Gå til innhold

Uke 8, 7+0, men mindre enn det siden el?

Anbefalte innlegg

Blir så ekstremt forvirra! Kan noen forklare meg detta med uke 8, 7+0 og hvordan man skal regne når man ser på kalenderen? Regner man befruktningsdato som første uken? 

HJELP! 😂 Både meg og samboer er helt på tuppa over detta her 😅

Anonymkode: b544c...9a4

Fortsetter under...

Det stemmer ikke med ultralyden 😅 Hu satte meg til 5 uker (vet ikke om det var forsteret som var 5 uker eller hva men hu sa 5 uker) for to uker siden og det stemmer ikke med siste menstruasjon som var 14. Mai. Har sykluslengde på ca 30-31 dager men er ikke hundre prosent sikker på hvor i syklusen el finner sted hos meg 🤔

Ut fra det du sier er du jo litt over 7 uker på vei.... Skjønner ikke hva du ikke skjønner, jeg foreslår at du googler litt og tester ut et par terminkalkulatorer. Prøv denne feks https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/kalkulator-og-oversikter/terminkalkulator/

Anonymkode: 9ea77...e00

Det jeg sliter med å forstå er at jeg har sykluslengde på 31 (ca) dager, sist mens startet 14. Mai og for to uker siden på lørdag viste ultralyd at jeg var 5 uker på vei. Hvordan kan det bli 7 uker når jeg teller 6 uker til EL? 😅

Annonse

Har en app på telefonen som regner ut sånn ca når eggløsning er, men vet jo ikke om jeg kan stole på den. Ut fra den skal min eggløsning ha skjedd 31 mai, men det er jo 6 uker siden, appen for graviditeten sier 7+0 på hvor langt jeg er på vei og at jeg er i svangerskapsuke 8. 

Jeg klarer ikke å forstå meg på de forskjellige ukene osv. Hvordan kan det stemme at det står 7+0 når det er 6 uker siden el (ut fra appen) og 8 uker (straks 9 uker) siden første dag i sist menstruasjon? 

Er ikke noe problem sånn sett, er bare at jeg blir forvirra av alle tall og uker og ja, dette. Første gang jeg er gravid så sliter litt med å finne ut hvordan det henger sammen. Har googlet men kommer aldri frem til noen bra tråder for dette. 

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Blir så ekstremt forvirra! Kan noen forklare meg detta med uke 8, 7+0 og hvordan man skal regne når man ser på kalenderen? Regner man befruktningsdato som første uken? 

HJELP! 😂 Både meg og samboer er helt på tuppa over detta her 😅

Når du er 7+0 er du 7 fullgåtte uker. Når du er 7+1 har du begynt på din 8. uke, men du er ikke 8 fullgåtte uker før du er 8+0. I teorien er du i dag 7+0 med en syklus på 31 dager. Regn alltid dagen for EL som 2+0 😊 Da slipper du å tulle med utregninger osv. Du kan ha sykluser på 25 dager, 30 dager, 47 dager osv, men dagen for EL regnes alltid som 2+0. Du skriver at du har ca. 31 dagers syklus, noe som gjør at du kan ha hatt EL senere enn du tror 😊 I tillegg vil ikke UL såpass tidlig i svangerskapet kunne måle nøyaktig hvor langt du er på vei, så ut fra en kombinasjon av usikker EL og tidlig UL, ville jeg stolt på din gjennomsnittlige syklus og sagt at du er 7+0 i dag, altså 7 fullgåtte uker 😊 På den ordinære ultralyden rundt uke 18 får du en termin du skal forholde deg til 😊

48 minutter siden, vi_ønsker_flere_barn skrev:

Når du er 7+0 er du 7 fullgåtte uker. Når du er 7+1 har du begynt på din 8. uke, men du er ikke 8 fullgåtte uker før du er 8+0. I teorien er du i dag 7+0 med en syklus på 31 dager. Regn alltid dagen for EL som 2+0 😊 Da slipper du å tulle med utregninger osv. Du kan ha sykluser på 25 dager, 30 dager, 47 dager osv, men dagen for EL regnes alltid som 2+0. Du skriver at du har ca. 31 dagers syklus, noe som gjør at du kan ha hatt EL senere enn du tror 😊 I tillegg vil ikke UL såpass tidlig i svangerskapet kunne måle nøyaktig hvor langt du er på vei, så ut fra en kombinasjon av usikker EL og tidlig UL, ville jeg stolt på din gjennomsnittlige syklus og sagt at du er 7+0 i dag, altså 7 fullgåtte uker 😊 På den ordinære ultralyden rundt uke 18 får du en termin du skal forholde deg til 😊

Så fosteret er idag egentlig bare 5 uker gammelt? 🙃 Må bare spørre siden jeg er helt blåst på dette 😂 Men hva kan da hun som tok den tidlige ultralyden ha ment når jeg var 5 uker? Kan det ha betydd ca 5+0, som da vil si at det stemmer med at jeg er 7+0 idag (regnet ut fra EL 31.05)? 

Dette skal jaggu ikke være lett, men jeg lærer det vell til slutt 😂

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så fosteret er idag egentlig bare 5 uker gammelt? 🙃 Må bare spørre siden jeg er helt blåst på dette 😂 Men hva kan da hun som tok den tidlige ultralyden ha ment når jeg var 5 uker? Kan det ha betydd ca 5+0, som da vil si at det stemmer med at jeg er 7+0 idag (regnet ut fra EL 31.05)? 

Dette skal jaggu ikke være lett, men jeg lærer det vell til slutt 😂

Riktig og riktig 😊

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men når jeg da ser på graviditeten uke for uke, skal jeg se på uke 5,7 eller 8 da? 🤔

Du er 7+1. Det er det du skal se på. Legg inn dato for første blødningsdag samt 31 dagers syklus i babyverden sin app. Da får du det du trenger. Drit i alt annet 😂

2 timer siden, vi_ønsker_flere_barn skrev:

Du er 7+1. Det er det du skal se på. Legg inn dato for første blødningsdag samt 31 dagers syklus i babyverden sin app. Da får du det du trenger. Drit i alt annet 😂

Haha, takk for ærligheten 😂 Har preglife sin app, får ikke opp svangerskapet i babyverden sin, men har sendt de Mail så håper på svar snart 👌🏻

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Haha, takk for ærligheten 😂 Har preglife sin app, får ikke opp svangerskapet i babyverden sin, men har sendt de Mail så håper på svar snart 👌🏻

Det skal gå helt fint i preglife-appen også 😃 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...