Anonym bruker Skrevet 17. juli 2017 #1 Del Skrevet 17. juli 2017 I dag klarer jeg å stå og gå nogenlunde på benet. Klarer ikke å gå normalt når det er vondt å bøye. Halter. Klarer å presse benet opp i 90° hvis jeg sitter i sofaen. Det gjør vondt, men får det til. Veldig sårt og vondt ved noen slags form for rotasjon av benet. Skal gå Besseggen om under 4 uker, trenger alle slags råd til å få trent det opp fortest mulig! Tusen takk for svar Anonymkode: 8175c...401 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144324572-tips-til-hurtig-opptrening-av-et-kne-som-nylig-fikk-knesk%C3%A5len-ut-av-ledd-%F0%9F%99%8C/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2017 #2 Del Skrevet 17. juli 2017 Har du vært til lege med det? Anonymkode: a70be...05a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144324572-tips-til-hurtig-opptrening-av-et-kne-som-nylig-fikk-knesk%C3%A5len-ut-av-ledd-%F0%9F%99%8C/#findComment-148474920 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2017 #3 Del Skrevet 17. juli 2017 Jeg vil anbefale opptrening hos fysioterapeut, da sjansen for at dette kan skje igjen er stor såpass kort tid etter skaden. Regner med du har vært til lege og røntgen for å sjekke at leddbånd og menisk er inntakt. Anonymkode: b5ea6...78e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144324572-tips-til-hurtig-opptrening-av-et-kne-som-nylig-fikk-knesk%C3%A5len-ut-av-ledd-%F0%9F%99%8C/#findComment-148474938 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2017 #4 Del Skrevet 17. juli 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg vil anbefale opptrening hos fysioterapeut, da sjansen for at dette kan skje igjen er stor såpass kort tid etter skaden. Regner med du har vært til lege og røntgen for å sjekke at leddbånd og menisk er inntakt. Anonymkode: b5ea6...78e Det har skjedd før. Dette er den 8. gangen. Gidder ikke å bruke tid på røntgen/mr osv. Fysioterapeut skal jeg til, men han har ferie nå. Lege har jeg vært hos, men ikke for å bli sjekket. Kun for sykemelding. Legen har ikke noe å si på det området uansett. Anonymkode: 8175c...401 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144324572-tips-til-hurtig-opptrening-av-et-kne-som-nylig-fikk-knesk%C3%A5len-ut-av-ledd-%F0%9F%99%8C/#findComment-148474961 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2017 #5 Del Skrevet 17. juli 2017 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har du vært til lege med det? Anonymkode: a70be...05a Ja, men kun for sykemeldingen sin del. Anonymkode: 8175c...401 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144324572-tips-til-hurtig-opptrening-av-et-kne-som-nylig-fikk-knesk%C3%A5len-ut-av-ledd-%F0%9F%99%8C/#findComment-148474963 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2017 #6 Del Skrevet 17. juli 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ja, men kun for sykemeldingen sin del. Anonymkode: 8175c...401 Retningslinjene sier at det alltid skal tas røntgen! Legen din er tydeligvis ikke god nok på det. Årsaken til at det alltid skal tas røntgen er at det kan oppstå en fraktur enten i patella eller i lårbeinet. Hadde jeg vært deg ville jeg ikke gått Besseggen om fire uker. Det er en grunn til at du har hatt så mange luksasjoner, og om du slurver med opptrening og skal ta "hurtigmetoden", da kommer du garantert til å gå på flere luksasjoner. Du bør tenke stabilitetstrening i mange måneder fremover for å trene deg opp nå - tre til seks måneder, og etter det aldri slurve med stabilitetstrening, dette må være et livslangt løp for deg. Det finnes ikke noen snarvei for deg nå! Anonymkode: a70be...05a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144324572-tips-til-hurtig-opptrening-av-et-kne-som-nylig-fikk-knesk%C3%A5len-ut-av-ledd-%F0%9F%99%8C/#findComment-148474971 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2017 #7 Del Skrevet 17. juli 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Retningslinjene sier at det alltid skal tas røntgen! Legen din er tydeligvis ikke god nok på det. Årsaken til at det alltid skal tas røntgen er at det kan oppstå en fraktur enten i patella eller i lårbeinet. Hadde jeg vært deg ville jeg ikke gått Besseggen om fire uker. Det er en grunn til at du har hatt så mange luksasjoner, og om du slurver med opptrening og skal ta "hurtigmetoden", da kommer du garantert til å gå på flere luksasjoner. Du bør tenke stabilitetstrening i mange måneder fremover for å trene deg opp nå - tre til seks måneder, og etter det aldri slurve med stabilitetstrening, dette må være et livslangt løp for deg. Det finnes ikke noen snarvei for deg nå! Anonymkode: a70be...05a Tro meg. Jeg har vært gjennom mange opptreninger. Ja, tar flere månder. Hvorfor tror du ikke jeg kan gå Besseggen om fire uker? Finnes jo ikke noe bedre stabilitetstrening enn å gå i ulendt terreng. Jeg trenger bare litt råd for å få kneet i gang igjen. Trenger litt start råd. Er det noe jeg kan gjøre nå for å få igang funksjonen i kneet? Kan jeg begynne å sykle nå som jeg klarer å bøye det i 90°? Jeg mener ikke jeg skal være ferdig opptrent til fire uker. Jeg trenger bare litt bistand til at jeg kan ha muligheten til å gå Besseggen. Om det hadde oppstått en fraktur hadde det vel vært mye vondere nå en uke etter hendelsen enn hva det er? Klarer jo å gå og stå Anonymkode: 8175c...401 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144324572-tips-til-hurtig-opptrening-av-et-kne-som-nylig-fikk-knesk%C3%A5len-ut-av-ledd-%F0%9F%99%8C/#findComment-148474997 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2017 #8 Del Skrevet 17. juli 2017 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tro meg. Jeg har vært gjennom mange opptreninger. Ja, tar flere månder. Hvorfor tror du ikke jeg kan gå Besseggen om fire uker? Finnes jo ikke noe bedre stabilitetstrening enn å gå i ulendt terreng. Jeg trenger bare litt råd for å få kneet i gang igjen. Trenger litt start råd. Er det noe jeg kan gjøre nå for å få igang funksjonen i kneet? Kan jeg begynne å sykle nå som jeg klarer å bøye det i 90°? Jeg mener ikke jeg skal være ferdig opptrent til fire uker. Jeg trenger bare litt bistand til at jeg kan ha muligheten til å gå Besseggen. Om det hadde oppstått en fraktur hadde det vel vært mye vondere nå en uke etter hendelsen enn hva det er? Klarer jo å gå og stå Anonymkode: 8175c...401 Jeg er ikke den du svarte her, men svarer deg likevel: En luksasjon bruker tre-fire måneder på å bli bra, dette er med fysioterapi med tett oppfølging. Har kneskålen flyttet seg tilbake av seg selv? Og om det er åttende gangen burde du stått på venteliste for operasjon for lenge siden. Snakk med legen din om det, for når du først har opplevd det så mange ganger er det ganske tvilsomt at du slipper unna igjen. Benet burdet vært imobilisert, altså med gipssplint, stram bandasje eller annet i 2-6 uker etterpå. Det du kan gjøre når skaden har grodd denne gangen er å få et treningsprogram av fysioterapeut som går på å styrke musklene på innsiden av låret, da det ofte er et drag i muskulaturen på utsiden av låret som tillater luksasjon i kneskålen. Anonymkode: 13ae0...d95 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144324572-tips-til-hurtig-opptrening-av-et-kne-som-nylig-fikk-knesk%C3%A5len-ut-av-ledd-%F0%9F%99%8C/#findComment-148475013 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2017 #9 Del Skrevet 17. juli 2017 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tro meg. Jeg har vært gjennom mange opptreninger. Ja, tar flere månder. Hvorfor tror du ikke jeg kan gå Besseggen om fire uker? Finnes jo ikke noe bedre stabilitetstrening enn å gå i ulendt terreng. Jeg trenger bare litt råd for å få kneet i gang igjen. Trenger litt start råd. Er det noe jeg kan gjøre nå for å få igang funksjonen i kneet? Kan jeg begynne å sykle nå som jeg klarer å bøye det i 90°? Jeg mener ikke jeg skal være ferdig opptrent til fire uker. Jeg trenger bare litt bistand til at jeg kan ha muligheten til å gå Besseggen. Om det hadde oppstått en fraktur hadde det vel vært mye vondere nå en uke etter hendelsen enn hva det er? Klarer jo å gå og stå Anonymkode: 8175c...401 Du kan selvfølgelig gjøre akkurat hva du vil med det kneet ditt, det er du som skal leve resten av livet med følgene av valgene... Hvorfor jeg mener du ikke bør gå Besseggen om fire uker? Fordi kneet ditt da ikke er stabilt nok. Fordi turen er for tung og lang og kneet ditt vil ha begrenset utholdenhet. Fordi det er lett å tråkke feil eller skli og dermed luksere det igjen. Fordi du ikke har fått sjekket om du har andre skader etter luksasjonen. Fordi dette er den åttende gangen (!) du har luksert kneet og det blir svakere for hver eneste gang. Om du kan bøye til 90 grader så kan du begynne å sykle lett på en ergometersykkel. Sykle med liten belastning inntil du har langt bedre bevegelighet, det er kun sirkulasjon du skal tenke på foreløpig. Pågangsmotet ditt er supert, men jeg tror dessverre du er din egen verste fiende når du er så utålmodig. Du skal leve med det kneet ditt resten av livet, og det vil bli tøffere for hver gang du lukserer kneet ditt. Personlig ville jeg holdt meg pinlig nøyaktig til rehabiliteringen denne gangen og ikke satt kneet på noen unødvendige prøvelser før du vet at det er stabilt og har testet stabiliteten med fysioterapeuten. Og igjen, du må tenke at den gjenopptreningen din må vare resten av livet, ikke bare de månedene det tar å trene det opp. Skal du beholde det kneet ditt må du ta vare på det. Det mener jeg du ikke gjør om du allerede om fire uker velger å gå Besseggen. Og skjer det noe med kneet ditt da så er det nesten slik at du ikke burde få sykemelding neste gang... men det er bare min personlige mening fordi jeg mener det du planlegger er uansvarlig Men det er ditt valg, ditt kne og ditt liv... Anonymkode: a70be...05a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144324572-tips-til-hurtig-opptrening-av-et-kne-som-nylig-fikk-knesk%C3%A5len-ut-av-ledd-%F0%9F%99%8C/#findComment-148475016 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2017 #10 Del Skrevet 17. juli 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du kan selvfølgelig gjøre akkurat hva du vil med det kneet ditt, det er du som skal leve resten av livet med følgene av valgene... Hvorfor jeg mener du ikke bør gå Besseggen om fire uker? Fordi kneet ditt da ikke er stabilt nok. Fordi turen er for tung og lang og kneet ditt vil ha begrenset utholdenhet. Fordi det er lett å tråkke feil eller skli og dermed luksere det igjen. Fordi du ikke har fått sjekket om du har andre skader etter luksasjonen. Fordi dette er den åttende gangen (!) du har luksert kneet og det blir svakere for hver eneste gang. Om du kan bøye til 90 grader så kan du begynne å sykle lett på en ergometersykkel. Sykle med liten belastning inntil du har langt bedre bevegelighet, det er kun sirkulasjon du skal tenke på foreløpig. Pågangsmotet ditt er supert, men jeg tror dessverre du er din egen verste fiende når du er så utålmodig. Du skal leve med det kneet ditt resten av livet, og det vil bli tøffere for hver gang du lukserer kneet ditt. Personlig ville jeg holdt meg pinlig nøyaktig til rehabiliteringen denne gangen og ikke satt kneet på noen unødvendige prøvelser før du vet at det er stabilt og har testet stabiliteten med fysioterapeuten. Og igjen, du må tenke at den gjenopptreningen din må vare resten av livet, ikke bare de månedene det tar å trene det opp. Skal du beholde det kneet ditt må du ta vare på det. Det mener jeg du ikke gjør om du allerede om fire uker velger å gå Besseggen. Og skjer det noe med kneet ditt da så er det nesten slik at du ikke burde få sykemelding neste gang... men det er bare min personlige mening fordi jeg mener det du planlegger er uansvarlig Men det er ditt valg, ditt kne og ditt liv... Anonymkode: a70be...05a Jeg forstår det veldig godt. Var bare veldig dumt tidspunkt at skaden skulle oppstå nå. Det er en tur jeg har gledet meg masse til. Jeg har blitt sterkere i bena, og derfor tåler knærne mine skaden mye bedre enn hva de gjorde første gangene skaden skjedde. Jeg har etter hver gang skaden har oppstått vært under opptrening med manuellterapeut. Første måneden 1 gang i uka, deretter annen hver uke, også en gang i måneden. Ca. 3 måneder tilsammen. Deretter fortsetter jeg opptreningen på egenhånd. Jeg har mye fokus på styrke og forebygging rundt klær. Bruker mye tid på å bygge musker rundt knærne og veldig mye stabilitetstrening, luksasjonen ofte oppstår grunnet svake ankler. Jeg har valgt bort operasjon fordi jeg er ganske ung og driver aktivt i idrett. Ved en evt. operasjon risikerer jeg å bli borte i 2 år før jeg kan være 110% friskemeldt. Jeg er forberedt på senere plager grunnet skaden knærne mine har pådratt seg. Gruer meg til å bli gammel. Jeg håper på å gjennomføre operasjon så fort jeg gir meg med idretten. Takk for du tar deg tid til å svare så ærlig som du gjør Jeg trenger å bli satt litt på plass. Jeg er en ganske bestemt person. Bestemt og sta... Anonymkode: 8175c...401 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144324572-tips-til-hurtig-opptrening-av-et-kne-som-nylig-fikk-knesk%C3%A5len-ut-av-ledd-%F0%9F%99%8C/#findComment-148475042 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2017 #11 Del Skrevet 17. juli 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg forstår det veldig godt. Var bare veldig dumt tidspunkt at skaden skulle oppstå nå. Det er en tur jeg har gledet meg masse til. Jeg har blitt sterkere i bena, og derfor tåler knærne mine skaden mye bedre enn hva de gjorde første gangene skaden skjedde. Jeg har etter hver gang skaden har oppstått vært under opptrening med manuellterapeut. Første måneden 1 gang i uka, deretter annen hver uke, også en gang i måneden. Ca. 3 måneder tilsammen. Deretter fortsetter jeg opptreningen på egenhånd. Jeg har mye fokus på styrke og forebygging rundt klær. Bruker mye tid på å bygge musker rundt knærne og veldig mye stabilitetstrening, luksasjonen ofte oppstår grunnet svake ankler. Jeg har valgt bort operasjon fordi jeg er ganske ung og driver aktivt i idrett. Ved en evt. operasjon risikerer jeg å bli borte i 2 år før jeg kan være 110% friskemeldt. Jeg er forberedt på senere plager grunnet skaden knærne mine har pådratt seg. Gruer meg til å bli gammel. Jeg håper på å gjennomføre operasjon så fort jeg gir meg med idretten. Takk for du tar deg tid til å svare så ærlig som du gjør Jeg trenger å bli satt litt på plass. Jeg er en ganske bestemt person. Bestemt og sta... Anonymkode: 8175c...401 Hvis du driver aktivt med idrett så er det jo enda større grunn til å gjøre dette ordentlig og ikke ta unødvendige risikoer. Helt seriøst - vurder den kortvarige gleden som aktiv idrettsutøver opp mot å leve resten av livet med et så slitent kne. Men ta i hvert fall ikke unødvendige risikoer. Når du i tillegg har ustabile ankler så har du jo enda mye større risiko for å tråkke feil på en slik tur som Besseggen er. Det pågangsmotet ditt, staheten og bestemtheten er nok det som gjør deg god i idrett, men jeg mener at det å gjennomføre den turen om fire uker er på grensen til selvskading. Er det virkelig verdt det om du får din andre luksasjon på fem uker? Du vil ikke ha noe kne å utføre idretten din med heller om du fortsetter slik! Nå må du rett og slett begynne å tenke langsiktig, ikke kun kortsiktig! Livet ditt er ikke over om du ikke kan fortsette med idretten din. Men livet ditt vil bli veldig redusert om du ikke snart gjør det du kan for å ta vare på kneet ditt. Hadde jeg vært deg ville jeg gått for operasjon. Det er ikke verdt å ødelegge seg fullstendig - da er det ikke sikkert du kommer deg på flere Besseggen-turer. Anonymkode: a70be...05a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144324572-tips-til-hurtig-opptrening-av-et-kne-som-nylig-fikk-knesk%C3%A5len-ut-av-ledd-%F0%9F%99%8C/#findComment-148475053 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2017 #12 Del Skrevet 17. juli 2017 Når kneet mitt gikk ut av ledd var jeg på rønken for å sjekke at kneskålen var OK. Jeg gikk på krykker i fire uker men legen ville jeg skulle gå i seks uker. Jeg hadde vondt i et halvt år etterpå. Fjelltur etter fire uker hadde vært totalt uaktuelt. Anonymkode: 1c4b6...639 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144324572-tips-til-hurtig-opptrening-av-et-kne-som-nylig-fikk-knesk%C3%A5len-ut-av-ledd-%F0%9F%99%8C/#findComment-148475179 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #13 Del Skrevet 18. juli 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Når kneet mitt gikk ut av ledd var jeg på rønken for å sjekke at kneskålen var OK. Jeg gikk på krykker i fire uker men legen ville jeg skulle gå i seks uker. Jeg hadde vondt i et halvt år etterpå. Fjelltur etter fire uker hadde vært totalt uaktuelt. Anonymkode: 1c4b6...639 På rønken, faktisk ... Anonymkode: 3ed51...a3a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144324572-tips-til-hurtig-opptrening-av-et-kne-som-nylig-fikk-knesk%C3%A5len-ut-av-ledd-%F0%9F%99%8C/#findComment-148475223 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #14 Del Skrevet 18. juli 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: På rønken, faktisk ... Anonymkode: 3ed51...a3a Og «Når kneet gikk ut av ledd», altså hver gang kneet gikk ut av ledd, så var du på rønken ... Anonymkode: 3ed51...a3a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144324572-tips-til-hurtig-opptrening-av-et-kne-som-nylig-fikk-knesk%C3%A5len-ut-av-ledd-%F0%9F%99%8C/#findComment-148475224 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #15 Del Skrevet 18. juli 2017 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Når kneet mitt gikk ut av ledd var jeg på rønken for å sjekke at kneskålen var OK. Jeg gikk på krykker i fire uker men legen ville jeg skulle gå i seks uker. Jeg hadde vondt i et halvt år etterpå. Fjelltur etter fire uker hadde vært totalt uaktuelt. Anonymkode: 1c4b6...639 Det var jeg også. Både den første, andre, tredje og fjerde gangen det skjedde. Tok MR og røntgen de to første gangene. De resterende gangene har jeg ikke tatt noe røntgen. Har ikke vært behov. Har ikke vært hos lege, men oppsøkt fysio med en gang. Det mye verre de første gangene det skjer. Og mer alvorlig. Nå har ikke knærne noe mer å støtte opp med ved kneskålene. Burde blitt operert, men bruker skinner om jeg skal gjøre noe "ekstraordinært". Som f. eks spille fotball, volleyball eller gå på fjelltur. Den støtter opp og tar imot om en evt. ny luksasjon skulle oppstå. Den har reddet meg MANGE ganger. Har nok berga kneskåla over 10 ganger. Men dessverre har den ikke hjulpet hver gang. Anonymkode: 8175c...401 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144324572-tips-til-hurtig-opptrening-av-et-kne-som-nylig-fikk-knesk%C3%A5len-ut-av-ledd-%F0%9F%99%8C/#findComment-148475453 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #16 Del Skrevet 18. juli 2017 20 timer siden, Anonym bruker skrev: På rønken, faktisk ... Anonymkode: 3ed51...a3a Og det var det noe galt med fordi?? Anonymkode: 1c4b6...639 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144324572-tips-til-hurtig-opptrening-av-et-kne-som-nylig-fikk-knesk%C3%A5len-ut-av-ledd-%F0%9F%99%8C/#findComment-148475871 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #17 Del Skrevet 18. juli 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og det var det noe galt med fordi?? Anonymkode: 1c4b6...639 Ikke bry deg om dem, de greier ikke la være å kommentere stavemåten. "Rønken" skrives røntgen, og det er en ganske vanlig feil å skrive det slik det uttales. Ikke utenkelig at det en dag vil bli kalt rønken også, men ikke sikkert siden Röntgen er den tyske fysikeren det har navn etter. Han oppdaget strålene som gjorde det mulig å sjekke skjelettet i 1895 og fikk Nobelprisen i 1901. Han ville egentlig ikke at navnet hans skulle knyttes til strålene, men det har tyskerne og vi i Skandinavia ikke brydd oss særlig om siden vi fremdeles kaller det røntgen Anonymkode: a70be...05a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144324572-tips-til-hurtig-opptrening-av-et-kne-som-nylig-fikk-knesk%C3%A5len-ut-av-ledd-%F0%9F%99%8C/#findComment-148475890 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå