Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #26 Skrevet 18. juli 2017 Jeg blir også dårligere av svin, og spiser det nesten aldri. Revmatiske diagnoser her også. Så det ville vært min første tanke. Men skjønner ikke helt hvorfor du skal si det, og forklare det, til folk? Det gjør ikke jeg. Mine nærmeste venner og familie vet det, og serverer ikke svin til meg. Hjemme spiser vi heller ikke svin. På jobbreiser og kursdager hvor man må oppgi allergier o.l. skriver jeg ikke svinekjøtt. Jeg har aldri havnet i en situasjon hvor jeg må forklare meg. Anonymkode: 35702...fa8
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #27 Skrevet 18. juli 2017 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg hadde spurt "hvorfor det?" Din forklaring hadde jeg vurdert som tullete. men at du kanskje tror på det selv. Anonymkode: af72f...065 Signerer.. veldig tullete, og kanskje litt påvirka av sin bedre halvdel.. ?🤣 Anonymkode: d77fa...591
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #28 Skrevet 18. juli 2017 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg vet at det er mange som påstår ting er "farlig", som sukker, melk, gluten og også svinekjøtt. Problemet er at de ikke klarer å bevise det. Anonymkode: af72f...065 Hadde du levd da mange mente jorden var flat så er jeg rimelig sikker på at du ville vært en av de aller siste som hadde villet innrømme at jorden er rund, uansett hvilke beviser du fikk deg forelagt... Søker du i medisinske databaser så finner du dokumentasjonen, den finnes. Men kunnskap er vel ikke det du higer mest etter? Anonymkode: cb137...a06
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #29 Skrevet 19. juli 2017 Jeg har aldri på noen måte blitt påvirket av min muslimske kjæreste til å ikke spise svin. Vi har hele veien hatt stor respekt for hverandres bakgrunn og religion - det har faktisk ikke vært et diskusjonstema engang. Tidligere har det hendt at vi tilogmed har hatt ulik middag hjemme fordi jeg ville spise svin. Men ja, klart det er mest praktisk å spise det samme. Jeg kjenner jeg blir litt svett av de som tydeligvis mener jeg er påvirket av ham, "underkuet" eller har konvertert i skjul fordi jeg har sluttet å spise svin. Både familie og venner har reagert på det - hvorfor vil du ikke spise grillribba jeg har laget egen marinade til og grillet til alle? Hvorfor spiser du ikke ribbe på julaften lenger, det gjorde du alltid før? Ærlig talt, det er ikke god hamburger uten bacon på, her: ta nå et par skiver. Hvorfor er det så vanskelig å forstå at jeg har endret kosthold pga. helse? Og jeg blir svett av de som synser masse om at det å spise svinekjøtt ift. revmatisme. Hvis du ikke vet, så ikke påstå. Spør heller. Det handler for meg ikke så mye om at jeg bryr meg om hva folk mener, jeg går ikke rundt og proklamerer at jeg ikke spiser svin. Men jeg svarer og forklarer når folk spør. Jeg forventer faktisk bare å bli trodd og respektert når jeg svarer. På sett og vis er jeg overrasket over hvor fordomsfulle og forutinntatte folk kan være. HI Anonymkode: f129f...f99
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #30 Skrevet 19. juli 2017 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg hadde spurt "hvorfor det?" Din forklaring hadde jeg vurdert som tullete. men at du kanskje tror på det selv. Anonymkode: af72f...065 Det er ikke greit å være så kunnskapsløs som du er. Anonymkode: 050ba...e04
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #31 Skrevet 19. juli 2017 Jeg hadde tenkt det var på grunn av din muslimske kjæreste. Anonymkode: d6972...b25
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #32 Skrevet 19. juli 2017 Kan du ikke bare opplyse om at du ikke liker smaken lenger? Eller for den saks skyld opplyse om at det forverrer reumatismen din. Jeg liker ikke svinekjøtt på smak og konsistend, og spiser/lager det ikke heller. Unntaket er vel litt jamon serrano og litt god salami noen ganger pr år. Som kjøttstykke, eller det der billige stimlete svinekjøttet, er det guffent. Det samme med pølser og bacon og koteletter. Anonymkode: 71df6...d3d
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #33 Skrevet 19. juli 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har aldri på noen måte blitt påvirket av min muslimske kjæreste til å ikke spise svin. Vi har hele veien hatt stor respekt for hverandres bakgrunn og religion - det har faktisk ikke vært et diskusjonstema engang. Tidligere har det hendt at vi tilogmed har hatt ulik middag hjemme fordi jeg ville spise svin. Men ja, klart det er mest praktisk å spise det samme. Jeg kjenner jeg blir litt svett av de som tydeligvis mener jeg er påvirket av ham, "underkuet" eller har konvertert i skjul fordi jeg har sluttet å spise svin. Både familie og venner har reagert på det - hvorfor vil du ikke spise grillribba jeg har laget egen marinade til og grillet til alle? Hvorfor spiser du ikke ribbe på julaften lenger, det gjorde du alltid før? Ærlig talt, det er ikke god hamburger uten bacon på, her: ta nå et par skiver. Hvorfor er det så vanskelig å forstå at jeg har endret kosthold pga. helse? Og jeg blir svett av de som synser masse om at det å spise svinekjøtt ift. revmatisme. Hvis du ikke vet, så ikke påstå. Spør heller. Det handler for meg ikke så mye om at jeg