Gå til innhold

Forskjell på flue og klegg?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Kleggbitt er fryktelig vondt. 

Klegg og flue har ulik summelyd. Små klegg hører man nesten ikke, mens store klegg (hestebrems kalles de her) høres ut som et helikopter.

Kleggen beveger seg annerledes i lufta. Kan på en måte stå stille i lufta, mens flua suser rundt. 

Kleggen har ulike farger i det svarte på kroppen. 

Anonymkode: acf9f...716

Flue og klegg er jo to vidt forskjellige insekter. Omtrent som om du ikke skulle se forskjellen på en maur og en edderkopp.

Noen fluer kan bite, som regel biter fluene bare rett før det kommer regn. Kleggen er normalt større, mer avlang kropp, man reagerer på kleggbitt på lignende måte som man gjør på myggbitt.

Anonymkode: 4213e...bb0

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså - hvem er det her som har blitt bitt av fluer? For det har jeg verken hørt om eller sett selv! 

Anonymkode: d8e91...375

Jeg har blitt bitt av fluer mange ganger. Alltid bare rett før det begynner å regne. Når jeg tenker meg om så er det som regel den typen fluer som ofte er rundt hester, ikke vanlig type husfluer. Et sted jeg var mye før var det så ille rett før regn at alle satt med hver sin fluesmekke når vi så på tv om kvelden ;)  Har også blitt bitt av lignende type flue på fjellet, da tror jeg det har vært sauer i nærheten, også da rett før det blir regn. Men i vanlige boligbyggelag eller i by opplever jeg det aldri.

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Flue og klegg er jo to vidt forskjellige insekter. Omtrent som om du ikke skulle se forskjellen på en maur og en edderkopp.

Noen fluer kan bite, som regel biter fluene bare rett før det kommer regn. Kleggen er normalt større, mer avlang kropp, man reagerer på kleggbitt på lignende måte som man gjør på myggbitt.

Ehhm...edderkopper er ikke insekter, altså.

Anonymkode: 594dd...f2d

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ehhm...edderkopper er ikke insekter, altså.

Anonymkode: 594dd...f2d

Det kom jeg også på etter jeg skrev det, men synes det å ikke se/vite forskjell på flue og klegg kan sammenlignes med å ikke se forskjell på maur og edderkopper likevel.

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har blitt bitt av fluer mange ganger. Alltid bare rett før det begynner å regne. Når jeg tenker meg om så er det som regel den typen fluer som ofte er rundt hester, ikke vanlig type husfluer. Et sted jeg var mye før var det så ille rett før regn at alle satt med hver sin fluesmekke når vi så på tv om kvelden ;)  Har også blitt bitt av lignende type flue på fjellet, da tror jeg det har vært sauer i nærheten, også da rett før det blir regn. Men i vanlige boligbyggelag eller i by opplever jeg det aldri.

Er det ikke nettopp hestebremsen du er blitt bitt av da? 

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Altså - hvem er det her som har blitt bitt av fluer? For det har jeg verken hørt om eller sett selv! 

Tror de fluene som biter bare finnes enkelte steder i landet. Det er i alle fall mange av dem hos besteforeldrene mine, men jeg har aldri opplevd det her jeg bor.

Anonymkode: 5b143...117

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Alle de som gar vært ute en svett tur i skogen eller som har jobbet på gård i slåttonna eller gått svett på fjellet eller eller.... Alt det du ikke kan som finnes likevel, altså😱😱😱

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

De er jo begge fluer, bare ulike typer. Så så ulike er de ikke altså. 

Anonymkode: 8f1ee...dc2

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hehe, du er født og oppvokst i byen kanskje? Har du sett en flue da?😂

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

"Stikkefluer" finnes ikke over alt. I trøndelag har jeg aldri sett en (og folk her har gjerne aldri hørt om fluer som biter), mens der jeg vokste opp (Østerdalen) er de overalt. De ser ut som helt vanlige husfluer, men der husfluene har en sugekopp"munn" har stikkefluene en lang spiss (mer som snabelen til en mygg, bare tykkere).

Og de stikker typisk når det blir regn/torden.

Forskjellen på stikkeflue og klegg er at kleggen har lengre kropp og gjerne en mer "trekantet" form når vingene er i ro, pluss at de ofte har mer farge/mønster på kroppen. Dessuten biter de - altså de har ikke "stikkesnabel" men en mer munn-aktig sak som de biter av et lite stukke hud med. Og man får reaksjon på bittet - som et mygg- eller vepsestikk (stikkefluene gir ingen sånn reaksjon, de er bare en pest akkurat når de stikker)

2 timer siden, amandine skrev:

Alle de som gar vært ute en svett tur i skogen eller som har jobbet på gård i slåttonna eller gått svett på fjellet eller eller.... Alt det du ikke kan som finnes likevel, altså😱😱😱

Jeg har både vært med på slåtta og gått i fjellet. Og fluer har der vært. Men ingen som beit.

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hehe, du er født og oppvokst i byen kanskje? Har du sett en flue da?😂

Nei, jeg er oppvokst i en veiløs bygd i nord, faktisk. Så her er f eks mygg nok, men ikke stikkfluer. Roheryns link ga meg forklaringen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...