Gå til innhold

Har du penger mannen din ikke vet om?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei. Kanskje et par tusen, men vi har felles økonomi, så det hvis man ville gjemme noe for den andre måtte det vært med overlegg. Og det har jeg jo ikke interesse av.

Anonymkode: caead...306

Skrevet

Nei, har ikke penger mannen ikke vet om, og vica versa. Vi har felles og åpen økonomi. Vi er enige om økonomiske investeringer og sparemål og har etter 14år opparbeidet oss en veldig stabil økonomisk situasjon. 

Jeg skjønner derimot venninner som er sammen med økonomiske rotehuer, at de legger unna til mannen roter det til. Igjen. På en annen side skjønner jeg ikke hvordan de holder ut. 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Et forslag er jo f.eks å alliere seg med en god venninne og "betale tilbake" lån. En annen er å få foreldre til å si at pengene er arv, og dermed unntatt deling ved skilsmisse. Eller i verste fall ta ut summen i kontanter, men det er alltid muligheter til å rydde bort pengene. Og hvordan skal mannen savne penger han ikke vet om i utgangspunktet? 

Anonymkode: c2ce7...e90

Man ser jo på kontoutskriften at pengene er spart over tid og ikke er arv da.... Om du flytter 1000 kr i måneden fra lønnskonto til sparekonto nytter det ikke å komme etterpå og si det er arv.

Anonymkode: 57aa7...76e

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og a propos "rydde bort" Tenk om mannen din har gjort akkurat det samme som deg, men sitter med dobbelt så mye sine konti?

Første bud ved skilsmisseoppgjør der det krangles er vel å se motparts ligninger for et par-tre år tilbake...

Lykke til med bortryddinga...

Anonymkode: e742c...799

Ja, enn om han har det? Jeg blir slettes ikke overrasket om det er tilfellet, siden han tjener mer enn meg. Vi bidrar med akkurat samme beløp inn i familieøkonomien, så hva han gjør med sine "lommepenger" er helt opp til han, og tilsvarende for meg. Jeg har valgt å legge opp en ekstra buffer av disse pengene, nettopp fordi jeg tjener mindre og vil klare meg selv hvis noe skulle skje med parforholdet (noe som heldigvis ikke ser sannsynlig ut, men man planlegger alltid for regntunge dager). En skilsmisse skjer jo veldig sjeldent over natten så det er fullt mulig å få penger til å forsvinne over en periode tid hvis det skulle bli nødvendig. Håper jo selvfølgelig det aldri vil skje og at pengene heller kan brukes på en fantastisk reise etter 50 års ekteskap.

Anonymkode: c2ce7...e90

Skrevet

Vi er samboere. Har felles økonomi men jeg har 250.000 på egen konto som er arv fra min mor. De er mine penger. 

Anonymkode: 279f2...5bf

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mannen sparte visst litt på en konto, tror han hadde 15.000 eller noe der, ikke noe stor sum. Jeg har noen tusen på en konto han ikke vet om. Ikke fordi jeg skal skjule det, men fordi jeg bare sparer litt for gøy. Nei vi leser ikke hverandres selvangivelser, det har vi ikke behov for. Hvorfor skulle vi det?

Anonymkode: a2e1f...676

Rekne over at en får maks ut av fradragene, om dere har ulik inntekt? 

Være sikker på at alke fradrag kommer med. 

Anonymkode: 7391a...7f2

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Rekne over at en får maks ut av fradragene, om dere har ulik inntekt? 

Være sikker på at alke fradrag kommer med. 

Anonymkode: 7391a...7f2

Jeg sjekker min og han sjekker sin. Vi snakker jo sammen og vet hvem som får fradrag for barna f.eks (den som får regningene), men vi leser ikke hverandres selvangivelse av den grunn. Vi tjener ikke så veldig ulikt heller. Han har en hel masse fradrag og ekstra greier ifbm jobb som han passer på, og jeg har min inntekt som jeg passer på. 

Anonymkode: a2e1f...676

Skrevet

Vi er gift og har felles økonomi. Full innsyn i den andres kontoer. Vi har felles sparekonto og penger i fond. Alt mitt er hans, og omvendt.

Skrevet

Gift og felles økonomi. Vi har hver vår forbrukskonto/lønnskonto, sparekonto og BSU. Jeg vet hvor mye han har inne og han vet hvor mye jeg har inne. Vi ligner selvsagt sammen. Er åpne om økonomien og ville selvsagt ikke gjemt unna penger for hverandre. Vil man gjemme unna ting får man unngå å gifte seg... 

Anonymkode: 600ed...560

Skrevet

Nei, jeg er gift og vi har felles økonomi og stoler på hverandre. Ingen grunn for økonomisk utroskap.

Anonymkode: a4d03...12f

Skrevet

Jeg hadde det før, fordi han var den typen som ikke klarer å spare. Pengene brant i lommeboka/på kontoen. Vi var gift, og pengene var selvsagt våre, han bare visste ikke at vi hadde dem (fordi da hadde vi ikke hatt dem).

Han har blitt mer ansvarlig med årene, og nå samarbeider vi om å spare i stedet. :) Det føles mye bedre på denne måten, men den gangen anså jeg det som en nødvendighet.

Han tok det for øvrig med et smil da han fikk vite om det, og skjønte godt hvorfor jeg hadde gjort det. Han har selvinnsikt, og mente dessuten at det å plutselig ha mer penger enn han trodde ikke var noe å bli sur for. :P

Anonymkode: 06d0c...7e4

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, enn om han har det?

Da synes du det med andre ord det er greit om han har spart opp et par millioner, og du har 60 000,- den dagen han bytter ut 50 år gamle deg med en 29-åring? Du vil ikke legge inn noe krav på sparepengene hans, men unner han og jentungen pengene?

For øvrig håper selvfølgelig jeg også at dere kan bruke sparepengene på en fantastisk reise etter 50 års lykkelig ekteskap, men det høres samtidig rart ut at dere skjuler penger for hverandre...

Skrevet

Ja, men ikke store summer. Har noe ti-tusener som jeg har satt unna. 

Anonymkode: bd46a...3fe

Skrevet

Vi er kun samboer og har ordnet økonomien med at vi betaler en fast sum inn til regningskonto, matkonto og feriekonto (jeg mer enn han). Jeg eier huset og betaler alt som har med huset å gjøre og med mitt særkullsbarn. Jeg solgte firmaet mitt og han vet jeg har en del penger på diverse fond, sparekonto mm, men har ikke visst hvor mye. Han har siden vi flyttet sammen spart 200.000 (ifølge han selv) da hans utgifter gikk mye ned når vi flyttet sammen. 

Anonymkode: 08bfa...412

Skrevet

Hi her

Jeg sparer ikke til meg selv, men til familien. Blir det skilsmisse, så tenker jeg at de pengene går inn på barnas sparekontoer. Grunnen til at pengene er gjemt unna, er at jeg er mer opptatt av sparing, enn mannen er. 

Anonymkode: cf0a7...8dd

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

pengene går inn på barnas sparekontoer

Poenget er at det bestemmer ikke du. Det bestemmer loven, og loven sier at du gjerne må sette inn DIN halvdel av DINE sparepenger på barnas konto, men den andre halvdelen er mannen din sin. Så kan jo selvfølgelig han sette inn sin halvdel på barnas konto også, men igjen, det bestemmer ikke du.

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Poenget er at det bestemmer ikke du. Det bestemmer loven, og loven sier at du gjerne må sette inn DIN halvdel av DINE sparepenger på barnas konto, men den andre halvdelen er mannen din sin. Så kan jo selvfølgelig han sette inn sin halvdel på barnas konto også, men igjen, det bestemmer ikke du.

Det er klart jeg bestemmer det. Ser jeg at det nærmer seg brudd, så setter jeg de inn på sparekonto. 

Skrevet

Du må gjerne tro du bestemmer det. Men da kommer virkeligheta til å bite deg rimelig hardt i rompa om det blir brudd.

Ekteskap = felleseie. Skilsmisseloven er rimelig klar, og det med god grunn.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du må gjerne tro du bestemmer det. Men da kommer virkeligheta til å bite deg rimelig hardt i rompa om det blir brudd.

Ekteskap = felleseie. Skilsmisseloven er rimelig klar, og det med god grunn.

Når pengene allerede er satt inn på barnas konto, hvordan skal han evt få tak i de?

Skrevet

Når pengene allerede er satt inn på barnas konto, hvordan skal han evt få tak i de?

Det vil kalles å posisjonere seg før et brudd, blir advokatmat, og avgjørelsen blir at pengene må deles mellom deg og din mann. Det er uredelig oppførsel av deg, og vil ikke være positivt for deg ved en eventuell omsorgstvist.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det vil kalles å posisjonere seg før et brudd, blir advokatmat, og avgjørelsen blir at pengene må deles mellom deg og din mann. Det er uredelig oppførsel av deg, og vil ikke være positivt for deg ved en eventuell omsorgstvist.

Hi her

Jeg tenker at mannen min er fornuftig nok og setter pris på at  barna har litt ekstra på kontoen, fremfor å gi pengene til advokater. Så jeg tar det bra med ro på det der ja. 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og forresten, hvis det evt hadde blitt rettsak ift barnefordeling, så hadde det at jeg satt inn felles penger på barnas konto ingen verdens ting å si. Hvis meg en lov og paragraf der dette står. 

Skrevet

Og forresten, hvis det evt hadde blitt rettsak ift barnefordeling, så hadde det at jeg satt inn felles penger på barnas konto ingen verdens ting å si. Hvis meg en lov og paragraf der dette står. 

Ikke hvis, men vis 🙈

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

felles penger

Men hvis det var felles penger, så er det jo greit. Utgangspunktet var penger mannen ikke visste om.

Videre, dersom grunnen til bruddet er at du var utro og kom hjem og ga ham klamydia, herpes og gonorè, så er jeg ikke så sikker på om han oppfører seg fornuftig i oppgjøret.

Det er linket til en advokatside tidligere i tråden, der advokaten redegjør for felleseie.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvis det var felles penger, så er det jo greit. Utgangspunktet var penger mannen ikke visste om.

Videre, dersom grunnen til bruddet er at du var utro og kom hjem og ga ham klamydia, herpes og gonorè, så er jeg ikke så sikker på om han oppfører seg fornuftig i oppgjøret.

Det er linket til en advokatside tidligere i tråden, der advokaten redegjør for felleseie.

Det er snakk om penger som mannen ikke vet om, men som likevel er felles siden vi er gift. Selv med gonoré innabords, så ville mannen min heller at barna våre skulle fått pengene, fremfor advokater. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...