Gå til innhold

Opptar av utseende, dårlig hygiene.

Anbefalte innlegg

Har ei jente på 13 som er veldig opptatt av klær og sminke, noe hun er veldig flink med og har en kul, gjennomført " instgram-stil". 

Problemet er at hun er ikke så opptatt av personlig hygiene.. Hun kan gå dager uten å pusse tenner, håret er fett og hun lukter svette. Eller det med svettelukt ble faktisk fikset da hun var på tur med noen venner og hun kjøpte en deodorant. Da sa den ene venninna, som er veldig snill og godhjertet, at det var fint for nå hadde hun lukter svette i et par dager. Etter det dusjer hun normalt.

Men selv om hun dusjer kroppen lar hun gjerne håret være, eller hun lar være å bruke Shampo.

Hun har lenge hatt gult belegg øverst på tennene, selv når tennene er nybørstet,(noe som skjer hver 3. dag kanskje) Jeg har påpekt dette og sagt at vi må jo gå til tannlegen når hun får så fort belegg. Så viser det seg at grunnen er at hun bare har pusset tuppen av tennene ( hun har hatt grundig opplæring over flere år) 

Når jeg sier at håret er fett, tennene har belegg eller at neglene er møkkete, så får jeg høre at det er fordi jeg er så nøye, at ingen andre legger merke til sånt..

Hvordan få hun til å forstå at vanlig personlig hygiene er viktig og at det ikke bare er meg, men at folk faktisk syns det er litt ekkelt med fett hår, belegg på tennene og møkkarand under neglene? 

Anonymkode: e66d8...c12

Fortsetter under...

Men du lar henne jo gjøre det? Det er din jobb å få henne i dusjen, din jobb å ikke slippe henne ut av badet igjen før håret er vasket, din jobb å stå ved siden av til tenner er pusset. Det burde ikke være nødvendig, sier du kanskje, men det er det jo tydeligvis, så da må du ta den kampen.

Pus tennene hennes hvert morgen og kveld, vær på badet når hun dusjer og pass på at hun bruker sjampo, finn neglbørsten eller saksa når hun er møkkete under neglene. Du må rett og slett behandle henne som et lite barn til hun klarer å oppføre seg som en 13-åring. Og si det til henne. 

Anonymkode: fe261...508

Ja, jeg er helt enig. Å det gjøres, så tror jeg at vanen er innarbeidet og slipper taket, så er det rett tilbake til dårlig personlig hygiene igjen. 

Så spørsmålet er ikke hvordan jeg får henne til å gjennomføre vask og puss, men hvordan få henne til å forstå og å ønske å være rein?

Har snakket med mamma om Det, som har oppdratt 4 barn. Hun sier vi hadde samme tendenser i den alderen, men at når vi kom på ungdomsskolen fikk hun oss ikke ut av dusjen...

Ligger vel da i familien og sikkert noe jeg gjør feil. Jeg føler jeg ordentlig stygg som må si ifra og gjøre tiltak, for det finnes jo ikke noen pen måte å si ifra på. ( selvfølgelig finnes det mer humane måter enn andre, men sårende er det jo uansett)

Annonse

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg er helt enig. Å det gjøres, så tror jeg at vanen er innarbeidet og slipper taket, så er det rett tilbake til dårlig personlig hygiene igjen. 

Så spørsmålet er ikke hvordan jeg får henne til å gjennomføre vask og puss, men hvordan få henne til å forstå og å ønske å være rein?

Snakke om det mer?! Forklare om hygiene, bakterier, hvorfor svette lukter vondt, hva fett hår over tid kan gjøre (huden får ikke luft, sopp i hodebunnen osv). At andre reagerer, og kan trekke seg unna etterhvert. Hun som er så opptatt av utseendet må lære seg sammenhengen. 

Prøv i ikke påføre skam. Min mor var ekspert på det, og det er ikke bra i den alderen som du sikkert forstår. Men det høres ut som om du må være ganske tydelig på at sånn det er nå skal det ikke være. 

Anonymkode: a6311...406

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det ordner seg når HiN får høre esjet! Fra andre enn mamma! 

Anonymkode: 7a1fb...e47

Ja det var jo akkurat det som skjedde med svettelukten, en kommentar fra ei venninne som aldri er spydig eller sarkastisk, så var det løst... 

Skulle ønske mødre hadde like effektiv og umiddelbar påvirkningskraft som venninner 😉😧

Jeg hadde vel insistert på å vaske håret og pusse tenner siden hun ikke forstår dette selv. 

Vil tro det uansett er en fase, husker jeg hatet å vaske håret selv en periode, langt tykt hår. Hadde det alltid travelt og syntes det tok tid. Samme med tannpuss. Jeg gjorde det for det, for hadde jeg ikke gjort det skikkelig måtte jeg rett inn på badet igjen under tilsyn av mamma og pappa, og da gikk det enda mer tid. 

Noen sier du ikke skal påføre skam, jeg mener jenta har godt av å høre at håret lukter vondt og at tennene ser upussede ut. Ville ikke tatt ord som gule tenner og æsj, men brutalt ærlig er hun stor nok til å takle. 

Og jeg kan garantere at dette er noe venninnene hennes snakker om bak ryggen hennes, at hun er udelikat. 

Anonymkode: 0b0cc...b26

Husker mamma sa rett ut: gå i dusjen, du lukter som hest! Etter det passer hun på- hver eneste dag, at jeg dusjet. Tok jeg en spansk en, var det rett inn igjen og gjøre det på nytt. Vaske håret, ta på deo og pusse tennene. Var en periode fra overgangen barn-voksen, var vel rundt 12. Husker jeg sleit veldig med å plutselig skulle være stor og voksen og at barndommen var helt over. Var veldig ambivalent i forhold til det. Hadde perioder hvor jeg hadde lyst til å leke med barbie (selv om de var pakket bort for lengst). Men det kunne jeg jo aldri mer, nå var jeg en kul ungdom. Gikk over, men trengte hjelp. 

Anonymkode: 3dd41...5e6

Dette er ofte en fase, altså. Og typisk i 13-14-årsalderen, når det ikke lenger er voksne som holder i tannbørsten eller henger over badekaret. Min eldste drev og sluntret unna i den alderen, en slags barnslig fortrengning. Han måtte mases på. Men da han ble 15-16 var det som det løsnet.

Anonymkode: 2ef0b...9b8

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Snakke om det mer?! Forklare om hygiene, bakterier, hvorfor svette lukter vondt, hva fett hår over tid kan gjøre (huden får ikke luft, sopp i hodebunnen osv). At andre reagerer, og kan trekke seg unna etterhvert. Hun som er så opptatt av utseendet må lære seg sammenhengen. 

Prøv i ikke påføre skam. Min mor var ekspert på det, og det er ikke bra i den alderen som du sikkert forstår. Men det høres ut som om du må være ganske tydelig på at sånn det er nå skal det ikke være. 

Ingen får sopp av fett hår, altså, så det skal du ikke gidde å si. Ren hud og rent hår praktiserer vi fordi det finnes konvensjoner i samfunnet som forlanger det. Ikke noe med helse.

Rene hender, rene føtter og rene tenner, derimot, har med helse å gjøre.

Annonse

Helt enig med hun som sier dette er en fase enkelte går igjennom. Jeg hadde samme greia med datteren min. Jeg fortalte at man selv er den siste som merker om man lukter svette, og det er noe alle andre legger merke til.

Datteren min måtte dusje og skifte klær hver dag. Håret måtte hun vaske annenhver dag. Hun klagde og ble sur. Men hun gjorde som jeg sa til det gikk automatisk.

Anonymkode: e2753...6e1

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ingen får sopp av fett hår, altså, så det skal du ikke gidde å si. Ren hud og rent hår praktiserer vi fordi det finnes konvensjoner i samfunnet som forlanger det. Ikke noe med helse.

Rene hender, rene føtter og rene tenner, derimot, har med helse å gjøre.

Fettet du danner i hodebunnen harskner om det blir liggende, avfallsstoffer og møkk samler seg i fettet både i hodebunnen og på huden (resultat hudproblemer), så jo det har med helse og gjøre også. 

Men la være å vaske seg den som vil 😊👍 

"

Wilma Bergfeld, professor i dermatologi og president for Det nordamerikanske selskapet for hårforskning (NAHRS), påpeker imidlertid at sjampo også har et annet formål: Det fjerner forurensende stoffer fra omgivelsene eller fra hårspray, voks eller lignende. 

– Rester av hårprodukter og forurensende stoffer fra miljøet blir akkumulert i håret. Det er viktig å fjerne disse med jevne mellomrom for å ha en sunn hodebunn og sunne hårfibre, sier Bergfeld. "

Det er som å lese om min 11 åring. Veldig opptatt av klær og mote men kan gjerne gå en uke uten å dusje hvis hun får velge selv. 

Jeg må jage henne I dusjen, minne henne hver morgen og kveld på at tenner må pusses og sjekke etterpå at hun har gjort en bra nok jobb. Jeg må fortelle henne at hun må bruke deo hver uke(hun synes deo er ekkelt, merkelig nok er svette ikke ekkelt). Jeg må minne henne på å gre håret osv. Hun var flinkere til dette Før hun kom I puberteten. Da dusjet hun uoppfordret, vasket og treffe håret, pusset tennene uten påminnelse osv. Så jeg vet at hun kan men hun har blitt lat rett og slett. 

Så du må nok bare følge henne opp. Forhåpentligvis en dag blir hun lei av masingen din og gjør dette selv uten at du trenger å si noe. 

Anonymkode: 08e05...12a

Jeg pakker ikke ting inn.

Lukter ungen svetter sier jeg det og nå må han gå og dusje. Jeg sjekker at tannbørsten er våt hver dag og er den ikke det blir han sendt tilbake på badet. Er det møkk under neglene sier jeg kom så går vi og fikser neglene, de er skikkelig møkkete nå. Osv osv

Egne rutiner kommer etterhvert. Men inntil da ser jeg det på som min plikt å passe på at det blir gjort uansett. Mindre egne foreldre gjorde ikke det, og det skaffet meg ikke akkurat flust av venner.

Anonymkode: 44eee...86c

Hvor lenge har hun hatt ansvaret for dette selv ? 

Tannleger anbefaler at foreldrene pusser tennene på barna på kvelden til de blir 12 år. Og reguleringstannlegen til eldste har sagt at vi bør gjøre det til reguleringen er av ( vår eldste blir 12 snart og vi pusser hver kveld også på henne. Som anbefalt ).

Må også sende henne i dusjen.

Lillesøster på 9 år elsker å dusje så ikke problemer der ( enda i alle fall :) )

Anonymkode: 3e4e5...45e

"Problemet er at hun er ikke så opptatt av personlig hygiene.. Hun kan gå dager uten å pusse tenner, håret er fett og hun lukter svette."

Det er jo faktisk din egen omsorgssvikt du beskriver. Det at du har et barn som går rundt med gult belegg på tennene er faktisk din feil. Hun burde sikkert kunne fikse det selv, men hun fikser det jo ikke, så da må du fikse det. 

Anonymkode: 7a1fb...e47

Ikke tro at alt går over av seg selv. Min svigerinne sluttet å pusse tennene og ble elendig på personlig hygiene i tenårene, og ble aldri noe bedre. Klarte aldri å tvinge ungene sine til å pusse tenker, så de fikk dårlig tannhygiene fra start av.

Mannen min som er hennes lillebror sier han husker hvor ekkelt han syntes det var å se sin søster og hennes mann kysse når han visste at de aldri pusset tennene. Han var ofte med dem på hytteturer da han var tenåring og de unge voksne.

Mannens familie forøvrig har normal hygiene, både i forhold til tenner og ellers, så svigerforeldrene mine har nok fulgt dette på en normal måte i utgangspunktet.

Anonymkode: 029c9...5d8

Det der hadde vært i Max 1 uke hjem her.lar ikke ungene gå rundt og lukte ig med skittene tenner.

dette er resultatet av alle de som skal vaske ungene 1 gang i uka og tror å vaske håret 1 gang i uka er mere enn nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...