Gå til innhold

Noen som har erfaring med internatskole?

Anbefalte innlegg

Enten egne erfaringer eller med barn? Jeg har en elleveåring som skal starte på internatskole til høsten. Veldig spent på hvordan det blir, og jeg gruer meg en god del. 

Barnet er veldig motivert og har vært pådriver (det er en spesialskole hvor barnet sin idrett er en del av opplæringstilbudet). Internatskolen ligger i samme by som vi bor, så vi får sett hverandre ukentlig. 

Anonymkode: e1627...a13

Fortsetter under...

Gikk på internatskole i hele barndommen og det var grusomt. Husker at jeg gråt mye. Det gjorde de andre barna også.

På sommerstid var vi hjemme hver 2.helg. På vinteren var vi sjeldere hjemme.

Har få gode minner fra internatskolen og ville aldri utsatt mine egne barn for det. Jeg vil være tilstede hver dag for hjelp, støtte og det de måtte trenge. De blir fort nok store og flytter hjemmefra.

Anonymkode: aa59a...cc0

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor i alle dager skal han bo på internat skole? Han kan da bo hjemme og ta buss til skole når det er i samme by

tydeli at dere vil bli kvitt han

Anonymkode: f8272...c1f

Fordi skolen ikke tillater at man bor hjemme. Det siste gidder jeg ikke å kommentere engang. 

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gikk på internatskole i hele barndommen og det var grusomt. Husker at jeg gråt mye. Det gjorde de andre barna også.

På sommerstid var vi hjemme hver 2.helg. På vinteren var vi sjeldere hjemme.

Har få gode minner fra internatskolen og ville aldri utsatt mine egne barn for det. Jeg vil være tilstede hver dag for hjelp, støtte og det de måtte trenge. De blir fort nok store og flytter hjemmefra.

Anonymkode: aa59a...cc0

Huff, det høres forferdelig ut! Vi vil ha mulighet til å se barnet hver helg. Takk for erfaringer. 

Jeg gikk på internatskole fra jeg var q8 til jeg var 21. Det var fantastisk gøy, men jeg tror ikke jeg ville anbefalt det for en elleveåring. Jeg ville ikke sendt en elleveåring på en spesialskole for idrett heller.

Anonymkode: 98e5a...867

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hehe, jeg visste at det var nytteløst å opprette en tråd her uten at beskyldningene ville hagle. 

Tror jeg bare legger ballen død. 

HI

Da forstår du nok med deg selv at dette er bare så fryktelig galt. 

Anonymkode: 63f08...56b

Hehe, jeg visste at det var nytteløst å opprette en tråd her uten at beskyldningene ville hagle. 

Tror jeg bare legger ballen død. 

HI

Fotballen?

Anonymkode: 966d8...bec

Annonse

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da forstår du nok med deg selv at dette er bare så fryktelig galt. 

Anonymkode: 63f08...56b

Nei, det er et nøye overveid valg. Jeg er av den tro at det vil gjøre hverdagen til barnet mitt bedre. Men det har ingen her forutsetninger for å vite noe om, derfor spør jeg heller ikke om det. 

Nei, det er et nøye overveid valg. Jeg er av den tro at det vil gjøre hverdagen til barnet mitt bedre. Men det har ingen her forutsetninger for å vite noe om, derfor spør jeg heller ikke om det. 

At et barn har det bedre på internatskole, enn med sine egne foreldre? Jeg tar deg på ordet i dette tilfellet ja👍

Endret av Evablaum

Er dette i Norge, hi? I andre land er internatskole vanligere. I f.eks. England er det en del som går på internatskole fra de er 11. Men bor man i samme by er man som regel day pupil. Tror nesten ikke dette kan være i Norge. Har aldri hørt om internat før Vg1 (=hybel).

Anonymkode: 574aa...127

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere må være en ganske crappy familie om det er bedre for et barn midt i en viktig brytningstid å være så mye borte fra familien sin. 

En elleveåring har ingen forutsetning for å vite hva et slikt valg fører med seg. 

Jeg har ikke personlig erfaring med internat, men har slektninger som hadde ungene på internatskole mens de selv misjonerte og alle ungene har dårlige minner derfra og et ganske distansert forhold til foreldrene sine. Det er aldeles ikke noe jeg engang kunne vurdert for mine unger. 

Jeg har gått på internatskole. Jeg har ikke gode minner derfra. Jeg var blant annet mye sulten, ingen mat etter kl18. I tillegg var det et svært snobbete og elitist miljø. Man var rangert etter sosial status. De aldelige først og så bermen deretter. 

Jeg har en venninne som gikk på internatskole fra ca 11 år. Det gjorde søsken hennes også. Jeg har ikke inntrykk av at det var et helvete, men ingen av barna har et nært forhold til foreldrene i dag. Foreldrene var der rett og slett ikke når de trengte dem i hverdagen. 

Anonymkode: 51da2...5bf

17 minutter siden, Blondzilla skrev:

Jeg har gått på internatskole. Jeg har ikke gode minner derfra. Jeg var blant annet mye sulten, ingen mat etter kl18. I tillegg var det et svært snobbete og elitist miljø. Man var rangert etter sosial status. De aldelige først og så bermen deretter. 

Hvor har du gått, i Sverige?

27 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Hvor har du gått, i Sverige?

Nei, i Sveits. Men hvis barnet til hi skal gå i Norge, kan jeg ikke helt se for meg at det er sånne tilstander her. Jeg synes likevel ikke at det er optimalt for et barn å bo alene uten familie så tidlig. Hvilken skole er dette? Jeg visste ikke at det fantes internatskoler for barneskolebarn i Norge. 

Endret av Blondzilla

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...