Gå til innhold

Hvis noen forteller at de har sluttet å spise svinekjøtt.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker du da at det må være av religiøse grunner - som første tanke?

Jeg har sluttet med det av helsemessige årsaker fordi jeg får merkbart mer vondt i kroppen av å spise det - jeg har revmatiske problemer. Over år har det naturlig blitt mindre og mindre og nå har jeg sluttet helt etter at jeg satte meg bedre inn i ernæring.

Jeg har nå mange ganger blitt spurt om jeg har blitt muslim fordi jeg har sluttet å spise svin - jeg har riktignok muslims kjæreste og har hatt det noen år, så på sett og vis skjønner jeg jo at folk spør, men når jeg forteller hvorfor blir jeg ikke trodd. Det irriterer meg faktisk litt.....som om jeg har funnet en dekkhistorie for å ha blitt muslim i skjul. Hadde jeg konvertert skulle jeg sannlig kunnet stått for det.

Anonymkode: f129f...f99

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg hadde spurt "hvorfor det?"

Din forklaring hadde jeg vurdert som tullete. men at du kanskje tror på det selv.

Anonymkode: af72f...065

Skrevet

Hvis ikke det er snakk om fundamentale endringer i forhold til tro så er min første tanke at det er gjort av helsemessige årsaker. Jeg reagerer selv dårlig på svinekjøtt og rødt kjøtt, i perioder såpass at jeg holder meg unna, så for meg ligger det naturlig å tenke helse fremfor religion. For mennesker som ikke har helsemessige problemer er det kanskje mer naturlig å tenke på andre ting først, men er det virkelig noe å bry seg om? Du trenger ikke forsvare deg overfor andre.

Anonymkode: 049b2...7e4

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Din forklaring hadde jeg vurdert som tullete. men at du kanskje tror på det selv.

Jeg vurderer deg som kunnskapsløs, men du tror sikkert at du ikke er det selv.

Skrevet

Kjenner flere som har kuttet ut svin da de blir dårlige av det, så hadde ikke stusset noe mere over det.

Selv har jeg kuttet det ut i alle andre former enn bacon da det smaker dritt ellers :Nikke:

Anonymkode: da91c...333

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tullete?

Jojo - du representerer i og for seg akkurat de holdningene jeg møter, men les deg litt opp før du svarer på den måten ;)

Her feks. : https://smakebiten.com/2010/11/11/revmatisme-og-kosthold/

HI

Annonse

Skrevet

Jeg lurer mest på hvorfor du bryr deg? Spiller det noen rolle?

Anonymkode: 03209...f7c

Skrevet

Har ikke nødvendigvis religion som første tanke nei

Jeg vet at revmatikere eller de som har risiko for revmatisk sykdom  bør være forsiktig med svinekjøtt. På sett og vis burde jeg det selv også da jeg har økt sjanse for revmatisk sykdom.

Anonymkode: e600c...2c2

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det siste er korekt😉

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lurer mest på hvorfor du bryr deg? Spiller det noen rolle?

Vel - først og fremt fordi jeg ønsker å bli trodd på det jeg sier. For det andre er folk veldig flink til å "snakke" og spre sladder, en fjær blir fort til ti høns desverre. Jeg synes det er fordomsfullt.

HI

Skrevet

Jeg hadde også tenkt helsemessige årsaker først. Siden du er sammen med en muslim så ville jeg tenkt at det kanskje var enklere for deg å ikke spise svinekjøtt også.

Og de som ikke "tror" det er noen sammenheng mellom reumatiske sykdommer og kost og ernæring, og da også at bestemte matvarer gir forverring for mange - vel, de mangler bare kunnskap, Hi, så de trenger du ikke bry deg om.

Jeg har kuttet svinekjøtt fra kostholdet mitt, er vel 13-14 år siden. Jeg har ikke reumatisme, men har noe annet som gir meg økt risiko for betennelser i muskulatur og ledd, og kan utvikle reumatisme. Har møtt mange som ikke "tror" at det er noe i det. Jeg sier at de bare får tro hva de vil, og råder dem til å skaffe seg kunnskap om sammenhengene hvis de virkelig er interessert. For det meste bare hever jeg meg over det. Er ikke fanatisk, har i løpet av disse årene fått i meg svinekjøtt noen ganger, men angrer som regel i ettertid fordi jeg får hevelse i kroppen, får såre ledd og muskler. I gode perioder kan jeg skeie ut om jeg får det servert, i dårlige perioder holder jeg meg helt unna.

Hev deg over hva folk uten kunnskap tror og synser om - det spiller ingen rolle hva de tror, du kjenner sannheten på kroppen din og har kunnskap om hvorfor det fungerer å holde seg unna svinekjøtt.

Anonymkode: cb137...a06

Skrevet

Jeg hadde tenkt at det var pga. helse eller av respekt for din samboer som ikke spiser svin. 

Jeg spiser det ikke selv da jeg synes at det smaker ekkelt + jeg har revmatisme.

Anonymkode: fd083...001

Skrevet

Hadde tenkt enten religion eller revmatisme siden jeg har det selv og vet hvordan svinekjøtt forverrer. 

Anonymkode: ab890...29e

Annonse

Skrevet

Jeg ville ikke hatt tid til å fundere over dine skjulte årsaker. Om du vil kutte ut svinekjøtt,så kutt ut svinekjøtt,du vil neppe lide nød. Noen kutter ut karbohydrater. Jeg drikker ikke kaffe. Mange spiser ikke glutenvarer osv. Deter så mye rart i verden.

Anonymkode: f85af...723

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde ledd og bare konkludert med at du er kunnskapsløs og dum. 

HI, jeg har reumatisme. Jeg har fått kostholdsråd av en veileder. Svinekjøtt skal jeg holde meg unna. Nå som jeg har holdt meg unna "nei-varer" er jeg neste symptomfri. I fjor sommer spiste jeg en kotelett på grillfest. Tok sjansen. Erfaringen er at jeg ALDRI skal spise det igjen. Siden kroppen da var ren for skadelig mat gikk den rett ut i streik. Var faktisk sengeliggende dagen etter pga vondt i hele kroppen. 

Ble skremt av den opplevelsen. 

Anonymkode: 4d6e8...9b5

Skrevet

Ville først og fremst tenkt at det var på grunn av helse. 

Har gjort det selv på grunn av at jeg har uc og svinekjøtt forverrer betennelse. Spiser også lite rødt kjøtt på grunn av sykdommen og en god del andre matvarer jeg reagerer uheldig på.

Anonymkode: f8f64...261

Skrevet

Min første tanke hadde vært at det var pga. din muslimske kjæreste.

Anonymkode: 3b5d1...49b

Skrevet

Hadde nok lurt litt på om det var pga kjæresten eller revmatisme, utan at eg nødvendigvis hadde spurt.  Det er velkjendt at svinekjøt kan vere uheldig ved enkelte diagnosar, så annonym over her er litt kunnskapslaus på akkurat det området, om ho ikkje er det generellt.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det siste er korekt😉

Da kan jeg fortelle deg at du tar veldig feil og er veldig kunnskapsløs på dette området. Det er allment kjent at svinekjøtt kan forverre revmatiske lidelser og kostholdsråd til revmatikere er å holde seg unna svinekjøtt eller spise lite av det. Du burde nok innhente litt kunnskap før du kommer med innlegg i diskusjoner.

Anonymkode: 696d1...a14

Skrevet

Jeg hadde tenkt helse, og kjøpt kyllingfilet neste gang vi skulle grille sammen.. 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da kan jeg fortelle deg at du tar veldig feil og er veldig kunnskapsløs på dette området. Det er allment kjent at svinekjøtt kan forverre revmatiske lidelser og kostholdsråd til revmatikere er å holde seg unna svinekjøtt eller spise lite av det. Du burde nok innhente litt kunnskap før du kommer med innlegg i diskusjoner.

Anonymkode: 696d1...a14

Jeg vet at det er mange som påstår ting er "farlig", som sukker, melk, gluten og også svinekjøtt. Problemet er at de ikke klarer å bevise det.

Skrevet

Det første jeg tenkte på er fibromyalgi 

Anonymkode: 5bfc3...570

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Jeg hadde automatisk tenkt revmatisme, siden jeg vet mange, særlig revmatikere, reagerer på svinekjøtt.

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet at det er mange som påstår ting er "farlig", som sukker, melk, gluten og også svinekjøtt. Problemet er at de ikke klarer å bevise det.

Å herreminskaper. 

Har du sko med borrelås?

Anonymkode: 4d6e8...9b5

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vel - først og fremt fordi jeg ønsker å bli trodd på det jeg sier. For det andre er folk veldig flink til å "snakke" og spre sladder, en fjær blir fort til ti høns desverre. Jeg synes det er fordomsfullt.

HI

Ja men sånn er det jo med alt her i verden. Hvis alle skulle ha et helt riktig bilde av meg, mine valg og hvem jeg er, hadde jeg vel ikke brukt energi på annet. Men jeg bryr meg katta om hva andre sier og tenker om meg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...