Anonym bruker Skrevet 20. juli 2017 #26 Skrevet 20. juli 2017 Jeg mener at å reise bort i ferien er luksus. Har man dårlig råd, har man ikke råd til luksus. Det er heller ikke noe man kan regne med å få penger fra fellesskapet for å gjøre. Det er nok en del mennesker og da særlig de som faller utenfor arbeidslivet som ikke har råd til ferie. Anonymkode: b5b42...dad
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2017 #27 Skrevet 20. juli 2017 Jeg kjenner ingen som har så dårlig råd. Men jeg kjenner en familie der dårlige valg hele året gjør at de har minimalt feriebudsjettet. Mor røyker og far snuser. De handler ofte take-away og er generelt uøkonomiske. Så kommer sommeren og det er så trist fordi de ikke har råd til ferie. Jeg har null medfølelse, bortsett fra at jeg synes synd på ungene. Så lurer sikkert flere på hvordan jeg vet så detaljerte ting om deres økonomi. Mor deler alt på FB. Harrytur til Sverige, bilder av tobakklager som er fylt opp. Fordi det er jo så latterlig billig i Sverige! (Det er ikke gratis i Sverige heller altså) så deler hun biler av restaurantmat, type artige bilder, "Mor har slitt på kjøkkenet i flere timer, fnis fnis" Vi sparer til ferie hele året, vi har riktignok litt romsligere økonomi ende fleste, men vi må spare for å kunne ha litt ekstra i ferien. Anonymkode: 89806...8dc
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2017 #28 Skrevet 20. juli 2017 Det viktigste er da at det skjer noe for ungene? Vi har i mange år kostet på oss svært dyre ferier. I år bød det meg i mot! Men, ungene må oppleve noe, så vi drar rundt med husteltet vårt som kostet 1000,- på jysk. Koster under 200,- døgnet for overnatting med strøm og vi har litt pålegg i kjøleboksen. Eter mat fra kiwi, griller osv. Endel campingplasser er kjempefine og vi har råd til en parkopplevelse også. Vår ferie koster således 2500,- ca for en uke + mat som man uansett må ha. I prisen er da teltet, plassleie og en park. Soveposer har vi ønsket oss i gaver for flere år tilbake Anonymkode: a88f5...ea3
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2017 #29 Skrevet 20. juli 2017 Ja det er mange som ikke har råd til ferie. Vi har lånt bort hytta til 2 familier i år som ikke hadde råd til ferie. Det var ikke lett og velge ut når det er så mange som kunne trenge avbrekk fra hverdagen, men det blir nok siste gang vi gjør det for vi ble truet av en familie da de ikke ble valgt. Anonymkode: 9f31a...e5a
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2017 #30 Skrevet 20. juli 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: men det blir nok siste gang vi gjør det for vi ble truet av en familie da de ikke ble valgt. Uff, så trasig at folk oppfører seg sånn at man ikke har lyst til å gjøre det igjen Hva truet de med? Anonymkode: ad643...cbe
Superdolly Skrevet 20. juli 2017 #31 Skrevet 20. juli 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja det er mange som ikke har råd til ferie. Vi har lånt bort hytta til 2 familier i år som ikke hadde råd til ferie. Det var ikke lett og velge ut når det er så mange som kunne trenge avbrekk fra hverdagen, men det blir nok siste gang vi gjør det for vi ble truet av en familie da de ikke ble valgt. Anonymkode: 9f31a...e5a Og med det samme klarte de å ødelegge, ikke bare for seg selv, men for mange andre som kunne fått glede av rausheten deres i fremtiden. Forstår godt at dere ikke har lyst til å gjøre dette igjen.
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2017 #32 Skrevet 27. juli 2017 Nei, de klarer bare ikke og styre pengene sine Anonymkode: 6f1ae...9e1
monitor Skrevet 24. juni 2019 #33 Skrevet 24. juni 2019 Kan ta opp denne tråden igjen...Fakta er at 1 av 5 (2016) ikke har råd til ferie eller tannlegeutgifter i Norge mot 1 av 8 i mellomeuropa.(2018). De fleste har råd til ferie, men de som ikke har råd utgjør en større og større andel. Det er vel dets om interessant å diskutere. Forøvrig: forskjellen i hvem som bruker mye penger og lite penger er også betydelig. De sommerarrangementene på sydenturer bruker i snitt 3 ganger så myse penger enn de som drar andre steder. Til slutt: 2/3 del av de som ikke drar på ferie har vanlig lønnsinntekt.
monitor Skrevet 24. juni 2019 #34 Skrevet 24. juni 2019 De som drar...IOS gjorde det om til sommerarrangementene 🤣
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2019 #35 Skrevet 24. juni 2019 Har i år valgt å gi penger til røde kors sitt opplegg for barn som ikke har de samme mulighetene som oss,slik at de kan komme seg på leir og lignende😊 Anonymkode: 36223...418
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2019 #36 Skrevet 24. juni 2019 2 timer siden, monitor skrev: Kan ta opp denne tråden igjen...Fakta er at 1 av 5 (2016) ikke har råd til ferie eller tannlegeutgifter i Norge mot 1 av 8 i mellomeuropa.(2018). De fleste har råd til ferie, men de som ikke har råd utgjør en større og større andel. Det er vel dets om interessant å diskutere. Forøvrig: forskjellen i hvem som bruker mye penger og lite penger er også betydelig. De sommerarrangementene på sydenturer bruker i snitt 3 ganger så myse penger enn de som drar andre steder. Til slutt: 2/3 del av de som ikke drar på ferie har vanlig lønnsinntekt. Jeg tror på at andelen er økende - men det er hakket værre at folk ikke har råd til tannlegeutgifter! Er der selv som ufrivillig aleneforsørger uten fast eiendom. Selvom jeg har fast fulltidsjobb er det veldig trangt økonomisk, og etter en bilreoerasjon i vinter er bufferen tom, og nå har jeg fått restskatt i tillegg. Festlig! Jeg har ferie sammen med barna nå og det er deilig! Men penger til tannlege er det ikke. Anonymkode: b8cac...20c
shewolf Skrevet 25. juni 2019 #37 Skrevet 25. juni 2019 Jeg har flere vennepar som "ikke har råd til å dra på ferie". Men det er bare tull. De klarer ikke å spare, heter det. De sløser i hverdagen og prioriterer alt annet. Småirriterende når de sutrer over at de har så dårlig råd, når de burde hatt masse penger.
Espen10 Skrevet 25. juni 2019 #38 Skrevet 25. juni 2019 Jeg kjenner en som ikke har råd til å dra på ferie, men som røyker min en pakke sigaretter per dag (kr 115 per pakke). Det koster i året ca 42 000 Der har man ferien for hele familien..... Men, tror allikevel det er mange som ikke har råd - og de fortjener hjelp (mange av oss har også muligheter til å hjelpe)
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2019 #39 Skrevet 25. juni 2019 Alene med barna i mange år, de siste 4 årene har ferien vært hjemme da vi har ikke noe til overs når regninger og mat er betalt. Jeg røyker ikke,snuser ikke, drikker ikke. Ikke vært hos tannlegen på 11 år, gått rundt med en tann som må rot fylles i 6 måneder. Men har ikke råd. Kan ikke spare da måneden går stort sett i null. Har isolert meg selv sosialt, har ikke råd til å gå på kino og cafè hele tiden. Høy gjeld, etter en x som stjal min bank id og gjettet seg til passordet og tok opp mange lån som jeg nå må betale. Tjener 400.000 i året men det er ikke nok. Jeg lever ikke, bare eksisterer. Holder meg oppe for barnas skyld. Når de er eldre og har flyttet ut og står på egne ben så kan jeg leie et soverom og fokusere på å bli gjeldfri. Anonymkode: ba555...207
Espen10 Skrevet 25. juni 2019 #40 Skrevet 25. juni 2019 Viktig å være åpen med slike utfordringer. Du blir overrasket over hvor mange i ditt nærmiljø som ønsker å hjelpe
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2019 #41 Skrevet 25. juni 2019 Gjør det ikke mot barna, at de skal skamme seg ovenfor venner og nærmiljø er ikke aktuelt. Anonymkode: ba555...207
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2019 #42 Skrevet 25. juni 2019 Ja det fins. Vi lever kun på sosialhjelp å har så vidt råd til det mest nødvendigste,så ferietur kan vi ikke ta oss råd til. Men vi skal kose oss hjemme,vi venter bare på finværet Anonymkode: 67d08...b13
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2019 #43 Skrevet 25. juni 2019 På 20.07.2017 den 0.14, Anonym bruker skrev: "Vi har hatt god tid, vært på stranda, lekt ute i gata, vært på sykkeltur etc... kjempedeilig! Så lene man finnet på noe, og det trenger ikke koste penger, og er i godt humør, så har ungene det bra. Kjøp en ti-pk med is til 20 kr og overøs ungene med is så er jo dagen helt topp!" Dere har gjort dette i 1 uke. Gjør dette hver eneste dag hele ferien, ikke fordi dere har lyst og synes det er fint. Men fordi dere ikke har råd til noe annet. Ingen 2 ukers tur til Hellas, spørs hvor fint dere hadde syntes det var da. Du viser og, som mange andre som svarer i tråden her, at dere ikke har så mye innsikt Anonymkode: ad643...cbe Legg til at noen bor på et sted der det pr i dag ikke har vært over 17 timer sammenhengende oppholdsvær siden starten av mai,- og de høyeste temperaturer (så vidt over 20+) har kommet når det er overskyet og vært "fønvind",- og de tre strendene vi har har enda ikke målt over 16 grader i sjøen. Og vi bor ikke så veldig langt nord heller,- mellom midt og sør Norge, ved kysten..... Heldig er vi som har bekjente med leilighet i i varmere strøk hvor flybilletter kan fåes tak i rimelig om man er ute i god tid, hvis ikke hadde jeg blitt gal. Og dette er helt normalt sommervær der jeg bor. I fjor hadde vi også en tørr sommer,- men den varmen "resten av landet" hadde kom ikke hit. VI hadde to uker med jevnt over 20+ i grader (og da var vi på ferie i annet land) ut over det lå det rundt 15 grader +.... Og sånn går de aller, aller fleste somre her...Maks to uker (nærmere 1,5) med noe som kan ligne på sommervær, resten av sommeren variere været mellom alle fire årstider (bortsett fra at vi ikke har minusgrader) fra dag til dag... Har man ikke plassert grill under tak så planlegger man ikke grilling lenger enn noen timer i forveien,- for å sette det på spissen.. Da blir den ene uken hjemme enda fortere kjedelig........... Anonymkode: 0dffc...f27
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2019 #44 Skrevet 25. juni 2019 Velferdsstaten er et sikkerhetsnett i Norge. Jeg har ikke tall på hvor mange som ikke har råd til ferie, men vi har valgt likhet kontra frihet som de har valgt i USA. Derfor er det frivillig å bo på gata i Norge, noen få følger ikke reglene der de har tilbud om å bo. Dette har de ikke i USA. Det bor flere på gata i USA enn det er mennesker i Norge som ikke har råd til ferie. Anonymkode: c6b72...843
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2019 #45 Skrevet 25. juni 2019 Mange som tar dårlige valg, og prioriterer elendig. Det er rene fakta. Anonymkode: a2f9f...eab
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2019 #46 Skrevet 25. juni 2019 På 19.7.2017 den 16.00, Anonym bruker skrev: Jeg kjenner personlig ingen. Som ikke kan dra i en park eller gjøre noe. Hadde jeg kjent noen hadde jeg tilbudt meg å hjelpe de om de hadde ønsket❤ Anonymkode: c5351...ae0 Jeg kunne sikkert tatt meg råd til en park eller noe, men da må jeg bruke av sparekontoen, og det er dumt. Ungene er mer enn fornøyd med å reise på telttur på fjellet. Anonymkode: e2ceb...b30
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2019 #47 Skrevet 25. juni 2019 Ferie er jo bare fri fra skole og jobb, det har alle råd til! Skjønner ikke dette maset med råd til ferie? Vi drar aldri noe sted i ferien, ungene er hjemme hele sommeren. Vi tar en liten tur på stranda, spiser is, hopper på trampolinen til naboen med ungene deres og slapper av med familien enten her eller hos dem. Venner er jo også hjemme deler av sommeren når de ikke reiser, så det er alltid noen å grille med en ettermiddag med fint vær. Regner det ser vi film på sofaen med popcorn og kakao, spiller brettspill, tegner, leker eller annet gøy. Jeg har vært i syden en gang, og det var både dyrt og kjedelig så det gidder jeg ikke en gang til. Anonymkode: 03798...384
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2019 #48 Skrevet 25. juni 2019 På 20.7.2017 den 1.23, Anonym bruker skrev: Virkelig? Mener du at en tur i parken er ferie? I så fall er jeg på ferie veldig ofte. Jeg og mannen har dårlig råd. Vi leier leilighet, eier bil men thats it. Vi eier ingenting annet. Alle pengene våre rekker akkurat til å leve "et normalt" liv. Betale regninger og ha klær til barna og mat på bordet. Ingen av oss har utgifter som regnes luksuriøst. Med andre ord barna er første prio. Vi har ikke en krone til overs for å dra på ferie. Faktisk i kveld drev jeg å bladde gjennom Snapchatten min å så hvor heldig mange av mine nærmeste og venner er som kan dra på ferie, noen av dem eier egen bolig i Spania. Ingen av oss har nok stolthet til å spørre noen om hjelp for at vi som familie på 4 skal få en koselig sommer slik de fleste har. Er ingenting å gjøre med det. Vi har levd slik i snart 8-9 år og jeg skulle virkelig ønske jeg, mannen og barna kunne få til en dag for å dra på ferien enten i syden eller bare på hytte tur eller bare oppleve noe koselig. Men har man ikke råd så har man ikke råd. Ofte drømmer jeg meg vekk. For kose meg med drømmene mine. Da har du fått svar på det du lurer på Anonymkode: 99b8c...f0a Men hvorfor? Dere er jo to, med to inntekter? Anonymkode: c3a79...ff3
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2019 #49 Skrevet 25. juni 2019 Basseng-/strandferie med masse mennesker rundt er ikke mye å trakte etter for meg. Heller ikke stappfulle fornøyelsesparker der det bare blir kø og sutring. Har prøvd med barna, og det blir ikke gjentatt. Anonymkode: f4852...388
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå