Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #1 Skrevet 5. juli 2017 Hvorfor lar dere barna stå opp da? Jeg har snakket med flere som hadde slike barn. Hos den ene ble barnet lagt kl 17 (!), og sov masse på dagen "for han er jo så trøtt stakkars". Ikke så rart ungen er uthvilt kl 4-5 da... ser de virkelig ikke det? Samme greie med det andre barnet. Barnet var 2,5 og sov lang dag dupp, våknet før fuglene feis, og de visste ikke sine arme råd. Når jeg prøvde å foreslå å kutte ned på/kutte ut dagduppen (mine tre sluttet å sove dag før de var 2), så gikk jo ikke det for da blir han så trøtt og survete. Ja, klart ungen blir det i tilvenningsfasen, men det går over ganske fort. Såklart er det sikkert noen som har søvnvansker av ymse slag, men hvis et barn sover rett mengde på dag/ingenting i noen tilfeller, og legges til rett tid, så blir de ikke uthvilt kl 4-5. Noen våkner da av vane, det er da ting skjer på morgenen. Dette fører til den tredje familien som hadde en på 6 som stod opp tidlig, han satte seg for å spille nettbrett, men vekket dem likevel siden de har liten leilighet. Når de sluttet å la ham spille på morgenen, så sov han jo lenger for da hadde han ingen grunn til å stå opp så tidlig mer. Anonymkode: 552d1...9d7
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #2 Skrevet 5. juli 2017 Det må være ufattelig herlig å ha fasiten på andres barn! Mi jente våkna 5 en lang periode. Hun sov fra 21 til 05, og var blid og fornøyd hele dagen. Kunne jo selvfølgelig lagt henne 23 for å sove til 7, som du har bestemt er skapelig tid, men vi valgte at 21 til 5 var best for oss. Hva sier fasiten om den løsningen? Anonymkode: 7e22f...ef9
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #3 Skrevet 5. juli 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det må være ufattelig herlig å ha fasiten på andres barn! Mi jente våkna 5 en lang periode. Hun sov fra 21 til 05, og var blid og fornøyd hele dagen. Kunne jo selvfølgelig lagt henne 23 for å sove til 7, som du har bestemt er skapelig tid, men vi valgte at 21 til 5 var best for oss. Hva sier fasiten om den løsningen? Anonymkode: 7e22f...ef9 Har jeg sagt jeg sitter på fasiten? Tror du at du er tankeleser? Hvis dere var fornøyd med å stå opp kl 5 er det jo ikke noe problem? Det er jo de som klager og klager på at de må opp så tidlig, men ikke gjør noe for å endre det som jeg snakker om. Men i ditt tilfelle så sier du jo ikke noe om hvor gammel ungen var eller om hun sov noe på dag osv. Men de fleste barn under skolealder trenger mer enn 8 timer altså. Eldste min kan fint være opp hele natta på feks nyttårskvelden og likevel ikke være sur og grinete dagen etter, det betyr ikke at han er uthvilt eller har fått nok søvn. Hadde han valgt, så hadde han ikke lagt seg før oss, og hadde likevel vært blild som en sol. Men det hadde jo ikke vært bra for ham. Anonymkode: 552d1...9d7
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #4 Skrevet 5. juli 2017 "våknet før fuglene feis" LOL jeg lo godt av den Dro på ferie i fjor med et vennepar som dreiv på sånn. De la jenta si kl 18 og sto opp 05, mens vi holdt vår sønn oppe til 20 fordi vi ville ha sommertid og sov da til 08. Jeg turte aldri å spørre hvorfor de ikke prøvde å holde henne oppe litt lenger. Det må da være en tilvenningsfase. Alltid så redd for at andre mødre skal bli så utrolig fornærmet. Det er da et ærlig spørsmål om de har prøvd det i over en uke for å gi det et ærlig forsøk. Trenger ikke bli sur for det. Anonymkode: feebf...8fd
