Gå til innhold

Er det virkelig _mange_ som ikke har råd til ferie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner personlig ingen. Som ikke kan dra i en park eller gjøre noe.

Hadde jeg kjent noen hadde jeg tilbudt meg å hjelpe de om de hadde ønsket❤

Anonymkode: c5351...ae0

Skrevet

Det er utrolig mange som er ræva på å disponere penger. Sydentur er ikke en menneskrett! 

Anonymkode: 01a6b...0ca

Skrevet

Jeg tror det kommer an på hva man legger i ordet "ferie". For noen er ferie teltturer ved en sjø og for andre er det sydentur. Akkurat èn dag i en park har muligens de fleste råd til, i alle fall om man har med seg mat. Men er det virkelig å ha råd til ferie? Å dekke opp èn dag av 60? Eller av 21 hvis man regner foreldres ferie. 

Uansett så er det vanskelig å diskutere uten å ha en enighet om hva "ferie" egentlig er. 

Anonymkode: 8c891...598

Skrevet

Jeg tror nok det gjelder fler enn man vet om. Vi har hatt noen år nå med ganske trang økonomi, og jeg synes det har vært vanskelig i forhold til at det virker som om de fleste andre har god råd og drar mye på ferie. Jeg vet at mange av de rundt meg sparer gjennom hele året til sommeren, det er ikke vi flinke til. Jeg er enig i at syden ikke er en menneskerett. Men jeg blir mektig provosert av en alenemor i klassen til yngste, klager året rundt over dårlig råd (ufør) og stakkars datteren hennes. Hun får dekket i alle ender av nav og kommune, og det var faktisk hennes barn som opplevde mest i fjor sommer. Gratis inngang på badelandet her vi bor, samt bowling, endel gratis billetter til kino, klatrepark og lekeland. Videre ordnet nav med gratis hytte på Sørlandet en uke, samt to dager i dyreparken. Fikk dekket sommerleir i to uker for datteren, og på toppen av det hele en uke i Spania. Den ungen hadde ikke en eneste dag hjemme i hagen, og det synes jeg er misbruk av ressurser. Hun er god på å snakke og er bestevenn med sin veileder hos NAV. At en ufør alenemor skal få 8 uker dekket bord med alt av aktiviteter, når vi er to voksne som jobber fullt og ikke klarer halvparten engang, det synes jeg er tragisk!

Anonymkode: 94270...a05

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror nok det gjelder fler enn man vet om. Vi har hatt noen år nå med ganske trang økonomi, og jeg synes det har vært vanskelig i forhold til at det virker som om de fleste andre har god råd og drar mye på ferie. Jeg vet at mange av de rundt meg sparer gjennom hele året til sommeren, det er ikke vi flinke til. Jeg er enig i at syden ikke er en menneskerett. Men jeg blir mektig provosert av en alenemor i klassen til yngste, klager året rundt over dårlig råd (ufør) og stakkars datteren hennes. Hun får dekket i alle ender av nav og kommune, og det var faktisk hennes barn som opplevde mest i fjor sommer. Gratis inngang på badelandet her vi bor, samt bowling, endel gratis billetter til kino, klatrepark og lekeland. Videre ordnet nav med gratis hytte på Sørlandet en uke, samt to dager i dyreparken. Fikk dekket sommerleir i to uker for datteren, og på toppen av det hele en uke i Spania. Den ungen hadde ikke en eneste dag hjemme i hagen, og det synes jeg er misbruk av ressurser. Hun er god på å snakke og er bestevenn med sin veileder hos NAV. At en ufør alenemor skal få 8 uker dekket bord med alt av aktiviteter, når vi er to voksne som jobber fullt og ikke klarer halvparten engang, det synes jeg er tragisk!

Anonymkode: 94270...a05

Helt enig. Alenemoren jeg kjenner,klager hele tiden over dårlig råd. Hun klager så mye at foreldrene hennes hjelper henne ut av sin egen pensjon. Barna reiser hit og dit,onkler (en av dem er min mann) bør gi lommepenger. Hun nesten overtalte min mann til å betale førerkort til barna. Helt til onkelen husket hvordan han sparte til å kunne kjøre opp. De bruker opp alle sine penger. Og alenemoren er lege som tjener mer enn nok. Sånn er det. Jeg synes det å syte er en karaktertrekk og en må passe seg slike folk. De erveldig flinke til å manipulere alle rundt seg. 

Jeg kan ikke klage egentlig over dårlig råd. Vi har penger til sydenferie,hytteturer osv. Siden vibhar små barn og baby ønsker jeg ikke å reise til Syden for å bli trøtt der,ikke orke noe,løpe etter barn på flyplassen osv. Jeg vil ha ferie der JEG kan slappe av og til babyen blir større så er det hytte. 

Anonymkode: 6a695...9f4

Skrevet

På meg virker det som folk har veldig høye krav til hva som er ferie. 

Ergo mange har råd til noe ferie, bare ikke "rett" ferie. 

Anonymkode: 0793c...109

Skrevet

Jeg og mine foreldre dro på besøk til familien i ferien- det tror jeg de fleste har råd til. Tror også mange kan ha tilgang til en hytte en ukes tid og i hvert fall telttur. For mange barn er nok det egentlig drømmeferien:)

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På meg virker det som folk har veldig høye krav til hva som er ferie. 

Ergo mange har råd til noe ferie, bare ikke "rett" ferie. 

Anonymkode: 0793c...109

Ja.. Alle har jo råd til å ta ut ferie så lenge den er lønnet :)

Skrevet

Kommer litt ann på hva man ser på som ferie. I fjor var vi på hyttetur i 2 uker. I år var vi hos svigers i 2 uker. Begge feriene våre opplevde vi masse og storkoste oss. Var på turer, traff familie vi ikke ser så ofte osv. Ungene vil tilbake.

Men så snakket jeg ferie med en bekjent. De skulle til syden. De reiste hvert år de. Det var nemlig det som var ferie. Så da har ikke vi råd til å reise på ferie vi. Siden vi ikke prioriterer å spare for å reise til syden. Må si jeg er veldig fornøyd med å ikke kunne reise på ferie jeg. 

Neste års "ferie" er allerede planlakt. Vi reiser til svigers i 3 uker. Det var så mye vi ikke rakk å være med på da vi var der i år 😊

Søsteren min reiser på hytter tur snart. Hun er alene med 2 og heller ikke råd til ferie (sydentur). Virker som om hun også er veldig fornøyd med "ferien" sin.

Er utrolig mye man kan gjøre som ikke koster skjorta. Som faktisk også kan kalles for ferie. 

Anonymkode: 1a1e0...fa2

Skrevet

De fleste enslige mødre, kan ikke løpe på nav og kreve penger.

Her har det vært varierende økonomi de siste årene, men alltid lite penger. Alt fra så lite, at den ene sommeren så gikk jeg ned 12 kg på 2 mnd, for at barna mine ikke skulle sulte. Selv om vi levde på ris, havregryn, og barna fikk litt kjøtt og grønnsaker. Var på Nav så mange ganger den sommeren, ble hver gang lovet at vi skulle få penger om noen få dager, men fikk det ikke. I denne perioden hadde vi jo ikke råd til noe, ikke kino, ikke bussbillett, ingenting. Bil har jeg ikke, for det har jeg ikke råd til.

Jeg vet at de fleste nekter å tro at noen har det sånn i Norge, men sånn er det faktisk.

I år har vi bedre råd. Ikke råd til noen ferie, men vi var en tur på tusenfryd, da vi fikk billetter til halv pris, og fikk sitte på gratis med venner dit. Så har vi vært på kino en gang, og har planer om en gang til. Så planlegger vi en dag i Oslo.

I kommunen jeg bor, så lever det 20% barn under barnefattigdom.

