Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #1 Skrevet 4. juli 2017 Hvordan begynte du prosessen? Hva tok du tak i først? Hvor fikk du motivasjonen til å fortsette med å gå ned i vekt? Anonymkode: 209aa...479
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #2 Skrevet 4. juli 2017 Motivasjon? Hva er det? Det er et livsvalg som alle andre valg du tar eller ikke tar. Motivasjon kan du vente på til du blir gal, det hjelper deg ikke. Er du tilstrekkelig lei overvekt tar du det valget og gjennomfører det. Har du bare et ønske om vektreduksjon, men ikke gidder å ta et valg må du fortsette å leve som du gjør. Anonymkode: acb63...29f
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #3 Skrevet 4. juli 2017 Her tenkte jeg nok er nok. Gått ned 20 kg. Og motivasjonen fikk heg mer og mer av når jeg så kg forsvant og at jeg orket mer og så bedre ut. Nå er det kjekt å både jogge, trene osv. Noe som var tungt før. Stå på å begynn. 😊 Anonymkode: 070fd...757
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #4 Skrevet 4. juli 2017 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Motivasjon? Hva er det? Det er et livsvalg som alle andre valg du tar eller ikke tar. Motivasjon kan du vente på til du blir gal, det hjelper deg ikke. Er du tilstrekkelig lei overvekt tar du det valget og gjennomfører det. Har du bare et ønske om vektreduksjon, men ikke gidder å ta et valg må du fortsette å leve som du gjør. Anonymkode: acb63...29f Enig i dette. Jeg tok et helt bevisst valg. Jeg ønsket ikke å leve resten av livet mitt og være misfornøyd med noe jeg visste jeg kunne gjøre noe med (selv om jeg følte det var umulig og at jeg hadde "prøvd alt"). La om kostholdet og begynte å bevege meg mer i hverdagen, begynte å trene. Du må ikke starte med alt på samme tid, men gjøre livsstilsendringer over tid. Og så er det viktig å fokusere på alt du kan spise (ikke på det du skal unngå), fokusere på at hvert skritt du tar fører deg riktig vei, selv når treningen kanskje ikke er morsom eller du føler du ikke ser raske nok resultater. Sett deg et realistisk mål, og se på det som en livsstilsending og ikke som "slanking". Ser du på det bare som slanking så er sjansen for at du går opp igjen etterpå stor. Endrer du livet ditt, kosthold og aktivitet, da gjør du et valg for livet ditt - et positivt valg Du må rett og slett velge - vil du fortsette å være misfornøyd med deg selv, eller vil du gjøre det som skal til for at du skal bli fornøyd og få bedre helse? Anonymkode: e5511...687
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #5 Skrevet 4. juli 2017 Jeg tok mot til meg etter flere år med økende vekt og depresjon og pratet med fastlegen om slankeoperasjon. Det tok ca ett år fra jeg ble henvist til jeg ble operert. På fire måneder har jeg mistet trettito kilo, og endelig kommer jeg meg på fjellturer igjen og er aktiv med barna mine. Jeg føler meg bedre på alle måter, og er evig takknmelig for at kroppen min ikke har tatt for mye skade av vekten jeg bar i årevis. Det var ingen lettvint løsning, det er en enorm jobb hver dag å få i seg nok og riktig næring og man må være veldig nøye på trening slik at man ikke mister muskelmasse fremfor fett. Jeg må ta tilskudd resten av livet og ta blodprøver jevnlig, men heller det ennå dø fra barna mine tidlig på grunn av overvekt. For min del var alt av slankekurer prøvd før jeg pratet med fastlegen om operasjon. I mine yngre dager klarte jeg fint å gå ned i vekt, problemet var å bli der. Etterhvert som jeg fikk flere og flere medisiner mot depresjon, ballet kiloene seg på og de satt dønn fast uansett hva jeg gjorde. For min del var operasjon løsningen, men selv om det etter forholdene går bra med meg, er det ikke noe jeg vil anbefale andre uten at ALLE andre muligheter er prøvd først. Er nok av skrekkeksempler der man ser folk få alvorlige komplikasjoner i etterkant. Anonymkode: f1d5d...ba7
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #6 Skrevet 5. juli 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Motivasjon? Hva er det? Det er et livsvalg som alle andre valg du tar eller ikke tar. Motivasjon kan du vente på til du blir gal, det hjelper deg ikke. Er du tilstrekkelig lei overvekt tar du det valget og gjennomfører det. Har du bare et ønske om vektreduksjon, men ikke gidder å ta et valg må du fortsette å leve som du gjør. Anonymkode: acb63...29f For et overfladisk svar. Selvsagt må man være motivert. Å bare bestemme seg og gjøre det, da er man faktisk motivert. Har selv gått ned 30 kg. Forsøkte flere ganger men klarte ikke fullføre, kan du gjette hvorfor? Motivasjonen var ikke på topp. HI, jeg startet å trene og gjorde små endringer i kosten. Porsjonskontroll. Etter jeg fikk god flyt på treningen kjente jeg at jeg fikk mer lyst å gjøre om på kostholdet, jeg gikk ned tre/fire kilo og kjente at det var motiverende, tenk hva som skjer om jeg endrer kosten OG fortsetter å trene liksom 😊 Så startet jeg å leve sunt søndag til fredag, lørdag var kosedag, selvsagt ikke helt hemningsløst men da telte jeg ikke kalorier. Men jeg trente ALLTID beinhardt på lørdager for å ha en ekstra buffer å gå på mtp kalorier. Jeg spiste normal mat men byttet ut til lette alternativer. Taco var med mager kesam og letttost (og selvsagt mindre mengder enn tidligere) Fullkornspasta og laget pasusaus selv (frøs ned også) Ikke gjør mat og slanking vanskelig, du vet nok sikkert selv hvilke usunne valg du tar. For store porsjoner, smør og majones. Består salaten din mest av pasta, ost og dressing? Man trenger ikke kutte ut noen matvarer når man slanker seg, det handler om mengde, sunneste alternativet og disiplin nok til å bare ta bittelitt av det med høyt kaloriinnhold. Som hovedregel i mat brukte jeg, så naturlige råvare som mulig og under 10% fett (jeg synes det er vanskelig med næringsinnhold på mat, en kostholdsveileder gjorde det lett for meg, inneholder matvaren under 10% fett kan du spise det) Hver tredje måned i slankeperioden kjørte jeg beinhardt på maten. Da var det MYE frukt og grønt. Nå har jeg holdt vekten i seks år, nå har jeg kosedag lørdag og søndag. Trener løping fire ganger i uka, jeg spiser det meste av mat, jeg er bare bevisst på hva som er sunt og hva som er usunt. Mye sunt og litt usunt er min regel. Min anbefaling er allier deg med en venninne som også skal slanke seg. Start litt forsiktig, ikke ta alt på en gang og få det travelt. Vektnedgang er en langsom prosess. Sett deg nye mål hver tredje måned som er realistiske. Ha alltid backup-mat hjemme. Masse frukt og grønt, kesam (vanlig og vanilje) dipmix. Blir du fysen (og det blir du) spis frukt og kesam, grønnsaker og dip. Bittelitt revet kokesjokolade og hakkede mandler over vannmelon og vaniljekesam, det er veldig godt 😁 Tidligere jeg har mislykkes så var det fordi jeg ikke hadde sunne matvarer jeg kunne sprekke på. For sprekken kommer for de fleste. Da er det lett å ta sjokolade osv. Behovet mitt for noe søtt og usunt sto på de tre/fire første månedene. Etter det virket det som om kroppen var avvent spesielt sukker. Lykke til. Dette klarer du. Start forsiktig, gi kropp og hode tid til å venne seg. Alle dager er ikke like, kanskje du vil sprekke en dag innimellom. Det gjør ikke noe, dagen etter er en ny dag, da er gårsdagen historie og du fortsetter jobben. Kroppen har faktisk litt godt av en liten utskeielse innimellom. Anonymkode: 3016f...000
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #7 Skrevet 5. juli 2017 For min del hadde jeg flere mislykkede forsøk på å gå ned i vekt bak meg. Jeg hadde også ganske mye kunnskap. Jeg brukte en måned på å tenke ut en plan for meg selv, den gikk helt og holdent på mine styrker og svakheter. 2. Januar startet jeg og nå har jeg gått ned 16kilo. I hele mai og juni sto vekten stille på 15 kilo. Det var en periode med så mye eksamen og styr at jeg ikke helt klarte treningen. Av det viktigste jeg bestemte meg for var at jeg skulle bruke lang tid. Jeg vil ned 40kilo til sammen og satte meg et mål på 1,5 år. Jeg trener 3 ganger i uken, helst mer. Jeg jogger, går, går på fjelltur og trener styrke og balanse med ball. Jeg teller kalorier, men er nøye på å gå sakte ned så jeg ligger forholdsvis høyt også trapper jeg ned når det trengs. Jeg spiser litt godis hver lørdag. I selskaper spiser jeg litt kake. Jeg drikker brus på kafé. Dette fordi jeg vil lære å begrense meg, ikke kutte ut. For min del er dette en langvarig livsforandring som skal gjelde resten av livet mitt. Den er derfor veldig levelig, samtidig funker den godt når hjernen er på plass. Ønsker deg all mulig lykke til. Ps fastlegen kan være behjelpelig med å legge opp en fornuftig plan. Anonymkode: fe649...bd7
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #8 Skrevet 5. juli 2017 Kuttet ut brus og søtsaker, is og kaker (ikke totalt, men spiser det nesten aldri). Spiser stort sett knekkebrød fremfor brød. Vanlige middager, men i små porsjoner. Mellommåltider. Anonymkode: 4e0dc...717
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #9 Skrevet 5. juli 2017 Lykke til. Som de fleste overvektige har jeg gang på gang forsøkt å gå ned i vekt, har holdt ut noen uker eller måneder, og så har det sklidd ut. Nå har jeg gått ned 15 kg på 4-5 måneder. Jeg spiser lavkarbo og går mye tur. Jeg tror det som får lavkarbo til å fungere er at søtsuget forsvinner. Jeg er rett og slett mindre sulten enn før. Suksess motiverer. Jeg har rett og slett fått troen på at dette skal gå bra. Andre motivasjonsfaktorer er: Jeg har en tur-venninne, vi "maser" på hverandre om å komme oss ut. Jeg er med i en haug lavkarbo-grupper på facebook. Jeg har lest kjempemye om lavkarbo. Klærne mine blir for store. Veldig motiverende å levere for store klær til fretex. Jeg SER forskjell på kroppen min. Jeg minner meg selv på at jeg ikke vil bli som før. Jeg lager virkelig god mat. Jeg er glad i mat og lager mat som både ser god ut og smaker godt. Jeg legger med tidlig. Jeg prøver etter beste evne å få nok søvn og unngå stress. Anonymkode: 0ddf5...464
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #10 Skrevet 5. juli 2017 Jeg begynte på Grete Roede sammen med en venninne etter flere år i fedme-kategorien (BMI). Jeg var skeptisk, men det fungerte for meg. Det viktigste var: Kutte ut alt av godteri og søtsaker. Jeg spiste av og til popkorn og potetgull. Spise mindre og oftere Drikke mindre alkohol En sterk motivasjon var at jeg begynte å gå ned i vekt veldig fort, og hadde en jevn nedgang hele veien så lenge jeg holdt meg til opplegget. Da var det for meg et enkelt valg å fortsette. Jeg gikk ned ca. 25 kg på i overkant av et år. Grete Roede er en metode, men det er mange andre måter å gjøre det på. Det viktigste er at man holder seg til programmet. For min del var det personlige oppmøtet og den ukentlige veiingen en viktig faktor, for det satte press på meg. Anonymkode: 9ec2a...ec4
Kira Skrevet 3. august 2017 #11 Skrevet 3. august 2017 Reklame er fjernet fra tråden. Kira, moderator
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå