Anonym bruker Skrevet 29. juni 2017 #1 Skrevet 29. juni 2017 Tok allergitest av 13-åringen (blodprøve) for å sjekke ut pollenallergi. Det viser seg at han tydeligvis er allergisk mot katter. Men, vi har hatt katt siden han var 3 år og har nå to katter. Han reagerer ikke på de. Hadde planlagt å få en kattunge nå, men ble litt i tvil ettersom det viser på blodprøve at han er allergisk. Selv om han ikke reagerer på de to kattene vi har. Er det greit å skaffe en katt til ettersom han ikke reagerer på de vi har? Anonymkode: 9a6a7...f63
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2017 #2 Skrevet 29. juni 2017 Menst sannsynlig reagerer han på de, men har levd med plagene hele livet og vet ikke om annet. Han kan da utvikle flere og sterkere allergier. Jeg ville fått tatt utvidede prøver på sykehuset og eventuelt kvittet meg med kattene. Anonymkode: 2d49b...8bc
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2017 #3 Skrevet 29. juni 2017 Mest sansynlig reagerer han ja. Og disponering for allergen sånn konstant er jo ikke bra. Noen jeg kjenner trosset barnets allergi fordi de ikke klarte å kvitte seg med katten, og selv om legen på sykehuset sa at barnet var allergisk nektet de å høre etter (for de mente at når han ikke klødde i øyne eller hadde problem med forkjølelse/luftveier så kunne det jo ikke stemme 😏). Det de slet med var at dette barnet sov veldig lite, og var mye urolig på natten. Var veldig matalergisk , og vondt i magen. Ofte "utilpass". Så kvittet de seg med katten... Og ca 1/2år senere er barnet noe helt annet. All annen allergi er mindre "hissig", søvnen er bedre og barnet mer "harmonisk". Poenget her er at allergi kan slå ut forskjellig, og kryssallergi kan "irritere" og hisse opp annen allergi. Så å ikke tro på sykehusets blodprøver er jo synd. En voksen kan jo velge å trosse dette, men et barn kan ikke... Anonymkode: d6436...767
Evablaum Skrevet 29. juni 2017 #4 Skrevet 29. juni 2017 Hvordan vet du med absolutt sikkerhet at han ikke reagerer på kattene dere allerede har? Og nei, dere skaffer dere såkalte ikke ny katt!
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2017 #5 Skrevet 29. juni 2017 Det er vel en grunn til at dere har tatt disse prøvene? Noen av de grunnene kan være katten selv om dere tror det er gress, pollen, mat eller andre ting. Det at han hele tiden utsettes for et allergen han har utslag på kan også forverre annen allergi. Jeg hadde helt klart kvittet meg med kattene og ihvertfall ikke skaffet noen flere Anonymkode: eb58e...435
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2017 #6 Skrevet 29. juni 2017 Både jeg og den ene datteren min har tatt allergiprøver, både prikktest og blodprøver. Vi hadde utslag på alt, i større og mindre grad.. Omtrent alle dyr, planter, alle matvarer osv. Min datter hadde bare bittelitt utslag på katt, men kjempeutslag på hvete, gress og egg. Min datter reagerer ikke på gress,egg og hvete, mens i møte med en katt (som det omtrent ikke var utslag på) er det rett på legevakt/sykehus til observasjon osv fordi hun får enorme hevelser og utslett i ansiktet, og da særlig øyne, samt kløe i svelg. Jeg hadde høyt utslag på gress, og bare litt på bjørk. Jeg blir skamdårlig når bjørken blomstrer, mens gresspollen reagerer jeg ikke på... Legen fortalte oss at testene egentlig ikke viser oss noen ting. Man kan ha kraftig utslag, uten å være allergisk - og motsatt. Fikk beskjed om at vi selvfølgelig ikke skulle holde oss unna alt av matvarer når vi ikke har noen allergisymptomer. Poenget er at gutten din ikke nødvendigvis er allergisk mot katter, selv om han hadde utslag. Hvis det kun er nå om vår/sommer han er allergisk er det sannsynligvis ikke kattene han reagerer på, men pollen. Jeg ville derfor avventet med å kvitte meg med kattene til pollensesongen er ferdig. Når det er sagt så kan de fleste allergier plutselig dukke opp og det er jo greit å ha i mente at han er disponert. Anonymkode: 63fb2...0fc
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2017 #7 Skrevet 29. juni 2017 Dere skaffer dere ikke ny katt nei Anonymkode: b554c...13b
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2017 #8 Skrevet 29. juni 2017 Her er forresten en link: https://www.nrk.no/livsstil/--allergitester-tar-svaert-ofte-feil-1.8016985 Anonymkode: 63fb2...0fc
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2017 #9 Skrevet 29. juni 2017 Han reagerer ikke på kattene. Har aldri reagert på noen måte. Ikke kløe i øynene, ikke nysing/rennende nese, tetthet eller andre symptomer. Har reagert litt med kløe i øynene på sommeren, men ingenting ellers i året, derfor prøve for å sjekke opp pollen, noe han hadde reaksjon på. Hi Anonymkode: 9a6a7...f63
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå