Gå til innhold

9-åringen tisser ut senga 3-4 netter i uka. Erfaringer med tissealarm...

Anbefalte innlegg

Hun skal ikke bruke bleie igjen i følge henne og legen på sykehuset. Minirin har ingen effekt. Det tisses på klokkeslett på dagen og tisses ordentlig rett før sengetid. Hun reduserer drikkemengde osv. Hun trives på skolen, har det rolig og stabilt hjemne. Tatt alt av blodprøver og urinprøver. Hun sover tydeligvis veldig tungt. 

Jeg har kjøpt dyrebeskytter, madrassebeskytter osv. Men uhellene er svære og det går gjennom alt. Vaskemaskina er sliten da dyna er tung. Det eneste vi gar uprøvd er alarm. Hørt mye negativt... Er det noen som faktisk synes at den har fungert? 

Anonymkode: d9136...361

Fortsetter under...

Min erfaring med tissealarm er at hele huset våkner av den,husverten oppe blir irritert,mens barnet selv sover dypt å merker ikke noe til alarmen.Her hadde den absolutt ikke noe effekt.

Anonymkode: 8863c...e7a

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Min erfaring med tissealarm er at hele huset våkner av den,husverten oppe blir irritert,mens barnet selv sover dypt å merker ikke noe til alarmen.Her hadde den absolutt ikke noe effekt.

Det er det jeg har hørt mange si. Kostet 1000 kr for å prøve tablettene og alarmen koster 1600. Sure penger når det ikke fungerer, men verdt det hvis det har effekt. Jeg blir matt av hele greia :-/ 

Vi har ikke prøvd tissealarm men tviler på at det fungerer for min da han sover veldig tungt. Vi tar han alltid med på do når vi legger oss, da går det som regel bra. 

Anonymkode: 7b1b4...0aa

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er det jeg har hørt mange si. Kostet 1000 kr for å prøve tablettene og alarmen koster 1600. Sure penger når det ikke fungerer, men verdt det hvis det har effekt. Jeg blir matt av hele greia :-/ 

Om du har ett barn som våkner lett av lyder så ville jeg absolutt prøvd det,men sånn som gutten min han våkner ikke av brannalarmen engang å da er det nytteløst. Så har du ett barn som sover tungt så ville ikke jeg ha kastet bort så mye penger på å prøve den.

Tissealarm funket på min datter. I begynnelsen var det bare vi andre som våknet. Vi måtte vekke henne, og hun gikk da på do. Så hjalp hun til med å skifte på sengen. Etter en stund våknet hun selv av alarmen, og etter enda en stund våknet hun før hun tisset.

Anonymkode: 0f24b...beb

Annonse

Har en datter på snart 12 som har samme problemet. Våt seng 1-4 ganger i uka. Ingen erfaring med alarm, men tenkte bare å gi deg noen tips. 

Vi bruker sånn engangs kladder som fåes med resept på apoteket. Har 2 kladder i senga. Har aldri opplevd at det har gått gjennom dem når vi har brukt 2. Om vi har bare 1, så kommer det gjerne utenfor den.

Har ganske tynne dyner til henne, hun har 3 dyner hun veksler på å bruke. Med tanke på den slitne  vaskemaskina.

Anbefaler ikke dundyne da de ikke tåler å bli vasket så ofte.

Min datter må spise kvelds og drikke ferdig før kl. 20.00. Hun legger seg vanligvis i 21.30 tiden. Har egentlig lyst å justere klokkeslettet for kvelds til enda tidligere, men ser at det blir et problem med tanke på fritidsaktiviteter.

Hun er mye på overnatting hos andre, og har overnattingsbesøk. Da ønsker hun selv å bruke bleie. Hun sover da med tynn shorts, så dette er ikke noe andre merker noe til.

Anonymkode: 04c95...451

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tissealarm funket på min datter. I begynnelsen var det bare vi andre som våknet. Vi måtte vekke henne, og hun gikk da på do. Så hjalp hun til med å skifte på sengen. Etter en stund våknet hun selv av alarmen, og etter enda en stund våknet hun før hun tisset.

Anonymkode: 0f24b...beb

Ja, kanskje det er verdt det. Hadde hun den typen som festes i trusa? Jenta her sover også tungt. Hun kan like gjerne tisse på seg om vi vekker henne rundt midnatt også. På det verste har hun tisset på seg tre ganger på en natt. 

