Gå til innhold

mistet fylling fra tanna mi. vil det koste meg mye?

Anbefalte innlegg

og hvor mye ca? noen billige tannlege å anbefale i oslo? kan ikke gå sånn, når jeg rører tanna mi med tunga så er det ett stort grop:( føler meg helt forferdelig..  Er alenemor med to barn, får overgangsttønad. kan jeg få hjelp til noe med å dekke tannlege utgifter?

Anonymkode: 40e65...959

Fortsetter under...

Oftest blir prisen det samme som "vanlig" fylling. Hullet må pusses opp, og ny fylling settes... rundt 1000kr de gangene det har skjedd meg (men jeg må ha bedøvelse ;)
Å være alenemor med to barn og overgangsstønad gir deg nok ikke noe mer disp en oss andre. De gangene jeg vet nav har dekket er ved tannsykdom etc, men kriteriene står vel inne på nav sine sider vil jeg tro?!

Lykke til med tanna. :) 

ps Venter du for lenge så an du være uheldig å måtte rotfylle...og det er enda dyrere :/ 

Anonymkode: 24a6d...4c5

Jeg gjorde det akkurat, fikk på forhånd vite at det ville komme på 800-1450, avhengig av om tannlegen måtte fylle halve eller hele (det er på en måte to soner i tennene). Jeg måtte ta røntgenbilder av en annen grunn, fylte bare ene sonen (selv om hullet føltes stort) og da betalte jeg tilsammen ca. kr. 900,-. Er dessverre ikke noe man får støtte til. Helt dustete at tannhelse er noe som ikke er en del av kroppen i det ordinære helsesystemet, men det er en annen diskusjon ;)

Nå er vel Tannlegehøyskolen stengt for sommeren? Hvis ikke vet jeg flere som har gått der og fått fikset ting, det blir mye billigere enn å gå til ordinær tannlege. Går du til en tannlege du har vært hos tidligere så kan det være du får delt opp beløpet om nødvendig.

Anonymkode: fb755...0aa

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gjorde det akkurat, fikk på forhånd vite at det ville komme på 800-1450, avhengig av om tannlegen måtte fylle halve eller hele (det er på en måte to soner i tennene). Jeg måtte ta røntgenbilder av en annen grunn, fylte bare ene sonen (selv om hullet føltes stort) og da betalte jeg tilsammen ca. kr. 900,-. Er dessverre ikke noe man får støtte til. Helt dustete at tannhelse er noe som ikke er en del av kroppen i det ordinære helsesystemet, men det er en annen diskusjon ;)

Nå er vel Tannlegehøyskolen stengt for sommeren? Hvis ikke vet jeg flere som har gått der og fått fikset ting, det blir mye billigere enn å gå til ordinær tannlege. Går du til en tannlege du har vært hos tidligere så kan det være du får delt opp beløpet om nødvendig.

tusen takk for gode råd dere:-) hvordan kan jeg finne ut selv om jeg trenger bare en fylling eller rotfylling? altså jeg får en finger i hullet- forsåvidt så er det lite tann egentlig men tannlegen som fikset for ett par år tilbake reddet jo det på en måte ved å legge fylling. men er litt usikker på om han rotfyllte eller ikke.

hvis tannlegen som rotfyllte for ett par år siden vil det si at det må gjøres akkurat det samme nå igjen???

jeg bare tenker at om det er rotfylling så slier jeg side jeg ikke har råd til det om det koster 5-6000 kr. men fylling til maks 2000 kr må jeg bare ta meg råd til.. 

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

tusen takk for gode råd dere:-) hvordan kan jeg finne ut selv om jeg trenger bare en fylling eller rotfylling? altså jeg får en finger i hullet- forsåvidt så er det lite tann egentlig men tannlegen som fikset for ett par år tilbake reddet jo det på en måte ved å legge fylling. men er litt usikker på om han rotfyllte eller ikke.

hvis tannlegen som rotfyllte for ett par år siden vil det si at det må gjøres akkurat det samme nå igjen???

jeg bare tenker at om det er rotfylling så slier jeg side jeg ikke har råd til det om det koster 5-6000 kr. men fylling til maks 2000 kr må jeg bare ta meg råd til.. 

Det er vel umulig for oss å si noe om du trenger rotfylling, det er det bare tannlegen som kan vurdere. Hvis du er usikker på om du rotfylte sist så vil jeg nesten tro du ikke rotfylte. For tre år siden måtte jeg skifte en svær fylling (gammel amalganfylling) og det var så lite igjen av tanna rundt fyllingen at tannlegen var usikker på om hun ville greie å legge bare en fylling. De gamle amalganfyllingene sprenger tennene om de er for store. Men hun greide å fikse det, det var nok igjen av tanna og den fungerer som bare det :)

Ring tannlegen og fortell det som det er. Om det bare er fyllingen du har mistet så bør det ikke bli så dyrt :)

Ta kontakt med den offentlige tannhelsetjenesten, ofte der barna hår, men også andre etter kapasitet. 

Prisene blandt private varierer stort, noen holder seg til de offentlige takstene og noen tredobler disse. Prisen øker gjerne i takt med tannlegenes husleie? Det speilet ikke nødvendigvis kvaliteten i arbeidet. 

Så forsøk å få plass som ordinær voksen i offentlig klinikk, eller sjekk priser i private. Det trenger ikke være så veldig dyrt! 

Anonymkode: 20c00...52d

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...