Superdolly Skrevet 5. juli 2017 #5 Skrevet 5. juli 2017 Jeg har hatt et barn som sto opp til samme tid uansett når det ble lagt, og to som ganske enkelt kunne forskyve døgnrytmen. Det førstnevnte barnet våknet 06.30 hver eneste morgen, uansett hvor sent det ble lagt. Og tro meg, hvis det barnet ikke ble lagt til "riktig" tid, så ble dagen etter et helvete med et barn som hadde fått altfor lite søvn og var sutrete og sliten og fikk raserianfall for alt. Og ja, visst prøvde vi å snu døgnrytmen i ferier for eksempel. Men barnet våknet 06.30 uansett hvor lenge vi holdt på. Vi konkluderte med at våre behov fikk vike for barnets en periode, og lot det stå opp når det var uthvilt. Og la det på kvelden når det var trøtt. Jeg har også fått slike kommentarer her inne, og hvis folk spør blir jeg ikke sur. Men det er faktisk fort gjort å bli sur når man ikke bare får et spørsmål, men når spørsmålet inneholder eller etterfølges av dårlig skjult kritikk. Nei, det er ikke bare å holde barnet lenger opp om kvelden. Ikke for alle barn. Nå har ikke jeg klaget her inne, men jeg kjenner at jeg blir nokså oppgitt over denne voldsomme forenklingen her inne noen ganger. "Bare hold barnet oppe lenger om kvelden." "Bare tving barnet til å sove lenger." Det går bare ikke med alle barn.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #6 Skrevet 5. juli 2017 14 minutter siden, Superdolly skrev: Jeg har hatt et barn som sto opp til samme tid uansett når det ble lagt, og to som ganske enkelt kunne forskyve døgnrytmen. Det førstnevnte barnet våknet 06.30 hver eneste morgen, uansett hvor sent det ble lagt. Og tro meg, hvis det barnet ikke ble lagt til "riktig" tid, så ble dagen etter et helvete med et barn som hadde fått altfor lite søvn og var sutrete og sliten og fikk raserianfall for alt. Og ja, visst prøvde vi å snu døgnrytmen i ferier for eksempel. Men barnet våknet 06.30 uansett hvor lenge vi holdt på. Vi konkluderte med at våre behov fikk vike for barnets en periode, og lot det stå opp når det var uthvilt. Og la det på kvelden når det var trøtt. Jeg har også fått slike kommentarer her inne, og hvis folk spør blir jeg ikke sur. Men det er faktisk fort gjort å bli sur når man ikke bare får et spørsmål, men når spørsmålet inneholder eller etterfølges av dårlig skjult kritikk. Nei, det er ikke bare å holde barnet lenger opp om kvelden. Ikke for alle barn. Nå har ikke jeg klaget her inne, men jeg kjenner at jeg blir nokså oppgitt over denne voldsomme forenklingen her inne noen ganger. "Bare hold barnet oppe lenger om kvelden." "Bare tving barnet til å sove lenger." Det går bare ikke med alle barn. Nå er ikke 630 grytidlig da, så antar at barnet da er uthvilt, og kanskje må opp da uanesett. Det er noe helt annet med 4 og 5, det er ikke morgen, det er natt. Anonymkode: 552d1...9d7
*Miss Marple* Skrevet 5. juli 2017 #7 Skrevet 5. juli 2017 Alle mine barn har hatt perioder hvor de våknet mellom 4 og 5. De ble lagt for kvelden i 19-tiden og sov godt i 8-9 timer. Da var de lys våkne og om vi skulle tvunget dem til å ligge i sengen lenger hadde det blitt mye tårer og frustrasjon. De sov normalt mye på dagtid i forhold til andre barn, så de var faktisk klar for dag så tidlig. Jeg var hjemme med dem i den perioden (de var vel rundt et år alle sammen), så det gikk greit at de fikk første lur i 8-9 tiden igjen. For de fleste er det kun snakk om en kort periode at dette er et problem, så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor så mange stresser og styrer og lager frustrasjon både for foreldre og barn? Plutselig er de tenåringer og man er heldig om man får de opp til middag.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #8 Skrevet 5. juli 2017 Begge mine er morgenfugler. Legger vi de sent står de opp ennå tidligere. Alle barn er ikke like, og det grusomt irriterende med besserwissere som har enkle fasitløsninger... tro meg, vi har prøvd det meste. Så da står vi opp 5.30 enn så lenge. Det går over. Anonymkode: c8f4d...0cf
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #9 Skrevet 5. juli 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå er ikke 630 grytidlig da, så antar at barnet da er uthvilt, og kanskje må opp da uanesett. Det er noe helt annet med 4 og 5, det er ikke morgen, det er natt. Anonymkode: 552d1...9d7 Våres 9 åring har alltid våknet mellom 04.30 og 05.00. Tro meg, vi har forsøkt å få han til å sove lengere om morgenen. Prøvd å endre søvnmønsteret, men til ingen nytte. Senere i seng, tidligere opp! Og siden søvn faktisk er veldig viktig for barn, har vi valgt å legge han sånn at han får nok søvn. Er lut lei a folk som ikke kan akseptere at barn er forskjellige! Lillebror sover lengere om han er sent oppe. Aldri noe problem med for lite søvn der. Nå klarer heldigvis eldste seg selv på morningen frem til vi andre står opp. Og de årene vi måtte stå opp med han, er vel verdt det så lenge jeg vet at vi har gitt han det han har behov for. Nok søvn! Han får selvfølgelig lov til å være lengere oppe ved spesielle anledninger, men det bærer han preg av i flere dager etterpå. Anonymkode: 3be75...c57
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #10 Skrevet 5. juli 2017 Jaha...førstemann sov til kl 6. Han er sånn etter klokke typen. Vi kan stille klokke etter han,når han er sulten,når ham vil sove og våkne. Jeg har prøvd å få han til å sove til kl 7 men neida. Vi hadde tilvenningsfasen også en hel måned flere ganger. Andremann sov i magen,sover i dag også. Sovebaby. Tredjemann våknet kl 4 hver morgen i magen. Etter fødsel også. Nå har han forsjøvet det til kl 5, strekker kanskje til kl 6 men thats it. Han kanlegge seg senere kl 21 kanskje men da våkner han enda tidligere. Førstemann og tredjemann lever etter prinsippet " jo mindre søvn,jo tidligere våkner jeg". Du kan fortsette å leve i boblen din helt til du kanskje får et sånt barn og da blir du rikere på en helt ny opplevelse. Anonymkode: b265e...f4c
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #11 Skrevet 5. juli 2017 3 timer siden, *Miss Marple* skrev: Alle mine barn har hatt perioder hvor de våknet mellom 4 og 5. De ble lagt for kvelden i 19-tiden og sov godt i 8-9 timer. Da var de lys våkne og om vi skulle tvunget dem til å ligge i sengen lenger hadde det blitt mye tårer og frustrasjon. De sov normalt mye på dagtid i forhold til andre barn, så de var faktisk klar for dag så tidlig. Jeg var hjemme med dem i den perioden (de var vel rundt et år alle sammen), så det gikk greit at de fikk første lur i 8-9 tiden igjen. For de fleste er det kun snakk om en kort periode at dette er et problem, så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor så mange stresser og styrer og lager frustrasjon både for foreldre og barn? Plutselig er de tenåringer og man er heldig om man får de opp til middag. Det er jo vanligvis et signal om at en må justere på søvnen en annen tid på døgnet når de våkner så tidlig. Som du skriver, en ettåring som trengte å sove igjen kl 8-9?? Ettåringer sover da vanligvis først kl 11-12 og kanskje en eller to timer, og så ikke mer før kvelden. EN dupp. Er jo ikke rart da at morgenen ble så tidlig, for da antar jeg ungen fikk to dupper i løpet av dagen? hehe.. my point proven again... Anonymkode: 552d1...9d7
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #12 Skrevet 5. juli 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo vanligvis et signal om at en må justere på søvnen en annen tid på døgnet når de våkner så tidlig. Som du skriver, en ettåring som trengte å sove igjen kl 8-9?? Ettåringer sover da vanligvis først kl 11-12 og kanskje en eller to timer, og så ikke mer før kvelden. EN dupp. Er jo ikke rart da at morgenen ble så tidlig, for da antar jeg ungen fikk to dupper i løpet av dagen? hehe.. my point proven again... Anonymkode: 552d1...9d7 Jeg jobber i barnehage, og noen barn trenger faktisk å sove igjen i 8-9 tiden Anonymkode: dcbbf...134
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #13 Skrevet 5. juli 2017 Kan ikke du fikse min da? Han trenger enda søvn på dagen for ikke å bli et aldri så lite mareritt å ha med og gjøre, han er 4. Han sover konsekvent aldri mer enn Max 9 timer. Han er drit sur når klokka er 17 fordi han er trøtt, men faller aldri til ro på kvelden. Alternativet ved å nekte han og stå opp klokka 5 da han var mindre er at han hyler. Høyt og lenge. Det går utover de andre barna i huset som gjerne vil og trenger å sove. Igår la han seg kl 23.30, da hadde han riktignok sovet en dupp på sene ettermiddagen (vi er på ferie). Da sov han helt til klokka var 8. Han er fortsatt våken, uten tegn til å ville sove. Og det uten at han har sovet på dagen idag. Men så fint at det bare er å gjøre sånn eller slik, da skal jeg gjøre det med en gang. Anonymkode: 06cc4...166
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #14 Skrevet 5. juli 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo vanligvis et signal om at en må justere på søvnen en annen tid på døgnet når de våkner så tidlig. Som du skriver, en ettåring som trengte å sove igjen kl 8-9?? Ettåringer sover da vanligvis først kl 11-12 og kanskje en eller to timer, og så ikke mer før kvelden. EN dupp. Er jo ikke rart da at morgenen ble så tidlig, for da antar jeg ungen fikk to dupper i løpet av dagen? hehe.. my point proven again... Anonymkode: 552d1...9d7 når sønnen min var så liten så sov også han to ganger på dagtid men la seg likevel fint 19.00,å sov gjerne til 8.00 neste dag. Er helt vanlig med to dupper på så små barn! Anonymkode: 07239...3a3
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #15 Skrevet 5. juli 2017 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo vanligvis et signal om at en må justere på søvnen en annen tid på døgnet når de våkner så tidlig. Som du skriver, en ettåring som trengte å sove igjen kl 8-9?? Ettåringer sover da vanligvis først kl 11-12 og kanskje en eller to timer, og så ikke mer før kvelden. EN dupp. Er jo ikke rart da at morgenen ble så tidlig, for da antar jeg ungen fikk to dupper i løpet av dagen? hehe.. my point proven again... Anonymkode: 552d1...9d7 Og min mellomste sov mye mer enn det når han var et år. Minst to dupper, lange, og han sov godt gjennom natten og. Gjerne fra 19 til 10 om han fikk lov. Så alle barn er forskjellige! Anonymkode: 06cc4...166
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #16 Skrevet 5. juli 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Våres 9 åring har alltid våknet mellom 04.30 og 05.00. Tro meg, vi har forsøkt å få han til å sove lengere om morgenen. Prøvd å endre søvnmønsteret, men til ingen nytte. Senere i seng, tidligere opp! Og siden søvn faktisk er veldig viktig for barn, har vi valgt å legge han sånn at han får nok søvn. Er lut lei a folk som ikke kan akseptere at barn er forskjellige! Lillebror sover lengere om han er sent oppe. Aldri noe problem med for lite søvn der. Nå klarer heldigvis eldste seg selv på morningen frem til vi andre står opp. Og de årene vi måtte stå opp med han, er vel verdt det så lenge jeg vet at vi har gitt han det han har behov for. Nok søvn! Han får selvfølgelig lov til å være lengere oppe ved spesielle anledninger, men det bærer han preg av i flere dager etterpå. Anonymkode: 3be75...c57 Akkurat sånn er vår eldste også. Mellomste er en mellomting, mens yngste sover lengst. Heldigvis er de nå mellom 5 og 11 år, og alle står opp og klarer seg fint en stund uten oss på morgenen. Yngste sover til ca 7:30, de eldste er oppe mellom 05 og 07. De er aktive og blide barn som får nok søvn, det er det viktigste. Tidlige morgener er vi foreldre ferdige med, men det var tøft noen år. Vi har forsøkt det meste for å snu det, men gitt opp og innfunnet oss med at sånn er det. Fordelen er alltid god tid på travle hverdagsmorgener. Når jeg står opp har barna stelt seg og smurt niste. Frokost spiser vi sammen. 😊 Anonymkode: e197d...e58
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #17 Skrevet 5. juli 2017 Vi har prøvd ALT. Har barn som våknet mellom 04.15-05.00 La dem tidligere, la dem seinere, lyset på om natta, lyset av, prøvde med belønning, prøvde med konsekvens, var veldig strenge på rutinen rundt leggetiden og hva vi gjorde ikke gjorde. Ingenting nyttet. Nå føler vi oss kjempeheldige fordi de sover til 06.00-06.30 tiden. Men dette er fortsatt veldig tidlig men vi må vare godta at våre barn ikke trenger mye søv og gjøre det beste utav det. Anonymkode: 55b8b...112
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #18 Skrevet 5. juli 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er jo vanligvis et signal om at en må justere på søvnen en annen tid på døgnet når de våkner så tidlig. Som du skriver, en ettåring som trengte å sove igjen kl 8-9?? Ettåringer sover da vanligvis først kl 11-12 og kanskje en eller to timer, og så ikke mer før kvelden. EN dupp. Er jo ikke rart da at morgenen ble så tidlig, for da antar jeg ungen fikk to dupper i løpet av dagen? hehe.. my point proven again... Anonymkode: 552d1...9d7 Morsom påstand. Sett ut i fra de ettåringene jeg har vært borti (og det er endel, jobbet i barnehage), så er det absolutt ikke uvanlig at en ettåring kan trenge å sove allerede klokken 8-9 tiden på morgenen. Faktisk var det flere som trengte det enn dem som ikke trengte det. Og flere av de som ikke gjorde det skal jeg love deg var grinete og trøtte kl 10. Min trengte også det på denne alderen. Ingen søvnproblemer med henne, hun sov fra 19-06:30 likevel. Av og til kunne hun slå til med å sove til 08:00. Dette til tross for at hun hadde to dupper. Nå er hun to, og sover fra 11-13 og 19-07. Anonymkode: 0cb19...337
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #19 Skrevet 5. juli 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Og min mellomste sov mye mer enn det når han var et år. Minst to dupper, lange, og han sov godt gjennom natten og. Gjerne fra 19 til 10 om han fikk lov. Så alle barn er forskjellige! Anonymkode: 06cc4...166 Og min mellomste sov fra kl 20- 12 neste dag! Anonymkode: b265e...f4c
*Miss Marple* Skrevet 5. juli 2017 #20 Skrevet 5. juli 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er jo vanligvis et signal om at en må justere på søvnen en annen tid på døgnet når de våkner så tidlig. Som du skriver, en ettåring som trengte å sove igjen kl 8-9?? Ettåringer sover da vanligvis først kl 11-12 og kanskje en eller to timer, og så ikke mer før kvelden. EN dupp. Er jo ikke rart da at morgenen ble så tidlig, for da antar jeg ungen fikk to dupper i løpet av dagen? hehe.. my point proven again... Anonymkode: 552d1...9d7 Joda, vi kunne jo brukt mye energi på å snu dette, men som sagt er det bare en kort periode så da valgte vi heller å la ungene styre dette. Det sparte oss for mye frustrasjon og ungene slapp å kjempe for å bli hørt.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #21 Skrevet 5. juli 2017 Argh, så irriterende med sånne som veit best, med fiks ferdig oppskrift på åssen ting skal gjøres. Min anbefaling: tenk akkurat hva du vil inni hodet ditt, slutt å si det høyt. Mitt barn er en sånn som fra han var 0-4 ikke klarte å sove særlig lenge av gangen. Fra han var baby sov han stort sett en halvtime hver gang på dagtid - og var helt klar for litt lenger soving i 7-tida. Også var det opp i 5-tida om morgenen. Sånn fortsatte det leeenge, men med færre lurer i løpet av dagen. Jo mer vi kuttet ned på dagsoving, i desperasjon over tidlige morgener, jo mer grinete ble han. Til slutt ble vi bare enige om å la ham sove når han trengte det, og holde ut. Nå er han 7, og er fortsatt morgenfugl, men mye mer levelig. Det er ihvertfall tydelig at han er A-menneske. Men du tenker kanskje ikke at det finnes A-mennesker, HI? Anonymkode: 8e7e5...bf1
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #22 Skrevet 5. juli 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg jobber i barnehage, og noen barn trenger faktisk å sove igjen i 8-9 tiden Anonymkode: dcbbf...134 Hehe, ja når de står opp 4 så er jo ikke det så rart. Blir jo ond sirkel det da som de må hjelpes ut av. Anonymkode: 552d1...9d7
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #23 Skrevet 5. juli 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jaha...førstemann sov til kl 6. Han er sånn etter klokke typen. Vi kan stille klokke etter han,når han er sulten,når ham vil sove og våkne. Jeg har prøvd å få han til å sove til kl 7 men neida. Vi hadde tilvenningsfasen også en hel måned flere ganger. Andremann sov i magen,sover i dag også. Sovebaby. Tredjemann våknet kl 4 hver morgen i magen. Etter fødsel også. Nå har han forsjøvet det til kl 5, strekker kanskje til kl 6 men thats it. Han kanlegge seg senere kl 21 kanskje men da våkner han enda tidligere. Førstemann og tredjemann lever etter prinsippet " jo mindre søvn,jo tidligere våkner jeg". Du kan fortsette å leve i boblen din helt til du kanskje får et sånt barn og da blir du rikere på en helt ny opplevelse. Anonymkode: b265e...f4c Du, det er ingen nyhet at jo mindre søvn jo tidligere våkner jeg, du har hørt søvn avler søvn? For noen, om de blir lagt for sent og får for lite søvn handler deg om å legge før, til rett tid. Alle er enige at å stå opp 4-5 ikke er rett tid for noen. Anonymkode: 552d1...9d7
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #24 Skrevet 5. juli 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hehe, ja når de står opp 4 så er jo ikke det så rart. Blir jo ond sirkel det da som de må hjelpes ut av. Anonymkode: 552d1...9d7 Flere av de barna som sover igjen i 8-9 tiden, har sovet til 6 - 7 tiden. Og flere av de som ikke sover 2 ganger, burde gjort det for de er stuptrøtte, selv om de ikke sto opp midt på natten. Det er ikke så enkelt som du skal ha det det til hi Anonymkode: dcbbf...134
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #25 Skrevet 5. juli 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Kan ikke du fikse min da? Han trenger enda søvn på dagen for ikke å bli et aldri så lite mareritt å ha med og gjøre, han er 4. Han sover konsekvent aldri mer enn Max 9 timer. Han er drit sur når klokka er 17 fordi han er trøtt, men faller aldri til ro på kvelden. Alternativet ved å nekte han og stå opp klokka 5 da han var mindre er at han hyler. Høyt og lenge. Det går utover de andre barna i huset som gjerne vil og trenger å sove. Igår la han seg kl 23.30, da hadde han riktignok sovet en dupp på sene ettermiddagen (vi er på ferie). Da sov han helt til klokka var 8. Han er fortsatt våken, uten tegn til å ville sove. Og det uten at han har sovet på dagen idag. Men så fint at det bare er å gjøre sånn eller slik, da skal jeg gjøre det med en gang. Anonymkode: 06cc4...166 Hva har dere gjort da? Du høres jo bare tafatt ut, sånn er det liksom. Anonymkode: 552d1...9d7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå