Gå til innhold

Hvor mye kan far ha barna om jeg skal få rett til overgangsstønad?

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 minutter siden, MrsRiddick skrev:

Hvordan vil Norge fungere hvis alle skal ha høyere utdanning og flytte papirer/helbrede folk/undervise? Det behøves svært mange i andre yrker som ikke krever høyere utdanning - butikkpersonell, barnehageassistenter, vaskere mv. Eller mener du at kun de med høyere utdanning bør få barn?

Her på DiB applauderes det når noen skriver de ønsker å være hjemme i ulønnet perm mens barna er små, jobbe redusert for å være mer med barna og gi dem kortere dager i barnehagen. Setter du ettåring i barnehage, er du karrierejagende bitch som ikke bryr seg om ungen sin, du burde jo ha spart penger for å kunne jobbe redusert i noen år. Men ved samlivsbrudd - neeei, du burde ha jobbet fullt, og har deg selv å takke nå.

Dere vet at det i enkelte familier er enighet om at kvinnen skal være hjemme ett ekstra år/jobbe redusert for å få det til å gå rundt og for å gi barna trygg oppvekst? Jeg har for øvrig alltid jobbet fra barna var 10-11 måneder og forsørget familien, så føler meg ikke truffet. Jeg klarer likevel å sette meg inn i andres situasjon.

Er det noen som har avkrevd HI -  eller noen i det hele tatt - en doktorgrad? Her handler det vel heller om å skaffe seg hvilken som helst utdanning som fører til inntektsgivende arbeid.

Fortsetter under...

Skrevet
Akkurat nå, sug lut skrev:

Er det noen som har avkrevd HI -  eller noen i det hele tatt - en doktorgrad? Her handler det vel heller om å skaffe seg hvilken som helst utdanning som fører til inntektsgivende arbeid.

Må man ha utdanning utover videregående for å skaffe seg inntektsgivende arbeid? Hva vet du om Hi sin evne til å jobbe? Hva vet du om deres eventuelle avtale med mannen om at hun skal være hjemme mens barna er små? Sånn cirka ingenting? Men dømme og slenge dritt - DET gjør du.

Skrevet
1 minutt siden, MrsRiddick skrev:

Dette har ingenting med utdanning, inntekt og forsikringer å gjøre. Du vet heller ingenting om HI sin evne til å ha barn. Jeg bare lurte på om du hadde klart å levere fra deg barna til far rett etter skilsmissen og bare ha dem på besøk av og til. Altså, som mor, ikke som arbeidstaker, samfunnsborger osv.

Les tråden. Det er det ENESTE den handler om. HI spekulerer på hvordan hun kan få seg en gratis utdannelse - hvor lite kan hun la far se barna for å leve på OS.

Skrevet
Akkurat nå, MrsRiddick skrev:

Må man ha utdanning utover videregående for å skaffe seg inntektsgivende arbeid? Hva vet du om Hi sin evne til å jobbe? Hva vet du om deres eventuelle avtale med mannen om at hun skal være hjemme mens barna er små? Sånn cirka ingenting? Men dømme og slenge dritt - DET gjør du.

Men om hun hadde hatt en inntektsgivende utdanning fra videregående hadde jo det vært helt ypperlig. Da er det jo bare å begynne å jobbe og forsørge seg.

Skrevet
25 minutter siden, sug lut skrev:

Men om hun hadde hatt en inntektsgivende utdanning fra videregående hadde jo det vært helt ypperlig. Da er det jo bare å begynne å jobbe og forsørge seg.

Det er jo ikke slik at alle kan få jobb på dagen. Hun ønsker dessuten å utdanne seg videre, noe hun har rett til hvis hun går på OS. OS er en rett som alenemødre kan få på visse vilkår, det stilles blant annet aktivitetskrav. Selv om du har forakt for alenemødre som mottar OS, er det fortsatt en lovfestet rettighet som eksisterer. Og da kan du ikke kreve at folk IKKE bruker sine rettigheter for å spare samfunnet. Det er mange regler jeg ikke liker her i verden, men jeg går ikke rundt og krever at folk ikke skal etterleve lover jeg ikke liker.

Skrevet
29 minutter siden, sug lut skrev:

Les tråden. Det er det ENESTE den handler om. HI spekulerer på hvordan hun kan få seg en gratis utdannelse - hvor lite kan hun la far se barna for å leve på OS.

At far har barna 40 % er ikke LITE. 50/50 fungerer ikke for alle, far kan ha en jobb som er uforenlig med 50/50 eller ikke ønske å ha barna 50 %. Ditt svar handlet om at en mor kan la far få barna på nesten fulltid, uten å blunke. Derfor spør jeg deg om du hadde hatt hjerte til å levere fra deg barna til far og bare se dem av og til, siden du råder andre til å gjøre det. Selv om du ser på slike som HI som "undermennesker" som ikke er verdt jorden du går på.

Annonse

Skrevet
2 minutter siden, MrsRiddick skrev:

At far har barna 40 % er ikke LITE. 50/50 fungerer ikke for alle, far kan ha en jobb som er uforenlig med 50/50 eller ikke ønske å ha barna 50 %. Ditt svar handlet om at en mor kan la far få barna på nesten fulltid, uten å blunke. Derfor spør jeg deg om du hadde hatt hjerte til å levere fra deg barna til far og bare se dem av og til, siden du råder andre til å gjøre det. Selv om du ser på slike som HI som "undermennesker" som ikke er verdt jorden du går på.

Hvorfor er det verre for mor å se barna bare av og til? 

Skrevet (endret)
31 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Hvorfor er det verre for mor å se barna bare av og til? 

Å herregud, det er jo verken verre eller bedre. Jeg bare spurte om sug lut hadde klart å gi fra seg barna til far og bare se dem av og til. Hvis man har 40/60 deling til fordel for mor eller far, så ser foreldrene barna sine omtrent like mye. Min erfaring tilsier også at mange fedre ønsker å jobbe en del overtid og være litt "friere" på ettermiddagene, og derfor takker nei til 50/50 eller 40/60. Hi sier ikke at hun skal avspise far med minstesamværet. Hun lurer på hvordan hun kan la far se barna en del, samtidig som hun kan ta utdanning og bedre forsørgerevnen sin, noe som også er optimalt for barna - hun skiver jo selv at barna blir ulykkelige av å se far kun annenhver helg, noe som tyder på at det er en situasjon hun ikke ønsker for barna. HVOR tar dere fra at hun ønsker at barna kun skal se far av og til? Hun lurer på hvor mye far MAKSIMALT kan se barna sine samtidig som hun kan få OS. Så får hun råd om å levere fra seg barna til far og ha helgesamvær. Logisk?

Endret av MrsRiddick
Skrevet
Akkurat nå, MrsRiddick skrev:

Å herregud, det er jo verken verre eller bedre. Jeg bare spurte om sug lut hadde klart å gi fra seg barna til far og bare se dem av og til. Hvis man har 40/60 deling til fordel for mor eller far, så ser foreldrene barna sine omtrent like mye. Min erfaring tilsier også at mange fedre ønsker å jobbe en del overtid og være litt "friere" på ettermiddagene, og derfor takker nei til 50/50 eller 40/60. Hi sier ikke at hun skal avspise far med minstesamværet. Hun lurer på hvordan hun kan la far se barna en del, samtidig som hun kan ta utdanning og bedre forsørgerevnen sin, noe som også er optimalt for barna. Så får hun råd til å levere fra seg barna til far og ha helgesamvær. Logisk?

Jeg vet godt hva hi spurte om, men jeg måtte bare spør deg pga måten du stilte spørsmålet på, to ganger faktisk. Det er vel heller ikke snakk om å gi fra seg ungene, men å sørge for at de har en best mulig samværsfordeling  

Din erfaring med udugelige fedre er heldigvis ikke min. De fleste fedre jeg kjenner til ønsker mest mulig samvær med ungen sine helt uavhengig av bidrag og 'ønske om å jobbe overtid (!)'

Skrevet (endret)
33 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Jeg vet godt hva hi spurte om, men jeg måtte bare spør deg pga måten du stilte spørsmålet på, to ganger faktisk. Det er vel heller ikke snakk om å gi fra seg ungene, men å sørge for at de har en best mulig samværsfordeling  

Din erfaring med udugelige fedre er heldigvis ikke min. De fleste fedre jeg kjenner til ønsker mest mulig samvær med ungen sine helt uavhengig av bidrag og 'ønske om å jobbe overtid (!)'

Sug lut rådet HI til å gi barna til far og kun ha helgesamvær selv. Selv om HI skriver at barna blir ulykkelige av å se den ene forelderen kun i helgene. Å gi barna til far slik at mor har minstesamværet er ikke et råd om å "sørge for at barna har en best mulig samværsfordeling". Erfaring eller ikke, statistisk sett er det flere menn som jobber i yrker der overtid/pendling er hverdagen - for eksempel i Nordsjøen, som lastebilsjåfører, i ledende stillinger som innebærer svært mye reising, som båtmannskap, piloter og så videre. Derfor er det naturlig at flere fedre ikke får til å ha barna 50/50, enn det mødre gjør. Dette har ikke bare med interesse å gjøre. Siden Hi og mannen klarte å leve på en inntekt, KAN det tyde på at han har en jobb som innebærer arbeidstid utover 8-16. Det er ikke alle arbeidsplasser som godtar at man trapper ned bare fordi man ønsker å ha barnet 50 %.

Endret av MrsRiddick
Skrevet

Min erfaring er også slik Riddick sier.  Ang jobber men faktisk også fritidbehov og faktisk behov for ny familietid behov. Vet også om fedre som aldri var tilstede omtrent da de var en familie som insisterer på 50/50 ved skillsmisse... pga økonomi og også der de har ønsket å ha kona i deltidstilling i mange år for selv kunne jobbe ekstremt mye selv.  Uansett avsporing altså men HI har da aldri ment far ikke skal se dem , føler hi kun spurte et normalt spm. 

Anonymkode: 86d90...997

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min erfaring er også slik Riddick sier.  Ang jobber men faktisk også fritidbehov og faktisk behov for ny familietid behov. Vet også om fedre som aldri var tilstede omtrent da de var en familie som insisterer på 50/50 ved skillsmisse... pga økonomi og også der de har ønsket å ha kona i deltidstilling i mange år for selv kunne jobbe ekstremt mye selv.  Uansett avsporing altså men HI har da aldri ment far ikke skal se dem , føler hi kun spurte et normalt spm. 

Anonymkode: 86d90...997

Og bare se her på DiB - hvor mange menn som drar ut på byen/på en ukes guttetur, og hva får mor av kommentarer hvis hun synes det blir for mye? "Du må jo la dakkar mannen få trene, treffe kompiser og dra på guttetur til utlandet". Hvis mor gjør det samme, får hun beskjed om å skjerpe seg og ta vare på barna sine. Det ER skjevfordeling mellom menn som har egotid og kvinner som har det, når de har barn. Det samme opplever jeg i virkeligheten - fedre er oftere ut av huset på trening/drikking/hobbyer, og flere mødre foretrekker å trene hjemme i stua og ta hele ferien med familie. Men det er selvfølgelig ikke slik at ALLE mødre og fedre er sånn. HI stilte etter min mening helt legitimt spørsmål - hvordan få far til å se barna nok, samtidig som mor kan da utdanning og kunne øke sin inntjening.

Skrevet

:popcorn:

Anonymkode: 185da...063

Annonse

Skrevet

Det er ingen som mener at HI ønsker å snyte mannen for samvær med barna sine.

Det flere reagerer på, jeg og, er at det er en slags shoppingmentalitet overfor NAVs ytelser. Hvordan skal jeg stelle meg for å få mest ut av fellesskapets midler. Hvorfor har ikke HI tenkt på dette før hun satte barn til verden er det vel noen som tenker.

Skrevet
4 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Det flere reagerer på, jeg og, er at det er en slags shoppingmentalitet overfor NAVs ytelser. Hvordan skal jeg stelle meg for å få mest ut av fellesskapets midler. Hvorfor har ikke HI tenkt på dette før hun satte barn til verden er det vel noen som tenker.

Og vi andre synes at dette er en både kynisk og uempatisk holdning til en som har det vanskelig nok som det er. OS er en lovfestet rettighet i likhet med sykepenger og foreldrepenger. Det handler om å sikre barna sine. Å sette barna i første rekke er en selvfølge, unntatt i denne sammenhengen, virker som dere mener. I mitt tilfelle ville ikke faren ha omsorgen heller, annenhver helg var nok for han.

Anonymkode: bb6a7...fa6

Skrevet
4 timer siden, sug lut skrev:

Selvsagt gjør jeg ikke det, jeg har utdanning, inntekt, forsikringer og evne til å ha dem. Det har også far.

Funny you should say so....

Folketrygden er jo en offentlig forsikringsordning....

Så det er mer legitimt å ta penger ut av en privat forsikringsordning? 

Betaler ca 11% filketrygdavgift av all vår lønnsinntekt, men trenger man utbetaling da kan støte de andre forsikringstakerne 😳

Mulig du har evne til å forsørge deg selv, solidaritetstanken ser derimot ut til å være underutviklet i forhold til dine landsmenn. 

Det er temmelig bred konsensus om folketrygden og solidaritetsprinsippet både på Stortinget, og i befolkningen for øvrig. Heldigvis 👍

Anonymkode: 2ead3...d33

Skrevet
6 timer siden, sug lut skrev:

Sitert HI ;)

"Tanken var ikke å leve på overgangsstønad resten av livet, man får det i maks 3 år. Jeg har behov for det i en overgangsperiode. Økonomien gjør at barna har det mer stabilt også. Vi vil veldig gjerne bo sånn at barna våre kan gå til oss begge fra skolen. Far er fantastisk med ungene, men ikke så flink med lekser til barna. Han har dysleksi f.eks, men har mye kunnskap om alt mulig annet som han kan lære barna. For far spiller det ikke så stor rolle om vi deler 50/50 eller 40/60. 

Tanken med stønaden er jo at jeg tjener lite, men vil prøve å gi barna så liten belastning med skilsmissen som mulig, og da trenger jeg noe høyere inntekt. 

Jeg har også vurdert å studere slik at jeg får en bedre betalt jobb og bedre arbeidstider enn i dag, og det mener jeg på sikt gangner ungene også."

Anonymkode: 1b34d...6e3

Skrevet
2 timer siden, Nyttårs barn skrev:

Skummelt hvor dårlig det står til med leseferdighetene... 

"Tanken var ikke å leve på overgangsstønad resten av livet, man får det i maks 3 år. Jeg har behov for det i en overgangsperiode. Økonomien gjør at barna har det mer stabilt også. Vi vil veldig gjerne bo sånn at barna våre kan gå til oss begge fra skolen. Far er fantastisk med ungene, men ikke så flink med lekser til barna. Han har dysleksi f.eks, men har mye kunnskap om alt mulig annet som han kan lære barna. For far spiller det ikke så stor rolle om vi deler 50/50 eller 40/60. 

Tanken med stønaden er jo at jeg tjener lite, men vil prøve å gi barna så liten belastning med skilsmissen som mulig, og da trenger jeg noe høyere inntekt. 

Jeg har også vurdert å studere slik at jeg får en bedre betalt jobb og bedre arbeidstider enn i dag, og det mener jeg på sikt gangner ungene også."

Anonymkode: 1b34d...6e3

Skrevet

Rart det der, jeg trodde de aller fleste hadde forståelse for at barn ikke alltid kommer når man planlegger det, men ikke på dette forumet, nei ;)

Det eneste HI har gjort feil i denne tråden er at hun ordla seg på en måte som kunne tolkes i verste mening - og forumgribbene sitter da parat for å rive i stykker det hun skrev, henne og alle andre som måtte være i hennes situasjon.

Ca. halvparten av de som gifter seg/er samboere går fra hverandre. Det er ikke alle som har rukket å skaffe seg utdanning før de får barn, og det kan være mange legitime grunner for det. Det er ikke alle som "selv er skyld i" at et forhold går i stykker heller. Ikke alle har mulighet til å få div. forsikringer som mange liker å himle med øynene i etterpåklokskap mens de påpeker til de som ikke har slike forsikringer. Selvfølgelig vil det "ideelle" være at de fleste skaffer seg utdanning og godt betalte jobber og alle mulige forsikringer mens de er 100 % friske, egenkapital til eller egen bolig - før de får barn. Men livet er ikke slik for alle. Det er også et stort spørsmålstegn hvordan det går hvis alle venter så lenge med å få barn. Vi trenger flere barn, ikke færre, slik følgen trolig blir hvis alle skal vente lenge med å få barn.

Hi, jeg forstår godt at du har trukket deg fra tråden (regner med det siden du ikke har svart - smart av deg), men om du leser fremdeles, ikke bry deg om gribbene her inne.

Slik jeg leser innlegget ditt leser jeg om to foreldre som har forsøkt, som dessverre må gå fra hverandre, men som også greier å kommunisere om hva som er barnas beste mtp. bosted osv. Videre forsøker du nå å finne ut hvordan du kan bli selvstendig og finne ut hvordan du best kan få dette til, og du søker derfor informasjon. Du virker fremtidsrettet, og det er tydelig på det du skriver at du ønsker å greie deg selv, og at du kommer til å jobbe målbevisst for å få det til også. Nå er det engang slik at det finnes et sikkerhetsnett i Norge som skal hjelpe familier som bryter opp i en overgangsfase. Da ville det være dumt å ikke nytte seg av de mulighetene som finnes, ikke minst for barnas skyld. Man kan si mye om overgangsstønad, men den stimulerer mange enslige mødre til å ta utdannelse og dermed bli uavhengige økonomiske etterpå. Det er det ikke noe galt med. Hi er helt tydelig ikke en av dem som ønsker å leve på trygd resten av livet, og derfor bør hun heller motiveres og støttes fremfor å psykes ned.

Så Hi - ikke bry deg om forumgribbene! De er ikke verdt å ta på alvor så unyansert mange av dem er, og flere er dessuten kun ute etter å provosere. Dvs. det er egentlig ikke deg de er ute etter å ta, men de er bare ute etter å provosere til "en god diskusjon" og ignorerer det faktum at det er ekte personer med ekte liv som ligger bak slike tråder.

Jeg vet ikke svaret på det du spør om, men skaff deg kunnskap, finn beste løsning sammen med barnas far. Det er dere som kjenner deres liv og deres barn og kan gjøre det som er best for dem.

Lykke til :)

Anonymkode: dff73...1f8

Skrevet

Sjeldent jeg er enig med sug lut, men her er jeg det. Jeg vet ikke hva overgangsstønad er en gang, men det høres ut som enda en NAV-ytelse man kan få. "Som man reder ligger man" – men bare til man har fylt ut noen NAV-skjemaer, så kan man "leve på overgangsstønad i tre år".

Anonymkode: ef5a4...ef3

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sjeldent jeg er enig med sug lut, men her er jeg det. Jeg vet ikke hva overgangsstønad er en gang, men det høres ut som enda en NAV-ytelse man kan få. "Som man reder ligger man" – men bare til man har fylt ut noen NAV-skjemaer, så kan man "leve på overgangsstønad i tre år".

Anonymkode: ef5a4...ef3

Du vet ikke en gang hva det er, og likevel så mener du at du fint kan uttale deg. Joda, uttale deg om det kan du selvfølgelig, men tror du ikke det hadde vært smart å i hvert fall ha noe peiling på hva du uttaler deg om?

Anonymkode: dff73...1f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...