Anonym bruker Skrevet 9. juli 2017 #1 Skrevet 9. juli 2017 Hvordan er det? Er det mye jobb? Hvordan er de når de ikke er i bur? Anonymkode: e7e2b...929
tante grusom master of law Skrevet 9. juli 2017 #2 Skrevet 9. juli 2017 Det er endel jobb med kanin. De må mosjoneres hver eneste dag. Man kan ikke la dem sitte i buret sitt hele tiden.
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2017 #3 Skrevet 9. juli 2017 jeg hadde en rolig og snill jentekaninen fra hun var baby til hun døde som 3åriing, grunnen til hun var så rolig var pga hun hadde en hjertefeil. og nå har vi en guttekanin på snart 1 år, han er spinnvill og ganske slitsomt, finnes ikke kosete og bare biter, gir han tilbake til de gamle eierene hvis han forsetter, de sa det var greit. er en del og gjøre ja, du bør helst gjøre buret rent hver 3-4 dag, ellers lukter det fælt.. men veldig koselig og ha kanin da Anonymkode: 373d8...927
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2017 #5 Skrevet 9. juli 2017 Kanin er ikke et typisk kjæledyr som passer til barn. De trenger stor plass så de kan bevege seg. De trenger luftegård ute, de må få gå fritt rundt, hoppe og løpe. Det er absolutt ikke et dyr som kan stå i et lite bur hele tiden. De blir ikke særlig kosete selv om de er tamme, og de kan bite. De må også kastreres, og det koster en del, det er ikke billige kjæledyr. Anbefaler deg å lese litt i den store kaninboka. Jeg har vokst opp med oppdrett på kaniner, mamma har fremdeles flere stykker, og jeg ville aldri valgt det som kjæledyr til barn. http://www.kaninboka.no/generelt-om-kanin/2016/12/12/fr-du-fr-deg-kanin Men les deg opp litt før du bestemmer deg. Jeg personlig vil heller anbefale marsvin. Anonymkode: 735e5...dfa
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2017 #6 Skrevet 9. juli 2017 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kanin er ikke et typisk kjæledyr som passer til barn. De trenger stor plass så de kan bevege seg. De trenger luftegård ute, de må få gå fritt rundt, hoppe og løpe. Det er absolutt ikke et dyr som kan stå i et lite bur hele tiden. De blir ikke særlig kosete selv om de er tamme, og de kan bite. De må også kastreres, og det koster en del, det er ikke billige kjæledyr. Anbefaler deg å lese litt i den store kaninboka. Jeg har vokst opp med oppdrett på kaniner, mamma har fremdeles flere stykker, og jeg ville aldri valgt det som kjæledyr til barn. http://www.kaninboka.no/generelt-om-kanin/2016/12/12/fr-du-fr-deg-kanin Men les deg opp litt før du bestemmer deg. Jeg personlig vil heller anbefale marsvin. Anonymkode: 735e5...dfa Kan du fortelle litt om hvorfor du ville valgt marsvin istede? Anonymkode: eaaf7...428
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2017 #7 Skrevet 9. juli 2017 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan du fortelle litt om hvorfor du ville valgt marsvin istede? Anonymkode: eaaf7...428 Hvis dere er ute etter et dyr som er kosete og liker å bli løftet og tatt på er ikke kanin eller gnagere noe å satse på altså. De er bare ikke den type dyr. Anonymkode: 46706...a87
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2017 #8 Skrevet 9. juli 2017 Kaniner skal ikke være i bur, enten må du ha kaninen løs i huset, eller så må du ha den ute i en kaningård Og husk at du MÅ ha to kaniner sammen, og begge må være kastrerte. Dyrebeskyttelsen selger ferdig kastrerte kaniner for 1000 kr stk omtrent. Mine kaniner bor ute, har ingenting med ungene å gjøre, men de synes det er gøy å gi dem løvetann. Anonymkode: 9e238...98d
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2017 #9 Skrevet 9. juli 2017 Jeg hadde en kanin som ble både kosete og veldig tam, men det er kanskje ikke vanlig. Han bodde i stort innhegning om sommeren, og om vinteren bodde han i bur inne. Om vinteren fikk han gå løs hver dag, og få rast fra seg og stillet nysgjerrigheten. Jeg vet ikke hvor gammel kaniner vanligvis blir, men jeg fikk den når jeg var 12 år og han levde i 18 år. Han ble kastrert, men utover det hadde han en veldig god helse og trengte kun veterinær den siste tiden han levde. Han fikk til slutt nyreproblemer når han hadde fylt 18 år og da ble han avlivet. Anonymkode: ae129...390
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2017 #10 Skrevet 9. juli 2017 Synes kaniner er fantastiske kjæledyr ☺ Men me har kaniner i bur i hagen . Blir kost og stelt med kvar dag og får bevege seg mykje 🙂 Synest det er ekkelt med dei som følge den store kaninboka og lar dei drite ned huset inne 🤤😜 Det finnes ein mellomting med kaninhald,ikkje for gammeldags og ikkje nymotens måte å holde kaniner på 😊 Anonymkode: 1122f...e26
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2017 #11 Skrevet 9. juli 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Synes kaniner er fantastiske kjæledyr ☺ Men me har kaniner i bur i hagen . Blir kost og stelt med kvar dag og får bevege seg mykje 🙂 Synest det er ekkelt med dei som følge den store kaninboka og lar dei drite ned huset inne 🤤😜 Det finnes ein mellomting med kaninhald,ikkje for gammeldags og ikkje nymotens måte å holde kaniner på 😊 Anonymkode: 1122f...e26 Kaniner går i dokasse, slik som katter... Anonymkode: 9e238...98d
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2017 #12 Skrevet 9. juli 2017 Svært så mye negativt dere har å si om kaniner. Har hatt som kjæledyr i mange år. Han er verdens snilleste, både mot barn og voksne. Anonymkode: c9907...45e
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2017 #13 Skrevet 9. juli 2017 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Synes kaniner er fantastiske kjæledyr ☺ Men me har kaniner i bur i hagen . Blir kost og stelt med kvar dag og får bevege seg mykje 🙂 Synest det er ekkelt med dei som følge den store kaninboka og lar dei drite ned huset inne 🤤😜 Det finnes ein mellomting med kaninhald,ikkje for gammeldags og ikkje nymotens måte å holde kaniner på 😊 Anonymkode: 1122f...e26 Kaniner blir renslige da, de bruker kasse. Mamma har som sagt kaniner, og ingen bæsjer andre steder enn i kassa. Anonymkode: 735e5...dfa
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2017 #14 Skrevet 9. juli 2017 Hatt kanin i leilighet tidligere. Da var den løs med katter og hunder som de andre dyrene uten problemer. For noen år siden ønsker ungene seg kaniner. Vi har gjort en enkel løsning. De bor i dukkestua med varmelampe om vinteren og har ei luke ut i sin egen inngjerdede hage. Ute har de skygge og god lufting inne nå på sommeren. De kan også gå ut vinter om de vil. De er to. Jeg kan klappe de, ungene gidder ikke mer og det gjør i grunn ikke kaninene ovenfor de heller 😅 Gikk som det pleier å gå, men glad for å ha de ute nå og ikke inne i huset Anonymkode: a71c3...674
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2017 #15 Skrevet 9. juli 2017 54 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kaniner blir renslige da, de bruker kasse. Mamma har som sagt kaniner, og ingen bæsjer andre steder enn i kassa. Anonymkode: 735e5...dfa Mnja 😜både og! Eg er som sagt veldig glad i kaniner og har hatt det sammenhengene i 20 år. Men eg følger med på den store kaninboka på facebook. Ja nokon er svært reinslege og andre er det ikkje i det heile tatt. Folk legger ut bilder av gulv og senger som er full i bæsj og lurer kva dei ska gjere 🤔 Får beskjed om å gjerde inn senga si 🙄 Nei, la kanin være kanin. Dei trivst godt ute og ta godt vare på dei der. Ha gode bur uten netting i bunn. Masse kos og stell ☺så er dei supre kjæledyr Anonymkode: 1122f...e26
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2017 #16 Skrevet 9. juli 2017 Kaniner er mye jobb, men det er alle dyr. Husk at kaniner og marsvin lever lenge. Vi har nesten Netopp kjøpt to kaniner og vi trives med de. Kjøp kanin av seriøs oppdretter eller prøv å overta noen som omplasserer. Anonymkode: e8121...0ec
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2017 #17 Skrevet 9. juli 2017 Kaniner er for de som liker kaniner. Jeg liker kanin, kunne aldri hatt hund for eksempel. Mine har ett stort bur i hagen, med luftegård og mange spennende hulrom å gjemme seg og klatre på. De bor ute hele året, og går ofte fritt i hagen. Da rømmer de ikke, men holder seg akkurat på tomta mi,selv om den ikke er inngjerdet. De er smarte dyr,men veldig stille av seg. Alt handler om å gjemme seg,helt motsatt av katter egentlig. Blir de syke oppfører de seg så «friskt» som mulig for å ikke tiltrekke seg rovdyr. Men underholdningen av å sitte og se på dem når de hopper rundt i superfart.. det er fantastisk. Anonymkode: eca76...3c9
Elisun Skrevet 10. juli 2017 #18 Skrevet 10. juli 2017 Først må du tenke på hva ditt ønske med kaninene/dyr er. Vil du ha de fordi du tenker at du skal kose med de,løfte de osv og er det f.eks barn i bildet som skal t del i dette? Da er kanin en ufattelig dårlig idé! Så må du tenke på hva du kan tilby kaninen. Skal den bo inne/ute, boltreplass,den/de må kastreres,dyrlegebesøk,klokkipping,pelsklipping,gjevnlig renhold av bur,riktig fôr,rikelig med godt høy (alltid tilgjengelig) og ellers varierte mengder med frukt og grønt (men viktig å lese seg opp på mengde og type) det er slett ikke alt du kan gi kaniner intillegg til at det er og snakk om små mengder pr.dag. Så skal jeg fortelle deg om vår opplevelse (som enda er friskt i minnet) 🙈 Vi har en jente på 8 år som er en dyreelsker. Hun ønsker seg alle dyr og kaninmaset begynte rundt 6års alder. Etter litt fremmig tilbake bestemte jeg meg for at hun skulle få kaniner til 7år dagen. Jeg har selv hatt kaniner i oppveksten og "visste" hva dette innebar og jeg som voksen skulle selvfølgelig ta del i ansvar og lære jenta godt opp. Kaninene kom da i november og skulle bo ute i dukkehuset. Vi hadde stor plass til de, og alt var klappet og klart. Vel, kaninene gjorde jo absolutt ikke som jenta vår ville. Ikke skulle de bli bært, ikke kost med, de stakk av og gjemte seg med en gang du kom inn i huset, det å ha deni bånd var jo ikke i det hele tatt som forventet. Ikke ville de gå der hun ville og de ville hvertfall ikke hoppe over hinder på komando 🙈 Når vi tok de inn i huset for å kose litt ekstra pilte de under sofaen og der ble de. Redd.... i tillegg vAr det og viktig å tenke på temperaturforskjell inne/ute for de kunne bli syk av store forandringer slik at siden de bodde ute hele håret kunne vi bare ha de inne litt da dette var på vinteren. Jenta mistet mer og mer interessen og hver morgen og ettermiddag ble en kamp om at "nå må vi ut til kaninene" da var det nok... i tillegg hadde vi to jenter (søstre) og det skulle gå så fint. Neida, de begynte å sloss som busta føyk og det ville koste 8000 å få de snippet, som var det som skulle til for at de roet seg (men til og med da er du ikke garantert og må ha de adskilt) så da ga vi de vekk til hver sine nye hjem der jeg vet de hAr fått det helt fantastisk 😊 Fordi de er fitt til noen med helt andre forventninger enn det vi (eller jenta vår) i utgangspunktet hadde. Har på følelsen Av at mange ser på dette med kanin som noe veldig koselig og enkelt. Men det er så langt fra at halve kunne vært nok. Du får historier der det er det mest fantastiske på jord, MEN, de færreste opplever nok det og en stor prosentandel av kaniner i norge vil jeg tro sitter i et lite bur og får mat og vann ved behov og det er bare trist! Da er det mye bedre med et mindre burdyr som er lettere å håndtere. Så, vi har fått oss dverghamster! Og DÉT er utrolig moro 😊😊😊 alle elsker den lille skapningen som er så søt og morsom! Den får timesvis med lek og kos beklager langt innlegg, men det er bare for å få frem at dette med kanin ikke er bare bare om man skal gi kaninen et godt hjem! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå