Gå til innhold

Inkompetanse i kommunal sektor.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er kommunalt ansatt. Har også vært både verneombud og tillitsvalgt i flere år. Har god innsikt i kommunen jeg jobber i. (Skyter meg selv i leggen her 😳)

Jeg er også innbygger i en mellomstor kommune, og med meg selv, mine barn, og resten av storfamilien, har jeg også fått innblikk i ulike etater. He em som jobber der, hvordan de virker, samt kvaliteten på tjenestene, og gjennomtrekk i personalet, i kommunen jeg bor. 

Det som har slått meg er kommunalsektors forkjærlighet for inkompetanse. Det er sjokkerende. 

Om noen forteller meg at de jobber i en eller annen leder- eller mellomleder stilling tenker jeg automatisk "Idiot", "da må du være passe inkompetent". En "rævslikker". Tenker i alle fall ikke "du må være flink, som får en slik flott stilling". 

De var nylig lyst ut fast stilling på en av avdelingene vi jobber tett med. Ulike vikarer var på intervju. Den som fikk den faste jobben var IKKE den beste kandidaten av de tre. 

Det provoserer meg. Jeg ser det også i tilsettingene i barnas barnehage og skole. Den skraleste "barnehagetante" får opprykk til pedleder etc. Hvor de greide å finne styreren er ikke godt å si. 

Sitter i FAU/SU på skolen. Der sitter det ulike representanter for skolen. Kan ikke si annet enn "Herre Gud!"

I hjemkommunen min er en tidligere skolevenninne blitt sjef i hjemmetjenestene. Hun har gått som sykepleier i flere år før opprykk. Smilende, søt, initiativløs, kunnskapsløs og passe inkompetent. Selvsagt fikk hun forfremmelsen. Hun skrev et vedtak for noen i familien. Hun skulle kartlegge behov, og fatte et vedtak. La meg si det slik, Fylkesmannen måtte fikse opp i rotet, og vi pårørende måtte lide oss gjennom kommunikasjon med henne.  

Det virker ofte helt ut i det blå hvem som blir rekruttert, forfremmet osv. 

For ikke å snakke om alt styret vi hadde med vår "byggesak". Frekk, arrogant jævel av en avdelingsleder. Som støttet en inkompetent saksbehandler. Da vi nevnte at vi kom til å ta advokat om de ikke fikk fingeren ut, fikk vi tillatelsen levert på døra, av en smilende, slesk fyr. 

Er bare lettet vi aldri har hatt noe med barnevernet å gjøre. Jeg er faktisk ikke sikker på at alle disse barnevernsbloggerne alltid selv er problemet, slik som ser ut til å være oppfatningen het. Ville være rart om barnevernet var den eneste etaten i kommune-norge der en slapp unna dette idiotiet, vi hele tiden er vitne til. 

Et lite hjertesukk! 

Anonymkode: 22f3a...c26

Skrevet

Selv om innlegget ditt er en veldig generalisering, så har jeg dessverre sett mye av det samme. De dyktige søker seg gjerne bort fra kommunen etter noen år fordi de ikke orker å jobbe slik. Og det er akkurat det samme i Nav, hvor de lar saksbehandlere som ikke egner seg for jobben få forfremmelser for å få dem bort fra de synligste posisjonene - som en høyere leder ved et Nav-kontor sa "hun er jo helt uegnet til den jobben, og vi orker ikke prosessen med å si henne opp, for det må vi trolig ta til retten, der vil hennes udugelighet bli brettet ut, det er så mye enklere å forfremme henne, da forsvinner hun fra posisjon som gjør at vi får klager på oss, så får hun heller gjøre en dårlig jobb i kulissene". Hun fikk avdelingslederansvar. Tre av de virkelig dyktige saksbehandlerne på den avdelingen sluttet kort tid etter fordi de ikke orket jobbe med henne som leder.

Det virker dessverre som om det i mange offentlige stillinger er stor grad av kameraderi som bestemmer. Her jeg bor er det f.eks. godt kjent at de saksbehandlerne på sosialkontoret som er altfor restriktive på å gi brukerne den hjelpen de har rett på og har behov for er de som får forfremmelsene. Jo mer de kan vise at de kan "spare inn" jo raskere får de forfremmelse. At de i den tiden før forfremmelsen begår masse brudd på lovverket de skal forvalte, det er ikke så farlig.

Du som jobber i kommunen, hvordan tror du man kan begynne å snu slike holdninger? Det er jo veldig synd, for det er jo også mange dyktige folk som jobber disse stedene. De inkompetente koster samfunnet enorme summer!

Anonymkode: b886e...197

Skrevet

Er enig i mye av det du skriver, her i Arendal blir bare inkompetente ledere bare flyttet til an annen eller bedre stilling når de har ødelagt nok på stedet de jobbet på. Så må vi på golvet prøve å rydde opp i kaoset de etterlater seg, til vi får en ny leder som skal  presse igjennom endringer vi vet ikke vil fungere. En evig runddans.

Dessverre virker det som om at har man først fått en sjefsstilling, blir man aldri flyttet nedover i systemet. Bare opp, uansett hvor inkompeten man er. 

Anonymkode: 63f78...49d

Skrevet

Ja når det viktigste i verden er at "alle skal med", blir plutselig kompetanse og ferdigheter mindre viktig. Vi får det vi ber om. 

Anonymkode: eeb5d...d30

Skrevet

Dette er mitt inntrykk, også. Jeg jobber i det private, mannen min ikke. Det er sterkt stillingsvern i det private, også, men ikke på langt nær slik som i stat/kommune. Jeg får helt bakoversveis av de tingene mine familiemedlemmer forteller meg (jobber for kommune/stat, i mange ulike roller). Jeg betaler min skatt med glede, men det er kjipt å se hvordan stoda er mange steder.

Anonymkode: b7f70...553

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja når det viktigste i verden er at "alle skal med", blir plutselig kompetanse og ferdigheter mindre viktig. Vi får det vi ber om. 

Jeg er ikke av den oppfatning at det er dette det dreier seg om. 

Jeg vet ikke, er ingen forsker, jeg derimot tenker det dreier seg om makt. I kommunal sektor har en stor makt over innbyggerne.

En bestemmer hvilke tillatelser naboen skal få når det gjelder byggesak, hvor mye penger NAV skal gi, hvor mange timer ned leseundervidning de med dysleksi skal få, hvilke tiltak barnevernet skal ha, hvor omfattende hjemmehjelp tilbud den enkelte skal ha, og hvilket botilbud den funksjonshemmede skal få. 

De små ting, som virkelig betyr stort i den enkeltes liv. 

Jeg tror det sitter "små" mennesker høyt oppe, som unnskylder seg med budsjetter, som føler seg store med makt. De liker ikke å ha ledere/mellomledere/ansatte som 1) tar til motmæle 2) stiller dem selv i et dårlig lys ved å gjøre en god jobb.

Har en venninne i en tredje kommune med multihandikappet barn. Alt er en kamp. Ting som de helt klart har rett på, må ankes og klages. Det går ikke ferre velferdskroner ut av budsjettet ved at en tar seg en klage runde før en får det en har rett på innvilget. 

Det er til å bli sprø av! Dette er bare min tanke, ikke et svar på et problem, jeg tydeligvis ikke er alene om å ha lagt merke til. 

HI

Skrevet

Ja, også trenger man en skokk med mellomledere, enhetsledere, avdelingsledere, fagansvarlige, og prosjektansvarlige, slik at man kan pulverisere ansvar. 

HI

Skrevet

Ser ei er fra Arendal, men hvor bor dere andre?

Jeg jobber selv i en mindre kommune. Kommunen kommer greit ut økonomisk ift budsjettet. Ppt, barnevern og barnehagene har høyt utdannet folk og driver gode tjenester. Skolene har forbedringspotensial. Men er ikke dårlige likevel. De har også mye høy kompetanse. Av de andre tjenestene jeg kjenner til, så drives det med mye bra arbeid. Kjenner ikke så godt til helserelaterte ting som sykehjem og hjemmetjeneste da. Helsestasjonen er bra. Kommunen jeg bor i er ganske stor. Vi har generelt vært fornøyd med tjenestene vi får levert her. I barnehagen har de en dyktig leder, alle pedagogstillinger er fylt av pedagoger. Vet noen av de har mastergrad. De har gode opplegg og høy andel barne og ungdomsarbeidere. Andre kommunale barnehager er tilsvarende. Skolen er topp, dette er jo så klart veldig personavhengig da læreren har alt å si. Sfo er en annen historie. Helsestasjon, ppt og barnevern er gode og. Igjen, ikke så mye kunnskap om helsetjenestene. Kjenner dyktige folk som jobber der da.

Alle kommuner har et forbedringspotensial. Også den jeg jobber i. Vi er langt ifra perfekte. Av og til har folk som er misfornøyde. Stort sett er det folk som har forventinger som ikke står i stil med tjenestenes oppgave/lovverk. De har gjerne klørne ut lenge før de kommer inn døra. Det blir naturlig nok en dårlig opplevelse, for alle parter.

Anonymkode: 9baaa...2cc

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke av den oppfatning at det er dette det dreier seg om. 

Jeg vet ikke, er ingen forsker, jeg derimot tenker det dreier seg om makt. I kommunal sektor har en stor makt over innbyggerne.

En bestemmer hvilke tillatelser naboen skal få når det gjelder byggesak, hvor mye penger NAV skal gi, hvor mange timer ned leseundervidning de med dysleksi skal få, hvilke tiltak barnevernet skal ha, hvor omfattende hjemmehjelp tilbud den enkelte skal ha, og hvilket botilbud den funksjonshemmede skal få. 

De små ting, som virkelig betyr stort i den enkeltes liv. 

Jeg tror det sitter "små" mennesker høyt oppe, som unnskylder seg med budsjetter, som føler seg store med makt. De liker ikke å ha ledere/mellomledere/ansatte som 1) tar til motmæle 2) stiller dem selv i et dårlig lys ved å gjøre en god jobb.

Har en venninne i en tredje kommune med multihandikappet barn. Alt er en kamp. Ting som de helt klart har rett på, må ankes og klages. Det går ikke ferre velferdskroner ut av budsjettet ved at en tar seg en klage runde før en får det en har rett på innvilget. 

Det er til å bli sprø av! Dette er bare min tanke, ikke et svar på et problem, jeg tydeligvis ikke er alene om å ha lagt merke til. 

HI

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, også trenger man en skokk med mellomledere, enhetsledere, avdelingsledere, fagansvarlige, og prosjektansvarlige, slik at man kan pulverisere ansvar. 

HI

Jeg har svart tidligere i tråden - akkurat det du skriver om her, det har jeg sett også. Det er personer som søker makt, som finner en eller annen glede i å utøve "makt" i sine stillinger, som ikke har tatt stillingene for å hjelpe de som trenger det og har rett på det. I tillegg er det som du skriver x antall ledere som gjør at ingen tar ansvar når feil blir begått.

Anonym 2cc skriver at de fleste som er misfornøyde er personer som forventer for mye og som har klørne ute før de kommer inn døren. Det finnes garantert også slike brukere. Men de fleste kjemper nok bare for å få det de har krav på, men får heller ikke det. Når man møter mer eller mindre inkompetente saksbehandlere eller andre de stedene man går, så vil man etterhvert dessverre "få ut klørne" fordi man tror man skal møte samme typer igjen.

Jeg har bodd i minst 7 ulike kommuner, store kommuner, mellomstore og veldig små. Kun den ene kommunen hadde en kommuneadm. hvor innbyggere var mer fornøyd enn misfornøyd. Men der var også hele samfunnet veldig gjennomsiktig, og hele samfunnet var bygd opp på fellesskap, dugnadsånd og det å fokusere på personers muligheter fremfor å bare se de hemninger personer ev. hadde. Enorm forskjell i generell holdning i disse ulike kommunene. Og felles for de fleste andre kommunene var nettopp det Hi skriver, "små" mennesker i maktpersoner de aldri skulle hatt og en generell ansvarsfraskrivelse når det ble gjort feil i systemet. Også en stor fellesnevner var, som jeg har nevnt før, at de dyktigste ender med å bytte jobb fordi de brenner seg ut på å kjempe mot et system som ikke fungerer. Det taper alle på.

Anonymkode: b886e...197

Skrevet

Jeg bor i kommunen som ble kåret til "Norges Beste å bo i" for noen år tilbake.Her sitter lederene å drikker kaffe og øl sammen etter jobb,og familier har vært omgangsvenner i generasjoner. Har du ikke rette navnet,rette omgangskretsen eller kjenner rette folkene får du ikke jobb i kommunen. Mannen min,som er innflytter er ikke regnet som "riktig innbygger",et eksempel:Om han kommenterer i noen kommentarfeltet som omhandler saker i kommunen,får han til svar (fra kommuneansatte,åpent i feltet slik at alle kan se...)  at han ikke har rett til å uttale seg fordi han ikke har bodd her i generasjoner.

Skal noen få den hjelpen du har behov og rett på her,må du selv fortelle saksbehandler hva du har rett på og hvilke lovparagrafer som dekker din sak.Kommuneansatte mener de gir fra sin egen personlige lommebok,så det er en evig kamp for å få alt det du skal ha.

Anonymkode: 54706...369

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

http://www.tv2.no/a/6693562/

Vi fikk den regjeringen vi ba om, i alle fall.

Anonymkode: e9d98...ed6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...