Gå til innhold

Gastric sleeve.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vil dele erfaring?

jeg skal opr den i august. 

Hvor mye veide du før opr? Og hvor mye gikk du ned? 

Hvor fort går en ned? 

Har du råd til meg de første mnd?

Var det mye smerter?

Jeg er nervøs, men veldig glad for å ha bestemt meg. 

Anonymkode: bf1a0...0e0

Skrevet

Veide 118. Ikke noe big deal i utgangspunktet, men jeg hadde slitt med overvekt bestandig. Ned og opp og ned og opp. Veide på det meste 145 og var dritt lei av å alltid tenke mat mat mat. Opererte i februar i fjor og har gått ned 36 kilo. Jeg er 180 høy så skal aldri noensinne veie under 75 tror jeg, og dit er veien kort, men tung :) 

gikk ned 8 kilo den første uka, så 4 uka etter. Etter det har det gått i rykk og harde napp, men jeg var ganske ferdig å gå ned etter sånn rundt 5-6 mnd. Etter det har jeg vel kanskje gått ned rundt 5 kilo totalt. 

Var litt gåen det første døgnet, ikke av smerter men av morfinen. Hadde ikke vondt. Opererte onsdag, tok ferie til fredag uka etter og var på jobb igjen fra mandag. Ikke hatt en eneste plage. Lykke til!

Anonymkode: cbf4e...013

Skrevet

Hvorfor gastric sleeve? På sykehuset her er det kun de med dårlig oppfølgingsevne som får det. De andre går GBP siden det er mer holdbart. 

Anonymkode: ecfbf...c87

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor gastric sleeve? På sykehuset her er det kun de med dårlig oppfølgingsevne som får det. De andre går GBP siden det er mer holdbart. 

Det er jo en mye større operasjon da. Og tilsynelatende flere bivirkninger. 

Skrevet

Naboen her ble operert, vet ikke hvilken av operasjonene han hadde, han kaller det bare slankeoperasjon.

Han gikk ned 40 kg, og gikk opp igjen 30.

Han veier nå 10 kg mindre enn han gjorde før han ble operert og er med andre ord veldig overvektig igjen. For han var det ikke verdt det, hodet var ikke med, og han spiste seg sakte men sikkert opp igjen.

Så pass på at hodet er med i prosessen, ta de samtalene med psykolog. Jobb med årsakene til at du trøstespiser/overspiser, så du aldri havner der igjen.

Anonymkode: 1b2bd...312

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Naboen her ble operert, vet ikke hvilken av operasjonene han hadde, han kaller det bare slankeoperasjon.

Han gikk ned 40 kg, og gikk opp igjen 30.

Han veier nå 10 kg mindre enn han gjorde før han ble operert og er med andre ord veldig overvektig igjen. For han var det ikke verdt det, hodet var ikke med, og han spiste seg sakte men sikkert opp igjen.

Så pass på at hodet er med i prosessen, ta de samtalene med psykolog. Jobb med årsakene til at du trøstespiser/overspiser, så du aldri havner der igjen.

Det er en del som legger på seg igjen ja. Man gjør jo ikke noe med årsaken til overspising. 

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Veide 118. Ikke noe big deal i utgangspunktet, men jeg hadde slitt med overvekt bestandig. Ned og opp og ned og opp. Veide på det meste 145 og var dritt lei av å alltid tenke mat mat mat. Opererte i februar i fjor og har gått ned 36 kilo. Jeg er 180 høy så skal aldri noensinne veie under 75 tror jeg, og dit er veien kort, men tung :) 

gikk ned 8 kilo den første uka, så 4 uka etter. Etter det har det gått i rykk og harde napp, men jeg var ganske ferdig å gå ned etter sånn rundt 5-6 mnd. Etter det har jeg vel kanskje gått ned rundt 5 kilo totalt. 

Var litt gåen det første døgnet, ikke av smerter men av morfinen. Hadde ikke vondt. Opererte onsdag, tok ferie til fredag uka etter og var på jobb igjen fra mandag. Ikke hatt en eneste plage. Lykke til!

Tusen takk. Har mye av det samme jeg også. Slitt hele livet med å prøve å slanke meg. Mye jojo slanking. 

Kjekt å høre at du kunne komme deg på jobb tidlig igjen. Det er mitt mål også. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk. Har mye av det samme jeg også. Slitt hele livet med å prøve å slanke meg. Mye jojo slanking. 

Kjekt å høre at du kunne komme deg på jobb tidlig igjen. Det er mitt mål også. 

Masse lykke til! Så lenge det er problemfritt så kommer du ikke til å angre! :) 

det var bare sjefen som visste om det, derav en uke ferie. Fikk 6 uker sykemelding, men hadde ikke behov for det. Jeg jobber på kontor da, sikkert annerledes om man har en fysisk krevende jobb :)

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi det er mye mere bivirkninger med gbp.  Veldig mange får problemer med sammenvoksninger og tarmslyng etter noen år.  Det kommer inn ukentlig pasienter med komplikasjoner etter gbp som må reopereres.  Så det er uaktuellt for meg.

gbp roter med tarmene, det gjør ikke gastric sleeve.  

Gastric sleeve fjerner kun endel av magesekken. 

Gastric sleeve holder på å ta over for gbp, er bare at det tar litt tid siden det er gbp som har vært utprøvd lengst. 

Hvis en går inn for det, så klarer en å legge på seg, men det er ikke mitt mål. Mitt mål er å bli lettere slik at jeg kan springe rundt på de fjelltoppene som jeg ønsker. Nå er det så tingt å dra på fjellturer. Har jo 30-40 kg for mye å bære på. 

Har en sprek mann, så gastric sleeve operasjonen er min måte å klare å følge med. Gleder meg til en lettere hverdag, og mye ut i naturen med barna. 

Kommer til å gjøre alt jeg kan for å beholde min nye vekt etter opr. 

Jeg lager mye sunn mat nå også, men problemet et at jeg spiser for store posjoner. Blir aldri mett. 

Etter opr klarer en ikke å spise så mye, så det må jeg jobbe meg og fortsette... livet ut...

Gleder meg veldig.. 😍

Skrevet

Fordi det er mye mere bivirkninger med gbp.  Veldig mange får problemer med sammenvoksninger og tarmslyng etter noen år.  Det kommer inn ukentlig pasienter med komplikasjoner etter gbp som må reopereres.  Så det er uaktuellt for meg.

gbp roter med tarmene, det gjør ikke gastric sleeve.  

Gastric sleeve fjerner kun endel av magesekken. 

Gastric sleeve holder på å ta over for gbp, er bare at det tar litt tid siden det er gbp som har vært utprøvd lengst. 

Hvis en går inn for det, så klarer en å legge på seg, men det er ikke mitt mål. Mitt mål er å bli lettere slik at jeg kan springe rundt på de fjelltoppene som jeg ønsker. Nå er det så tingt å dra på fjellturer. Har jo 30-40 kg for mye å bære på. 

Har en sprek mann, så gastric sleeve operasjonen er min måte å klare å følge med. Gleder meg til en lettere hverdag, og mye ut i naturen med barna. 

Kommer til å gjøre alt jeg kan for å beholde min nye vekt etter opr. 

Jeg lager mye sunn mat nå også, men problemet et at jeg spiser for store posjoner. Blir aldri mett. 

Etter opr klarer en ikke å spise så mye, så det må jeg jobbe meg og fortsette... livet ut...

Gleder meg veldig.. 😍

Men hjernen din ønsker fortsatt å spise mye. Og ikke noe problem å vide ut magesekken igjen. 

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Masse lykke til! Så lenge det er problemfritt så kommer du ikke til å angre! :) 

det var bare sjefen som visste om det, derav en uke ferie. Fikk 6 uker sykemelding, men hadde ikke behov for det. Jeg jobber på kontor da, sikkert annerledes om man har en fysisk krevende jobb :)

Takk, og Så bra!!

Jeg vil heller ikke si det til folk. Syns det er litt flaut. 

Siden jeg er såppass aktiv som jeg er nå, og kommer garantert til å bli mye mere aktiv etterpå, så er plana mi om å late som det er kost og trening som gjør meg slank. ( er jo sant det da, men lar bare være å snakke om operasjonen🙈) 

Folk har ikke krav på å vite.. 🙈

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hjernen din ønsker fortsatt å spise mye. Og ikke noe problem å vide ut magesekken igjen. 

Nei, er derfor jeg må jobbe med det selvfølgelig.

jeg betaler over 100 000 kr for opr, så jeg kommer til å passe på... 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk, og Så bra!!

Jeg vil heller ikke si det til folk. Syns det er litt flaut. 

Siden jeg er såppass aktiv som jeg er nå, og kommer garantert til å bli mye mere aktiv etterpå, så er plana mi om å late som det er kost og trening som gjør meg slank. ( er jo sant det da, men lar bare være å snakke om operasjonen🙈) 

Folk har ikke krav på å vite.. 🙈

Tenker det samme. Det er jo unektelig litt flaut, selvom de som nå vet om det syns jeg er helt teit som tenker det. Men tankene er nå der likevel... og jeg har alltid drevet å slanket meg så ingen har stusset på det. Bortsett fra svigermor som hele tiden skal påpeke hvor flink jeg har vært helt av meg selv! Hun er litt i overkant opptatt av sånt og Har vært jo-jo slanker i mange år selv! 

Skrevet

Opererte sleeve for tre år siden. Beste jeg har gjort ever! :) Har null komplikasjoner og tåler alt. 

Men det er ikke "gratis" slanking. Jeg må jobbe like hardt( om ikke hardere) for å holde meg på vekta/gå ned. Jeg mangler fortsatt 5-10kg (har vært gravid i mellomtiden) Merker også at jeg har en del bedre plass nå- enn før. Men sålenge man har gode vaner og er aktiv, så går det bra. Har gått ned 38kg. Veide 108kg da jeg opererte.. 

Takk gud for at du skal ha sleeve, og ikke gbp! 

Anonymkode: 85763...795

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Opererte sleeve for tre år siden. Beste jeg har gjort ever! :) Har null komplikasjoner og tåler alt. 

Men det er ikke "gratis" slanking. Jeg må jobbe like hardt( om ikke hardere) for å holde meg på vekta/gå ned. Jeg mangler fortsatt 5-10kg (har vært gravid i mellomtiden) Merker også at jeg har en del bedre plass nå- enn før. Men sålenge man har gode vaner og er aktiv, så går det bra. Har gått ned 38kg. Veide 108kg da jeg opererte.. 

Takk gud for at du skal ha sleeve, og ikke gbp! 

Anonymkode: 85763...795

Veier 108 kg nå jeg, og så bra og høre at du har null komplikasjoner. 👏

Er det inntrykket jeg også har. Så håper det samme skjer her. 

Skal virkelig jobbe hardt for å holde meg det jeg går ned, og målet mitt er å bli normalvektig, ikke sylfide. Håper på null komplikasjoner. 

Ja GBP var helt utelukket for meg. Jobber i helsevesenet og har sett litt for mange med komplikasjoner etter GBP...😩😩😩

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Veier 108 kg nå jeg, og så bra og høre at du har null komplikasjoner. 👏

Er det inntrykket jeg også har. Så håper det samme skjer her. 

Skal virkelig jobbe hardt for å holde meg det jeg går ned, og målet mitt er å bli normalvektig, ikke sylfide. Håper på null komplikasjoner. 

Ja GBP var helt utelukket for meg. Jobber i helsevesenet og har sett litt for mange med komplikasjoner etter GBP...😩😩😩

Mulig det. Men jeg har sett endel etter sleeve og. Spesielt etter opr i det private. For komplikasjonene må det offentlige ta som regel. Det tryggeste er nok å slutte å overspise. Og inngå en helt unødvendig operasjon. 

Skrevet

Mulig det. Men jeg har sett endel etter sleeve og. Spesielt etter opr i det private. For komplikasjonene må det offentlige ta som regel. Det tryggeste er nok å slutte å overspise. Og inngå en helt unødvendig operasjon. 

🤣🤣🤣🤣🤣

Ja, men da slutter jeg med det, og avbestiller opr. 

Jeg som hadde sååååå lyst til å operere meg lizzm.. 

* risste på hodet*

Skrevet

Hvilke komplikasjoner har du sett etter sleeve? Jeg jobber også i det offentlige..

Skrevet

veide 169 kg, tok ned og veier nå 50, og sliter med og gå opp i vekt, sliter mye med deprasjon og sykiske plager, var lykkeligere når jeg var feit,men var jo farlig, nå er jeg 175 og veier 50, så ser altfor tynn ut nå.

Anonymkode: f4d7e...a31

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

GBP er absolutt ikke mer "holbart" .

GS har like gode resultater som GBP, hvis du gidder å lese litt rapporter. 

Anonymkode: a97ce...140

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

GBP er absolutt ikke mer "holbart" .

GS har like gode resultater som GBP, hvis du gidder å lese litt rapporter. 

Anonymkode: a97ce...140

Bypas har de vel gått mer eller mindre helt bort fra i Norge? Pga komplikasjoner, og fordi sleeve faktisk er mye bedre. 

Mannen tok sleeve for ca 8 år siden, har aldri angret!😊Han veide på det meste 180 kg, litt mindre når han ble operert, han raste fort ned i 65kg, altså altfor fort, et par mnd. Han måtte bruke tid på å komme opp igjen i vekt, og i dag ligger han på 97kg ca, noe som passer han og hans kropp😊

Anonymkode: 0c257...6f6

• 2 uker senere...
Skrevet

Dytter denne, vil gjerne høre om flere. 

Skrevet

Lurer på noe ang slankeoperasjon.

Jeg har aldri vært en storspiser men veier alt for mye fordi jeg spiser chips og sjokolade.

Vil en slankeoperasjon kun hjelpe folk som spiser for store porsjoner?

Anonymkode: 9146a...d57

Skrevet

Lurer på noe ang slankeoperasjon.

Jeg har aldri vært en storspiser men veier alt for mye fordi jeg spiser chips og sjokolade.

Vil en slankeoperasjon kun hjelpe folk som spiser for store porsjoner?

Anonymkode: 9146a...d57

Du kan småspise hele tiden og gå opp i vekt etter en operasjon også....

Skrevet
På 12.7.2017 den 21.12, Anonym bruker skrev:

Bypas har de vel gått mer eller mindre helt bort fra i Norge? Pga komplikasjoner, og fordi sleeve faktisk er mye bedre. 

Mannen tok sleeve for ca 8 år siden, har aldri angret!😊Han veide på det meste 180 kg, litt mindre når han ble operert, han raste fort ned i 65kg, altså altfor fort, et par mnd. Han måtte bruke tid på å komme opp igjen i vekt, og i dag ligger han på 97kg ca, noe som passer han og hans kropp😊

Anonymkode: 0c257...6f6

Absolutt ikke. Her opereres det over 300 i året. I allefall 250 av de er GBP. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...