Gå til innhold

Har du penger mannen din ikke vet om?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her har jeg 80 000kr. Liker å ha de i bakhånd i tilfelle en eller annen krise. Tenker ikke på en evt skilsmisse, mer sykdom, arbeidsledighet, ufør etc. Spart i løpet av 1,5 år. Vil fortsette å spare i samme tempo videre, såfremt det går. Noen andre? 

(Vi har sparekonto som mannen selvfølgelig har oversikt over)

Anonymkode: cf0a7...8dd

Skrevet

Selvsagt vet han om alle pengene mine. Hvorfor skulle jeg skjule det?

Anonymkode: 76380...21b

Skrevet

Ja. Jeg har ei hyttetomt til en verdi av 280 000 som min mann ikke vet om. 
Har i tillegg 90 000 på en konto om det skulle oppstå noe.

Anonymkode: 02f46...07f

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Jeg har ei hyttetomt til en verdi av 280 000 som min mann ikke vet om. 
Har i tillegg 90 000 på en konto om det skulle oppstå noe.

Hi her

"om det skulle oppstå noe", hva legger du i det?

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hi her

"om det skulle oppstå noe", hva legger du i det?

Alt fra dødsfall til at om vi flytter fra hverandre antar jeg. Eller om vi skulle havnet i en kinkig økonomisk situasjon. Så hva det eventuelt brukes på avhenger av hva som skjer enten sammen eller alene. :)

Skrevet

Ja, har vel 60.000 han ikke vet om, pluss 150.000 på en konto som han kjenner til, men han vet nok ikke nøyaktig hvor mye som står der. 

Han har sikkert en ekstra konto eller to selv også, jeg aner ikke. Felles penger står på felles konti, men godt å vite at jeg har litt som bare er mitt. 

Anonymkode: c2ce7...e90

Skrevet

Vi fører selvangivelsene våre sammen, så noe stort beløp har jeg ikke som han ikke vet om nei...

Men jeg har litt penger på en ekstra konto, jeg setter over litt hver måned så jeg har litt å gå på om jeg har lyst på en dyr jakke, sko e.l. Akkurat nå står det vel 4.000 der.

Når dere sier mannen min, er dere gift da? Er ikke sparepenger felleseie ved en skilsmisse?

Anonymkode: 57aa7...76e

Skrevet

Nei, selvfølgelig ikke. Noe annet er utenkelig, vi er da et fellesskap og et team. Vi sparer sammen til disse tingene som kan oppstå, og skulle alt ende i skilsmisse så skal ingen av oss "tjene" på det. Dessuten setter jeg høyt tillit og ærlighet i forholdet vårt, da må jeg også jobbe for det. 

Skrevet

Er dere over her gift? Ser ikke mannen deres på selvangivelsen/skattemeldinga deres?

Anonymkode: e742c...799

Skrevet

Har et par spare kontoer å fond i en annen bank hvor jeg blant annet sparer til pensjon. Har ikke sakt noe om den til han, da han er fæl til å bruke opp penger som han har tilgang til..

Anonymkode: 7dbe7...c30

Skrevet

Mannen sparte visst litt på en konto, tror han hadde 15.000 eller noe der, ikke noe stor sum. Jeg har noen tusen på en konto han ikke vet om. Ikke fordi jeg skal skjule det, men fordi jeg bare sparer litt for gøy. Nei vi leser ikke hverandres selvangivelser, det har vi ikke behov for. Hvorfor skulle vi det?

Anonymkode: a2e1f...676

Skrevet

Min samboer har null peiling på hva som skjer på mine kontoer, men det er fordi han ikke er interessert. Han stoler på at jeg tar meg av økonomien og har bare lommepenger selv. Men han får selvfølgelig se alt om han vil. Har penger fordelt på flere kontoer og jeg eier stort sett alt vi har så langt. Vi har felles økonomi, men det er først nå vi nærmer oss likestilt inntektsmessig. 

Skrevet

Hi her

Vi leser ikke av hverandres selvangivelse nei. Vi er gift. 

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi leser ikke av hverandres selvangivelse nei. Vi er gift.

Oki, men husk nå bare på at det du som gift sparer i løpet av ekteskapet er felleseie ved et eventuelt brudd.

Skrevet

Har ca 90000 på en konto som han vet om, men han vet nok ikke hvor mye som er der. Pengene er ment til huset, hvis det oppstår noe og når noe må pusses opp (huset er særeie). Ellers har vi helt felles økonomi.

Anonymkode: fa32a...ad8

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mannen sparte visst litt på en konto, tror han hadde 15.000 eller noe der, ikke noe stor sum. Jeg har noen tusen på en konto han ikke vet om. Ikke fordi jeg skal skjule det, men fordi jeg bare sparer litt for gøy. Nei vi leser ikke hverandres selvangivelser, det har vi ikke behov for. Hvorfor skulle vi det?

Anonymkode: a2e1f...676

Vi samkjørere selvangivelsene så vi kommer best mulig ut, fordeler renter og fradrag.

Skrevet

Er gift med delvis felles økonomi, vi betaler inn til felleskonto hver måned hvor huslån, bhg/sfo, forsikring, strøm etc trekkes. Jeg betaler mer da jeg får utbetalt noe mer enn han og får barnetrygd inn på min konto. Jeg har utbetalt ca 30 tusen i mnd. Det er jeg som har kontroll på alle konto bortsett fra hans lønnskonto naturligvis. Har ca 20 tusen på to sparekontoer som jeg har om jeg skal på en jenteweekend eller noe. I tillegg har vi 35 tusen i bufferkonto og 130 tusen i "overskudd" på rammelånet. Ikke noe overdådig men føles balansert og trygt. 

Anonymkode: 55a68...edb

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oki, men husk nå bare på at det du som gift sparer i løpet av ekteskapet er felleseie ved et eventuelt brudd.

Men om det skulle være nødvendig med et brudd er det en smal sak å "rydde bort" disse pengene før et skilsmisseoppgjør. 

Skrevet

Nei. Vi er gifte og da er alt felleseie. Har rett på fullt økonomisk innsyn som gifte.

Anonymkode: 1a13f...6cf

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men om det skulle være nødvendig med et brudd er det en smal sak å "rydde bort" disse pengene før et skilsmisseoppgjør. 

Det finnes fortsatt dokumentasjon på at verdiene er skapt i ekteskapet og skal deles ved skilsmisse.

Anonymkode: 1a13f...6cf

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan skal du gjøre det da, ta de ut og gjemme de i madrassen?

Mistenker han at det er noe "snusk" kan han som din ektefelle kreve fullt innsyn i dine kontoer siste halve året f.eks.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan skal du gjøre det da, ta de ut og gjemme de i madrassen?

Mistenker han at det er noe "snusk" kan han som din ektefelle kreve fullt innsyn i dine kontoer siste halve året f.eks.

Et forslag er jo f.eks å alliere seg med en god venninne og "betale tilbake" lån. En annen er å få foreldre til å si at pengene er arv, og dermed unntatt deling ved skilsmisse. Eller i verste fall ta ut summen i kontanter, men det er alltid muligheter til å rydde bort pengene. Og hvordan skal mannen savne penger han ikke vet om i utgangspunktet? 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

"rydde bort"

Veit ikke helt om jeg hadde tatt sjansen på det. Stiller deg jo ikke akkurat i noe godt lys dersom det blir sak om barnefordeling etc. Og for så vidt, det er jo rimelig rettferdig at det er felleseie, hadde du klart å spare det samme hvis ikke mannen bidro økonomisk i hverdagen?

Skrevet

Og a propos "rydde bort" Tenk om mannen din har gjort akkurat det samme som deg, men sitter med dobbelt så mye sine konti?

Første bud ved skilsmisseoppgjør der det krangles er vel å se motparts ligninger for et par-tre år tilbake...

Lykke til med bortryddinga...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...