Anonymkode: 4f5e0...cff

Skrevet

Det det snakkes om her er jo ikke blant de som ikke har råd til ferie, dere snakker om de som ikke prioriterer det.

De som er fattige i Norge har som regel ikke råd til noen som helst ferie. En over nevner telttur - vel, da må man nesten også ha økonomi til å kjøpe telt, liggeunderlag og soveposer som et minimum. "En telttur" er heller ikke gratis - såsant man da ikke har alt utstyr fra før, noe de færreste fattige har. De som er fattige har gjerne ikke en bil man bare kan kjøre til familie innenlands, de har kanskje ikke råd til en eneste tur på kino i løpet av året, å reise noe sted blir da utopi.

Nær 100.000 barn i Norge vokser opp i fattigdom. Gruppen unge under 30 år med svært lave inntekter øker. Utbetaling til sosiale stønader i kommunene øker fra år til år, og de færreste får særlig mer enn til livsopphold og annet helt nødvendig, knapt det.

Å begynne å snakke om de som reiser innenlands, de som prioriterer å ikke spare (er man fattig har man sjelden noe å spare av...)... det er ikke folk som ikke har råd til ferie. De som ikke har råd til ferie har gjerne ikke råd til å gjøre noe i nærmiljøet en gang, hvis aktivitetene koster noe.

Anonymkode: 4c116...9d1

Skrevet

Vi hadde noen år der vi lånte telt og utstyr av naboen, og fiskeutstyr fra svigerinnen min. Trasket hjemmefra og opp på fjellet. Ene året fikk vi låne snekka til mannens onkel, og tok dagsturer på sjøen. Nå har vi god råd, og kjøpte likegodt eget telt😍

Hva kan jeg si, vi lærte oss å like telttur og gratis middag. Nå reiser vi riktignok mange mil med bil til der vi skal gå, vi vil oppleve vidda.

Anonymkode: 87701...cb8

Skrevet

Jeg kjenner heller ingen som ikke har råd til ferie, men jeg vet jo at de finnes. Eller, jeg kjenner en familie som "ikke har råd", men det er pga prioriteringer hos foreldrene. Pengene brenner på bankkontoen deres og må brukes opp med en gang. Datteren deres er bestevenninne med vår datter, og de gangene hun får oppleve noe er de gangene hun er med oss på ting. Foreldrene har høyere inntekt enn oss men snakker stadig om hvor heldig vår datter er som får ditt og datt og får oppleve så mye, og at det er så synd på deres datter...

Anonymkode: 5e560...0ae

Skrevet

Vi har råd til ferie, men prioriterer det ikke hvert år. Vi bor nær sjøen, få minutter fra dyreparken/badelandet, hvor vi har årskort. 

Vi har valgt å kjøpe sliten bolig i flotte omgivelser fremfor nytt hus, men det medfører at ferie i år f.eks. nedprioriteres til fordel for nytt kjøkken til høsten. I fjor var vi på sydenferie, året før oppgraderte vi hagen vår for alle feriepenger og sparepenger, og hadde hjemmeferie. 

Barna stortrives hjemme, på stranda, på telttur, i dyreparken, badeland, venner, biblioteket, besteforeldre+++++

(Jeg har ikke inntrykk av at de lider av å være hjemme. Jeg mener vi er ressurssterke foreldre som er i stand til å fylle dagene til barna våre med gode opplevelser og sommerminner, uavhengig av hvor vi befinner oss. Ferie har vi uansett...)

Anonymkode: 4a7ca...8e4

Skrevet

Ja, det er veldig mange som ikke har råd til å reise bort i ferien i det hele tatt, og som f.eks heller ikke har råd til å kjøpe inn utstyret de behøver for å kinne telte.

Og jeg tror veldig mange som svarer i denne tråden er fullstendig feilinformert (siden det de beskriver ikke er innenfor sosialsystemet vårt sine muligheter) og på samme tid uten forutsetninger for å skjønne hvor uopplyste de er.

Anonymkode: 7e09c...a6e

Skrevet

Vi har god råd og har vært to uker i Hellas. Deilig det, men jeg syns faktisk at den uka vi nå har vært hjemme har vært mye bedre både for meg og ungene. Vi har hatt god tid, vært på stranda, lekt ute i gata, vært på sykkeltur etc... kjempedeilig! Så lene man finnet på noe, og det trenger ikke koste penger, og er i godt humør, så har ungene det bra. Kjøp en ti-pk med is til 20 kr og overøs ungene med is så er jo dagen helt topp!

Anonymkode: 1724a...d44

Skrevet

I år har jeg ikke råd til ferie pga. EU godkjenning av bilen + dyr tannlege utgift. Og må få opp igjen buffer. Heldigvis unntak her. Det er godt å komme seg litt vekk. 

Anonymkode: 426a9...796

Skrevet

Nå begynner vel de fleste kommuner å få utlånsportal? Der kan man låne telt med utstyr du trenger,  redningsvester, sykkel?

Anonymkode: 4bf1c...9b8

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har god råd og har vært to uker i Hellas. Deilig det, men jeg syns faktisk at den uka vi nå har vært hjemme har vært mye bedre både for meg og ungene. Vi har hatt god tid, vært på stranda, lekt ute i gata, vært på sykkeltur etc... kjempedeilig! Så lene man finnet på noe, og det trenger ikke koste penger, og er i godt humør, så har ungene det bra. Kjøp en ti-pk med is til 20 kr og overøs ungene med is så er jo dagen helt topp!

Anonymkode: 1724a...d44

"Vi har hatt god tid, vært på stranda, lekt ute i gata, vært på sykkeltur etc... kjempedeilig! Så lene man finnet på noe, og det trenger ikke koste penger, og er i godt humør, så har ungene det bra. Kjøp en ti-pk med is til 20 kr og overøs ungene med is så er jo dagen helt topp!"

Dere har gjort dette i 1 uke. Gjør dette hver eneste dag hele ferien, ikke fordi dere har lyst og synes det er fint. Men fordi dere ikke har råd til noe annet. Ingen 2 ukers tur til Hellas, spørs hvor fint dere hadde syntes det var da.  Du viser og, som mange andre som svarer i tråden her, at dere ikke har så mye innsikt

Anonymkode: ad643...cbe

Skrevet

Jeg har ikke råd til ferie slik mange snakker om, men jeg er på ferie uansett hvor jeg igrunn er. I år har vi vært på hytta til mine foreldre i tre uker og vi har storkost oss. Ungene spurte for noen år siden hvorfor vi ikke var på ferie om sommeren. Da spurte jeg de hva de mente med det. Jo, alle andre dro til utlandet og opplevde så mye. Da spurte jeg de hva de går glipp av om vi ikke er på hytta, er på besøk hos familie på andre siden av la det osv. For da er det faktisk mye vi går glipp av som vi liker. De tenkt litt og ble raskt enige med seg selv at de faktisk hadde supre ferier hvert år. I forfjor kommenterte de faktisk hvor teit det var at folk dro til utlandet for å se på delfiner, for vi hadde en delfin rett ute ved hytta. Vi så den hoppa i havet fra hytta og vi kunne nesten ta på den når vi var ute i båten. 

I år er det største minnet å redde en svaneunge og fange en hai. At vi fikk en hai var igrunn ganske morsomt siden de har mast så mye om at det har kommet hai til norge, men å tro på mamma npr hun sier det finnes mange haier i norge er tullball. Så jeg syns det var kult å kunne si hva var det jeg sa. (Jaja, at den var liten og helt normal egentlig har ingenbetydning for ungene ble helt i hundre.) 

Anonymkode: d3063...11f

Skrevet

Virkelig? Mener du at en tur i parken er ferie? I så fall er jeg på ferie veldig ofte. Jeg og mannen har dårlig råd. Vi leier leilighet, eier bil men thats it. Vi eier ingenting annet. Alle pengene våre rekker akkurat til å leve "et normalt" liv. Betale regninger og ha klær til barna og mat på bordet. Ingen av oss har     utgifter som regnes luksuriøst. Med andre ord barna er første prio. Vi har ikke en krone til overs for å dra på ferie. Faktisk i kveld drev jeg å bladde gjennom Snapchatten min å så hvor heldig mange av mine nærmeste og venner er som kan dra på ferie, noen av dem eier egen bolig i Spania. Ingen av oss har nok stolthet til å spørre noen om hjelp for at vi som familie på 4 skal få en koselig sommer slik de fleste har. Er ingenting å gjøre med det. Vi har levd slik i snart 8-9 år og jeg skulle virkelig ønske jeg, mannen og barna kunne få til en dag for å dra på ferien enten i syden eller bare på hytte tur eller bare oppleve noe koselig. Men har man ikke råd så har man ikke råd. Ofte drømmer jeg meg vekk. For kose meg med drømmene mine. Da har du fått svar på det du lurer på

Anonymkode: 99b8c...f0a

Skrevet

Ja! Tur i parken er ferieaktivitet, sælig dersom det er noe de ikke gjør til vanlig. Og dere kan ha en kjempemorsom ferie i telt feks. Og siden dere har så dårlig råd, så er tur/telt/ bål en fantastisk mulighet til å ha en helt bra ferie. Drit i å drømme om hvordan det kunne vært, kos deg med det som finnes!

Anonymkode: 158b9...e8f

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Virkelig? Mener du at en tur i parken er ferie? I så fall er jeg på ferie veldig ofte. Jeg og mannen har dårlig råd. Vi leier leilighet, eier bil men thats it. Vi eier ingenting annet. Alle pengene våre rekker akkurat til å leve "et normalt" liv. Betale regninger og ha klær til barna og mat på bordet. Ingen av oss har     utgifter som regnes luksuriøst. Med andre ord barna er første prio. Vi har ikke en krone til overs for å dra på ferie. Faktisk i kveld drev jeg å bladde gjennom Snapchatten min å så hvor heldig mange av mine nærmeste og venner er som kan dra på ferie, noen av dem eier egen bolig i Spania. Ingen av oss har nok stolthet til å spørre noen om hjelp for at vi som familie på 4 skal få en koselig sommer slik de fleste har. Er ingenting å gjøre med det. Vi har levd slik i snart 8-9 år og jeg skulle virkelig ønske jeg, mannen og barna kunne få til en dag for å dra på ferien enten i syden eller bare på hytte tur eller bare oppleve noe koselig. Men har man ikke råd så har man ikke råd. Ofte drømmer jeg meg vekk. For kose meg med drømmene mine. Da har du fått svar på det du lurer på

Skjønner det er vanskelig men det finnes plasser og søke om hjelp til ferie, røde kors etc.

Anonymkode: 75a6d...59b

Skrevet

Man burde heller snakke om råd til å reise. Ferie er det om man er bortreist eller ikke. Jeg føler meg helt trygg på at jeg velger hvordan jeg vil disponere min ferie uten å føle dårlig råd. De siste 13 årene har ikke sydentur vært på ønskelista. Jeg tenker det må være mulig å tenke at har man råd til mat og bosted, og de viktigste behovene så kan man være fornøyd. Hvis man er for syk til å jobbe å ikke få ta del i godene, så må man bare akseptere situasjonen. Eller hvis mulig jobbe med helsa, få en jobb og prioriter reise. Eller vent med reise til økonomien tillater det. B

Anonymkode: 7e085...b94

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Aldri slutt å drømme.....Drømmer er viktig store og små. Jeg har selv engang hatt kjempe dårlig råd, ved hjelp av drømmer å sette meg mål føler jeg at jeg har skapt mitt liv og er på et sted hvor jeg er fornøyd. God sommer.

Anonymkode: 7e085...b94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...