bryr meg om hva folk mener, jeg går ikke rundt og proklamerer at jeg ikke spiser svin. Men jeg svarer og forklarer når folk spør. Jeg forventer faktisk bare å bli trodd og respektert når jeg svarer. På sett og vis er jeg overrasket over hvor fordomsfulle og forutinntatte folk kan være. HI Anonymkode: f129f...f99 Hvis du ikke hadde sagt noe om hvorfor, hadde jeg tenkt at det var i respekt for kjæresten din. Det handler ikke om å være underkuet, men om å ta hensyn. Når jeg spiser med søsteren min som er veganer, spiser oftest jeg også vegansk. Spiser jeg med far som har diabetes, går vi for sukkerfritt. Det er hyggelig å spise det samme når man deler et måltid. Syns det er veldig merkelig å servere grillribbe og baconburger når en i selskapet er muslim. Jeg har ikke muslimer i min (nære) omgangskrets, men i min datters bursdager f.eks. spiser alle halal. Når du forklarer at det handler om helse syns jeg det er pussig å dra det i tvil. Og om man gjør det, får man likevel respektere det du sier, og holde kjeft. Anonymkode: a4cb0...b60
Yellow Brick Road Skrevet 19. juli 2017 #34 Skrevet 19. juli 2017 Jeg hadde ikke tenkt noen ting og ikke spurt heller. Hadde bare tatt det til etterretning. Hadde jeg allerede laget middag / mat, ville jeg bare sagt at "Det er svinekjøtt i maten, men du får spise tilbehøret eller bare plukk ut svinet", og hadde jeg fått vite om det på forhånd, så hadde jeg laget noe annet om det passet sånn. Jeg bryr meg lite om hvorfor folk spiser eller ikke spiser ting, men dreier det seg om alvorlige allergier, vil jeg gjerne vite om det for å være ekstra forsiktig. Min venninne spiser ikke svin av helsemessige årsaker, men hun tåler fint å spise litt svin om det er det som serveres uten å merke så mye til det, så når hun er på besøk lager jeg akkurat det jeg har planlagt uten å tenke på henne, har bare litt ekstra tilbehør som hun kan fylle opp med. Mens min svigerinne som tåler utrolig lite svin uten at kroppen reagerer negativt, får alltid noe ekstra om det er svin på menyen. Inviterer jeg min jødiske venninne, der i mot, settes det ikke svin på bordet i det hele tatt. Da serverer jeg noe helt annet.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #35 Skrevet 19. juli 2017 Jeg vet at svinekjøtt ikke er så bra, men om du har utenlandske foreldre ville jeg tenkt at det kunne være religion. om du har muslimsk kjæreste ville jeg tenkt at det var av respekt for han eller praktisk. Men ville aldri tvilt på svaret om du sa at det var for at det ikke er bra å spise, for det er det jo ikke Anonymkode: ec6ac...fda
Gjest Antarctica Skrevet 19. juli 2017 #36 Skrevet 19. juli 2017 Jeg spiser ikke heller svin, og jeg er verken jøde, muslim, vegetarianer eller revmatiker. Så jeg ville ikke ha lurt på hvorfor, eller spekulert i noe som helst.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #37 Skrevet 19. juli 2017 u vet at det er en myte at menneskene trodde jorden var flat i gamle dager? Vilingene viste for eksempel godt at den var rund og det samme gjorde både presteskap og sjøfolk på Colombus sin tid. Det er en seiglivet myte at jorden var flat. På samme mye er det en myte at svineljøtt er spessielt farlig. Anonymkode: af72f...065
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #38 Skrevet 19. juli 2017 Jeg ville trodd det var Pga din muslimske kjæreste og hadde ikke trodd deg om du sa det var Pga helsen. Men hadde nok ikke sagt noe, bare tenkt mitt Anonymkode: 66d33...915
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #39 Skrevet 19. juli 2017 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: u vet at det er en myte at menneskene trodde jorden var flat i gamle dager? Vilingene viste for eksempel godt at den var rund og det samme gjorde både presteskap og sjøfolk på Colombus sin tid. Det er en seiglivet myte at jorden var flat. På samme mye er det en myte at svineljøtt er spessielt farlig. Anonymkode: af72f...065 Lese seg litt opp, kanskje, før man uttaler seg så veldig? Og lese igjennom før man publiserer for å luke ut de verste skrivefeilene? Bare et godt råd, altså. Anonymkode: 041dd...630
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #40 Skrevet 19. juli 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Lese seg litt opp, kanskje, før man uttaler seg så veldig? Og lese igjennom før man publiserer for å luke ut de verste skrivefeilene? Bare et godt råd, altså. Anonymkode: 041dd...630 Dyslektiker med minitastatiut gir mye feil. Ellers tror jeg nok jeg er generelt vell så opplyst som gjennomsnittet her inne. Anonymkode: af72f...065
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #41 Skrevet 19. juli 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dyslektiker med minitastatiut gir mye feil. Ellers tror jeg nok jeg er generelt vell så opplyst som gjennomsnittet her inne. Anonymkode: af72f...065 Nja, jeg tviler. Det er faktisk allmennkunnskap, da, at svært mange revmatikere reagerer negativt på svinekjøtt. Den medisinske sammenhengen er også grundig dokumentert, uten at jeg gidder å finne henvisning her og nå. Dysleksi er overhodet ingen unnskyldning for så basale skrivefeil som florerer i ditt innlegg. Igjen: gjennomgang før publisering. Anonymkode: 041dd...630
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå