Anonym bruker Skrevet 3. juli 2017 #1 Skrevet 3. juli 2017 Det ser ut til at vi må gjennom et samlivsbrudd, og jeg har liten inntekt. Ser ut som at overgangsstønad kan være en løsning, men jeg tror ikke barna blir lykkelige av å se pappan sin kun annenhver helg. Hvordan kan man fordele det for at jeg skulle kunne ha rett på overgangsstønad? Anonymkode: 0fa83...f5a
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #3 Skrevet 4. juli 2017 Kjenner til flere som har fått avslag ved 40/60 deling i det siste. Det er for mye/lite. Anonymkode: 1b34d...6e3
sug lut Skrevet 4. juli 2017 #5 Skrevet 4. juli 2017 La far har barna, du. Så kan du ha dem annenhver helg og ellers jobbe og forsørge deg sjøl.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #6 Skrevet 4. juli 2017 Du må ha barna minst 60% for å kunne regnes som alenemor. Du kan jo ha dem 65% på papiret, men la de besøke pappa litt oftere da. Ikke på fast samvær, det ville vært trygdesvindel, men om dere bor i nærheten av hverandre kan jo barna stikke innom pappa nesten som de vil. Anonymkode: 3de21...9b7
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #7 Skrevet 4. juli 2017 1 time siden, sug lut skrev: La far har barna, du. Så kan du ha dem annenhver helg og ellers jobbe og forsørge deg sjøl. Så utrolig stygg du er. Snakk om å dytte en trist sjel lenger ned. Anonymkode: 0fa83...f5a
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #8 Skrevet 4. juli 2017 Et vennepar av meg har 50/50 og hun får overgangsstønad. Redusert sådan. Anonymkode: 529ad...beb
sug lut Skrevet 4. juli 2017 #9 Skrevet 4. juli 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så utrolig stygg du er. Snakk om å dytte en trist sjel lenger ned. Anonymkode: 0fa83...f5a Det er ikke stygt å gå ut fra at voksne mennesker som hovedregel skal forsørge seg selv. Å ha barna mest mulig for at staten skal forsørge henne er patetisk. Hun skal jobbe og forsørge seg selv, eller studere for å bli i stand til det - på studielån som alle oss andre.
Evablaum Skrevet 4. juli 2017 #10 Skrevet 4. juli 2017 (endret) 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så utrolig stygg du er. Snakk om å dytte en trist sjel lenger ned. Anonymkode: 0fa83...f5a En trist sjel faktisk, det var jo pent sagt av deg 😏 Hvorfor er det så krise at far skal ha hovedomsorgen? Det virker på hi at han har god omsorgsevne. Endret 4. juli 2017 av Evablaum
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #11 Skrevet 4. juli 2017 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Et vennepar av meg har 50/50 og hun får overgangsstønad. Redusert sådan. Anonymkode: 529ad...beb Da har de 50/50 i praksis, men ikke på papiret. Foreldre som har barna 50/50 anses ikke som enslig forsørger og får ikke overgangsstønad (eller skattelette som enslig forsørger, eller støtte til barnepass) Anonymkode: 3de21...9b7
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #12 Skrevet 4. juli 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Kjenner til flere som har fått avslag ved 40/60 deling i det siste. Det er for mye/lite. Anonymkode: 1b34d...6e3 Det er ikke for mye/for lite det er snakk om. De som har delt bosted på papiret, og da sammen må ta alle avgjørelser for barnet når det kommer til skole, flytting osv osv regnes ikke som enslig forsørger selv om barnet er 60% hos mamma og 40% hos pappa. Da ser de bare på det at de har valgt "delt bosted" og det forutsetter et såpass godt samarbeid at man ikke anses som alene om barna. Barna har da bostedsadresse hos begge foreldrene, selv om de er mer på det ene stedet enn det andre. Har derimot mor hovedomsorg og barnet bosted hos mor, og far 40% samvær, da anses mor som enslig forsørger. Mange begrep å holde orden på her, man må ha tunga rett i munnen. Anonymkode: 3de21...9b7
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #13 Skrevet 4. juli 2017 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da har de 50/50 i praksis, men ikke på papiret. Foreldre som har barna 50/50 anses ikke som enslig forsørger og får ikke overgangsstønad (eller skattelette som enslig forsørger, eller støtte til barnepass) Anonymkode: 3de21...9b7 De har 50/50 på papiret. Ble snakk om dette og spurte på fleip om de ikke hadde 50/50 på papiret siden hun fikk OS. Joda de hadde det på papiret, men fikk redusert OS. (Feil å skrive vennepar, de er ikke et par lengre) Anonymkode: 529ad...beb
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #14 Skrevet 4. juli 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: De har 50/50 på papiret. Ble snakk om dette og spurte på fleip om de ikke hadde 50/50 på papiret siden hun fikk OS. Joda de hadde det på papiret, men fikk redusert OS. (Feil å skrive vennepar, de er ikke et par lengre) Anonymkode: 529ad...beb Redusert overgangsstønad får man om man tjener for mye til å få full overgangsstønad, det har ingenting med hvor mye man har barna å gjøre. De forteller ikke hele sannheten til deg, dette er det rettspraksis på. Man får bare overgangsstønad om man er enslig forsørger, ikke når man har delt bosted. Reglene er like for alle, og det er mange som har klaget til nav fordi de ikke får os når barna bor mest hos den ene, men så lenge de har delt bosted spiller det ingen rolle hvor barna er mest, da har man ikke krav på os. Anonymkode: 3de21...9b7
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #15 Skrevet 4. juli 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Redusert overgangsstønad får man om man tjener for mye til å få full overgangsstønad, det har ingenting med hvor mye man har barna å gjøre. De forteller ikke hele sannheten til deg, dette er det rettspraksis på. Man får bare overgangsstønad om man er enslig forsørger, ikke når man har delt bosted. Reglene er like for alle, og det er mange som har klaget til nav fordi de ikke får os når barna bor mest hos den ene, men så lenge de har delt bosted spiller det ingen rolle hvor barna er mest, da har man ikke krav på os. Anonymkode: 3de21...9b7 Det er fullt mulig å ha fast bosted med 50% samvær... Med det sagt er det helt klart at man hverken med fast bosted/50% samvær eller ved delt bosted fyller vilkår som enslig forsørger... Man må ha "klart mer av omsorgen" for å kunne regnes som enslig forsørger. Glem heller ikke at det slettes ikke bare er samværsprosent de ser på - også nære boforhold har noe å si for om man regnes som enslig etter regelverket for enslige forsørgere... Meld fra til NAVom noen snylter - ta en telefon til 5555 3333 tastevalg 3 og be om å bli satt over til tipstelefonen... Anonymkode: b7266...e60
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2017 #16 Skrevet 7. juli 2017 herregud ,er vel viktigere at far og barna får se hverandre enn du skal ha penger vel ? Anonymkode: 808a5...4c9
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2017 #17 Skrevet 7. juli 2017 Selvsagt er det viktig at hi skal ha penger å leve for. Samtidig blir jeg så provosert av folk som planlegger barnas liv ut fra økonomiske motiver. Hva med å jobbe mer da? Når barna er hos far kan du jo i prinsippet ha to jobber. Ta småjobber på Finn osv. Anonymkode: c7da2...407
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2017 #18 Skrevet 7. juli 2017 På 4.7.2017 den 10.15, Anonym bruker skrev: Det er ikke for mye/for lite det er snakk om. De som har delt bosted på papiret, og da sammen må ta alle avgjørelser for barnet når det kommer til skole, flytting osv osv regnes ikke som enslig forsørger selv om barnet er 60% hos mamma og 40% hos pappa. Da ser de bare på det at de har valgt "delt bosted" og det forutsetter et såpass godt samarbeid at man ikke anses som alene om barna. Barna har da bostedsadresse hos begge foreldrene, selv om de er mer på det ene stedet enn det andre. Har derimot mor hovedomsorg og barnet bosted hos mor, og far 40% samvær, da anses mor som enslig forsørger. Mange begrep å holde orden på her, man må ha tunga rett i munnen. Anonymkode: 3de21...9b7 Antar du forstod hva som var ment. Men kjekt at du fikk briljere litt 😘 Anonymkode: 1b34d...6e3
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2017 #19 Skrevet 7. juli 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selvsagt er det viktig at hi skal ha penger å leve for. Samtidig blir jeg så provosert av folk som planlegger barnas liv ut fra økonomiske motiver. Anonymkode: c7da2...407 Unnskyld at jeg sier det, men klart man planlegger livet økonomisk, om ikke er man passe blåst! Om man ikke gjør det når man har barn, så er man uansvarlig! Jeg ikke hatt svangerskapspenger, jeg hadde ikke opptjente rettigheter i Norge, og vi bodde da i mannens hjemland. Om vi hadde hatt behov, så er det da klart at vi hadde planlagt rundt dette. Klart at en sjonglerer med kontantstøtte, antall timer i barnehage, student stipend og jeg vet ikke hva. Mødrekvote, fedrekvoten etc. Planlegger livet med refusert stilling, og barnepass, lønnede og ulønnede permisjoner! Det er dyrt å skille seg. Om en skal drive to husholdninger på de to samme inntektene det var trangt å drive en? Vel deg sier seg selv at det ikke går då glatt. Klart at en skal kunne planlegge økonomi og arbeidsdeling mellom foreldre til det beste for barna, også etter at en er gått frahverandre. Dette er ikke bare forbeholdt gifte. For en holdning! Klart jeg ikke kunne ha vært like lenge hjemme med barna om ikke mannen hadde håvet inn gryn. Klart hsn ikke kunnet håve inn gryn om jeg ikke var hjemme, da måtte han jo passet barn. Her i Norge hadde de nå kastet 6000 kroner etter meg for å være hjemmeværende. Klart man kan planlegge livet rundt dette. Noe annet er sykt! Anonymkode: 2ead3...d33
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2017 #20 Skrevet 7. juli 2017 Dere vet da ikke hvordan disse to har hatt det mens de har vært sammen, de kan ha vært enige om at hun skulle jobbe redusert, f eks. Da ville hun komme dårligere ut ved samlivsbrudd, og det ville være rimelig at han lar henne få mulighet til å få støtte i en overgangsperiode. Overgangsstønad er nettopp for overganger, til man får områdd seg og ivaretatt både seg selv og barna. Vis litt raushet med medsøstre, dere kjenner ikke historien, og har ingen grunn til å misunne henne noen ekstra grunker som kan bidra til å hjelpe familien - i en overgang - ingen kan leve på det resten av livet, så hun får seg vel tilstrekkelig inntekt etter hvert. Anonymkode: 47da4...5f3
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2017 #21 Skrevet 7. juli 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Unnskyld at jeg sier det, men klart man planlegger livet økonomisk, om ikke er man passe blåst! Om man ikke gjør det når man har barn, så er man uansvarlig! Jeg ikke hatt svangerskapspenger, jeg hadde ikke opptjente rettigheter i Norge, og vi bodde da i mannens hjemland. Om vi hadde hatt behov, så er det da klart at vi hadde planlagt rundt dette. Klart at en sjonglerer med kontantstøtte, antall timer i barnehage, student stipend og jeg vet ikke hva. Mødrekvote, fedrekvoten etc. Planlegger livet med refusert stilling, og barnepass, lønnede og ulønnede permisjoner! Det er dyrt å skille seg. Om en skal drive to husholdninger på de to samme inntektene det var trangt å drive en? Vel deg sier seg selv at det ikke går då glatt. Klart at en skal kunne planlegge økonomi og arbeidsdeling mellom foreldre til det beste for barna, også etter at en er gått frahverandre. Dette er ikke bare forbeholdt gifte. For en holdning! Klart jeg ikke kunne ha vært like lenge hjemme med barna om ikke mannen hadde håvet inn gryn. Klart hsn ikke kunnet håve inn gryn om jeg ikke var hjemme, da måtte han jo passet barn. Her i Norge hadde de nå kastet 6000 kroner etter meg for å være hjemmeværende. Klart man kan planlegge livet rundt dette. Noe annet er sykt! Anonymkode: 2ead3...d33 Hva lønner seg for MEG! Hva med å jobbe mer og tjene til livets opphold som normale foreldre gjør. Å planlegge samvær basert på hvor mye man kan få i stønad er kynisk og å bruke barna. Hun sier det selv, ungene vil savne faren sin. Likevel er det viktigere at HUN får all den stønaden hun kan få. Jeg planlegger også livet mitt økonomisk. Jeg har jobb, sparekonto til ungene og til meg. Noen måneder er trangere enn andre. Kunne ikke falle meg inn å frarøve ungene samvær med far basert på at jeg kan få mer penger. Anonymkode: c7da2...407
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2017 #22 Skrevet 7. juli 2017 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva lønner seg for MEG! Hva med å jobbe mer og tjene til livets opphold som normale foreldre gjør. Å planlegge samvær basert på hvor mye man kan få i stønad er kynisk og å bruke barna. Hun sier det selv, ungene vil savne faren sin. Likevel er det viktigere at HUN får all den stønaden hun kan få. Jeg planlegger også livet mitt økonomisk. Jeg har jobb, sparekonto til ungene og til meg. Noen måneder er trangere enn andre. Kunne ikke falle meg inn å frarøve ungene samvær med far basert på at jeg kan få mer penger. Anonymkode: c7da2...407 Men du har bare levd DITT liv, du aner ikke hvordan andres liv er. Så dropp selvgodheten, en annen gang kan du være i en vanskelig situasjon, det hender faktisk, selv om man planlegger aldri så mye. Anonymkode: 47da4...5f3
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2017 #23 Skrevet 7. juli 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men du har bare levd DITT liv, du aner ikke hvordan andres liv er. Så dropp selvgodheten, en annen gang kan du være i en vanskelig situasjon, det hender faktisk, selv om man planlegger aldri så mye. Anonymkode: 47da4...5f3 Igjen, dette handler ikke bare om hi, det handler om barna sitt ve og vel. Hva er barna tjent med? Kanskje far i dette tilfellet er en bedre omsorgsperson. Hvis han kan forsørge de økonomisk uten stønad. Det er ikke gitt at mor alltid er best. Her er det muligens et slikt tilfelle. Anonymkode: c7da2...407
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2017 #24 Skrevet 7. juli 2017 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Igjen, dette handler ikke bare om hi, det handler om barna sitt ve og vel. Hva er barna tjent med? Kanskje far i dette tilfellet er en bedre omsorgsperson. Hvis han kan forsørge de økonomisk uten stønad. Det er ikke gitt at mor alltid er best. Her er det muligens et slikt tilfelle. Anonymkode: c7da2...407 Jeg klarer ikke å se hva det denne moren skriver som skulle tilsi at far er en bedre omsorgsperson enn henne. Liten inntekt? Synes du virkelig det er utslagsgivende? Hun viser jo tydelig at hun tenker på barnas ve og vel når hun skriver at de trenger å se far mer enn vanlig samvær, er det en dårlig mor? Anonymkode: 47da4...5f3
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2017 #25 Skrevet 7. juli 2017 Det er jo det ALLE gjør. Far jobber og tjener penger, ergo han er ikke like mye sammen med barna. Mor jobber redusert og sper på med permisjonspenger og kontantstøtte. Det er jo det veldig, veldig mange gjør. Det er ikke unikt for HI. Anonymkode: 2ead3...d33
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå