Gå til innhold

"Ødelagt" evnen til å pigmentere i ansiktet/bli brun - blir ikke brun lenger, bare grå og rød.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er en kvinne på 37 år, som i tenårene solte meg altfor mye. Jeg snakker om ekstremt overdreven soling i 16/17 års alderen. Kan ikke huske at jeg brukte solkrem, og jeg tenkte ikke på konsekvensene av altfor mye sol. Midt på sommeren for 20 år siden, på Kreta, fikk huden i ansiktet tydeligvis nok. Det begynnte først på små områder som ble hvite, deretter spredte det seg i hele ansiktet. Huden ble liksom rød og blek og gråaktig. Etter dette burde jeg nok ha vært veldig forsiktig med soling, men det betydde mye å bli brun. Jeg prøvde iherdig å bli brun i ansiktet med soling, men ingenting skjedde, jeg så ut som et lik. Resten av kroppen var mørk brun av sol.

Jeg husker at jeg oppsøkte lege, etter et år eller to, uten at jeg følte jeg fikk den hjelpen jeg trengte. Jeg husker at jeg hadde en følelse av å ikke bli tatt seriøst. Redningen min ble solpudder, året rundt.

Huden blir jo ikke akkurat bedre med alderen, og nå tyve år senere, ser jeg forferdelig ut. Huden har en ujevn farge, med noen mørkere pigmentflekker. Men det verste er at jeg ser bleik og grå selv midt på sommeren. Mens resten av kroppen blir kjapt brun.

Dette har selvfølgelig plaget meg i alle år, og sommeren er selvfølgelig verst. Etter å ha møtt veggen på jobb og hjemmebane, har selvtillitten fått en skikkelig knekk, og når jeg ser meg i speilet og ser hva jeg har påført ansiktet mitt blir jeg bunnløs deprimert.

Jeg har nå tatt tak i dette, ved å bestille time hos fastlege, og privat hudlege. Ønsker å få en seriøs vurdering av huden min nå, og evt. en diagnose, og vurdering av mulige behandlinger - om det finnes.

Men så lurer jeg på, er det noen som har vært borti i lignende erfaringer, og vil dele?

Anonymkode: dbbbe...19b

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hei, jeg er en kvinne på 37 år, som i tenårene solte meg altfor mye. Jeg snakker om ekstremt overdreven soling i 16/17 års alderen. Kan ikke huske at jeg brukte solkrem, og jeg tenkte ikke på konsekvensene av altfor mye sol. Midt på sommeren for 20 år siden, på Kreta, fikk huden i ansiktet tydeligvis nok. Det begynnte først på små områder som ble hvite, deretter spredte det seg i hele ansiktet. Huden ble liksom rød og blek og gråaktig. Etter dette burde jeg nok ha vært veldig forsiktig med soling, men det betydde mye å bli brun. Jeg prøvde iherdig å bli brun i ansiktet med soling, men ingenting skjedde, jeg så ut som et lik. Resten av kroppen var mørk brun av sol.

Jeg husker at jeg oppsøkte lege, etter et år eller to, uten at jeg følte jeg fikk den hjelpen jeg trengte. Jeg husker at jeg hadde en følelse av å ikke bli tatt seriøst. Redningen min ble solpudder, året rundt.

Huden blir jo ikke akkurat bedre med alderen, og nå tyve år senere, ser jeg forferdelig ut. Huden har en ujevn farge, med noen mørkere pigmentflekker. Men det verste er at jeg ser bleik og grå selv midt på sommeren. Mens resten av kroppen blir kjapt brun.

Dette har selvfølgelig plaget meg i alle år, og sommeren er selvfølgelig verst. Etter å ha møtt veggen på jobb og hjemmebane, har selvtillitten fått en skikkelig knekk, og når jeg ser meg i speilet og ser hva jeg har påført ansiktet mitt blir jeg bunnløs deprimert.

Jeg har nå tatt tak i dette, ved å bestille time hos fastlege, og privat hudlege. Ønsker å få en seriøs vurdering av huden min nå, og evt. en diagnose, og vurdering av mulige behandlinger - om det finnes.

Men så lurer jeg på, er det noen som har vært borti i lignende erfaringer, og vil dele?

Anonymkode: dbbbe...19b

Jeg har både overpignenterte og underpigmenterte flekker på overarmene. Solskader, ikke noe å gjøre med. Men har dått veskjed om å være ekstra forsiktig med sol.

Anonymkode: 818a3...504

Skrevet

Men kan man få underpigmenterte flekker av soling, altså hvite flekker? Det visste jeg ikke. Sikker på at det ikke kommer av noe annet?

Skrevet

Ta deg en tur til hudlege som du sier- de har peiling på slikt. Ville også oppsøkt en hudsalong etterhvert som kan gi deg et skikkelig behandlingsopplegg på solskadene dine. Tenker da på salonger som kan tilby medisinske behandlinger.

Smør deg inn med solfaktor 50 I ansiktet og unngå den sterkeste solen! Fortsetter du slik vil du se ut som en sviske når du er 45 dessverre. Å være knallbrun er ut :)

Anonymkode: 17011...784

Skrevet

Kan du ha fått en form for vitiligo?

Anonymkode: 0b362...abc

Skrevet

Har du prøvd å bruke selvbruning i ansiktet om sommeren slik du får farge i ansiktet også? Det finnes mange bra selvbruning til ansiktet som ikke gjør at du ser oransje ut g som gir litt og litt farge etterhvert som du bruker den

Anonymkode: 7653d...a2b

• 1 år senere...
Skrevet

Hei! Har du funnet ut av hva det var? Jeg kjenner meg veldig igjen i det du beskriver. Har alltid blitt lett brun både i fjeset og på kroppen. Forrige sommer solte jeg meg mye og ble blant annet kraftig brent i fjeset en gang hvor jeg fikk noen blemmer. Nå tar jeg kun farge på kroppen og blir nærmest hvit i fjeset. Utrolig slitsomt og noe som tærer på selvfølelsen. Hilsen j17

Anonymkode: 37570...aaf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...