Hun har normal mengde urin om natta. Målt i 3 døgn mengde inn og urin ut. Så er pussig at hun plutselig kan tisse seg ut flere ganger enkelte netter. 

Har en datter på snart 12 som har samme problemet. Våt seng 1-4 ganger i uka. Ingen erfaring med alarm, men tenkte bare å gi deg noen tips. 

Vi bruker sånn engangs kladder som fåes med resept på apoteket. Har 2 kladder i senga. Har aldri opplevd at det har gått gjennom dem når vi har brukt 2. Om vi har bare 1, så kommer det gjerne utenfor den.

Har ganske tynne dyner til henne, hun har 3 dyner hun veksler på å bruke. Med tanke på den slitne  vaskemaskina.

Anbefaler ikke dundyne da de ikke tåler å bli vasket så ofte.

Min datter må spise kvelds og drikke ferdig før kl. 20.00. Hun legger seg vanligvis i 21.30 tiden. Har egentlig lyst å justere klokkeslettet for kvelds til enda tidligere, men ser at det blir et problem med tanke på fritidsaktiviteter.

Hun er mye på overnatting hos andre, og har overnattingsbesøk. Da ønsker hun selv å bruke bleie. Hun sover da med tynn shorts, så dette er ikke noe andre merker noe til.

Takk for svar!

Hun bruker 2 sengekladder som er 80x170 (vinger). Har dette på blå resept.  Hender seg rett som det er at det går igjennom hvis hun tisser mye (blir bløtt i skjøten, selv med 15 cm overlapp). Har 2 tynne tisselaken i frotte m plast fra Ikea og madrassebeskytter over så det ikke blir klamt. På det verste har det faktisk gått gjennom dette og i overmadrassen, men oftest stopper det i øverste tisselakenet når det går gjennom kladdene.

Betalte 500 for dynebeskytter, men det har ikke holdt dyna tørr. Har kjøpt 5-6 dyner siden hun begynte med stor dyne. Å kjøpe tynn dyne var lurt.  

Hun får kun litt vann mellom 18-20 og tisser hver 3. time på dagen. Skal foreslå bleie til henne, men vår erfaring før hun sluttet, var at det gikk gjennom bleia også - om ikke så mye (hun sluttet med bleie da hun var 7). 

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar!

Hun bruker 2 sengekladder som er 80x170 (vinger). Har dette på blå resept.  Hender seg rett som det er at det går igjennom hvis hun tisser mye (blir bløtt i skjøten, selv med 15 cm overlapp). Har 2 tynne tisselaken i frotte m plast fra Ikea og madrassebeskytter over så det ikke blir klamt. På det verste har det faktisk gått gjennom dette og i overmadrassen, men oftest stopper det i øverste tisselakenet når det går gjennom kladdene.

Betalte 500 for dynebeskytter, men det har ikke holdt dyna tørr. Har kjøpt 5-6 dyner siden hun begynte med stor dyne. Å kjøpe tynn dyne var lurt.  

Hun får kun litt vann mellom 18-20 og tisser hver 3. time på dagen. Skal foreslå bleie til henne, men vår erfaring før hun sluttet, var at det gikk gjennom bleia også - om ikke så mye (hun sluttet med bleie da hun var 7). 

Tror vi har mer enn 15 cm overlapp, kanskje 20-30 cm. Har aldri hørt om dynebeskytter. Vi har sengebeskyttere fra jysk (koster 49,- pr stk til enkeltseng) over kladdene. Føler selv at det er ekkelt om hun skal ligge kun med laken over kladdene(plastik). Har sikkert 4-5 slike. Pleier å ha de på alle sengene, synes sengene virker mer komfortable med dem, også uten kladder under.
Tenker kanskje også at de tar mye av væsken før kladdene. Disse er sånn i tøy, ikke noe plastik i de.

Jeg kjøpte et par pakker bleier på rema 1000 til 10,- kr pr pakke, de lå i sånn restekasse til nedsatt pris. Var fra 9-15 eller11-16 år. De skulle sikkert kvitte seg med dem fordi de solgte lite av dem.

Jenta vår på 7 år tisser seg ut hver natt inntil... 

Vi har prøvd nesten alt (ikke tissealarm), men nå som vi tar henne opp før vi legget oss, ca kl 12. Tisser hun som oftes seg ikke ut lengre. Vi passer på å "vekke" henne i prosessen ved at hun må gjøre alt selv. Gå, tørke seg selv, vaske hender osv. Det er egentlig det som har funket best hittil (mot legenes anbefaling)

Hun har til og med våknet en gang selv for å gå på do til dette "faste" klokkeslettet :) 

Jenta mi sover også veldig tungt, og det holder ikke å ta henne en kjapp tur på do på natta. Da sover hun under hele prosessen.

Prøvd dette?

Anonymkode: d65d6...77f

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jenta vår på 7 år tisser seg ut hver natt inntil... 

Vi har prøvd nesten alt (ikke tissealarm), men nå som vi tar henne opp før vi legget oss, ca kl 12. Tisser hun som oftes seg ikke ut lengre. Vi passer på å "vekke" henne i prosessen ved at hun må gjøre alt selv. Gå, tørke seg selv, vaske hender osv. Det er egentlig det som har funket best hittil (mot legenes anbefaling)

Hun har til og med våknet en gang selv for å gå på do til dette "faste" klokkeslettet :) 

Jenta mi sover også veldig tungt, og det holder ikke å ta henne en kjapp tur på do på natta. Da sover hun under hele prosessen.

Prøvd dette?

Anonymkode: d65d6...77f

Vi har også gjort det uten særlig hell. Dessuten lærer de ikke å våkne  av å være tissetrengt, men de unngår å bli tissetrengt. Jeg vil at hun skal lære å gå på do når hun trenger det. Må nok bare kjøpe en alarm, for slik det er nå, tærer det på alle. 

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun skal ikke bruke bleie igjen i følge henne og legen på sykehuset. Minirin har ingen effekt. Det tisses på klokkeslett på dagen og tisses ordentlig rett før sengetid. Hun reduserer drikkemengde osv. Hun trives på skolen, har det rolig og stabilt hjemne. Tatt alt av blodprøver og urinprøver. Hun sover tydeligvis veldig tungt. 

Jeg har kjøpt dyrebeskytter, madrassebeskytter osv. Men uhellene er svære og det går gjennom alt. Vaskemaskina er sliten da dyna er tung. Det eneste vi gar uprøvd er alarm. Hørt mye negativt... Er det noen som faktisk synes at den har fungert? 

Har hun prøvd detrusitol? Det hjalp her i huset. Ble ikke helt kvitt det men mye mindre tiss i bleia. Faktisk tørr enkelte netter 😁 

Anonymkode: 0c16e...4cd

Vi er i gang med å teste ut alarm for første gang i kveld. Er veldig spent på når alarmen går og om barnet våkner (sover som regel som en stein). Vi har i alle år brukt tisselagen kjøpt på Princess (https://www.princessbutikken.no/barnerom/sengetoey-barn/laken-putevar/madrassbeskytter-hvit). Det er litt dyrt, men det varer, virker godt og er ikke klamt. Kjøper man litt større en sengen dekker det helt ut på kanten slik at barnet ikke kan tisse utenfor om det ligger helt innest eller ytterst på sengen. Vi har aldri opplevd at det har gått igjennom på madrassen selv om barnet har sovet i en stor dam av tiss. 

Anonymkode: ad82a...a47

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har hun prøvd detrusitol? Det hjalp her i huset. Ble ikke helt kvitt det men mye mindre tiss i bleia. Faktisk tørr enkelte netter 😁 

Nei, har ikke kommet opp som et alternativ hos legen på barneavdelingen. Leste på FK nå, og der er den bare anbefalt til voksne. Kanskje derfor? Skal spørre  legen når vi sksl på kontroll over sommeren :-) 

Men hvorfor ikke prøve tissealarm? Hva hvis det funker?

Hørt mye negativt? At det koster er en ting,men må nesten regne med at noen ting koster når man har barn. Det burde ikke være kostnaden som hindrer hvis det er noe som kan hjelpe barna deres. 

Nei,hadde det vært min unge så hadde jeg prøvd alt. Inkludert ting som koster og ting som andre kanskje har negativ erfaring med.

Har forresten ei venninne som hadde stor suksess med alarm,hun ble kvitt problemet. Og hun fikk leid den på helsestasjonen. Mulig det kan leies hos dere også?

Endret av Kortslutning
Feilskriving
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi er i gang med å teste ut alarm for første gang i kveld. Er veldig spent på når alarmen går og om barnet våkner (sover som regel som en stein). Vi har i alle år brukt tisselagen kjøpt på Princess (https://www.princessbutikken.no/barnerom/sengetoey-barn/laken-putevar/madrassbeskytter-hvit). Det er litt dyrt, men det varer, virker godt og er ikke klamt. Kjøper man litt større en sengen dekker det helt ut på kanten slik at barnet ikke kan tisse utenfor om det ligger helt innest eller ytterst på sengen. Vi har aldri opplevd at det har gått igjennom på madrassen selv om barnet har sovet i en stor dam av tiss. 

Ja, vi må nok prøve alarm. Hvilken alarm har dere kjøpt? 

Min datter bruker dette over overmadrassen: 

2 x 

https://m2.ikea.com/no/no/products/218/80281218.html

Dette ble vasket og tromler om trent hver dag før vi begynte med kladder. Kan nok være derfor det har gått i gjennom. Nå stopper det stort sett i kladdene eller øverste tisselaken. 

1 x 

https://m2.ikea.com/no/no/products/413/00252413.html

for at det ikke skal bli klamt

og 2 x

https://www.vitusapotek.no/attends-cover-dri-plus-sengebeskyttelse-80x170-30-stk/p/936926

med laken på topp. 

Sksl sjekke det de har på princess, men tror nok det er veldig likt ikea sitt :-) 

2 x 

Dette ble vasket og tromler om trent hver dag før vi begynte med kladder. Kan nok være derfor det har gått i gjennom. Nå stopper det stort sett i kladdene eller øverste tisselaken. 

1 x 

og 2 x

https://www.vitusapotek.no/attends-cover-dri-plus-sengebeskyttelse-80x170-30-stk/p/936926

med laken på topp. 

Sksl sjekke det de har på princess, men tror nok det er veldig likt ikea sitt :-) 

https://jysk.no/soverom/overmadrasser/basic/madrassbeskytter-basic-t5-90x200

Vi bruker disse for at det ikke skal bli klamt. Er de vi har 4-5 av og bruker å ha på alle sengene uansett om vi har kladder under eller ikke.

34 minutter siden, Kortslutning skrev:

Men hvorfor ikke prøve tissealarm? Hva hvis det funker?

Hørt mye negativt? At det koster er en ting,men må nesten regne med at noen ting koster når man har barn. Det burde ikke være kostnaden som hindrer hvis det er noe som kan hjelpe barna deres. 

Nei,hadde det vært min unge så hadde jeg prøvd alt. Inkludert ting som koster og ting som andre kanskje har negativ erfaring med.

Nei, det er ikke først og fremst kostnaden, selv om det er dumt å kjøpe dyre ting som ikke funker, for da har det jo ikke hjulpet. 30 Minirin smeltetablett koster 1000 kroner, og da er det lov å håpe at det hjelper.

Jeg vet barn koster penger, men hvor mange regner med at barnet skal koste 10.000 +++ i bare dyne/madrass/bleier/kladder mellom etter at de kommer i stor seng. Jeg har kjøpt 6 dyner (gode dyner, hun kan ikke noe for at hun tisser), dynebeskyttere (500 stk, kjøpte 2, fungerte ikke). Madrassebeskyttere, tisselaken, tisselaken og madrassebeskyttere til vår seng hvis madrassen hennes har blitt våt. 4 overmadrasser og 2 hovedmadrasser som har blitt ødelagt av urin. Bleier (fram til 7 1/2 år) og kladder fram til hun fikk blåreset som åtteåring. I tilleg har hun vært hos kiropraktor og fysioterapaut i håp om at det hjelper å låse opp ledd og styrke bekkenmuskulaturen. Dette var privat og kostet tusenvis av kroner. Så at barnet koster vet jeg godt. 

Det største ankepunktet mot alarm er at de fleste ser ut til å gi opp før det har noen effekt, og hvis det er tilfelle har vi brukt enda flere tusen på ting barnet ikke har nytte av. Til å begynne med er det bare de voksne som vekkes, og man må holde ut i ukesvis, noe de færreste tydeligvis gjør. Men i går kveld fant jeg klipp på YouTube av en som jobber med enurese, og jeg ble litt håpefull på at alarm i kombinasjon med andre teknikker skal fungere. 

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

https://jysk.no/soverom/overmadrasser/basic/madrassbeskytter-basic-t5-90x200

Vi bruker disse for at det ikke skal bli klamt. Er de vi har 4-5 av og bruker å ha på alle sengene uansett om vi har kladder under eller ikke.

De fra ikea er veldig like. Alle her i huset har det og tisselaken under, sånn i tilfelle, også vi voksne etter at hun har hatt noen uhell i vår seng også ;-) 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

2 x 

1 x 

og 2 x

med laken på topp. 

Vi tromler ikke lakenet. Kanskje derfor det har holdt. Vi tromler det andre, men tørker lakenet på stativ. En liten periode tromlet vi lakene. Et av laknene lekker nå, men jeg vet ikke om det er pga elde eller om det er etter rundene i tørketrommelen. Vi bruker også på vår seng i tilfelle besøk der (selv om det er uhyre sjelden).  

Fant kun én type alarm her vi bor. Barnet sover urolig og derfor valgte vi den da den var tråløs. Det finnes billigere på nett, men det så ut som de ikke var tråløs. Vi kjøpte denne https://www.dri-sleeper.com/products/dri-sleeper-eclipse-alarm Veldig lett å bruke. Vi lagde bare et snitt i bleien og putten sensoren inn der. Har kun prøvd den én natt, men barnet som sover som en stein våknet faktisk av denne alarmen. Gikk ca 30 sekunder fra alarmen gikk av til barnet våknet så tisset en god del for det gikk igjennom bleien, men ikke alt for det kom en del i do etterpå også.   

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi tromler ikke lakenet. Kanskje derfor det har holdt. Vi tromler det andre, men tørker lakenet på stativ. En liten periode tromlet vi lakene. Et av laknene lekker nå, men jeg vet ikke om det er pga elde eller om det er etter rundene i tørketrommelen. Vi bruker også på vår seng i tilfelle besøk der (selv om det er uhyre sjelden).  

Fant kun én type alarm her vi bor. Barnet sover urolig og derfor valgte vi den da den var tråløs. Det finnes billigere på nett, men det så ut som de ikke var tråløs. Vi kjøpte denne https://www.dri-sleeper.com/products/dri-sleeper-eclipse-alarm Veldig lett å bruke. Vi lagde bare et snitt i bleien og putten sensoren inn der. Har kun prøvd den én natt, men barnet som sover som en stein våknet faktisk av denne alarmen. Gikk ca 30 sekunder fra alarmen gikk av til barnet våknet så tisset en god del for det gikk igjennom bleien, men ikke alt for det kom en del i do etterpå også.   

Takk! Hva slags butikk selger det, om det ikke kjøpes på nett?

Må uansett jobbe mer med jentas motivasjon, for hun vil ikke bli vekket av alarm sa hun senest i dag... 

Lakenet vi bruker skal tåle trommel, men det er klart at det sikkert blir slitt av mange runder med vask og tørk ;-) 

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Takk! Hva slags butikk selger det, om det ikke kjøpes på nett?

Må uansett jobbe mer med jentas motivasjon, for hun vil ikke bli vekket av alarm sa hun senest i dag... 

Lakenet vi bruker skal tåle trommel, men det er klart at det sikkert blir slitt av mange runder med vask og tørk ;-) 

Her var det barnet selv som ønsket alarmen så motivasjonen her var heldigvis i orden. Den høres ut som en høy vekkerklokke. Står man rett ved siden av den når man skrur den på (da piper den litt), kan man kveppe. 

Her visste ikke apotekene noe og helsestasjonene har for lenge siden slutte med å låne eller leie ut. De som hadde den her jeg bor var butikken som selger helseartikler.  Men det er mulig det er apotekene  fører det eller kan bestille inn i andre deler av landet. 

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, har ikke kommet opp som et alternativ hos legen på barneavdelingen. Leste på FK nå, og der er den bare anbefalt til voksne. Kanskje derfor? Skal spørre  legen når vi sksl på kontroll over sommeren :-) 

Min var 11 da han prøvde. Vi var til urolog.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...