tar jeg som at de bryr seg om meg. Men det ville ikke falle meg inn å gå i detaljer om min sorg når jeg står i kø på Rema. Da kan jeg si "jaja, det går opp og ned", eller noe lignende. Det er fortsatt sant, jeg er ærlig. Men derfra til å belemre dem med detaljer, er en lang vei. De får ikke hele historien. Det var ikke den de ba om. Anonymkode: c5b5f...446
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2017 #9 Skrevet 26. juli 2017 2 timer siden, prekæs skrev: Slikt man sier, og svaret er som regel "jo takk, bare bra. Dere da?". Man trenger på ingen måte svare ærlig, i hvertfall ikke til folk man ikke er fortrolig med. Men hva h is alle vet du ikke har det bra, og du linevell skal svare? Når sønnen min døde, spurte forskjellice folk i flere mnd etter: hvordan gpr det med deg da? Jeg klarte aldri å svare at det gikk bra. Det gikk jo ikke bra... Anonymkode: 079a2...bc9
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2017 #10 Skrevet 27. juli 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Men hva h is alle vet du ikke har det bra, og du linevell skal svare? Når sønnen min døde, spurte forskjellice folk i flere mnd etter: hvordan gpr det med deg da? Jeg klarte aldri å svare at det gikk bra. Det gikk jo ikke bra... Anonymkode: 079a2...bc9 Jeg sier ikke heller at det går bra. Jeg svarer noe annet, og min standard har blitt "du vet, opp og ned." De vet jo grunnen. Alternativet er jo at de krampaktig snakker om været for å unngå å spørre hvordan det står til. Og det er da mye kleinere. Anonymkode: c5b5f...446
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2017 #11 Skrevet 27. juli 2017 Jeg svarte opp og ned i hvertfall et år etter mellomste var dødfødt. Hater det spørsmålet der. Det er et spørsmål folk stiller fordi de vil du skal svare bra. Så de kan tro at du ikke er knust. At du er tilbake til normalen. Anonymkode: e4931...01a
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2017 #12 Skrevet 27. juli 2017 Sier jeg det til naboen i typ: "Åssen går det med dere da?, gjort mye i ferien?", så forventer jeg selvfølgelig ikke at vedkommende skal svare helt ærlig, dersom det er noe privat og negativt. Hadde blitt paff hvis naboen hadde fortalt om intime detaljer om at hun og mannen har kranglet hele ferien og vurderer skilsmisse... Eksempelvis He he. Spør jeg en venn om hvordan det går og vedkommende er ærlig, så finner jeg ikke det ubehagelig eller rart... Spørs jo i hvilken kontekst det spørsmålet kommer. Har vært borti mennesker som er helt ukritisk til å utlevere seg selv til så og si fremmede, noe som jo er unødvendig. Er en høflighets frase for å få i gang en samtale med mennesker man kanskje ikke kjenner veldig godt, men er et genuint spørsmål til dem man kjenner godt... Anonymkode: e01a1...33a
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2017 #13 Skrevet 27. juli 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg svarte opp og ned i hvertfall et år etter mellomste var dødfødt. Hater det spørsmålet der. Det er et spørsmål folk stiller fordi de vil du skal svare bra. Så de kan tro at du ikke er knust. At du er tilbake til normalen. Anonymkode: e4931...01a Hvorfor tillegger du dem negative motiver? Du vet da ikke hva de "vil du skal svare". De prøver bare å være hyggelige og prate litt. Anonymkode: c5b5f...446
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2017 #14 Skrevet 27. juli 2017 Du må trene deg mer i kunsten som kalles smalltalk. Anonymkode: 39515...bd3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå